image

Juridische vraag: winkel wil data oude telefoon niet kopiëren

woensdag 14 januari 2015, 12:20 door Arnoud Engelfriet, 35 reacties

ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.

Vraag: Mijn mobiele telefoon is kapot gegaan, een defect moederbord volgens de winkel. Dat wordt keurig opgelost onder de garantie, ik krijg een nieuw toestel. Alleen, ze willen de data die op de oude telefoon stond niet kopiëren naar de nieuwe want dat is te veel gedoe. Maar hoe krijg ik nu mijn data terug?

Antwoord: Dit is een lastige, ben ik bang. Juridisch gezien is data niets. Je kunt geen eigendom claimen op data, zoals je dat wel zou kunnen bij bijvoorbeeld het hoesje om je telefoon of de SD-kaart die er nog in zit. (Ook met het auteursrecht of databankrecht kom je er niet.)

In 2013 hadden we een zaak over een op leeftijd zijnde Powerbook, waarbij de reparateur de data op de interne harde schijf had gewist. Dat was toen een tekortkoming in de reparatieovereenkomst, omdat het daar deel van de kern van de dienst was om de data intact te laten.

Maar hier gaat het niet zozeer om het herstellen van een harddisk maar om een geheugenkaart, toch een ander soort reparatie lijkt me dan in die zaak. Je kunt dan twee kanten op: 1) er is niet specifiek gesproken over data en je wéét dat je back-ups moet maken, dus pech gehad, of 2) je mag als klant verwachten dat je je telefoon terugkrijgt met een nieuw moederbord maar de rest nog in originele toestand, dus mét data.

Ik zou denken dat je mag verwachten dat je opslagmedia onaangetast blijven als het moederbord wordt vervangen. Alleen, bij telefoons is het al snel goedkoper om een nieuwe telefoon te geven in plaats van een reparatie op onderdelen uit te voeren. En ook dat is volgens mij iets dat algemeen bekend is. Je neemt dus een risico als je dan je telefoon laat herstellen zonder een back-up te hebben (hoewel dan wel weer zuur is dat je niet bij je data kúnt als het moederbord stuk is, voor de meeste mensen dan).

Juridisch gezien zie ik dus niet echt opties. Praktisch gezien is het handigste denk ik om vanaf nu alle data op een SD-kaartje te bewaren in plaats van op het interne geheugen, en/of regelmatig een back-up te maken van de telefoondata naar een extern medium. Of weten jullie iets handigers?

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (35)
14-01-2015, 12:35 door Anoniem
Wat ik altijd vraag als ik apparaten heen breng ter repartie of ze ook de data kunnen overzettten als het apperaat compleet word vervangen.
Als ze hiermee akkoort gaan heb je volgens mij de afspraak dat ze er ook voor moeten zorgen dat dit gebeurd. (er van uitgaande dat ze nog bij de data kunnen.) Als zij dat niet doen, houden zij zich niet aan de afspraak m.b.t tot de reparatie.

Ik ga ervan uit dat het dan wel aftedwingen valt dat zij dat ook gaan doen.
14-01-2015, 12:59 door deRoode
Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.
14-01-2015, 13:10 door Anoniem
Dit is inderdaad een vrij lastige zaak, voornamelijk met telefoons. Het geheugen zit nu eenmaal op de moederbord en is niet vrij los te halen of te vervangen vandaar dat of de complete moederbord vervangen wordt of een nieuw toestel krijgt.

Als het moederbord al defect was bestaat al een groot kans dat de data al verloren was voor het opsturen van het toestel.

Tegenwoordig hebben de smartphones genoeg opties om automatisch back-up te maken naar het cloud. Het cloud kan een onbekende terrein zijn voor de meesten maar ik neem het wel mee. Zo heeft android google accoutn voor back-up en iPhone Icloud als back-up. ALs deze goed ingesteld worden worden je contact personen, agenda en zelfs notities bewaard onder je account, je kunt zelfs back-up laten maken van je foto's. Voor foto's kun je ook bijvoorbeeld gebruik maken van Dropbox of andere alternatief.

