VPN staat los van privacy, en anonimiteit. De VPN is slechts een tunnel en verplaatsing van je eindroutering / exit node.
Het wijzigt slechts een IPv4/IPv6 nummertje of hooguit een geoblock in de WAF/CDN. Iets waar bedrijven helemaal geen profiel aan opbouwen of profijt aan hebben. Denk aan grote netwerken waar heel veel gebruikers achter NAT zitten.
Bedrijven bouwen een profiel op gebaseerd op:
* Je browser footprints
* Je account data (e-mail, adres, profiel gegevens)
* Je activiteit onder dat UID
* Analytics ..
Als je dit allemaal al weg laat, ben je uitgelogd, block je javascipt en webrtc on default en gebruik je een heftige firewall waar je op network-level DNS requests doet blokkeren en waar je al ruim 60% van alle ip ranges blokkeert.
Tenzij je dit alles al doet, en een burner SIM in een tweedehands telefoon gebruikt met wegwerp e-mail met de e-mail aliasing en e-mail forwarding manier. Hiervoor zijn ook services denk aan Proton, AnonAddy, et cetera..
De genoemde voorbeelden zijn slechts enkele die ik zo even out of the top of my head roep.
Het gaat dan hier nog om slechts je persoonlijke computer en nog niet eens over je smartphone !
Je smartphone is het allergrootste datalek zelf. Dit overziet blijkbaar het grootste deel van de mensen, het is je personal tracker die 24/7 bij je in je broekzak zit je af te luisteren. Je ziet het niet maar die telefoon zit continue te schreeuwen en data te versturen naar allerlei servers zonder dat jij dit door hebt.
Daar gaat je VPN helemaal niks aan veranderen.... Je VPN blokkeert geen services, dus wat heb je eraan? Vrij weinig.
Als je de full stack begrijpt zul je meer affiniteit krijgen met hoe al deze systemen functioneren en onderling communiceren en wat de beste manier is om je privacy terug te krijgen. Het is in ieder geval niet oh ik installeer een VPN en klaar. Was het maar zo gemakkelijk.
Wat betreft smartphones. De beste manier is: geen smartphone. Maar goed ik kies de meest wensbaren oplossing en dat is alles de-Googlen, en FoSS te nemen uit bijvoorbeeld F-Droid app store (die binnenkort nooit meer zal werken op Android omdat
Google dit stilletjes zal patchen over 97 dagen https://keepandroidopen.org/nl/)
Hiermee ga je wel in functionaliteit en gebruiksgemak jaren terug in tijd. Je kunt niet één open source developer zijn software vergelijken met één van de Big Tech gigant Google waar een team van +100 developers aan heeft gewerkt. Appels met peren vergelijken. Daarnaast wil je de meeste Play Store of reeds nog proprietary software ontzien van Data / Internet rechten en wil je het liefst de hele Play Service en Play Store in een dubbele virtual machine draaien (meer controle) zonder netwerk rechten. Het voordeel is dan reeds, dat er geen geforceerde app updates doorkomen aldus geen malicious updates, maar dat wil dan wel zeggen dat je mogelijk ook een groot risico loopt omdat je mogelijk als dit een app is die online gaat beveiligingsupdates mist.
Nogmaals het is allemaal niet zo makkelijk als men denkt, er bestaat geen ecosysteem dat volledig integreert rondom Android van Google met perfecte compatibiliteit want
Big Data is de nieuwe goldrush en Google ziet dit als concurrentie en zal alles eraan doen om dit te voorkomen. GrapheneOS is wel goed hiermee, maar er zijn ook alternatieven CalyxOS, LOS.. Het hele verdienmodel van Google is
Data... Daarom maakt Google je ook het leven zuur als je hieraan wilt ontsnappen, het moet niet te makkelijk zijn want dan verliezen ze je als klant en lopen ze data(geld) mis. Wat betreft over handmatige updates in zo'n configuratie, zoals eerder ook al vermeld is het totaal niet handig om merendeels van de "normale" gebruikers handmatig te laten updaten aldus nooit. Veel te groot beveiligingsrisico.
Dus eerlijk gezegd heeft Google ergens wel een punt. De normale gebruiker kan hier bij verkeerd gebruik en ik acht die kans vrij groot want die begrijpen technisch de achtergrond niet nadelige effecten van ervaren. Maar dit mag geen reden zijn om de hele mogelijkheid eruit te slopen en mensen het leven zuur te maken die er wel verstand van hebben... Normale gebruikers willen dit niet en willen gemak aldus slechtere privacy norm. Tevens is het installeren en configureren van zo'n apparaat niet iets dat de doorsnee huis tuin en keuken gebruiker zomaar even doet.