image

"PostNL creëert nieuwe digitale kloof met online niet-thuisbriefjes"

woensdag 22 juni 2022, 14:43 door Redactie, 74 reacties

PostNL creëert een nieuwe digitale kloof doordat het stopt met de papieren niet-thuisbriefjes wanneer een pakket niet kan worden afgeleverd, zo vindt Klaas Gravesteijn, directeur van de Vereniging van Openbare Bibliotheken. De PvdA heeft minister Adriaansens van Economische Zaken om opheldering gevraagd.

"Vanaf 1 juli 2022 informeren we je digitaal waar je pakket is bezorgd: bij de buren of bij een PostNL-punt. Want online heb je altijd de laatste informatie over waar je pakket is. Ook kun je online je bezorgmoment wijzigen en je bezorgvoorkeuren doorgeven. Het is daarom handig om een PostNL-account aan te maken. Daarmee kun je je pakket altijd volgen, ook in de PostNL-app", aldus PostNL op de eigen website.

Volgens Gravesteijn creëert het bedrijf hiermee een nieuwe digitale kloof voor vier miljoen Nederlanders die onvoldoende digitaal vaardig zijn. Vier miljoen Nederlanders zijn niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig digitaal zaken te doen met de overheid. Zo'n 2,5 miljoen burgers boven de 16 jaar zijn laaggeletterd en zullen in de toekomst blijvende ondersteuning nodig hebben om online hun zaken met de overheid te regelen, zo stelde toenmalig staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken vorig jaar.

Gravesteijn stelt dat PostNL geen verantwoordelijkheid neemt om bij te dragen aan de digitale inclusie van deze grote groep mensen. "In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaat het echt niet alleen om ouderen. Van jong tot oud hebben mensen moeite om hun weg te vinden in het digitale contact met overheden en bedrijven", zo laat hij in een opinie voor Trouw weten.

De PvdA wil opheldering van minister Adriaansens. "Deelt u de mening dat het schrappen van papieren 'niet-thuisberichtjes’ tot problemen kan leiden voor mensen die niet van online diensten gebruik kunnen maken?", zo vraagt PvdA-Kamerlid Kathmann. "Vindt u ook dat de gekozen oplossing, het versturen van een sms-bericht, tot problemen kan leiden voor mensen die geen mobiele telefoon hebben?", vraagt ze verder aan de minister.

Adriaansens moet ook duidelijk maken welke mogelijkheden ze heeft om van PostNL te verwachten dat niet-digivaardigen ook worden ondersteund en of de minister bereid is om het probleem van niet-digivaardigen met PostNL te bespreken en gezamenlijk met het bedrijf tot een oplossing te komen voor mensen die van de afschaffing van de papieren ‘niet-thuisberichtjes’ de dupe zijn. De minister heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.

Reacties (74)
22-06-2022, 14:48 door Anoniem
Buiten dit een vrij waardeloze ontwikkeling. Nu hoeven ze het busje niet eens uit te stappen om aan te geven dat je niet thuis bent.
22-06-2022, 15:02 door Anoniem
Niet alleen digibeten hebben er last van. Nu ben ik verplicht om een account te maken met voorwaarden die ik misschien niet wil installeren en een applicatie nodig heb die code uitvoert met alle potentiele risicos. Om een pakketje te kunnen ontvangen die misschien nietsvermoedend bij de buren kan liggen.
22-06-2022, 15:04 door Anoniem
"Het is daarom handig om een PostNL-account aan te maken."
Dat is helemaal niet handig, maar vervelend gedoe. Stop gewoon een fucking briefje in de brievenbus.
22-06-2022, 15:18 door Anoniem
je kan hier ook last van hebben als je een cadeau besteld bij een webwinkel en ergens anders laat bezorgen. De ontvanger krijgt dan helemaal geen bericht zonder postnl account.
Alleen de gever wel, via de webwinkel
22-06-2022, 15:24 door Anoniem
Als iemand nog een lollig phishing ideetje zoekt, dit is er eentje! "Helaas konden wij een kadopakket ter waarde van € 1000 niet bij u bezorgen". Goeie hap-factor.
22-06-2022, 15:31 door Anoniem
Gedwongen om email te lezen ?
Bezuinigings-maatregel zeker.
Bezorgen zonder vertraging.
Minder uur-loon uitbetalen.
22-06-2022, 15:32 door Anoniem
Dit zijn incidenten.
Nu dit bedrijf, morgen die overheidsinstelling, etc

Als de politiek (PVDA in dit geval) dit echt belangrijk vindt, dien dan een wetsvoorstel in.
Een voorstel dat dit probleem generiek aanpakt. Bv dat er altijd een een digitaal en... oplossing geleverd moet worden.
Als dat de wet van het land is, dan hebben bedrijven en overheid dat uit te voeren.

In plaats daarvan worden de minister vragen gesteld, kan er straks schande gezegd worden omdat de minister "geen instrumenten heeft" om het incident aan te pakken, behalve dan met PostNL te gaan "praten", en gaan we met zijn allen weer over tot de orde van de dag.

We drinken een slok, doen een plas en gaan weer verder waar we gebleven waren. Zonder de echte problemen aan te pakken.

1. ongeletterdheid (dat dit in Nederland anno 2022 nog steeds bestaat is ongehoord)
2. digitaal niet vaardig zijn (hele volksstammen snappen het niet meer, en toch alles maar digitaal moeten/willen doen)
3. bij wet geen (analoge) alternatieven afdwingen voor deze steeds groter wordende groep mensen, die net zo duur of goedkoper zijn dan de digitale variant.
22-06-2022, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem: Buiten dit een vrij waardeloze ontwikkeling. Nu hoeven ze het busje niet eens uit te stappen om aan te geven dat je niet thuis bent.
Hoe weet je dan of er iemand thuis is?
22-06-2022, 15:45 door Erik van Straten
Als je een account aanmaakt, controleert PostNL dan of jij daadwerkelijk op dat adres woont? Bijvoorbeeld door een briefje met een code te sturen die je online moet invullen om je account te bekrachtigen?

Zo niet dan kunnen criminelen accounts voor anderen aanmaken en, zodra zij zo'n niet-thuis bericht ontvangen, het pakketje elders laten afleveren.

Om dat scenario te voorkomen, zou ik dus bij elke postbezorger een account moeten aanmaken?

En wat gebeurt er als ik geen account kan aanmaken omdat iemand anders mij voor was op mijn adres?

En als PostNL wel een check uitvoert maar ik verhuis en vergeet mijn account aan te passen?