Voor diegene die geen gebruik willen maken van de cloud werkt dit iets makkelijker op een iphone dan android toestel. Voor apple kun je in Itunes instellen dat er een backup wordt gemaakt zodra je iphone aangesloten wordt.
14-01-2015, 13:11 door Anoniem
Je neemt dus een risico als je dan je telefoon laat herstellen zonder een back-up te hebben (hoewel dan wel weer zuur is dat je niet bij je data kúnt als het moederbord stuk is, voor de meeste mensen dan).

Probleem is wel dat je die backup moet maken voor het probleem zich voordoet. Als ik het goed begrijp was het in dit geval niet mogelijk om de backup te maken alvorens het toestel in te leveren, door het technische defect ?

Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren.

Tja, dat is een gemakkelijk uitgangspunt, maar is natuurlijk lang niet altijd conform de realiteit. De procedure bepaalt uiteindelijk niet of de data wel/niet van belang is. Wat dat betreft is het slechts een veronderstelling.

Immers kan het best zijn dat vitale gegevens voor de bedrijfsvoering niet gebackupped zijn, en dan kan je als ICT afdeling gaan roepen dat het niet belangrijk is ''omdat er geen backup is gemaakt'', maar de directie zal er in dat geval toch anders overdenken. Ongeacht de vraag of de verantwoordelijk medewerker daarbij ''dom'' is geweest.

En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.

Gebruikers maken nooit fouten bij dergelijke beslissingen ? ;)
14-01-2015, 13:29 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
14-01-2015, 13:34 door johanw - Bijgewerkt: 17-01-2015, 00:06
Ik zou denken dat je mag verwachten dat je opslagmedia onaangetast blijven als het moederbord wordt vervangen
Bij een telefoon? Dat had je gedacht. In een moderne telefoon zit maar 1 printplaat en daar zit alles op gesoldeerd, ook het geheugen en wat bij Android de "interne SD kaart" heet. Een externe SD kaart verwissel je natuurlijk meteen (reparatiecentra willen telefoons ook altijd hebben zonder sim of externe sd kaart) maar veel data wordt op het interne geheugen opgeslagen. Veel data kun je niet eens op een externe sd kaart zetten (anders dan in de vorm van een Nandroid backup). En iPhones ondersteunen externe kaarten al helemaal niet.

Als de telefoon helemaal stuk is is dat er zonder gespecialiseerde kennis en apparatuur niet meer uit te krijgen (soms met ook niet). Als het toestel nog wel met een computer te verbinden is meteen een noodbackup maken voordat je hem wegbrengt. Zonder scherm e.d. is het dan bij een Android te hopen dat hij geroot is en in USB debug mode staat zodat je met adb een Nandroid backup kunt maken. Ik kan me voorstellen dat ze daar in een telefoonwinkel geen zin in hebben.
14-01-2015, 13:35 door Anoniem
Door U-7: Maar zonder data kun je niets doen. Dus de stelling dat data "niets" is gaat m.i. niet op.

Dat is geen stelling, dat is de juridische realiteit.
14-01-2015, 13:35 door johanw
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data".
Dat IT beheerders geen zin hebben om hard te lopen en eindgebruikers eigenlijk maar lastig vinden is helaas algemeen bekend. En het dan raar vinden dat IT beheer uitbesteed wordt.
14-01-2015, 13:49 door Anoniem
Maar zonder data kun je niets doen. Dus de stelling dat data "niets" is gaat m.i. niet op.

De stelling is dat je er juridisch gezien niets mee kan. Dat je zonder data niets kan doen, dat heeft daar weinig mee te maken. Het is geen eigendom wat je kunt claimen indien je een nieuw toestel krijgt, en er geen specifieke juridische overeenkomst is m.b.t. de data op het toestel.
14-01-2015, 14:24 door Anoniem
Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data".

