image

Ov-bedrijven blokkeren sinds kort virtuele betaalpassen vanwege fraude. Mag dit zomaar?

woensdag 13 augustus 2025, 11:31 door Arnoud Engelfriet, 29 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Recent kwam in het nieuws dat ov-bedrijven wegens fraude virtuele betaalpassen blokkeren voor in- en uitchecken. Ik snap het probleem, want door de virtuele kaart na het uitchecken te verwijderen was het niet mogelijk om reiskosten bij de gebruiker af te schrijven. Maar toch voelt het disproportioneel. In plaats van deze kaarten te blokkeren kon Translink de afgelopen 2 jaar ook bouwen aan een systeem om voor specifiek deze kaarten wel een reservering te doen. Mag dit zomaar?

Antwoord: De NS spreekt van "serieus misbruik", persoonlijk vind ik het moeilijk voorstelbaar dat zo veel mensen zó vaak virtuele kaarten aanmaken om gratis te reizen. Maar ik woon dan ook permanent in een ivoren toren.

De wet kent geen expliciete mechanismen over hoe je om moet gaan met fraude. Afgezien van heel algemene regels zoals redelijkheid en billijkheid zul je dus niets vinden om te toetsen of het mag, wat de NS hier doet. Maar zeker voor de korte termijn lijkt me dit een prima maatregel. Dit sluit het lek en dan ontstaat er ruimte na te gaan hoe je dit structureel oplost.

Natuurlijk dupeer je in de tussentijd de legitieme reizigers die met virtuele passen in- en uit willen checken (en ook gewoon willen betalen achteraf), maar ik zie niet goed hoe je dát 1-2-3 tegengaat.

Zou het als permanente maatregel mogen? Ook hier heeft het recht geen duidelijk antwoord op. Hoofdregel hier is dat je voorwaarden mag stellen bij een aanbod, in dit geval tot een vervoersovereenkomst. En zo'n voorwaarde mag zijn "geen virtuele pas van aanbieders X of Y", net zoals supermarkten betalen met tweehonderdeurobiljetten mag weigeren of eisen dat je per pin afrekent.

Inderdaad, giraal geld is wettig betaalmiddel maar dat betekent alleen dat áls je een schuld hebt je die via giraal betalen rechtsgeldig voldoet. Niemand is verplicht om een overeenkomst aan te gaan met de eis dat je mág betalen met jouw betaalpas.

Heel misschien is er een haakje naar dat de NS als semi-overheid of publieke dienst mensen niet mag discrimineren. Alleen zie ik de link niet tussen je merk betaalpas en het soort kenmerken waar discriminatiewetgeving over gaat. Het is geen verboden discriminatie om mensen te weigeren omdat ze bankieren bij bank X.

Het recht zal dus geen oplossing geven voor deze situatie. Maar als de impact werkelijk zo groot is, dan zullen NS (of TLS) met de betreffende banken om de tafel gaan. Want het raakt dan de bedrijfsvoering van beiden.

Arnoud Engelfriet is ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als chief knowledge officer bij juridisch adviesbureau ICTRecht en blogt dagelijks over internetrecht. Hij schreef onder meer de boeken ICT&Recht en AI&Algorithms, en verzorgt de opleiding tot Certified Cybersecurity Compliance Officer.

Reacties (29)
13-08-2025, 13:59 door Anoniem
Volgens mij wil dit niet zeggen dat je niet een los kaartje met je virtuele kaart kan kopen bij de NS kaartautomaat. De NS heeft het geld via deze weg zijn geld direct ontvangen. Het gaat natuurlijk hier wel specifiek om OVPay.
13-08-2025, 15:10 door Anoniem
Ondertussen vraagt iedereen zich af waarom het zo moeilijk is om van bank over te stappen, en waarom het banken kartel zo succesvol klanten weet te binden. Is het omdat de Nederlandse banken zo goed zijn, of omdat ze succesvol zijn in het opwerpen van barrieres waardoor buitenlandse partijen altijd benadeeld zijn? Ideal, iDIN, IBAN discriminatie en nu Translink dat besluit complete buitenlandse partijen gaat weren. Als een Nederlandse bank virtuele kaarten had aangeboden, had men dan ook deze drastische maatregel genomen om de complete bank te blokkeren? Moet ik dan toch maar een auto kopen om voor eens en altijd van het OV gezeik af te zijn?
13-08-2025, 15:55 door Anoniem
Je zou bijna zeggen boek dan direct een groot bedrag af. Waar later een restitutie op zit. Of regel met de virtuele passen verstrekker dat het hoe dan ook verrekenbaar is met de rekening houder.
13-08-2025, 17:11 door Anoniem
Ondertussen vraagt iedereen zich af waarom het zo moeilijk is om van bank over te stappen
Incorrect.
Dat vraag ik mij uberhaubt niet af.
Ik heb naar tevredenheid gewoon 19 verschillende rekeningen bij 17 verschillende banken.

en nu Translink dat besluit complete buitenlandse partijen gaat weren.
Incorrect.
Ze weren sommige virtuele betaalpassen - niet eens alle.
Binnenlands of buitenlands is niet de discriminator.