Ik ben het dan ook helemaal eens met Anoniem van 15:04.
22-06-2022, 15:53 door Anoniem
Door Erik van Straten: Als je een account aanmaakt, controleert PostNL dan of jij daadwerkelijk op dat adres woont? Bijvoorbeeld door een briefje met een code te sturen die je online moet invullen om je account te bekrachtigen?
Om een PostNL account aan te maken en daarbij informatie te kunnen benaderen van een bepaald adres moet je
details van een aantal eerder op dat adres bezorgde paketten kunnen aangeven. Dus inderdaad zo iets als je schrijft.
Hoe dat moet werken als je niet regelmatig paketten ontvangt en nu ineens wel, dat weet ik ook niet. Wellicht hebben
ze nu extra mogelijkheden ingebouwd ja.
Overigens is die track en trace website zo wrakkig als iets. Ik heb er IT-technisch al de gekste dingen op meegemaakt.
(zoals bijvoorbeeld dat er twee regels zijn met exact hetzelfde pakketnummer en dan voor datzelfde pakket een verschillende status, de een is "bezorgd" en de ander is "bezorger is onderweg". en dat dan gedurende meerdere maanden)

Ik denk dat het geen goede ontwikkeling is, maar niet zozeer "omdat je dan digitaal vaardig moet zijn". Meer omdat PostNL niet digitaal vaardig is, en hiermee wat veel hooi op de vork neemt. En ook inderdaad omdat dit de kans vergroot dat bezorgers die het allemaal niet meer kunnen bolwerken de status van paketten gaan wijzigen zonder dat ze überhaupt aan de deur geweest zijn. Dat heb ik met andere bezorgbedrijven (die al langer zo werken) ook al meegemaakt, je zit de hele dag te wachten en dan krijg je ineens een mailtje "we hebben je gemist"...
22-06-2022, 15:53 door Anoniem
Webwinkels zijn verantwoordelijk voor de verzending. Wanneer klanten massaal hun pakketjes niet ontvangen, omdat zij niet weten waar deze afgeleverd is, zullen winkels gek worden van het aantal contactmomenten.
Dan wordt het gauw genoeg teruggedraaid.
22-06-2022, 16:08 door Anoniem
En de oplossing is om de webshop te bellen en vragen of zij je pakket met een andere vervoerder willen laten
brengen. Is dit niet mogelijk dan niet bestellen, meestal kun je kiezen uit meerderen vervoerders maar mijn
ervaring is dat het een puin zooi is.
22-06-2022, 16:28 door Anoniem
Je krijgt toch ook een track en trace?
Dan kun je toch zien of de bezorger is geweest?
En pakkeetje wordt toch afgegeven bij een van de buren?
Wat ik vaak doe is een pakket af te laten leveren bij winkel in de buurt.
22-06-2022, 16:29 door Anoniem
En dan zitten ze in een email cloud die al geblokkeerd wordt vanwege andere spam, hoe zou dat bericht dan ontvangen moeten worden?????
22-06-2022, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem: Buiten dit een vrij waardeloze ontwikkeling. Nu hoeven ze het busje niet eens uit te stappen om aan te geven dat je niet thuis bent.

Ze worden betaald per afgegeven pakket. Beetje waardeloze opmerking.
22-06-2022, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Buiten dit een vrij waardeloze ontwikkeling. Nu hoeven ze het busje niet eens uit te stappen om aan te geven dat je niet thuis bent.
Hoe weet je dan of er iemand thuis is?
Dat intersseert ze niet eens. Zaterdag thuisgebleven om er zeker van te zijn dat ik PostNL niet zou missen.
Nog ver voordat de aflevertijd verstreken was piepte mijn telefoon: de PostNL app, ze hadden me gemist.
Gewoon een goedkope manier om de hele bus met pakjes af te leveren bij één afhaalpunt.
22-06-2022, 16:52 door Anoniem
POSTNL komt nog geeneens langs maar levert gelijk af bij afhaalpunt, scheelt tijd. Ik heb dit al verschillende keren meegemaakt. Zit je heel de middag te wachten komen ze nog geen eens langs. En aan de telefoon volhouden dat men langs is geweest.
22-06-2022, 16:52 door Anoniem
Puur theoretisch: Wat als het pakketje je vervangende modem of iPhone bevat? Dus, wat als je grote internet problemen hebt en van je provider de oplossing hiervoor krijgt toegestuurd met PostNL? Sommige mensen gebruiken geen vaste internetverbinding meer maar doen alles met de smartphone, tenminste daar gaat het wel naar toe in Nederland. Dat scheelt toch gauw zo'n vijftig euro per maand abonnementskosten. Daar kan je een flinke databundel van kopen.
22-06-2022, 17:02 door Anoniem
Nieuwe kloof? Ja, ik ben dankbaar als oudere dat ik in 1983 zo'n huiscomputertje had gekocht. Dankzij die aankoop heb ik de digitale revolutie niet gemist.
22-06-2022, 17:08 door Anoniem
Door Erik van Straten: Als je een account aanmaakt, controleert PostNL dan of jij daadwerkelijk op dat adres woont? Bijvoorbeeld door een briefje met een code te sturen die je online moet invullen om je account te bekrachtigen?

Zo niet dan kunnen criminelen accounts voor anderen aanmaken en, zodra zij zo'n niet-thuis bericht ontvangen, het pakketje elders laten afleveren.

Om dat scenario te voorkomen, zou ik dus bij elke postbezorger een account moeten aanmaken?

En wat gebeurt er als ik geen account kan aanmaken omdat iemand anders mij voor was op mijn adres?

En als PostNL wel een check uitvoert maar ik verhuis en vergeet mijn account aan te passen?

Ik ben het dan ook helemaal eens met Anoniem van 15:04.
@Erik. En wat dacht je van het ontbreken van 2FA? Dit hadden ze op zijn minst moeten instellen om kaping van je account of erger te voorkomen. Ik heb een account daar, maar ik heb 2FA nergens voorbij zien komen.
22-06-2022, 17:09 door Open source gebruiker
Door Anoniem:
Door Erik van Straten:
Overigens is die track en trace website zo wrakkig als iets. Ik heb er IT-technisch al de gekste dingen op meegemaakt.
(zoals bijvoorbeeld dat er twee regels zijn met exact hetzelfde pakketnummer en dan voor datzelfde pakket een verschillende status, de een is "bezorgd" en de ander is "bezorger is onderweg". en dat dan gedurende meerdere maanden)