Da's lekker gemakzuchtig. Iedere ICT-er die een beetje onderlegd is kan met tools data recoveren. Indien de data meer waard is dan de kosten om de data terug te halen, dan is het toch verstandig om aan de slag te gaan met data recovery, dan om je te verschuilen achter een stelling.

Verder ben je als ICT afdeling gewoon ondersteunend, en het bedrijf moet uiteindelijk bepalen of je dergelijke data wel/niet moet terughalen, op basis van inhoudelijke overwegingen. Dat jij roept als beheerder dat data onbelangrijk is, indien er geen backup is, dat zegt bar weinig.
14-01-2015, 14:44 door Anoniem
Door johanw:
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data".
Dat IT beheerders geen zin hebben om hard te lopen en eindgebruikers eigenlijk maar lastig vinden is helaas algemeen bekend. En het dan raar vinden dat IT beheer uitbesteed wordt.
Eindegebruikers krijgen een plek op hun werk PC waar alles transparant wordt gebackuped. Alles daarbuiten is voor hun eigen rekening. Je kan ICT niet verantwoordelijk maken voor elke USB stick en memory card die gebruikers rondstrooien. Als zij besluiten om alles op een niet gebackuped plaats te zetten dan is dat hun probleem.
14-01-2015, 14:46 door Anoniem
Backupje terug zetten?
Oh, dat heb je niet? Waarom probeer je van je eigen falen het probleem van de winkel te maken?
14-01-2015, 15:51 door Anoniem
Beetje dooddoener wellicht, maar draai gewoon zelf een cladav/carddav server, zoals Baikal.
Ook handig bij diefstal of verlies. En fijn voor de privacy van jezelf EN je contacten.
14-01-2015, 15:54 door BadAss.Sx
Ik werk zelf op een ICT afdeling en het is de eindgebruiker zijn eigen verantwoordelijkheid om iets te backuppen, niet een ICT afdeling. Anders ben je de hele dag bezig met data om te zetten. We vangen dit dan dus ook af met een formulier die men dient te ondertekenen bij inlevering van hun device waarin duidelijk staat dat de gebruiker een backup heeft gemaakt of de ICT afdeling hier niet voor aansprakelijk kan stellen.

Dit is geen gemakzucht, maar simpelweg niet de taak van een helpdesk, schade of garantie afdeling. Of gaat een autobranche ook de benzine uit een ingeleverde auto zuigen en in de nieuwe doen? Of is het ook de taak van de winkelier om de 100 euro die je in de jas heb laten zitten die je hebt geruild voor een ander om deze in de nieuwe jas te doen?

Mensen leggen graag de schuld bij een ander om hun eigen fouten te verdoezelen.
14-01-2015, 16:05 door Anoniem
Alleen, ze willen de data die op de oude telefoon stond niet kopiëren naar de nieuwe want dat is te veel gedoe.
Merk op dat alleen bij veel geluk de data op de oude telefoon nog toegankelijk is, en vlot te kopiëren zou zijn.
Maar als de normale manier(en) van toegang tot het geheugen alle dienst weigeren, dan wordt het heel erg moeilijk.
Flashgeheugen is meestal op het moederbord ingesoldeerd, en daar kun je niet zomaar meer bij.
Er is tamelijk specialistische kennis en apparatuur voor nodig om via die weg nog bij de data te kunnen.
Bijna onmogelijk wordt het als het flashgeheugen samen met andere functies in één enkele chip is geïntegreerd.
Hier is beslist buitengewoon specialistische kennis en apparatuur voor nodig, die gewone reparateurs niet hebben.
En heb je pech, dan is (of dan gaat hierbij) de flashgeheugenchip defect, en dan lukt het natuurlijk nooit meer.