Als een Nederlandse bank virtuele kaarten had aangeboden, had men dan ook deze drastische maatregel genomen om de complete bank te blokkeren?
Er worden geen complete banken geblokkeerd, tenzij die bank geen andere producten dan virtuele kaarten levert.
Maar zelfs dan zul je waarschijnlijk gewoon een kaartje kunnen pinnen, i.p.v. je virtuele bankpas als login/loguit te gebruiken.

Moet ik dan toch maar een auto kopen om voor eens en altijd van het OV gezeik af te zijn?
Zul je ook een echt pasje moeten hebben. Een roze.
13-08-2025, 18:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ondertussen vraagt iedereen zich af waarom het zo moeilijk is om van bank over te stappen, en waarom het banken kartel zo succesvol klanten weet te binden. Is het omdat de Nederlandse banken zo goed zijn, of omdat ze succesvol zijn in het opwerpen van barrieres waardoor buitenlandse partijen altijd benadeeld zijn?

Wat een gezeur.

Ideal, iDIN, IBAN discriminatie en nu Translink dat besluit complete buitenlandse partijen gaat weren.

Dan moeten ze maar Ideal implementeren als je NL klanten wilt .

Verder beperkt de blokkade zich tot virtuele nep passen.
(is dat trouwens ook niet een bunq-dingetje ? )

Als een Nederlandse bank virtuele kaarten had aangeboden, had men dan ook deze drastische maatregel genomen om de complete bank te blokkeren?

Alleen de virtuele passen - en met name omdat die fintech's blijkbaar incasso's weigeren als de pas weer opgezegd is.

Dat is de kern van het probleem - valide betaling die later binnenkomt op de tijdelijke pas wordt niet doorgezet naar het primaire account van de rekeninghouder.


Moet ik dan toch maar een auto kopen om voor eens en altijd van het OV gezeik af te zijn?

Dan DOE JE DAT TOCH ? Praten alsof het dreigement is, dat jij weggaat uit het OV .
Lekker doen als je denkt daarmee beter af te zijn. Je denkt toch niet dat iemand je gaat smeken of je alsjeblieft niet met de auto wil gaan ?
13-08-2025, 18:41 door Anoniem
Door Anoniem: Je zou bijna zeggen boek dan direct een groot bedrag af. Waar later een restitutie op zit.

Dat kan niet , het is namelijk geen online pin betaling . Daarop (benzinepomp bv) kan dat.

OV check-ins zijn een deels off-line systeem waarbij 'regelmatig' de gesynchroniseerd wordt met het back-end systeem.

Moet wel - je hebt (tram/bus/poortjes) telkens snelle pieken waarin je de "transactie" zo snel mogelijk moet verwerken, en ook als er even geen netwerk dekking (tunnel, tijdelijke storing etc) is.
Zie ook dat de snelheid van een 'echte' pinbetaling gewoon niet hoog genoeg is voor OV (let maar op in winkels e.d. - aantal seconden is _traag_ als er een hele intercity door de poortjes moet, of een spitsbus vol stroomt ).

Dus de check-in / check uit (ook van normale OV pas) zijn ook deels off-line .
Een bankpas gedraagt zich (/ wordt geconfigureerd ?) als een virtuele OV chipkaart , en "later" (ik dacht pas in de nacht) komt er een incasso bij de rekeninghouder .


Of regel met de virtuele passen verstrekker dat het hoe dan ook verrekenbaar is met de rekening houder.

Dat moet het model zijn - gewoon een betaling op later ingetrokken pas incasseren bij de primaire rekening van de pashouder.
13-08-2025, 19:19 door Anoniem
Tot nu toe wist ik niet van het bestaan van de virtuele betaalkaart.
Wat is het voordeel van zo’n virtuele betaalkaart boven de gewone betaalkaart?
Waarom zou je willen wisselen van kaart behalve dan om de ov-bedrijven op te lichten?
Wat is het verdienmodel voor de leverancier van de virtuele betaalkaart?
Kortom, weer zo’n product waar ik niets van begrijp.
13-08-2025, 20:06 door Anoniem
zo gemakkelijk, dat digitale geld verkeer, aan de lopende band wordt je berooft en nu kun je ook al niet meer de trein of bus.
Prachtig die techniek en men dramt maar door.
13-08-2025, 22:55 door Anoniem
Door Anoniem: Tot nu toe wist ik niet van het bestaan van de virtuele betaalkaart.
Wat is het voordeel van zo’n virtuele betaalkaart boven de gewone betaalkaart?

Voor een deel gewoon hype om klanten te lokken naar een fintech .
"lijkt handig" om ze binnen te halen, en gebruiken ze het minder dan ze dachten , ze zijn nog steeds binnen.

Ietwat analoog aan mail-aliassen kun je het gebruiken om je uitgaven (potjes) nadrukkelijker te organiseren door per soort betaling een aparte kaart te gebruiken.