Inderdaad die track & trace is een rommeltje,
heel vaak werkt die track en trace voor enkele stappen in het bezorg proces, blijft de laatste stap open, zodat je niet waar het pakket is.
Of het onderweg is, afgeleverd of al weer retour, danwel ergens anders gedumpt.
Of je krijgt helemaal geen track & trace.
22-06-2022, 17:10 door Open source gebruiker
Door Anoniem: Webwinkels zijn verantwoordelijk voor de verzending. Wanneer klanten massaal hun pakketjes niet ontvangen, omdat zij niet weten waar deze afgeleverd is, zullen winkels gek worden van het aantal contactmomenten.
Dan wordt het gauw genoeg teruggedraaid.
Onder tussen zit je te wachten op vooruitbetaalde spullen, waarvan je niet weet of en wanneer het komt.
Geen aanrader kan ik je melden uit ervaring.
22-06-2022, 17:11 door Anoniem
Door Redactie: Zo'n 2,5 miljoen burgers boven de 16 jaar zijn laaggeletterd en zullen in de toekomst blijvende ondersteuning nodig hebben om online hun zaken met de overheid te regelen, ...

bron: Stichting Lezen en Schrijven

https://www.lezenenschrijven.nl

Als je vermoedt dat iemand moeite heeft met lezen, schrijven of rekenen, dan is het in eerste instantie belangrijk om dit te benoemen. En hulp aan te bieden.

Wat kan ik doen? Vertel iemand:

- Dat hij/zij absoluut niet de enige is.
- Dat hij/zij altijd nog kan leren.
- Dat er cursussen speciaal voor volwassenen zijn. In kleine groepen of één-op-één. Vaak gratis of voor een klein bedrag.
22-06-2022, 18:29 door Anoniem
Bijkomend probleem: er wonen meerdere personen op hetzelfde adres. Op dit moment mag je dan niet eens een account aanmaken.
22-06-2022, 18:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Buiten dit een vrij waardeloze ontwikkeling. Nu hoeven ze het busje niet eens uit te stappen om aan te geven dat je niet thuis bent.
Hoe weet je dan of er iemand thuis is?
Dat intersseert ze niet eens. Zaterdag thuisgebleven om er zeker van te zijn dat ik PostNL niet zou missen.
Nog ver voordat de aflevertijd verstreken was piepte mijn telefoon: de PostNL app, ze hadden me gemist.
Gewoon een goedkope manier om de hele bus met pakjes af te leveren bij één afhaalpunt.
Dat probleem heb ik nog nooit gehad. Altijd op de getoonde tijd aflevering.
22-06-2022, 19:12 door Anoniem
Gewoon je pakketjes laten bezorgen bij een afhaalpunt als ze niet door een brievenbus passen. Laat dat een standaard beleid worden. En voor bezorging aan huis extra kosten in rekening laten brengen (zoals AH, Jumbo, e.d.), tenzij ná 18:00 bezorgd bijv. Het wordt hoe langer hoe gekker met dubbelgeparkeerde busjes van verschillende bezorgdiensten. En ezels die pakketjes bestellen, maar op bezorgtijden zelf NIET thuis kunnen zijn.

Geen debiele apps meer nodig en scheelt een hoop chaos in woonwijken met de vaak aftandse walmende halve vrachtwagens.
22-06-2022, 19:16 door Anoniem
Het is daarom handig om een PostNL-account aan te maken.
Ik wil helemaal geen PostNL-account (net zoals ik bijna nergens een account wil)
22-06-2022, 19:20 door Anoniem
Waardeloos! Redenen genoeg zijn hier boven al beschreven.

Buiten dat, we zijn bij u langs geweest maar hebben u niet thuis getroffen, al een paar keer gehad met tijdstempel er bij.
Hangt er hier toch een security cam op de voordeur gericht, rond alle tijdstempels terug gekeken, niet een bezorger te zien...

Wel een keer een bezorger gezien die aan kwam lopen, en van een afstandje het pakketje zo voor de deur gooide terwijl het behoorlijk regende. Dit dus met filmpje van de cam als klacht ingediend bij PostNL.
22-06-2022, 19:49 door Anoniem
Eigenlijk zou de PostNL bezorger wel even moeten checken of die ontvanger wel een PostNL account heeft...
Dat zou PostNL op de bezorgstaat kunnen zetten zodat de bezorger dit bij de hand heeft bij het afleveren.
Indien geen PostNL account dan briefje in de bus, indien wel PostNL account dan electronische melding.
Dan lijkt het probleem me voor iedereen fijn opgelost.
(behalve wellicht voor degenen die vinden dat "heeft de ontvanger een PostNL account" een privacygevoelig persoonsgegeven is)
22-06-2022, 20:02 door Anoniem
ha ha ha wat een suggestie, de ene keer krijg je het van bol.com via post.nl, dan weer iets anders etc. gaan we nu echt die kant op dat je dus voor elke doze schuiver een account moet gaan maken (met al het gezeik dat daar bij komt kijken)?

de waanzin!

dit land is compleet de weg kwijt aan het raken!
22-06-2022, 20:56 door Anoniem
Door Anoniem: Waardeloos! Redenen genoeg zijn hier boven al beschreven.

Buiten dat, we zijn bij u langs geweest maar hebben u niet thuis getroffen, al een paar keer gehad met tijdstempel er bij.
Hangt er hier toch een security cam op de voordeur gericht, rond alle tijdstempels terug gekeken, niet een bezorger te zien...

Wel een keer een bezorger gezien die aan kwam lopen, en van een afstandje het pakketje zo voor de deur gooide terwijl het behoorlijk regende. Dit dus met filmpje van de cam als klacht ingediend bij PostNL.
En vindt je dan gek, dat ze op die manier reageren?
22-06-2022, 21:30 door Anoniem
Hoe zit dit bij bedrijven? Stel je ontvangt een retourzending, maar weet niet wanneer je deze kunt verwachten. Wat gebeurt er dan? Ik heb al die pakketten niet in een app staan van postnl. En als bedrijf ben ik ook wel eens niet aanwezig op kantoor.. Hoe kom ik er dan achter?
22-06-2022, 23:51 door Anoniem
Ik heb de PostNL-app wel geïnstalleerd.
Handig wanneer je een ouderwetse analoge brief wilt versturen, wat ik nog wel eens moet doen, en geen postzegels in huis hebt.
Die digitale postzegelcode die je met de app kunt genereren kun je zo met een analoge pen in de rechterbovenhoek op de brief schrijven.
En het leuke is dat de brief ook nog eens onder het "briefgeheim"valt.