Verder valt data zelden of nooit onder de standaard garantie van het toestel.
De telefoon is immers, net als een harde schijf, niet met die data geleverd. Daarom kan alle data die de klant er later op heeft gezet ook niet vanzelfsprekend met deze apparaatgarantie worden bezegeld.
Verder is ontoegankelijke data wegens een defect moederbord in feite "gevolgschade": je kunt immers niet meer bij je data, omdat het moederbord defect is. Een defect op het moederbord is de oorzaak, niet meer bij je data kunnen is daarvan het eerste belangrijke gevolg, en vervolgens kan het gemis van die data op zijn beurt weer andere gevolgschade opleveren. Maar gevolgschade wordt zelden of nooit door garantie gedekt.

Mocht kopiëren dringend gewenst zijn én nog mogelijk zijn, dan zou de klant hier m.i. voor moeten betalen.
En eigenlijk had de klant zélf een backup moeten maken. Die kan je dan ook zélf terugzetten. Net als bij een PC.
Alleen is het wel slim om alvorens het apparaat ter reparatie in ontvangst te nemen de klant hier van tevoren over te informeren, om ontevredenheid van de klant wegens irreële verwachtingen, en het gesteggel achteraf te voorkomen.
14-01-2015, 16:33 door Anoniem
Vraag gewoon voor hoeveel geld "gedoe" "service" wordt.

Jouw telefoon, dus backups is jouw verantwoordelijkheid. Telefoons die niet uit het jaar kruik komen syncen het meeste met de cloud, waardoor dat je backup is trouwens.

en als je binnen een bedrijf als ICT afdeling duidelijk aangeeft dat centrale systemen door ICT van backups worden voorzien, maar decentrale systemen niet, dan lijkt me dat prima als het bedrijf dat intern accepteert.
14-01-2015, 16:48 door golem
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.
Dat kan goed gaan, totdat de eindgebruiker een manager is.
14-01-2015, 19:49 door Anoniem
Jezus, ik ben zelf systeembeheerder en het werk wordt de laatste tijd steeds minder.
Wat je dagelijks te horen krijgt:
- Je hebt er zeker geen zin in
- Onze afdeling is altijd een ondergeschoven kindje in de ogen van ICT
- Ja maar ik kan nu niet verder en ik eis dat het direct opgelost wordt.
- Lukt dat vandaag nog
- Hoe stel ik dat in op mijn Iphone, Mac, Android enz. enz. enz. enz. Hoezo weet je dat niet, heb je zelf geen Iphone, mac, enz. enz. enz. enz. enz.
- Ik wil thuis werken, je moet maar langskomen want ik kom er niet uit.
- Hoe moet ik een afdruk maken?\
- Waar zit die Escape toets?
- Goh, jullie zitten nog steeds op Office2010, thuis heb ik al Office 2013. Zouden jullie ook eens een keer mee moeten beginnen.
- Wie heeft dat Office 2010 op mijn desktop gezet? Ik wil terug naar mijn vorige versie
- Ik heb een probleem, je moet direct komen, want ik heb het druk
- Ik bel je maar even rechtstreeks, want de helpdesk is steeds bezet (1500 gebruikers op 4 helpdeskmedewerkers)
- Hoezo je moet eerst naar de servers kijken, het papier zit vast in de printer en nu kan ik niet verder..
-..................

Ach, waarom reageer ik ook....
14-01-2015, 23:47 door Anoniem
Afgezien van verwijtbare fouten van de leverancier of van de gebruiker is het algemeen bekend dat er de mogelijkheid bestaat dat iets stuk gaat. Het is ook algemeen bekend dat je daarom backups zou moeten maken.
En daar zit precies een deel van het probleem: zou moeten... maar daar is men vaak te laks voor.
En die verantwoordelijkheid ligt bij de eindgebruiker.
Door BadAss.Sx: Mensen leggen graag de schuld bij een ander om hun eigen fouten te verdoezelen.