Met virtuele kaarten in de telefoon gaat dat makkelijker dan met 10-20 fysieke kaarten .

Revolut promoot het ook als "fraudeurs te slim af zijn door met een eenmalige kaart aankopen te doen".
Precies dat lokt natuurlijk de OV fraude uit door revolut klanten .



Waarom zou je willen wisselen van kaart behalve dan om de ov-bedrijven op te lichten?
Wat is het verdienmodel voor de leverancier van de virtuele betaalkaart?

Unique selling point om je onderscheiden als bank .

En relatief simpel te leveren denk ik wanneer de hele bank (al) gebouwd is op het automatisch starten/stoppen van sub-rekeningen.


Kortom, weer zo’n product waar ik niets van begrijp.

maakt niet uit, als er maar genoeg mensen _denken_ dat het handig is , en het de bank feitelijk weinig kost om te leveren is zo'n feature het waard.
Gisteren, 07:55 door spatieman
ik snap een ding niet.
Dit probleem met virtuele kaarten is a jaren bekend.
Beetje laat om nu pas de stekker eruit te trekken..
Gisteren, 08:24 door Anoniem
> "In dit geval tot een vervoersovereenkomst"

Dit lijkt mij niet helemaal correct.

De vervoerovereenkomst komt pas tot stand bij het instappen in de trein. Bij het inchecken wordt een (voorlopig) vervoerbewijs gevormd waarmee je het perron op kan. Volgens mij valt dit onder de spoorwegwet, wet personenvervoer, en algemene voorwaarden van de vervoerder.
Gisteren, 10:11 door Anoniem
Ik vind het opmerkelijk dat, op een security site, sommigen kennelijk geen intuitie hebben van de mogelijke voordelen van virtuele kaarten.

- Bij sommige banken kan je je fysieke kaart macro-managen. D.w.z., je kan on-line aankopen met de gegevens op je fysieke kaart blokkeren. Als jij vervolgens je fysieke kaart verliest of de gegevens worden buitgemaakt, dan zijn mensen beperkt in wat ze ermee kunnen. Je gebruikt dan een virtuele kaart voor zaken die je online doet.

- Virtuele kaarten kan je willekeurig bevriezen. Je kan zodoende een kaart voor je favoriete webshop alleen unfreezen op het moment dat je een aankoop doet. Hiermee verklein je het tijdsvenster waarmee fraude gepleegd kan worden, mochten de gegevens onverhoopt via de webshop zijn of worden buitgemaakt. Op het moment dat je je aankoop hebt gedaan en de pre-auth / hold op de kaart staat, dan bevries je hem weer. Dit zit de verdere afhandeling van de betaling en het nakomen van je verplichting niet in de weg.

- Je hebt banken die one-time use virtuele kaarten aanbieden, waarmee je aankopen doet in webshops die je misschien maar een keer of althans infrequent gebruikt. Het kan jou vervolgens minder schelen of deze webshop je kaartgegevens heeft opgeslagen.

- Je kan meerdere virtuele kaarten gebruiken om aankopen en dienstverlening (wallet, webshops, streaming, etc.) te segmenteren. Voor je streamingdiensten gebruik je een andere virtuele kaart dan voor webshops. Omdat het niet praktisch is om deze kaart te bevriezen, stel je op die specifieke kaart een maandelijkse limiet in die toereikend is voor je abonnementskosten. Als je op vakantie gaat, voor je een nieuwe virtuele kaart in accommodatieplatformen toe om overnachtingen mee te betalen. De gegevens van deze kaart worden soms doorgegeven aan hotels. Na afloop van je reis en het nakomen van je betalingsverplichtingen, vernietig je de kaart, zodat je je niet druk hoeft te maken over gegevens die in verweggistan in een mogelijk minder beveiligde omgeving blijven opgeslagen.
Gisteren, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het opmerkelijk dat, op een security site, sommigen kennelijk geen intuitie hebben van de mogelijke voordelen van virtuele kaarten.

- Bij sommige banken kan je je fysieke kaart macro-managen. D.w.z., je kan on-line aankopen met de gegevens op je fysieke kaart blokkeren. Als jij vervolgens je fysieke kaart verliest of de gegevens worden buitgemaakt, dan zijn mensen beperkt in wat ze ermee kunnen. Je gebruikt dan een virtuele kaart voor zaken die je online doet.

- Virtuele kaarten kan je willekeurig bevriezen. Je kan zodoende een kaart voor je favoriete webshop alleen unfreezen op het moment dat je een aankoop doet. Hiermee verklein je het tijdsvenster waarmee fraude gepleegd kan worden, mochten de gegevens onverhoopt via de webshop zijn of worden buitgemaakt. Op het moment dat je je aankoop hebt gedaan en de pre-auth / hold op de kaart staat, dan bevries je hem weer. Dit zit de verdere afhandeling van de betaling en het nakomen van je verplichting niet in de weg.