Pakketjes track en trace ik met de "Mijn Pakketten"-App. Die kan de track en trace van bijna elke vervoerder aan.
23-06-2022, 00:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Buiten dit een vrij waardeloze ontwikkeling. Nu hoeven ze het busje niet eens uit te stappen om aan te geven dat je niet thuis bent.
Hoe weet je dan of er iemand thuis is?
Teveel moeite, ze gaan er gewoon vanuit dat je niet thuis bent, zonde echt te checken. Hoeven de busjes ook niet zoveel te rijden, gewoon gelijk naar het afhaalpunt.
23-06-2022, 00:23 door Anoniem
Door Erik van Straten: Als je een account aanmaakt, controleert PostNL dan of jij daadwerkelijk op dat adres woont?
Uiteraard, je moet namelijk zowel je straatnaam en je postcode opgeven en ze kunnen controleren of dat echt bijelkaar hoort.
Die postcode staat niet op je brievenbus, is dus min of meer geheim. :D
Ow, en je naam ook, maar die staat bij de meeste mensen wel op het naambordje, dus niet zo geheim.
23-06-2022, 05:51 door Anoniem
Met geld retourneren na retourzendingen, daar zijn ze wat trager mee. Alles wat even blijft staan brengt wel rente op, terwijl de profeet dat gedrag toch duidelijk heeft afgekeurd. En dan dat eeuwige 'manana'-gedoe. U pakket komt 'morgen'. De "welke-?-morgen" breekt vervolgens aan. Nieuw bericht uw bericht ... komt dus morgen. U krijgt een bericht als uw maat er is. Uw maat is er, u gaat kijken en is dan weer niet te leveren. U bent het produkt dus en de klanten hebben dat kennelijk nog niet voldoende begrepen. Wordt eens tijd dat de rollen weer worden omgedraaid en de klant weer koning wordt. Vroeger liep er een sandwichman voor de zaak en had de eigenaar geen leven tot de eerste verkoop was gedaan. Spuug nog maar weer eens in je handen, online-sjacheraartjes. De mazzeltjes. Na de corona lock-downs zijn de online sjacheraars vrij arrogant gaan worden, een beetje zoals onze regeerders, ze denken onderhand met alles weg te kunnen komen. Niet op de kleine steentjes blijven lopen, dus. Hoogmoed komt voor den val. Dat wel. Nog even geduld, digitaal gespuis.
23-06-2022, 07:26 door Anoniem
Door Anoniem:[...] Het wordt hoe langer hoe gekker met dubbelgeparkeerde busjes van verschillende bezorgdiensten. . En ezels die pakketjes bestellen, maar op bezorgtijden zelf NIET thuis kunnen zijn.

Deels mee eens. Bezorgdiensten zouden kunnen gaan "samenwerken" vwb bezorging, zodat er nog maar 1 busje op 1 of 2 vaste momenten van de dag in de straat geparkeerd staat.

Vwb de "ezels":
Je hebt als besteller niet altijd de mogelijkheid om de bezorgdienst of het bezorgmoment te plannen.
Of er wordt geen track-en-trace gebruikt door de (3rd party) verzender.
Of omdat de bezorgdienst sneller of langzamer is dan de afgesproken planning.
Wat je niet weet, kun je niet dirigeren. Er er zitten nogal wat variabelen in het proces waar je als ontvanger mee van doen hebt, maar geen controle over hebt.

Maar besef wel, je bent maar de ontvanger.
De bezorgdiensten worden betaald door de verzender. Hij is hun klant. Niet de ontvanger. Die is het slachtoffer.

Met thuiswerken is het de laatste jaren makkelijker geworden.
Maar als er nu ergens voor ALLE bezorgdiensten (in Nederland) een centrale registratie zou zijn waar je bij kan aangeven of je iets standaard op een afhaalpunt, of overdag of 's-avonds, of op specifieke dagen thuis zou willen ontvangen, dan zou je die bezorgproblemen ook een stuk kunnen verminderen.
Nu is het allemaal ad-hoc, en per bezorgdienst weer anders.

Zo maar een ideetje voor de PvdA of de minister.
Dit is namelijk iets wat zij wel zouden kunnen regelen/afdwingen.
23-06-2022, 07:27 door Anoniem
dit land is compleet de weg kwijt aan het raken!
Ja inderdaad en dan vragen ze zich af waarom mensen op dubieuze partijen gaan stemmen en dat er
zoiets is als ongehoord. Ik had gehoopt dat we zouden leren van de oorlog in Oekraïne maar helaas
eenmaal blind blijft blind, het wordt er dus niet beter op tot hier ook een oorlog komt.
23-06-2022, 09:15 door Anoniem
Ik kan me een paar Zibli voorstellen die op deze manier snel hun geld gaan verdienen...

Nu zie ik al dat ze in een straat alle pakketjes van 3 deuren links en 3 deuren rechts bij 1 adres dumpen, dat scheelt ze tijd.

Ze verdienen al relatief weinig, maar op deze manier wordt het wel heel handig om een tig aantal pakketjes af te stempelen als 'niet thuis'.
23-06-2022, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem: ha ha ha wat een suggestie, de ene keer krijg je het van bol.com via post.nl, dan weer iets anders etc. gaan we nu echt die kant op dat je dus voor elke doze schuiver een account moet gaan maken (met al het gezeik dat daar bij komt kijken)?
Nee. Als jij iets bestelt bij een bedrijf wat PostNL gebruikt dan krijg je op een gegeven moment een bevestigingsmail
waarin staat met welke code het pakket naar PostNL gegaan is en dan kun je met die code en je postcode+huisnr op
de PostNL site opvragen wat de status van dat pakket is zonder een account aan te maken.
Een account hebben is handiger omdat je dan een lijstje krijgt van alle pakketten die onderweg zijn naar jouw adres en
wat de status op dat moment is (afgeleverd, bezorger onderweg, niet thuis getroffen, pakket onderweg naar ophaalpunt, etc)
maar dat kun je dus per pakket altijd al opvragen.
Het nadeel als je geen account maakt is natuurlijk dat je dan zelf je paketten in de gaten moet houden en als je er een
vergeet dan zou die in prinicipe bij het ophaalpunt kunnen liggen zonder dat je dat weet.
23-06-2022, 09:29 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe zit dit bij bedrijven? Stel je ontvangt een retourzending, maar weet niet wanneer je deze kunt verwachten. Wat gebeurt er dan? Ik heb al die pakketten niet in een app staan van postnl. En als bedrijf ben ik ook wel eens niet aanwezig op kantoor.. Hoe kom ik er dan achter?
Bedrijven hebben meestal andere contracten met PostNL. Daar worden paketten ook opgehaald voor 1e verzending,
bijvoorbeeld. Ik denk dat je niet echt een bedrijf hebt, maar mocht dat wel zo zijn neem dan eens contact op met je
accountmanager en vraag naar de mogelijkheden.
23-06-2022, 09:56 door Anoniem
Gisteren, 19:49 door Anoniem
Eigenlijk zou de PostNL bezorger wel even moeten checken of die ontvanger wel een PostNL account heeft...
Dat zou PostNL op de bezorgstaat kunnen zetten zodat de bezorger dit bij de hand heeft bij het afleveren.
Indien geen PostNL account dan briefje in de bus, indien wel PostNL account dan electronische melding.
Dan lijkt het probleem me voor iedereen fijn opgelost.
(behalve wellicht voor degenen die vinden dat "heeft de ontvanger een PostNL account" een privacygevoelig persoonsgegeven is)

Dat vraag ik me dus ook af, hoe gaat postnl er mee om als er geen digggrritale manier is om de klant te informeren!? Ik zal het wel merken , aangezien ik niet van plan ben om een account aan te maken!

