image

Noorwegen verbiedt AI in basisonderwijs: 'Kinderen moeten eigen antwoorden vinden'

maandag 22 juni 2026, 12:01 door Redactie, 21 reacties

Kunstmatige intelligentie mag vanaf het nieuwe schooljaar niet meer in het Noorse basisonderwijs worden gebruikt, zo heeft de Noorse regering aangekondigd. "Onze kinderen moeten leren om hun eigen antwoorden te vinden, in plaats van dat AI ze kant-en-klaart aanlevert", zegt onderwijsminister Kari Nessa Nordtun. Ze merkt op dat Noorse kinderen de academische basis, kritisch denkvermogen en zelfregulatie missen om AI op een goede manier te kunnen gebruiken. "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

De Noorse autoriteiten stellen dat uit onderzoek blijkt dat het niet-kritisch gebruik van generatieve AI in het onderwijs ervoor zorgt dat leerlingen belangrijke leerstappen overslaan. Daarnaast scoren Noorse leerlingen steeds slechter als het gaat om resultaten en vaardigheden, zo laten de autoriteiten verder weten. "We nemen nu stappen om dit terug te draaien en introduceren duidelijke aanbevelingen over het gebruik van AI in scholen", zegt de Noorse premier Jonas Gahr Støre.

Het is de bedoeling dat Noorse leerlingen in het voortgezet onderwijs straks leren om AI 'op een gepaste manier' te gebruiken, zodat ze voorbereid zijn op vervolgonderwijs en werk, zo laat de aankondiging verder weten. De Noorse regering wil ook meer nadruk op het gebruik van papieren boeken leggen. Nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat leerlingen straks recht op fysieke boeken hebben.

Reacties (21)
Vandaag, 12:03 door Anoniem
Héél goed van Noorwegen. Kinderen kunnen altijd thuis AI slop gebruiken als ze dat willen. Op school geen vlugge McAI snacks.
Vandaag, 12:18 door Anoniem
daar heeft de school helemaal gelijk in .. maar wil niet zeggen dat je er geen gebruik van mag maken als je will.. toch
Vandaag, 12:20 door Anoniem
"Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?
Vandaag, 12:20 door Anoniem
ja ik ben van links een wil naar rechts maar mag niet van links.... Haha
Vandaag, 12:21 door Anoniem
Als je AI voor je laat denken dan gaat je denkvermogen achteruit of wordt niet ontwikkeld.
Use it or lose it.
Vandaag, 12:44 door Anoniem
Als je AI voor je laat denken dan gaat je denkvermogen achteruit of wordt niet ontwikkeld.
Use it or lose it.
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?

Is dit AI-logica?
Vandaag, 12:46 door Anoniem
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?

Doe je nou dom of ben je dom?
Vandaag, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem: Als je AI voor je laat denken dan gaat je denkvermogen achteruit of wordt niet ontwikkeld.
Use it or lose it.
Precies!
Vandaag, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?

Als je niet zelfstandig, meer nog kritisch, leert denken, hoe moet je dan andermans "denken" beoordelen Artificial of niet.
Niet dat AI ook maar enige gedachte heeft.

Met AI als leer norm, zal het niveau van de leerlingen dat van de AI niet overstijgen, maar alle uitingen voor waar aannemen, er is dan geen onderscheid meer tussen substantie en slop.
Vandaag, 13:28 door Anoniem
Kijk dit is waar ook ik achter kan staan. Waarom doen meer landen dit niet??
Vandaag, 13:45 door Anoniem
Door Anoniem: Als je AI voor je laat denken dan gaat je denkvermogen achteruit of wordt niet ontwikkeld.
Use it or lose it.
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?

Is dit AI-logica?
Nee, ervaring met hoe (slecht) dat werkt als mensen dingen moeten leren zonder hulp van leraren en dergelijke, dwz. zonder opzoeken in een boek o.i.d.
Vandaag, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?

Als je niet zelfstandig, meer nog kritisch, leert denken, hoe moet je dan andermans "denken" beoordelen Artificial of niet.
Niet dat AI ook maar enige gedachte heeft.

Met AI als leer norm, zal het niveau van de leerlingen dat van de AI niet overstijgen, maar alle uitingen voor waar aannemen, er is dan geen onderscheid meer tussen substantie en slop.
Ik vraag me af wat voor denkbeeld je bij AI hebt:
AI is niet meer dan de uitkomst van boeken o.i.d.
Dat AI (nog) heel veel fouten maakt, is juist iets waar je mensen mee moeten leren omgaan.
Net zoals boeken en websites met informatie die niet klopt.
Vandaag, 13:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?

Doe je nou dom of ben je dom?
Die vraag moet je dus aan jezelf stellen als je niet begrijpt wat ik bedoel.
Vandaag, 14:06 door _R0N_
Door Anoniem: Als je AI voor je laat denken dan gaat je denkvermogen achteruit of wordt niet ontwikkeld.
Use it or lose it.

Precies, het aantal mensen er al niet meer van Amsterdam naar Zwolle kunnen rijden zonder navigatie is echt triest.