- Je hebt banken die one-time use virtuele kaarten aanbieden, waarmee je aankopen doet in webshops die je misschien maar een keer of althans infrequent gebruikt. Het kan jou vervolgens minder schelen of deze webshop je kaartgegevens heeft opgeslagen.

- Je kan meerdere virtuele kaarten gebruiken om aankopen en dienstverlening (wallet, webshops, streaming, etc.) te segmenteren. Voor je streamingdiensten gebruik je een andere virtuele kaart dan voor webshops. Omdat het niet praktisch is om deze kaart te bevriezen, stel je op die specifieke kaart een maandelijkse limiet in die toereikend is voor je abonnementskosten. Als je op vakantie gaat, voor je een nieuwe virtuele kaart in accommodatieplatformen toe om overnachtingen mee te betalen. De gegevens van deze kaart worden soms doorgegeven aan hotels. Na afloop van je reis en het nakomen van je betalingsverplichtingen, vernietig je de kaart, zodat je je niet druk hoeft te maken over gegevens die in verweggistan in een mogelijk minder beveiligde omgeving blijven opgeslagen.

De werkelijkheid is minder spannend dan jij doet voorkomen.
Je bedenkt situaties waar je in de praktijk weinig of geen last van zal hebben.
Zolang de “ouderwetse” betaalkaart bestaat, zolang gebruik ik die kaart en al die tijd geen problemen die je beschrijft ervaren.
De virtuele betaalkaart is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Gisteren, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem: Je zou bijna zeggen boek dan direct een groot bedrag af. Waar later een restitutie op zit. Of regel met de virtuele passen verstrekker dat het hoe dan ook verrekenbaar is met de rekening houder.


Hey ik heb dit concept eerder gezien, hmmm...
Gisteren, 12:24 door Reinder
Door Anoniem: Tot nu toe wist ik niet van het bestaan van de virtuele betaalkaart.
Wat is het voordeel van zo’n virtuele betaalkaart boven de gewone betaalkaart?
Waarom zou je willen wisselen van kaart behalve dan om de ov-bedrijven op te lichten?
Wat is het verdienmodel voor de leverancier van de virtuele betaalkaart?
Kortom, weer zo’n product waar ik niets van begrijp.

De banken die die features aanbieden zitten in meerdere landen, en in sommige landen zijn die mogelijkheden nuttiger dan in andere landen zoals Nederland. Virtuele kaarten zijn natuurlijk niet door die bank gemaakt met het specifieke doel om ov-bedrijven op te lichten, dat is gewoon een vervelend gevolg van de combinatie tussen een virtuele kaart die je kan uitschakelen of verwijderen en pas later (na het moment waarop je de kaart gebruik, dus bij inchecken) de daadwerkelijke betaling doen. Voor beide dingen zijn goede redenen, alleen de combinatie ervan geeft onbedoelde neveneffecten.


Een betalingssysteem zoals iDeal is niet overal beschikbaar. In veel landen moet je je betalingsinformatie achter laten bij een bedrijf, en dat maakt het risico dat die informatie uitlekt groter. De combinatie van creditcard-nummer, -naam, vervaldatum en de veiligheidscode is genoeg om een betaling mee te doen, maar je moet ook al die velden opgeven als je die betaling doet. Daar zit een risico in, iemand die de informatie van jouw betaling kan onderscheppen kan dat daarna misbruiken. Niet al die velden hoeven langdurig bewaard te blijven, maar de realiteit is natuurlijk dat heel veel websites lek zijn, dat alle betalingsdetails bewaard blijven, dat het opschonen niet goed geregeld is, dat er datalekken zijn e.d. Het is dagelijks nieuws dat er ergens betalingsinformatie buitgemaakt is. Hier zit een markt in voor virtuele (credit)cards. Je wil een betaling doen bij een winkel, dus je maakt een nieuwe virtuele kaart aan, je rond je betaling af en als er betaald is gooi je de kaart weg. De leverancier levert pas als de betaling daadwerkelijk gedaan is, en daarna kan die kaart niet meer misbruikt worden. Je kan zelfs bij het aanmaken van de virtuele kaart bij sommige aanbieders opgeven welk bedrag er maximaal mee betaald kan worden.

Je kan ook voor langduriger gebruik een virtuele kaart aanmaken, bijvoorbeeld voor een terugkerende betaling voor een abbonement. Het gaat hier ook niet alleen om online winkels trouwens. Stel jezelf voor dat je op vakantie bent in een land buiten Europa, zeg in Afrika, Zuid-Oost Azie of Zuid-Amerika. Je wil daar een auto huren en het verhuurbedrijf wil een borg innen via je creditcard. Je hebt de keuze tussen a) je normale, reguliere, eigen creditcard, of b) een voor dit doel aangemaakte virtuele kaart waarop je kan instellen dat er tot maximaal het bedrag van de borg op kan worden geincasseerd. Zeg eerlijk, als je deze keuze hebt, welke optie kies je dan in dit geval? Zou het je gemoedsrust geven als je weet dat het ergste wat er kan gebeuren is dat je de borg kwijt raakt, maar je vakantie zelf is veilig omdat je creditcard niet geplunderd kan worden?