En dat alleen maar voor -wat is het- max. 2 minuten tijdwinst, zodat de overwerkte postbezorger 'nog efficienter' (lees: nog meer uitgewrongen kan worden om) aan 't eind van z'n/haar dienst nog één extra pakketje kan afleveren!
stelletje slavendrijvers

Ik stel voor om met z'n allen geen accunt aan te maken of als je deze al hebt, deze te verwijderen om aan te geven dat je het niet eens bent met dit 'nieuwe' beleid van postnl.

Gisteren, 15:32 door Anoniem
Dit zijn incidenten.
Nu dit bedrijf, morgen die overheidsinstelling, etc

Als de politiek (PVDA in dit geval) dit echt belangrijk vindt, dien dan een wetsvoorstel in.
Een voorstel dat dit probleem generiek aanpakt. Bv dat er altijd een een digitaal en... oplossing geleverd moet worden.
Als dat de wet van het land is, dan hebben bedrijven en overheid dat uit te voeren.

Zoals je zelf ook al min of meer aangaf , gaat de politiek niet zo'n wet verzinnen, aangezien ze zelf nog digi-drangerig zijn en dan zelf niet meer de burger toekomstige, analoog-vervangende, digitale 'services' door de strot kan douwen!
23-06-2022, 10:06 door Erik van Straten
Door Anoniem: @Erik. En wat dacht je van het ontbreken van 2FA?
Ervan uitgaande dat PostNL dit als een bezuiniging invoert, denk ik dat PostNL zich sowieso niet gerealiseerd heeft wat accountbeheer hen zal gaan kosten (mensen verhuizen en/of gaan scheiden, wisselen van e-mail account en vergeten wachtwoorden); 2FA zou dit nog duurder maken. Want smartphones gaan stuk (en niet iedereen heeft back-ups van TOTP codes) en er zijn mensen die van 06-nummer switchen (weg SMS-2FA). Denkbaar is echter dat PostNL, net als de meeste andere Big Tech, geen redelijk bereikbare helpdesk optuigt en reputatieschade door gebruikers met inlogproblemen voor lief neemt.

Daarnaast wordt het nut van 2FA m.i. erg overschat, vooral voor de doelgroep die 2FA het hardste nodig heeft (met kort raadbaar hergebruikt wachtwoord).

Los van 2FA is dit trouwens de zoveelste partij met een database met koppelingen tussen e-mail adressen en woonadressen van mogelijk zeer veel Nederlanders (naast andere potentieel waardevolle informatie voor criminelen waaronder phishers, zoals telefoonnummers - nodig indien SMS voor 2FA wordt gebruikt en/of om mensen via SMS of WhatsApp te kunnen informeren over hun postpakkertjes).
23-06-2022, 10:11 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Los van 2FA is dit trouwens de zoveelste partij met een database met koppelingen tussen e-mail adressen en woonadressen van mogelijk zeer veel Nederlanders (naast andere potentieel waardevolle informatie voor criminelen waaronder phishers, zoals telefoonnummers - nodig indien SMS voor 2FA wordt gebruikt en/of om mensen via SMS of WhatsApp te kunnen informeren over hun postpakkertjes).
Je kunt blijven roepen dat het allemaal een slechte zaak is en niet zou moge magge, maar je kunt je ook realiseren dat
als er op een gegeven moment maar genoeg van dat soort "enge databases" zijn, ze ook niet meer eng zijn. Immers
dan weet iedereen al dat die info er is en je daar rekening mee moet houden. Dat is beter dan dat we dit soort dingen
proberen terug te dringen en de onvermijdelijk toch optredende lekken dan een zeldzaam incident zijn waar niemand mee
kan omgaan.
23-06-2022, 10:25 door Anoniem
Wat hier specifiek mis mee vanuit praktische overwegingen ?

Persoonlijk prefereer ik een digitaal niet thuis briefje maar ik kan bergijpen dat anderen een fysiek briefje handiger vinden.
23-06-2022, 10:43 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 23-06-2022, 10:44
Door Anoniem:
Door Anoniem: ha ha ha wat een suggestie, de ene keer krijg je het van bol.com via post.nl, dan weer iets anders etc. gaan we nu echt die kant op dat je dus voor elke doze schuiver een account moet gaan maken (met al het gezeik dat daar bij komt kijken)?
Nee. Als jij iets bestelt bij een bedrijf wat PostNL gebruikt dan krijg je op een gegeven moment een bevestigingsmail
waarin staat met welke code het pakket naar PostNL gegaan is en dan kun je met die code en je postcode+huisnr op
de PostNL site opvragen wat de status van dat pakket is zonder een account aan te maken.
Een account hebben is handiger omdat je dan een lijstje krijgt van alle pakketten die onderweg zijn naar jouw adres en
wat de status op dat moment is (afgeleverd, bezorger onderweg, niet thuis getroffen, pakket onderweg naar ophaalpunt, etc)
maar dat kun je dus per pakket altijd al opvragen.
Het nadeel als je geen account maakt is natuurlijk dat je dan zelf je paketten in de gaten moet houden en als je er een
vergeet dan zou die in prinicipe bij het ophaalpunt kunnen liggen zonder dat je dat weet.

Jij neemt als uitgangspunt de huidige, klantonvriendelijke manier waarop dingen georganiseerd zijn en disfunctioneren en dan zeg jij tegen de klant dat die het maar moet oplossen door "een account" aan te maken waarbij je extra persoonsgegevens aan transporteurs moet afstaan.

Nee dus, het is de verantwoordelijkheid van de leverancier en de vervoerders (PostNL, DHL, AmericanExpress etc.) om de producten netjes af te leveren en daarover goed te communiceren met zowel de verzender als de (beoogde) ontvanger. Dat PostNL nu weigert dat te doen tenzij je je persoonsgegevens laat verzamelen via een account bij PostNL, is in strijd met een fatsoenlijke bedrijfsvoering en wat mij betreft ook in strijd met een fatsoenlijke interpretatie van de AVG en een fatsoenlijke interpretatie van het recht om niet gediscrimineerd te worden (mensen die om privacy-redenen geen account aanmaken, mogen niet worden gediscrimineerd - anders is er sprake van privacy-discriminatie).