Kinderen moeten hun hersenen gebruiken anders kunnen we de mens wel vervangen in het bedrijfsleven.
Vandaag, 14:17 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Als je AI voor je laat denken dan gaat je denkvermogen achteruit of wordt niet ontwikkeld.
Use it or lose it.

Precies, het aantal mensen er al niet meer van Amsterdam naar Zwolle kunnen rijden zonder navigatie is echt triest.

Kinderen moeten hun hersenen gebruiken anders kunnen we de mens wel vervangen in het bedrijfsleven.
Ook zonder AI kan je denkvermogen niet zo best zijn, zoals deze en andere opmerkingen hier illustreert.

Mensen moeten gewoon leren dat AI fouten kan maken
net zoals een spreadsheet programma inherente rekenfouten maakt
door o.a. afrondingsproblemen.
Vandaag, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?
Neen, want die moeten hun dat aanleren :)
Vandaag, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Ze moeten zelf leren lezen, schrijven, rekenen en nadenken, en samenwerken met andere leerlingen."

Dus ook leraren afschaffen?
Neen, want die moeten hun dat aanleren :)
Maar dat kan ook prima in combinatie met AI.
Net zoals je bij het leren lezen, leert een woordenboek te gebruiken.
Ik zie het probleem dan ook niet zo.
Wel zie ik op mijn vakgebied leraren die hun vakgebied niet beheersen en dan gaan leerlingen inderdaad maar hun eigen gang want hun "opvattingen" zijn dan net zoveel waard. Maar dat is een ander probleem.
Vandaag, 15:51 door Anoniem
De wereld verandert, zoals dat al zolang als de mens bestaat gebeurd. Wie kan er nog zelf voedsel verbouwen of een dier slachten e.d.? We gaan ook niet meer met paard en wagen op stap.

Gewoon meegaan met de ontwikkelingen en ermee leren omgaan. Daar wordt je ook creatief en slim van. En voor de verzetters, tegenhouden is zinloos en als vooruitgang je echt tegenstaat, kan je altijd nog aansluiten bij de Amish.
Vandaag, 16:19 door Anoniem
Groot voorstander van goed toegepaste AI en deel mening dat bij het basis onderwijs AI niks te zoeken heeft als het aankomt op waar je kinderen mee confronteert. Als er een belangrijke fase in iemands leven is om ook creatief te ontwikkelen is dat het wel.

Verder moeten leerkrachten kritisch leren werken met AI want ik zie daar de bui ook al wel hangen.

In mijn studenten tijd dertig+ jaar terug hadden we ook al problemen met leerkrachten die alle informatie uit de boekjes klakkeloos overnamen ook al zater er fouten in. Dan kreeg je het antwoord als je het kon bewijzen dat het fout stond "ja kan wel zo zijn maar in het boek staat het zo dus is dat het correcte antwoord" Dat zelfde gevaar is er met AI.

Ik heb daar menig discussie over gevoerd met docenten vooral in mijn latere studenten jaren als aspirant ITer. Leren werken met telnet terwijl in de industrie al sterk werdt aangeraden SSH enkel te gebruiken of leren werken met systemen die al in jaar tijd EOL zouden gaan of PHP coderen maar zonder code sanitation als eis.

Garbage in garbage out ging toen ook al op en mijn hemel wat produceren opleidingen veel garbage.
Soms vraag ik me echt af hoe het kan dat ouders, studenten duizenden euros nog betalen als onderwijs een BV was dan was het al lang het gros van zijn klanten kwijt geraakt.
Vandaag, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem: Groot voorstander van goed toegepaste AI en deel mening dat bij het basis onderwijs AI niks te zoeken heeft als het aankomt op waar je kinderen mee confronteert. Als er een belangrijke fase in iemands leven is om ook creatief te ontwikkelen is dat het wel.
[...]
Zoals ik het verschijnsel wind toen verklaarde door te denken dat dit misschien kwam doordat de bomen beweegden?
Vandaag, 18:34 door Anoniem
Met het voortschrijden van de techniek wordt men dommer en dat moet gewoon onderkend worden.
Ik ben ergens rond 1991 in Amerika geweest en viel van de ene verbazing in de andere maar datgene wat me het meest is bijgebleven zijn de winkels waar al displays gebruikt werden om af te rekenen. Zodra je een ander bedrag gaf dan wat het display aangaf raakte men in paniek en wist men het niet meer.

Als voorbeeld, je moest bijv. 12 dollar afrekenen, gaf 20 dollar, de caissière neemt het aan en tikte dat in maar aansluitend geef je 2 dollar extra om af te ronden zodat een briefje van 10 dollar als wisselgeld volstaat i.p.v. 8 losse dollars. Foute boel dus.

Boven op de bergen in Oostenrijk werd nog jaren lang daarna de bonnetjes gewoon met de hand opgeteld en afgerekend.

Moraal van het verhaal, een prima actie van Noorwegen want de kinderen kunnen er alleen maar slimmer door worden.

if you don't use it you lose it.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.