Het verdienmodel is dus ook duidelijk, het is niet een of andere samenzwering om het mensen makkelijk te maken te frauderen, het is gemaakt omdat het in veel gevallen voor veel mensen echte veiligheid en gemoedsrust geeft. Dat maakt banken die dit aanbieden aantrekkelijk voor mensen die daar behoefte aan hebben. Als je maar zelden buiten de EU komt, en bijna alles doet met iDeal dan heb je die mogelijkheden inderdaad niet nodig, maar dat betekent niet dat er voor andere gebruikers geen volkomen legitieme use-cases zijn.

Het concept is dus ook dat als een partij op een later moment nog een bedrag wil incasseren dat dat niet kan. Dat is de hele doelstelling, we willen graag dat het niet mogelijk is dat de louche autoverhuurder in Ecuador de week erop nogmaals een bedrag van je creditcard kan incasseren wat je dan niet meer eenvoudig terug kan krijgen zodat je daar letterlijk 6 maanden mee bezig bent omdat 'ie beweert dat je schade hebt gemaakt die je niet hebt verteld toen je de auto weer onbeschadigd inleverde (vraag me niet hoe ik aan dit specifieke voorbeeld kom). Het is dus ook niet raar dat OVPay niet achteraf dat bedrag kan incasseren als die kaart niet meer bestaat; dat is het hele nut er van. Ongevraagd zomaar incasseren op de hoofdrekening is dus ook niet de bedoeling, het is niet aan de bank om te zeggen dat LoucheCarRent BV niet een valide incasso doet en OVPay wel. Voor deze specifieke casus, waarbij de betaling noodzakelijkerwijs pas achteraf kan plaatsvinden, zal er dus een specifieke oplossing gevonden moeten worden tussen OVPay en de banken. Domweg zeggen dat virtuele kaarten stom zijn is geen oplossing.
Gisteren, 12:40 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: Tot nu toe wist ik niet van het bestaan van de virtuele betaalkaart.
Wat is het voordeel van zo’n virtuele betaalkaart boven de gewone betaalkaart?
Waarom zou je willen wisselen van kaart behalve dan om de ov-bedrijven op te lichten?
Wat is het verdienmodel voor de leverancier van de virtuele betaalkaart?
Kortom, weer zo’n product waar ik niets van begrijp.

De banken die die features aanbieden zitten in meerdere landen, en in sommige landen zijn die mogelijkheden nuttiger dan in andere landen zoals Nederland. Virtuele kaarten zijn natuurlijk niet door die bank gemaakt met het specifieke doel om ov-bedrijven op te lichten, dat is gewoon een vervelend gevolg van de combinatie tussen een virtuele kaart die je kan uitschakelen of verwijderen en pas later (na het moment waarop je de kaart gebruik, dus bij inchecken) de daadwerkelijke betaling doen. Voor beide dingen zijn goede redenen, alleen de combinatie ervan geeft onbedoelde neveneffecten.


Een betalingssysteem zoals iDeal is niet overal beschikbaar. In veel landen moet je je betalingsinformatie achter laten bij een bedrijf, en dat maakt het risico dat die informatie uitlekt groter. De combinatie van creditcard-nummer, -naam, vervaldatum en de veiligheidscode is genoeg om een betaling mee te doen, maar je moet ook al die velden opgeven als je die betaling doet. Daar zit een risico in, iemand die de informatie van jouw betaling kan onderscheppen kan dat daarna misbruiken. Niet al die velden hoeven langdurig bewaard te blijven, maar de realiteit is natuurlijk dat heel veel websites lek zijn, dat alle betalingsdetails bewaard blijven, dat het opschonen niet goed geregeld is, dat er datalekken zijn e.d. Het is dagelijks nieuws dat er ergens betalingsinformatie buitgemaakt is. Hier zit een markt in voor virtuele (credit)cards. Je wil een betaling doen bij een winkel, dus je maakt een nieuwe virtuele kaart aan, je rond je betaling af en als er betaald is gooi je de kaart weg. De leverancier levert pas als de betaling daadwerkelijk gedaan is, en daarna kan die kaart niet meer misbruikt worden. Je kan zelfs bij het aanmaken van de virtuele kaart bij sommige aanbieders opgeven welk bedrag er maximaal mee betaald kan worden.

Je kan ook voor langduriger gebruik een virtuele kaart aanmaken, bijvoorbeeld voor een terugkerende betaling voor een abbonement. Het gaat hier ook niet alleen om online winkels trouwens. Stel jezelf voor dat je op vakantie bent in een land buiten Europa, zeg in Afrika, Zuid-Oost Azie of Zuid-Amerika. Je wil daar een auto huren en het verhuurbedrijf wil een borg innen via je creditcard. Je hebt de keuze tussen a) je normale, reguliere, eigen creditcard, of b) een voor dit doel aangemaakte virtuele kaart waarop je kan instellen dat er tot maximaal het bedrag van de borg op kan worden geincasseerd. Zeg eerlijk, als je deze keuze hebt, welke optie kies je dan in dit geval? Zou het je gemoedsrust geven als je weet dat het ergste wat er kan gebeuren is dat je de borg kwijt raakt, maar je vakantie zelf is veilig omdat je creditcard niet geplunderd kan worden?