Als ik de Consumentenbond was, zou ik het hier niet bij laten zitten. En als ik als klant een pakket niet zou ontvangen en ook geen bericht zou krijgen dat het niet afgeleverd is, dan zou ik daar werk van maken om een voorbeeld te stellen. Als honderd klanten dat doen, dan wordt er bij PostNL misschien een manager wakker en ontdekt opnieuw het concept "klanttevredenheid". Misschien ben jij zo'n manager.

De gekte van al die pakketten die thuisbezorgd worden terwijl mensen vroeger iets in een winkel gingen aanschaffen - met als gevolg het uitsterven van winkels in steeds minder gezellige stadscentra, dat is iets om ook eens over na te denken. Ik zou het persoonlijk prima vinden als thuisbezorging van kleine, maar niet door een brievenbus passende consumentenproducten wordt afgeschaft en er in plaats daarvan binnen 500 meter afstand van elke woning in de bebouwde kom een afhaalpunt wordt ingericht voor ALLE consumentenproducten. Daar kunnen PostNL, DHL etc. ze dan heen brengen. Met keuzevrijheid voor de consument welk afhaalpunt het moet zijn. Dat scheelt waarschijnlijk veel brandstof/elektriciteit, omdat veel bewoners hun pakketjes dan lopend of op de fiets zullen afhalen. En dat is weer goed voor de conditie en gezondheid van mensen. Een beetje zoals vroeger dus. Wie weet zou het sommige consumenten ook stimuleren om gewoon weer naar de winkel te gaan. Dat zou goed zijn voor onze binnensteden!

En bij de aflevering van een wasmachine moeten er gewoon van te voren afspraken worden gemaakt en nagekomen, in goed overleg met de koper.

M.J.
23-06-2022, 10:58 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Als ik de Consumentenbond was, zou ik het hier niet bij laten zitten. En als ik als klant een pakket niet zou ontvangen en ook geen bericht zou krijgen dat het niet afgeleverd is, dan zou ik daar werk van maken om een voorbeeld te stellen.
Als klant ontvang je GEEN pakketten! Als klant VERSTUUR je pakketten. Degene die het pakket ontvangt is
GEEN klant van PostNL en kan dus ook nergens werk van maken. Die moet de verzender informeren en DIE kan
er achter aan gaan. Maar dan moet ie daar wel zin in hebben natuurlijk, het is voor hem waarschijnlijk effectiever
om geen pakketten meer te sturen naar mensen die met dit soort ("ik heb geen zin om een account te maken en ook
niet om via de mail die jij stuurde met de pakketcode naar die site te gaan en nu heb ik mijn pakket gemist") verhalen
komen.

Als honderd klanten dat doen, dan wordt er bij PostNL misschien een manager wakker en ontdekt opnieuw het concept "klanttevredenheid". Misschien ben jij zo'n manager.

De gekte van al die pakketten die thuisbezorgd worden terwijl mensen vroeger iets in een winkel gingen aanschaffen - met als gevolg het uitsterven van winkels in steeds minder gezellige stadscentra, dat is iets om ook eens over na te denken.
Ja joh, en laten we het meteen ook hebben over het verdwijnen van al die leuke smederijen en timmerfabriekje, nu we al onze spullen in grote fabrieken aan de andere kant van de wereld kopen.
Dit zijn veranderprocessen die voor sommige mensen (zeker op dit forum) heel moeilijk zijn maar die gewoon gebeuren.
Dit gaat in allerlei stappen. Centra worden ontoegankelijk gemaakt voor automobilisten want auto's zijn niet gezellig, daarom kunnen mensen die iets willen kopen wat ze niet kunnen dragen daar niet meer terecht, mensen gaan alleen nog voor "gezellige" dingen naar het centrum (zoals een kopje koffie drinken) maar daar kunnen de winkels niet van bestaan, enz.

Ik zou het persoonlijk prima vinden als thuisbezorging van kleine, maar niet door een brievenbus passende consumentenproducten wordt afgeschaft en er in plaats daarvan binnen 500 meter afstand van elke woning in de bebouwde kom een afhaalpunt wordt ingericht voor ALLE consumentenproducten. Daar kunnen PostNL, DHL etc. ze dan heen brengen. Met keuzevrijheid voor de consument welk afhaalpunt het moet zijn.

Ja dat lijkt alleen teveel op een nutsvoorziening, en die willen we niet meer. Als PTT Post nog de monopolist was dan kon
die dit wellicht kostendekkend realiseren (gecombineerd met andere diensten van de andere takken, je zou het bijvoorbeeld een "postkantoor" kunnen noemen), maar als dit soort punten dan voor 10 verschillende concurrerende aanbieders moeten worden ingericht dan kan dat niet meer. En concurrentie is heilig, dus moeten we daar gemak voor opofferen.
23-06-2022, 11:03 door Anoniem
" Het is daarom handig om een PostNL-account aan te maken", handig voor PostNL bedoeld ie. Kunnen ze lekker veel data binnen harken:

https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.tpp.mobile.android/latest/

Die Post-spywareNL-app komt echt never nooit op mijn telefoon, en nee dat komt NIET omdat ik "onvoldoende digitaal vaardig" ben.
23-06-2022, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem: Wat hier specifiek mis mee vanuit praktische overwegingen ?

Persoonlijk prefereer ik een digitaal niet thuis briefje maar ik kan begrgijpen dat anderen een fysiek briefje handiger vinden.

Ik meermaals meegemaakt dat dat papieren briefje niet in de brievenbus zat. Ga dan je pakje in de buurt maar zoeken.
En de klantenservice weet dan ook niets om je te helpen.
23-06-2022, 11:17 door Anoniem
Een deels off-topic vraag:

Je vindt een briefje in je bus dat een pakje bij de buren een paar huizen verderop afgeleverd is.
(je kent die mensen goed)
Je belt aan, en je krijgt te horen dat ze geen pakje aangenomen hebben.

Wie is er dan verantwoordelijk?
De ontvanger heeft zijn pakje niet ontvangen. maar wiens probleem is het dan: de verzender, de bezorgdienst of de "aannemer" die zegt niets te hebben.

Hoeveel risico loop je eigenlijk zelf als je pakjes voor een ander aanneemt?
23-06-2022, 11:28 door Anoniem
Hier posten voornamelijk ITers security specialisten

Ik neem aan dat de meeste posters zeker +- 2 jaar voornamelijk thuis/remote hebben gewerkt en gebruik hebben gemaakt van post.nl.

