Door Anoniem: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Even samenvatten. Er liggen in deze discussie over veiligheid van een geldtransactie drie opties (methoden) voor:
- telefonische overboeking naar een vaste tegenrekening
- papieren overboekingsformulieren voor overschrijving naar een vaste tegenrekening
- online bankieren (ik neem aan: internetbankieren en mobiel bankieren met een app).
De laatste Anoniem vindt dat online bankieren van deze drie methoden het veiligste is, omdat online bankieren nu eenmaal bestaat en nooit meer gaat verdwijnen. Wie o wie zou nog wat kunnen inbrengen tegen dit ijzersterke argument? /sarc.
M.J.
Zelfde anoniem: waarom vind jij, een handmatige verwerking dóór een bankmedewerker van jouw overboeking, veiliger (en minder privacy invasief) dan een online transactie uit je eigen hand? /sarc.
Je laat iets weg, en dat maakt duidelijk dat je niet te goeder trouw discussieert. Ik heb het over een handmatige verwerking door een bankmedewerker (na opdracht via telefoon of papieren overboekingsformulier) naar
een vaste tegenrekening. De veiligheid wordt geboden door die vaste tegenrekening, die ook mijn eigen rekening is.
De volgende vraag is dan natuurlijk: hoe kijk ik aan tegen overboekingen van mijn rekening naar rekeningen van anderen (of: derden, als je de bank meerekent)? Daar heb ik ook ideeën over, maar dat is een andere discussie. De discussie hier ging oorspronkelijk niet eens over online bankieren, maar over de veiligheid van telefonische opdrachtverlening versus die van opdrachtverlening via een papieren overboekingsformulier.
Mijn stelling is: telefonische overboeking naar een vaste tegenrekening is even veilig als via een papieren overboekingsformulier, maar telefonische overboeking is ook:
- goedkoper (geen portokosten, geen kosten voor de bank bij het openmaken van enveloppen, geen kosten van toezending formulieren voor de klant of de bank);
- sneller;
- milieuvriendelijker (een simpel telefoongesprekje, zonder allerlei energieslurpend gedoe met AI en datacenters, is minder milieubelastend dan het verzenden van een papieren formulier).
Telefonische overboeking en overboeking per papieren formulier zijn op zichzelf(!) allebei privacy-vriendelijker dan online-bankieren, omdat ze technisch gezien uitgevoerd kunnen(!) worden zonder beroep op bank-externe computersystemen (internet).
Wat we nu dus zien, is dat ASN Bank helaas het voor de klant beste systeem (telefonische overboeking naar vaste tegenrekening) afschaft ten gunste van twee inferieure alternatieven (papieren overboeking naar vaste tegenrekening, en online bankieren met de bekende privacy- en veiligheidsproblematiek (MitM-attacks, risico van opdrachtverlening na phishing en spoofing, en dergelijke)).
Dat schrijf ik. Zolang deze discussie gevoerd word vanuit de frustratie dat er bankfilialen verdwijnen en "iedereen aan de app moet", kun je hier nog 30 kilo papier aan reacties aan wijden. Maar veranderd er niets.
Dat jij dit schrijft, kan twee dingen betekenen. Ofwel het is een bully-tactiek (een machtswoord), waarbij je tegen mij en anderen eigenlijk zegt: "Hou je mond want degenen die de macht hebben, hebben ervoor gekozen jou aan de app te dwingen, en verzet of protest daartegen is zinloos."
Ofwel jij gelooft echt dat het onvermijdelijk is dat de privacy en andere bescherming van alle bankklanten definitief wordt afgeschaft, alsof dat een soort natuurfenomeen zou zijn waar mensen niets meer over te zeggen hebben. Dan zou je jezelf daarmee gereduceerd hebben tot iemand die gelooft dat hij ook zelf niet meer is dan een radertje in een groot, voorgeprogrammeerd systeem. Vind je dat prettig, om zelf, in jouw eigen ogen, helemaal geen keus meer te hebben? Voelt dat misschien geruststellend, omdat je dan in ieder geval ook helemaal geen verantwoordelijkheid meer hebt om zelf na te denken?
Men mag van mij vinden dat ik de discussie plat sla, ik vind van anderen dat ze deze discussie gebruiken voor 'andere redenen' dan veiligheid.
Ik denk dat het afpakken van de privacy van mensen, bijvoorbeeld ook door bankfilialen af te schaffen en mensen zo te dwingen hun hele hebben en houden via internet te delen, juist een heel grote aantasting is van ieders veiligheid. Zowel individuele veiligheid (privacy) als collectieve veiligheid (wanneer de elektriciteit of internet een keer langdurig uitvallen of gekaapt worden, bijvoorbeeld vanwege hackers of vanwege hybride oorlogsvoering).
Het gaat dan juist wel over veiligheid.
Inderdaad vind ik dat jij de discussie met je voorafgaande inbreng probeerde plat te slaan. Ik zie hierboven meer reageerders die dat probeerden (als ik ervan uitga dat jij niet die andere anoniemen was). Ze deden dat o.a. door op de man te spelen met de suggestie dat critici van wat ASN of andere banken doen, "lui" zijn, "onfatsoenlijk redenerend", "onbenul", "gifspuwend" en/of "halsstarrig". Het lijkt of ze bij gebrek aan inhoudelijke argumenten hun uiterste best doen om mensen in een kwaad daglicht te stellen of schaamte aan te praten.
Dit roept bij mij de vraag op: waarom doen deze anoniemen dat? Wat beweegt hen? Wat beweegt jou? Het lijkt bijna alsof je bang bent voor het geluid van mensen die opkomen voor een humane samenleving waarin hun menszijn en hun grondrechten gerespecteerd worden. Alsof je dat geluid zo snel mogelijk wilt afkappen. Waarom?
M.J.