Het verdienmodel is dus ook duidelijk, het is niet een of andere samenzwering om het mensen makkelijk te maken te frauderen, het is gemaakt omdat het in veel gevallen voor veel mensen echte veiligheid en gemoedsrust geeft. Dat maakt banken die dit aanbieden aantrekkelijk voor mensen die daar behoefte aan hebben. Als je maar zelden buiten de EU komt, en bijna alles doet met iDeal dan heb je die mogelijkheden inderdaad niet nodig, maar dat betekent niet dat er voor andere gebruikers geen volkomen legitieme use-cases zijn.

Het concept is dus ook dat als een partij op een later moment nog een bedrag wil incasseren dat dat niet kan. Dat is de hele doelstelling, we willen graag dat het niet mogelijk is dat de louche autoverhuurder in Ecuador de week erop nogmaals een bedrag van je creditcard kan incasseren wat je dan niet meer eenvoudig terug kan krijgen zodat je daar letterlijk 6 maanden mee bezig bent omdat 'ie beweert dat je schade hebt gemaakt die je niet hebt verteld toen je de auto weer onbeschadigd inleverde (vraag me niet hoe ik aan dit specifieke voorbeeld kom). Het is dus ook niet raar dat OVPay niet achteraf dat bedrag kan incasseren als die kaart niet meer bestaat; dat is het hele nut er van. Ongevraagd zomaar incasseren op de hoofdrekening is dus ook niet de bedoeling, het is niet aan de bank om te zeggen dat LoucheCarRent BV niet een valide incasso doet en OVPay wel. Voor deze specifieke casus, waarbij de betaling noodzakelijkerwijs pas achteraf kan plaatsvinden, zal er dus een specifieke oplossing gevonden moeten worden tussen OVPay en de banken. Domweg zeggen dat virtuele kaarten stom zijn is geen oplossing.

Als je het zo bekijkt dan is het digitale domein dermate verrot dat daar een structurele oplossing voor gevonden moet worden in plaats van een pleister in de vorm van de virtuele betaalkaart. De betaalkaart die ook weer voor nieuwe problemen heeft gezorgd en in de toekomst vast ook andere onvolkomenheden zal laten zien.
Gisteren, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem: Als je het zo bekijkt dan is het digitale domein dermate verrot dat daar een structurele oplossing voor gevonden moet worden in plaats van een pleister in de vorm van de virtuele betaalkaart. De betaalkaart die ook weer voor nieuwe problemen heeft gezorgd en in de toekomst vast ook andere onvolkomenheden zal laten zien.
Het is niet specifiek de digitalisering, het is vooral dat de kosten van opslag en opzoeken van gegevens dankzij digitalisering zoveel lager zijn geworden. (Het is in veel gevallen goedkoper om een grotere harde schijf te kopen dan uit te zoeken of je de gegevens op de volle oude nog wel nodig hebt.)
Wat ook enorm meespeelt is het gebrek aan privacywetgeving in de VS en het daaruit volgende gebrek aan privacy-bewustzijn. Persoonsgegevens zijn in de VS handelswaar.

Het (Nederlandse) pin-systeem (pas en automaten) is relatief privacy-vriendelijk. Bij een pin-betaling krijgt de verkoper jouw persoonsgegevens niet te zien. (Vandaar ook de AH er Jumbo klanten-volg-kaarten.) Bij een betaling met een creditcard krijgt de verkoper wel jouw informatie. Meer creditkaartnummers hebben is ook goed voor je privacy.
Gisteren, 13:38 door Anoniem
Reinder: Voor deze specifieke casus, waarbij de betaling noodzakelijkerwijs pas achteraf kan plaatsvinden, zal er dus een specifieke oplossing gevonden moeten worden tussen OVPay en de banken..
Moeten? Mensen met een virtuele kaart kunnen ook vooraf een kaartje kopen. Of een chipkaart opladen.
Gisteren, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Reinder: Voor deze specifieke casus, waarbij de betaling noodzakelijkerwijs pas achteraf kan plaatsvinden, zal er dus een specifieke oplossing gevonden moeten worden tussen OVPay en de banken..
Moeten? Mensen met een virtuele kaart kunnen ook vooraf een kaartje kopen. Of een chipkaart opladen.

Ja haha, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Gisteren, 15:35 door Anoniem
De werkelijkheid is minder spannend dan jij doet voorkomen.
Je bedenkt situaties waar je in de praktijk weinig of geen last van zal hebben.

