Door The-Real-C: De blokkade van virtuele betaalpassen door OV-bedrijven laat zien hoe kwetsbaar het achteraf-betaalsysteem van OVpay is voor misbruik. De mogelijkheid om na een rit een virtuele kaart simpelweg te verwijderen en zo betaling te ontlopen, is technisch gezien niet ingewikkeld en was bovendien al jaren bekend.
Of misschien is het broddelwerk van deze banken/betaalproviders. Die ondersteunen OV-pay niet namelijk per ongeluk, het is een
samenwerking tussen OV-bedrijven, banken en creditcardmaatschappijen. Als je samenwerkt verdiep je je niet alleen in je eigen kant maar ook in wat je weten moet over hoe het bij de andere partijen werkt, en zorg je dat je dat
samen goed gaat.
Die check-ins en check-outs worden niet direct verwerkt omdat het vertragend werkt als een bus voor elke transactie verbinding moet zien te maken met de back-end, inclusief op plekken met slecht bereik. Ze hebben gekozen voor snelle reacties in het voertuig en aanlevering van de transacties voor verdere verwerking achteraf. Zo'n ontwerpkeuze gooi je niet zomaar om, omdat dan al die systemen in al die bussen van mogelijkheden moeten worden voorzien die er nu niet zijn ingebouwd, inclusief de benodigde communicatiesystemen. Een bank die met virtuele bankpassen werkt kan daar rekening mee houden door transacties die binnenkomen van Translink nog wel te accepteren, ook al is de virtuele bankpas zelf inmiddels afgesloten. En men heeft ernstige steken laten vallen als men verzuimd heeft dat soort details bij het aangaan van de samenwerking af te stemmen, of door geen rekening te houden met wat bekend was bij het implementeren of aanpassen van hun systemen.
Ik betwijfel trouwens of je dit moet zien als een betaling achteraf. Ik denk dat je formeel betaalt op het moment van uitchecken en dat alleen de administratieve verwerking van die betaling achteraf plaatsvindt. Het is dan gewoon een betaling die binnen de geldigheidsduur van de virtuele betaalpas heeft plaatsgevonden en die verwerkt moet worden.
Dat deze fraude niet eerder is afgevangen, wijst op een gebrek aan proactieve monitoring en risicobeheer vanuit Translink en de betrokken vervoerders.
Ik kan niet achter de schermen meekijken, maar een andere mogelijkheid is dat Translink het eerst een paar jaar zonder hinder voor de reiziger heeft proberen op te lossen en pas met een drastische maatregel komt nu blijkt dat er niet uit te komen is.
De reactie van Revolut om juridische stappen te overwegen laat zien dat er spanningen ontstaan tussen innovatieve betaalbedrijven en traditionele infrastructuren zoals OVpay. Dat Vivid al spreekt over een technische oplossing, maar afhankelijk blijft van Translink, benadrukt dat er behoefte is aan betere samenwerking en modernisering van het betaalsysteem in het ov.
OV-pay is vorig jaar uitgeroepen tot "The World’s Best Smart Ticketing Programme". Kennelijk hoort het qua modernisering tot de koplopers wereldwijd.
En dat die banken/betaalproviders willen moderniseren met virtuele betaalpassen met mogelijk een korte geldigheid is prachtig, maar je moet wel je huiswerk doen over waar je mee te maken krijgt als je zoiets ontwikkelt en implementeert. Zeker bij financiële systemen moet je daar zeer zorgvuldig mee zijn, fouten leiden tot schadeclaims.
Door Anoniem: Paysafe, Revolut en Vivid zijn juridisch verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de financiële transactie. Indien hun systeem niet waterdicht is, zullen zij ook voor de kosten moeten opdraaien.
Precies.
Zij zijn zeer goed in staat om te achterhalen wie de eigenaar is/was van de tijdelijke virtuele kaart en kunnen daarmee eenvoudig een rechtszaak tegen de eigenaar aanspannen.
Dat hoeft niet eens, ze moeten gewoon die transactie nog verwerken, ook als de verwerking pas met (nog niet eens een dag) vertraging plaatsvindt.
Ter vergelijking: toen ik zelf zo'n 40 jaar geleden als programmeur voor een bank was gaan werken was een van mijn eerste uitdagende klussen (voor mijn ervaringsniveau toen) precies dit soort verwerkingslogica achteraf: transacties die formeel op een bepaalde datum hadden plaatsgevonden konden in die tijd makkelijk pas dagen later binnen komen druppelen, en als de maandelijkse renteberekening dan al had plaatsgevonden moest die gecorrigeerd worden. Het rekening houden met dingen die later binnen komen druppelen is voor banken echt niet iets nieuws. Misschien zijn het juist die nieuwkomers in de sector die dat soort complexiteit niet gewend zijn en tot nog toe over hebben kunnen slaan, terwijl de traditionele banken al door en door zijn ingericht op dat soort dingen.
Door Anoniem: Het probleem is nmm. gecreëerd door Translink, die het "handig" vond om de financiële transactie los te koppelen van het scannen van de kaarten, waarmee zij de race-conditie van het verwijderen van de kaart hebben mogelijk gemaakt.
Nogmaals, het moment van verwerken van een betaling in een administratie is niet hetzelfde als het moment waarop die betaling heeft plaatsgevonden, de verwerking kan later zijn. Als Paysafe, Revolut en Vivid niet in staat zijn om een administratieve verwerking op een later moment goed te laten gaan deugen hun systemen niet. En Translink heeft die vertraging niet pas geïntroduceerd nadat die virtuele betaalkaarten waren bedacht, zo werkt het al zo lang de OV-chipkaart er is, en nog met een goede reden ook (zie eerder in mijn post). Verder zou ik raar staan te kijken als niet volkomen duidelijk was dat het zo werkt toen de genoemde bedrijven besloten mee te doen aan die OV-pay-samenwerking. Op mij komt het uiterst slordig over van ze, helemaal los van wat er al dan niet mis is bij Translink. Broddelwerk.