Vanuit praktische overwegingen zie ik geen issue met een digitaal thuis briefje mits de optie voor een analoog briefje blijft voor degene die perse een analoog briefje willen ontvangen

Maar dat betekend ook dat post.nl extra kosten kan berekenen voor een analoog briefje
23-06-2022, 11:47 door winux4 - Bijgewerkt: 23-06-2022, 11:48
Door Anoniem: POSTNL komt nog geeneens langs maar levert gelijk af bij afhaalpunt, scheelt tijd. Ik heb dit al verschillende keren meegemaakt. Zit je heel de middag te wachten komen ze nog geen eens langs. En aan de telefoon volhouden dat men langs is geweest.

Ik heb heel andere ervaringen met Post NL. Ze komen altijd minimaal 1x langs en daarna gaat het pakketje naar een afhaalpunt als ik niet thuis ben. De bezorgers werken zich rot want we bestellen steeds meer online maar toch blijft de bezorger altijd met een lach de pakketjes bezorgen.

We mogen ook wel eens bedenken hoeveel werk deze mensen hebben, sinds het corona gezeik is het alleen maar drukker geworden.

Er is altijd ruimte voor verbetering of kritiek maar kijk ook naar de positieve punten zoals hoe ongelooflijk veel pakketjes er wel op tijd bezorgd worden.

Nu maar hopen dat ze jouw cursus "Schrijf correct Nederlands" op tijd bezorgen...
23-06-2022, 12:05 door Anoniem
Ik heb heel andere ervaringen met Post NL
Vroeger was dat hier ook maar zes jaar terug na veel geklaag kwamen er andere bezorgers en nu is mijn voorkeur
PostNL want dan kun je er normaal van op aan dat ze gewoon aan de deur bezorgen dus de zelfde ervaring als jij.
23-06-2022, 12:39 door Anoniem
Door winux4:
Door Anoniem: POSTNL komt nog geeneens langs maar levert gelijk af bij afhaalpunt, scheelt tijd. Ik heb dit al verschillende keren meegemaakt. Zit je heel de middag te wachten komen ze nog geen eens langs. En aan de telefoon volhouden dat men langs is geweest.

Ik heb heel andere ervaringen met Post NL. Ze komen altijd minimaal 1x langs en daarna gaat het pakketje naar een afhaalpunt als ik niet thuis ben. De bezorgers werken zich rot want we bestellen steeds meer online maar toch blijft de bezorger altijd met een lach de pakketjes bezorgen.

We mogen ook wel eens bedenken hoeveel werk deze mensen hebben, sinds het corona gezeik is het alleen maar drukker geworden.

Er is altijd ruimte voor verbetering of kritiek maar kijk ook naar de positieve punten zoals hoe ongelooflijk veel pakketjes er wel op tijd bezorgd worden.

Nu maar hopen dat ze jouw cursus "Schrijf correct Nederlands" op tijd bezorgen...
Eens, Tijdens de twee jaar verplicht thuiswerken bestelde ik bijna wekelijks bij Postnl geen issues gehad met hun bezorging
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Als ik de Consumentenbond was, zou ik het hier niet bij laten zitten. En als ik als klant een pakket niet zou ontvangen en ook geen bericht zou krijgen dat het niet afgeleverd is, dan zou ik daar werk van maken om een voorbeeld te stellen.
Als klant ontvang je GEEN pakketten! Als klant VERSTUUR je pakketten. Degene die het pakket ontvangt is
GEEN klant van PostNL en kan dus ook nergens werk van maken. Die moet de verzender informeren en DIE kan
er achter aan gaan. Maar dan moet ie daar wel zin in hebben natuurlijk, het is voor hem waarschijnlijk effectiever
om geen pakketten meer te sturen naar mensen die met dit soort ("ik heb geen zin om een account te maken en ook
niet om via de mail die jij stuurde met de pakketcode naar die site te gaan en nu heb ik mijn pakket gemist") verhalen
komen.

Dit laat zien dat jij het begrip "klant" te beperkt opvat. Een klant is niet alleen iemand met wie een bedrijf een bindend contract heeft afgesloten. Het is precies die te beperkte opvatting ("Na het binnenhengelen van business doen we niks meer voor iemand tenzij we absoluut moeten vanwege dwingende juridische spelregels") die laat zien dat digitalisering samengaat met formalisering van relaties, en daarmee ook met verlies van betrouwbaarheid, verlies van vertrouwen en kwaliteitsverlies bij de dienstverlening.

Als honderd klanten dat doen, dan wordt er bij PostNL misschien een manager wakker en ontdekt opnieuw het concept "klanttevredenheid". Misschien ben jij zo'n manager.

De gekte van al die pakketten die thuisbezorgd worden terwijl mensen vroeger iets in een winkel gingen aanschaffen - met als gevolg het uitsterven van winkels in steeds minder gezellige stadscentra, dat is iets om ook eens over na te denken.
Ja joh, en laten we het meteen ook hebben over het verdwijnen van al die leuke smederijen en timmerfabriekje, nu we al onze spullen in grote fabrieken aan de andere kant van de wereld kopen.
Dit zijn veranderprocessen die voor sommige mensen (zeker op dit forum) heel moeilijk zijn maar die gewoon gebeuren.
Dit gaat in allerlei stappen. Centra worden ontoegankelijk gemaakt voor automobilisten want auto's zijn niet gezellig, daarom kunnen mensen die iets willen kopen wat ze niet kunnen dragen daar niet meer terecht, mensen gaan alleen nog voor "gezellige" dingen naar het centrum (zoals een kopje koffie drinken) maar daar kunnen de winkels niet van bestaan, enz.

Je doet alsof zulke negatieve veranderingen onvermijdelijk zijn en niet bijgestuurd kunnen worden. Waarom wil je niet dat het beter wordt? Welk belang heb jij om dat niet te willen? Wat fabrieken aan de andere kant van de wereld betreft, inmiddels begint er op sommige plekken een omgekeerde beweging op gang te komen. Productie wordt weer teruggehaald naar eigen land of eigen continent, en daar wordt soms ook trots mee geadverteerd.

Ik zou het persoonlijk prima vinden als thuisbezorging van kleine, maar niet door een brievenbus passende consumentenproducten wordt afgeschaft en er in plaats daarvan binnen 500 meter afstand van elke woning in de bebouwde kom een afhaalpunt wordt ingericht voor ALLE consumentenproducten. Daar kunnen PostNL, DHL etc. ze dan heen brengen. Met keuzevrijheid voor de consument welk afhaalpunt het moet zijn.