Klopt. Criminelen hebben er namelijk geen baat bij om kaartgegevens te stelen en misbruiken. Dit gebeurt niet al op grote schaal. Alle webshops ter wereld hebben hun beveiliging piekfijn in orde. Medische labs, luchtvaartmaatschappijen en het openbaar ministerie ook. Er worden nooit kaartgegevens geskimmed en vervolgens misbruikt, zeker niet in landen als de VS waar het gebruikelijk is om in de horeca de fysieke kaart aan het zicht van de houder te onttrekken. Er krijgt ook nooit iemand bericht van de uitgever van hun fysieke kaart dat deze ongeldig is verklaard en per post moet worden vervangen.

Risicomanagement met betrekking tot mogelijke diefstal van kaartgegevens is een overbodige luxe. Als je zelf nog geen ervaring hebt met fraude, dan kan je redelijkerwijs veronderstellen dat jouw ervaringen een weerspiegeling zijn van die van anderen. Ik ben een security professional en doe niet aan proactief zijn als anderen een probleem signaleren; de probleemstelling is overdreven.
Gisteren, 17:56 door Anoniem
Waarom is een OV bedrijf in staat om dit te doen?
Waarom is het op het transactiepunt bekend dat dit een virtuele kaart is?

Welke andere niet ter zake doende gegevens worden uitgewisseld tijdens deze transactie?
Gisteren, 19:33 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom is een OV bedrijf in staat om dit te doen?
Waarom is het op het transactiepunt bekend dat dit een virtuele kaart is?

Ha, een fraudeur op het forum.
Die nu boos is dat z'n fraude-kaart herkenbaar is.


Welke andere niet ter zake doende gegevens worden uitgewisseld tijdens deze transactie?

hahaha. duidelijk wel terzake.
Gisteren, 22:03 door Anoniem
Door Anoniem:

Ha, een fraudeur op het forum.
Die nu boos is dat z'n fraude-kaart herkenbaar is.


Domme vooronderstelling dat ELKE virtuele kaart bij "fraude" betrokken zou zijn. Fraude tussen aanhalingstekens omdat er op het moment van transactie een betaling gedaan wordt. Dat later de backend systemen falen is op geen enkele manier aan de betaler te wijten.
Vandaag, 09:14 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 09:15
Door Anoniem: Waarom is een OV bedrijf in staat om dit te doen?
Waarom is het op het transactiepunt bekend dat dit een virtuele kaart is?

Welke andere niet ter zake doende gegevens worden uitgewisseld tijdens deze transactie?
Ik denk dat eea een beetje misleidend is. Als ik het NOS artikel bekijk https://nos.nl/artikel/2577609-ov-bedrijven-blokkeren-digitale-betaalpassen-vanwege-fraude-met-gratis-reizen dan lees ik daaruit dat alle digitale betaalpassen van bepaalde aanbieders worden geklokkeerd, dus niet allen virtuele passen die je blijkbaar on the fly kunt aanmaken en weer kunt weggooien. De aanbieder (bank) van de betaalpas is altijd bekend (staat immers duidelijk in je IBAN nummer vermeld) dus het totaal blokkeren van alle digitale mogelijkheden zo'n provider lijkt me niet heel moeilijk of privacy schendend.
Vandaag, 09:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ha, een fraudeur op het forum.
Die nu boos is dat z'n fraude-kaart herkenbaar is.


Domme vooronderstelling dat ELKE virtuele kaart bij "fraude" betrokken zou zijn. Fraude tussen aanhalingstekens omdat er op het moment van transactie een betaling gedaan wordt. Dat later de backend systemen falen is op geen enkele manier aan de betaler te wijten.

Nee, maar degene die nu zo boos is dat z'n kunstje geblokkeerd wordt was het natuurlijk wel.
Vandaag, 10:20 door JustMe2020
Door Anoniem: Ondertussen vraagt iedereen zich af waarom het zo moeilijk is om van bank over te stappen, en waarom het banken kartel zo succesvol klanten weet te binden. Is het omdat de Nederlandse banken zo goed zijn, of omdat ze succesvol zijn in het opwerpen van barrieres waardoor buitenlandse partijen altijd benadeeld zijn? Ideal, iDIN, IBAN discriminatie en nu Translink dat besluit complete buitenlandse partijen gaat weren. Als een Nederlandse bank virtuele kaarten had aangeboden, had men dan ook deze drastische maatregel genomen om de complete bank te blokkeren? Moet ik dan toch maar een auto kopen om voor eens en altijd van het OV gezeik af te zijn?

En toch is het heel gemakkelijk om over te stappen....

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/overstappen


Wat is er dan precies zo "moeilijk"?
Vandaag, 10:28 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 10:30
Door JustMe2020:
Door Anoniem: Ondertussen vraagt iedereen zich af waarom het zo moeilijk is om van bank over te stappen, en waarom het banken kartel zo succesvol klanten weet te binden. Is het omdat de Nederlandse banken zo goed zijn, of omdat ze succesvol zijn in het opwerpen van barrieres waardoor buitenlandse partijen altijd benadeeld zijn? Ideal, iDIN, IBAN discriminatie en nu Translink dat besluit complete buitenlandse partijen gaat weren. Als een Nederlandse bank virtuele kaarten had aangeboden, had men dan ook deze drastische maatregel genomen om de complete bank te blokkeren? Moet ik dan toch maar een auto kopen om voor eens en altijd van het OV gezeik af te zijn?