Afgezien of het nog mogelijk was om de data over te zetten mis ik in de vraagstelling of er gevraagd is om het gratis te doen, of dat er een redelijke vergoeding voor het overzetten is geboden.
15-01-2015, 10:30 door Cornelius
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.

Ben blij dat ik niet bij jullie bedrijf werk. Jullie IT-afdeling lijkt op wat Dilbert noemt: The business prevention department…
15-01-2015, 12:05 door Anoniem
Persoonlijk heb ik een hekel aan telefoontjes die, bijvoorbeeld, alleen maar van de sim willen importeren en er op weigeren te exporteren. Ik heb dit voor zowel contacten als ontvangen (en verstuurde) SMSberichten gezien. Idem dito met telefoontjes waar je wel een geheugenkaart in kan zetten, maar waar bijvoorbeeld "apps" installeren toch ook weer op het telefoontje zelf schrijft. Dat geeft hele interessante effecten als je zo'n kaartje wisselt met een ander: Apps die er wel lijken te zijn, maar toch niet beschikbaar zijn. Zo staat er toch weer informatie op die telefoon die lastig terug te krijgen is.

Wat dat betreft zijn telefoontjes en tablets en dergelijke veel te vaak ongenaakbare datasilos waar je maar nauwlijks een backup van kan trekken. Dan zit je al snel vast aan al je telefooncontacten met de hand overpennen, bijvoorbeeld omdat het benodigde kabeltje toevallig niet beschikbaar is, of de software die je op je peecee moet hebben niet beschikbaar (omdat je geen windows hebt bijvoorbeeld), of meer van dat soort stomme bijkomstigheden omdat je toevallig niet precies voldoet aan het ideale model wat de telefoonfabrikant voor ogen had.

Ik snap best dat reparatieboeren niet zoveel zin hebben in chipjes lossolderen om er data vanaf te redden, en het is ook niet echt eerlijk om hen de schuld te geven van ontwerpkeuzes die de fabrikant gemaakt heeft. Maar dat het een probleem is moge duidelijk zijn.

Wil je dit juridisch oplossen zal je telefoonfabrikanten moeten verplichten import EN export met de SIM te implementeren, en zo ook toch minstens de mogelijkheid alle data op de telefoon zelf op een datakaartje te dumpen.
15-01-2015, 12:20 door Anoniem
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.
Dat is wat al te gemakszuchtig: Je schuift delen ICTwerk af op de eindgebruiker. Die stelling kun je best hanteren mits en maar en zolang als dat de ICTafdeling de eindgebruiker de mogelijkheid biedt makkelijk backups te maken. Zo van, druk op de knop, volledige backup van de machine/telefoon/tablet/usb-stick/wat-dan-ook.


Door Anoniem: Iedere ICT-er die een beetje onderlegd is kan met tools data recoveren.
Niet echt. Als de telefoon echt dood is dan zou je nog via JTAG kunnen proberen bij de flash chip te komen, en anders is het desolderen en elders hersolderen. Beide zijn nogal eens problematisch, het eerste omdat ook als je de JTAG plug kan vinden en je de pinout weet (daar bestaan vele standaarden en niet iedereen houdt zich eraan) het nog best wat gedoe is, en het tweede omdat SMDsolderen niet eens voor elke electrotechneut weggelegd is.
15-01-2015, 13:07 door Anoniem
Door Cornelius:
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.

Ben blij dat ik niet bij jullie bedrijf werk. Jullie IT-afdeling lijkt op wat Dilbert noemt: The business prevention department…
Bij sommige bedrijven staat nu eenmaal het recoveren van data van de eindgebruiker niet in de taakomschrijving en is er dus ook geen budget voor.
15-01-2015, 13:40 door Anoniem
Het standpunt dat dat die niet gebackupt is niet belangrijk is is onzin.
Een backup maak je niet elke minuut en zelfs niet elk uur.
Het is dus heel goed mogelijk dat er ondanks backups belangrijke data ergens opgeslagen staat
15-01-2015, 14:25 door Rstandard
Door Cornelius:
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.

Ben blij dat ik niet bij jullie bedrijf werk. Jullie IT-afdeling lijkt op wat Dilbert noemt: The business prevention department…
Je snapt natuurlijk wel dat als de data zo belangrijk was, dat de eindgebruiker in ieder geval zelf nog wat maatregelen neemt om dataverlies te verkomen.
Tuurlijk kan de IT-afdeling data terughalen als dat echt nodig is, maar je snapt wel dat dat tijd kost. Meer tijd (en minder hassle) dan het duurt om een backup te maken van je belangrijke data.
Door golem:
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.
Dat kan goed gaan, totdat de eindgebruiker een manager is.
Dat laat alleen maar zien dat de eindgebruiker slecht is voorbereid op dataverlies. Of het nu een receptionist, manager of directeur is maakt in dat geval niks uit.
Voor hetzelfde geval is het niet dat bijv. je HDD dood gaat, maar dat je laptop gewoon wordt gestolen. Tjaah, dan kan je zoveel zeuren bij IT afdeling, maar je data krijg je niet terug (tenzij je deze heb gebackupped op een externe hdd of fileserver)
15-01-2015, 16:34 door Anoniem
de klant heeft duidelijk geen backup gemaakt bijvoorbeeld in de cloud als het wel in de could stond dan ben je de data niet kwijt even een kwestie van inloggen en je kan weer bij de data.

ik vraag me af waarom de mensen nog geen cloud computing gebuiken het is handig zo hoef je nooit backups te maken en je kan met elke apparaat inloggen en ja ik snap dat cloud geld kost maar als dat het enige is.
15-01-2015, 19:03 door Rolfieo
Door Cornelius:
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.

Ben blij dat ik niet bij jullie bedrijf werk. Jullie IT-afdeling lijkt op wat Dilbert noemt: The business prevention department…
Als de eindgebruikers niet voor bepaalde dingen willen betalen, waarom zou ICT dan dingen moeten doen de niet afgsproken zijn?
Ja ze kunnen alles backupen op de hele machine, maar wie gaat dat betalen?


Door Anoniem: Het standpunt dat dat die niet gebackupt is niet belangrijk is is onzin.
Een backup maak je niet elke minuut en zelfs niet elk uur.
Het is dus heel goed mogelijk dat er ondanks backups belangrijke data ergens opgeslagen staat

Dan moet je het maar op een netwerk share opslaan.
Er zijn binnen bedrijven bepaalde locaties waar data opgeslagen kan worden. Zowel op een een netwerk locatie, als op de lokale machine. En daar zorgt de ICT voor dat het bebackuped is.
Door golem:
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.
Dat kan goed gaan, totdat de eindgebruiker een manager is.
Andere locaties, is niet voor hun van belang.

Gewoon verwijzen naar de afspraken die gemaakt zijn tussen de business en de ICT afdeling. Wil hij als VIP behandeld worden, en daar zijn afspraken over gemaakt, dan kan het. Maar moet er wel betaald voor worden.


Het is altijd het de zelfde eind conclusie, meer service, kost meer geld...... En dan is het meestal stil aan de andere kant.
16-01-2015, 02:35 door johanw
Door Anoniem: Persoonlijk heb ik een hekel aan telefoontjes die, bijvoorbeeld, alleen maar van de sim willen importeren en er op weigeren te exporteren.
Exports naar simlkaarten zijn tegenwoordig vrijwel nutteloos. Aangezien een simkaart maximaal maar zo'n 300 naam/nummer combinaties aankan is de data op een simkaart wel te overzien, als je daar genoeg aan zou hebben kun je ook wel een lijstje uitprinten of als tekstbestand bewaren. Als je het lijstje als textfile hebt kun je het zelfs handmatig omzetten in een xml file die onder Android ingelezen kan worden.