En toch is het heel gemakkelijk om over te stappen....

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/overstappen


Wat is er dan precies zo "moeilijk"?
Vanwege deze zinsnede in het artikel waar je naar verwijst:
De Overstapservice regelt veel, maar niet alles.
Grootste probleem is het IBAN nummer waar de bank identificatiie in is verwerkt; aangezien (itt telefoonnummers) dit dus verandert als je overstapt moet je zelf iedereen die bijvoorbeeld een automatische incasso doet (of geld naar je overmaakt zoals je werkgever, de belastingdienst etc) zelf inlichten. Ik ben ooit overgestapt, maar je hebt er gewoon in het jaar daarna continu werk aan (in dat jaar worden bijvoorbeeld automatische incasso's wel geredirect, maar niet aangepast) om bedrijven/instellingen in te lichten met alle administratieve rompslomp die dit vergt. Ik raad het niemand aan om dit vaak te doen.

Verder weet ik niet hoe het zit als je bij dezelfde bank bijvoorbeeld andere produkten hebt als een hypotheek. Vaak is de incasso van de premie gekoppeld aan een bankrekening bij dezelfde bank.
Vandaag, 11:23 door Anoniem
Waarom niet het voorbeeld volgen van Luxemburg, OV gewoon gratis...
Het zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan t complete controle instituut dat nu nodig is.
Wordt t OV ook nog eens populair win/win ....
Vandaag, 21:05 door Tintin and Milou
Door majortom:
Door JustMe2020:
Door Anoniem: Ondertussen vraagt iedereen zich af waarom het zo moeilijk is om van bank over te stappen, en waarom het banken kartel zo succesvol klanten weet te binden. Is het omdat de Nederlandse banken zo goed zijn, of omdat ze succesvol zijn in het opwerpen van barrieres waardoor buitenlandse partijen altijd benadeeld zijn? Ideal, iDIN, IBAN discriminatie en nu Translink dat besluit complete buitenlandse partijen gaat weren. Als een Nederlandse bank virtuele kaarten had aangeboden, had men dan ook deze drastische maatregel genomen om de complete bank te blokkeren? Moet ik dan toch maar een auto kopen om voor eens en altijd van het OV gezeik af te zijn?

En toch is het heel gemakkelijk om over te stappen....

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/overstappen


Wat is er dan precies zo "moeilijk"?
Vanwege deze zinsnede in het artikel waar je naar verwijst:
De Overstapservice regelt veel, maar niet alles.
Ook uit dat artikel:
Ruim 75% van ons panel vond de overstap (zeer) makkelijk verlopen. En nog eens 8% vond het niet makkelijk, maar ook niet lastig.
Dus 93% is het niet eens met je stelling.

Grootste probleem is het IBAN nummer waar de bank identificatiie in is verwerkt; aangezien (itt telefoonnummers) dit dus verandert als je overstapt moet je zelf iedereen die bijvoorbeeld een automatische incasso doet (of geld naar je overmaakt zoals je werkgever, de belastingdienst etc) zelf inlichten. Ik ben ooit overgestapt, maar je hebt er gewoon in het jaar daarna continu werk aan (in dat jaar worden bijvoorbeeld automatische incasso's wel geredirect, maar niet aangepast) om bedrijven/instellingen in te lichten met alle administratieve rompslomp die dit vergt. Ik raad het niemand aan om dit vaak te doen.
Beetje als verhuizen dus? Ook een hoop doorgeef informatie, of trouwen/scheiden, een nieuwe email adres nemen.

Maar ja, jij wilt overstappen van bank, dat kost je inderdaad wel wat regelwerk. Je kunt natuurlijk ook gewoon een jaar (of meerdere) een 2de rekening naast houden, en daarna alles zelf overzetten, als je oude rekening gebruikt wordt.

Verder weet ik niet hoe het zit als je bij dezelfde bank bijvoorbeeld andere produkten hebt als een hypotheek. Vaak is de incasso van de premie gekoppeld aan een bankrekening bij dezelfde bank.
Is dat een probleem hierbij? Hiervoor heb je gewoon getekend. Mijn ING hypotheek moest inderdaad ook van een ING rekening gedaan worden, en daar moest ook mijn salaris op gestort worden.
Bij mijn rabobank heb ik mijn creditcard bijvoorbeeld, maar ook mijn verzekeringen, met een korting omdat ik alles bij de rabobank heb zitten.
Stap ik idd over van rabobank, zal ik of mijn korting verliezen, of ik moet ook mijn verzekeringen overzetten (denk ik).

Maar ik heb altijd gewoon direct mijn vaste lasten van de ING gedaan (waar mogelijk) en de rest zit ik bij de rabobank. 2 banken, altijd gemakkelijk als er 1 toch niet werkt (of geblokkeerd is). Ik laat zelfs mijn salaris op 2 rekening storten vanuit mijn werkgever.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.