Zelf heb ik daar niks aan - ik heb veel meer contactgegevens dan alleen naam en telefoonnummer: meerdere nummers, email, adres, geboortedatum, pasfoto, notities, etc. etc. En veel meer data dan alleen maar contactpersonen. Een backup maken doe ik wel met tools als Titanium Backup of ROM Manager. Dan heb ik m'n data tenminste compleet.
16-01-2015, 02:38 door johanw - Bijgewerkt: 17-01-2015, 00:08
Door BadAss.Sx:Dit is geen gemakzucht, maar simpelweg niet de taak van een helpdesk, schade of garantie afdeling.
Teveel IT beheerders denken zo star. In de tijden dat ik beheer erbij deed (ben eigenlijk meer ontwikkelaar) had ik hier ook een hekel aan en probeerde zoveel mogelijk met de mensen mee te denken. Dat heeft bovendien als grote voordeel dat als jij eens een keer iets moet ze ook voor jou rennen in plaats dat je ook zo formalistisch behandeld wordt.
16-01-2015, 07:21 door Anoniem
Mijn eerste reactie was: "Dan zet je toch een backup terug".
Maar die heb je blijkbaar niet....... En nu probeer je van jouw probleem het probleem van de winkel te maken.

De oplossing is eenvoudig: Je vraagt je oude (kapotte) telefoon terug en je gaat op zoek naar iemand die jouw data er wel vanaf kan halen, al dan niet tegen betaling. Er zijn bedrijven die de data van schijven uit op zee gezonken schepen kunnen recoveren, dus die weten ook vast wel raad met de restanten van jouw telefoon.
Ja, dat kost geld, maar blijkbaar gaat het (voor jou) om belangrijke data, dus zal het je wel iets waard zijn.
Het feit dat je dan tijdelijk geen telefoon hebt weegt misschien ook mee in de afweging.......

Wat ikzelf een veel interessantere vraag had gevonden is wanneer je niet gevraagd had de data te recoveren, maar juist te verwijderen van de telefoon. Dit om te voorkomen dat iemand anders, die bijv. straks jouw telefoon gaat repareren, toegang krijgt tot deze data. Dat is namelijk iets waar ik mij zorgen om zou maken waar ikzelf in een vergelijkbare situatie zou zitten.
16-01-2015, 11:45 door Rolfieo
Door johanw:
Door BadAss.Sx:Dit is geen gemakzucht, maar simpelweg niet de taak van een helpdesk, schade of garantie afdeling.
Teveel IT beheerders denken zo star. In de tijden dat ik beheer erbij deed (ben eigenlijk meer ontwikkelaar) had ik hier ook een hekel aan en probeerde zoveel mogelijk met de mensen mee te denken. Dat heeft bovendien als grote voordeel dat als jij eens een keer iets moet ze ook voor jou rennen in plaats dat je ook zo formalistisch behandent wordt.

Das leuk als je in een klein bedrijf werkt. Of waar het gewoon uurtje factuurtje is.
Maar bij grote bedrijven is het gewoon een business unit, en wordt je gewoon afgerekend op besteed uren.
17-01-2015, 00:14 door johanw
Door Rolfieo:Das leuk als je in een klein bedrijf werkt. Of waar het gewoon uurtje factuurtje is.
Maar bij grote bedrijven is het gewoon een business unit, en wordt je gewoon afgerekend op besteed uren.
Juist bij een groot bedrijf heeft het zin om niet zo formeel te doen. Bij kleine bedrijven komt uberhaupt niemand op het idee om zich zo op te stellen, althans niet degenen die hun proeftijd doorkomen. Je moet dan misschien wat schipperen met de urenverantwoording, maar het betaalt zich meer dan terug in de omgang met de niet-IT collega's.
17-01-2015, 16:54 door Anoniem
Als electronica monteur van mobiele telefoons geef ik de firma volkomen gelijk. helaas is dit de harde waarheid maar bij een defect moederbord zul je als reparateur onderdelen moeten gaan vervangen waarbij het de vraag is of deze te bestellen zijn en of het vervangen goed gaat als dit fout gaat zal de klant de kosten meestal niet betalen

de bedragen voor deze reparaties kunnen al snel erg duur worden. bijv een defecte cpu kun je bij een samsung telefoon al vergeten die is in veel gevallen al niet te bestellen laat staan gemakkelijk te vervangen. wij hebben dit wel eens voor klanten gedaan tot ze vervolgens een rekening kregen van rond de 350 tot 400 euro en deze niet echt wilde betalen.

ook is het soms gewoon niet mogelijk om de data terug te halen als bijv wat bij veel telefoons kapot gaat is het flash geheugen defect is dan kan je het helemaal vergeten

daarom de regel belangrijke data backupen anders was het niet belangrijk genoeg
19-01-2015, 11:44 door Anoniem
[quoteik vraag me af waarom de mensen nog geen cloud computing gebuiken het is handig zo hoef je nooit backups te maken en je kan met elke apparaat inloggen en ja ik snap dat cloud geld kost maar als dat het enige is.[/quote]Ik vraag me daarnentegen af waarom er mensen uberhaupt gebruik maken van een cloud. Het kost geld en ik heb geen flauw idee wie er allemaal bij mijn data kunnen.

Trek zelf wel een backupje op een disk die van mij is en waar ik kan bepalen welke encryptie er op draait en wie daar bij kan. Zo je wilt: een disk die van mij is.

Die ICTer begrijp ik maar al te goed. Elke sukkel moet met een PC kunnen werken en 'doet het niet' is vaak al een zeer uitgebreide klachtomschrijving.
Aan de andere kant: Je merkt ook vaak zat dat er ergens iets wordt 'geupgrade' en dat er dan vervolgens niks meer werkt. Vroeger, toen ik nog voor een baas werkte, wel eens 2 weken 'leegloop' geschreven wegens een applicatie die ik meer dan 70% van mijn tijd gebruikte maar die het na een update door 'systeembeheer' het niet meer deed. Had geen prioriteit. Nou, dan niet... Er gaan vanzelf klanten bellen dat er niks af komt. En ik zelf kan er niks mee, want 'men' is van mening dat ik niet capabel ben om mijn eigen machine te beheren. Nou, dan toch niet?
Er is voor beide varianten wel wat te zeggen...
19-01-2015, 15:06 door Anoniem
Door deRoode: Onze ICT afdeling hanteert de stelling: "Data waarvan geen backup wordt gemaakt is onbelangrijke data". En als de eindgebruiker (lees: eigenaar van een telefoon / usb stick / tablet ) de data al onbelangrijk vindt vindt de ICT afdeling dat ook en doet dus geen moeite om data van defecte telefoons, tablets, usb sticks, externe harde schijven etc. te recoveren. En als de eindgebruiker de data wel belangrijk vindt heeft hij dus een backup, en hoeft de ICT afdeling ook geen data te recoveren.

Helemaal mee eens. Als de organisatie iets groter is, heeft de IT afdeling hier ongetwijfeld al over nagedacht. Of de zakelijke data via een centrale emailomgeving (i.e. Office365) beschikbaar te stellen of om hier gewoon een gedegen Mobile Device Management oplossing voor te adviseren. Echter zijn hier kosten aan verbonden.
Daarnaast zal het niet zo star zijn als deRoode aangeeft, maar zal er wel een uitgangspunt gehanteerd moeten worden om de kosten onder controle te houden. Of gaat iedereen hier Excel als ERP applicatie ondersteunen?
En laten we even vooropstellen, hoe moeilijk is het als gebruiker om even een backup in te stellen voor een Android of iPhone?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.