Ja dat lijkt alleen teveel op een nutsvoorziening, en die willen we niet meer. Als PTT Post nog de monopolist was dan kon
die dit wellicht kostendekkend realiseren (gecombineerd met andere diensten van de andere takken, je zou het bijvoorbeeld een "postkantoor" kunnen noemen), maar als dit soort punten dan voor 10 verschillende concurrerende aanbieders moeten worden ingericht dan kan dat niet meer. En concurrentie is heilig, dus moeten we daar gemak voor opofferen.

Voor mij is concurrentie niet heilig. Samenwerking kan ook prima zijn. Het één sluit het ander ook niet altijd uit. Ik denk dat het goed zou zijn als onze overheid weer verantwoordelijkheid gaat nemen voor een goed functionerende basis-infrastructuur, die dan ook privacy-vriendelijk moet zijn. De concurrentie kan dan plaatsvinden tussen de bedrijven die gebruik maken van die infrastructuur, als de infrastructuur zich daarvoor leent. Een voorbeeld van infrastructuur die zich daarvoor zou lenen, zijn postkantoren/ postagentschappen /pakketverdeelpunten.

Een voorbeeld van infrastructuur die zich daar niet goed voor leent, is het hoofdrailnet. Dat heeft men proberen te ondervangen met overheids-"concessies" aan vervoerbedrijf NS, maar dat is lapwerk en leidt niet tot werkelijke concurrentie. Wat de private status van NS wel doet, is het makkelijker maken om, onder het mom van privatisering, het verzet van werknemers tegen verslechterende lonen en arbeidsomstandigheden te breken. Dus als dat het doel is - en niet een goede dienstverlening aan klanten - ja, dan heeft dat op korte termijn een zg. "goed" resultaat opgeleverd, alleen niet voor medewerkers en klanten van NS. Ondertussen leverde het daarnaast ook gewoon een slecht resultaat op, namelijk een gebrek aan investeringen in rijdend materieel. En sinds kort: personeelstekort en als gevolg daarvan uitvallende treinen.

Dus nee, "privatisering", "concurrentie" en "digitalisering" zijn voor mij niet heilig. Het zouden slechts middelen moeten zijn om doelen te bereiken die voor de maatschappij van waarde zijn.

M.J.
23-06-2022, 14:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat hier specifiek mis mee vanuit praktische overwegingen ?

Persoonlijk prefereer ik een digitaal niet thuis briefje maar ik kan begrgijpen dat anderen een fysiek briefje handiger vinden.

Ik meermaals meegemaakt dat dat papieren briefje niet in de brievenbus zat. Ga dan je pakje in de buurt maar zoeken.
En de klantenservice weet dan ook niets om je te helpen.

Had je nou maar een PostNL account gehad! Dan kon je daar inloggen en terugvinden op welk nummer het pakje
bezorgd is (ook als er een briefje in je bus had moeten zitten).
Maar nee, dat willen we niet, een account. Klagen, dat willen we!
23-06-2022, 14:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik heb heel andere ervaringen met Post NL
Vroeger was dat hier ook maar zes jaar terug na veel geklaag kwamen er andere bezorgers en nu is mijn voorkeur
PostNL want dan kun je er normaal van op aan dat ze gewoon aan de deur bezorgen dus de zelfde ervaring als jij.
Ja dat is het punt, men heeft het over PostNL als bedrijf maar de ervaringen die je daar mee hebt worden niet bepaald
door het bedrijf maar door de medewerkers. Soms zitten daar rotte appels tussen en heb je slechte ervaringen, maar
vaak zijn het goedwillende hardwerkende mensen (die veel minder verdienen dan waar jij zelf "hard voor werkt") en
dan is er niks aan de hand en werkt het goed.
Je kunt je hooguit afvragen of je mee wilt werken aan de uitbuiting van pakjes afleveren voor 50 cent, maar goed dat
kun je je ook afvragen als je iets in China bestelt of iets in Nederland koopt wat in een dergelijk land gemaakt is.
23-06-2022, 14:29 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Als ik de Consumentenbond was, zou ik het hier niet bij laten zitten. En als ik als klant een pakket niet zou ontvangen en ook geen bericht zou krijgen dat het niet afgeleverd is, dan zou ik daar werk van maken om een voorbeeld te stellen.
Als klant ontvang je GEEN pakketten! Als klant VERSTUUR je pakketten. Degene die het pakket ontvangt is
GEEN klant van PostNL en kan dus ook nergens werk van maken. Die moet de verzender informeren en DIE kan
er achter aan gaan. Maar dan moet ie daar wel zin in hebben natuurlijk, het is voor hem waarschijnlijk effectiever
om geen pakketten meer te sturen naar mensen die met dit soort ("ik heb geen zin om een account te maken en ook
niet om via de mail die jij stuurde met de pakketcode naar die site te gaan en nu heb ik mijn pakket gemist") verhalen
komen.

Dit laat zien dat jij het begrip "klant" te beperkt opvat. Een klant is niet alleen iemand met wie een bedrijf een bindend contract heeft afgesloten. Het is precies die te beperkte opvatting ("Na het binnenhengelen van business doen we niks meer voor iemand tenzij we absoluut moeten vanwege dwingende juridische spelregels") die laat zien dat digitalisering samengaat met formalisering van relaties, en daarmee ook met verlies van betrouwbaarheid, verlies van vertrouwen en kwaliteitsverlies bij de dienstverlening.

Hoho dit is niet MIJN opvatting, dit is de opvatting van PostNL! Dit is hoe ze reageren als je het waagt om als
ontvanger te klagen over de bezorging. Opsodemieteren, u bent geen klant van ons, dat is waar de reactie op neerkomt.

De gekte van al die pakketten die thuisbezorgd worden terwijl mensen vroeger iets in een winkel gingen aanschaffen - met als gevolg het uitsterven van winkels in steeds minder gezellige stadscentra, dat is iets om ook eens over na te denken.
Ja joh, en laten we het meteen ook hebben over het verdwijnen van al die leuke smederijen en timmerfabriekje, nu we al onze spullen in grote fabrieken aan de andere kant van de wereld kopen.
Dit zijn veranderprocessen die voor sommige mensen (zeker op dit forum) heel moeilijk zijn maar die gewoon gebeuren.
Dit gaat in allerlei stappen. Centra worden ontoegankelijk gemaakt voor automobilisten want auto's zijn niet gezellig, daarom kunnen mensen die iets willen kopen wat ze niet kunnen dragen daar niet meer terecht, mensen gaan alleen nog voor "gezellige" dingen naar het centrum (zoals een kopje koffie drinken) maar daar kunnen de winkels niet van bestaan, enz.

Je doet alsof zulke negatieve veranderingen onvermijdelijk zijn en niet bijgestuurd kunnen worden. Waarom wil je niet dat het beter wordt? Welk belang heb jij om dat niet te willen? Wat fabrieken aan de andere kant van de wereld betreft, inmiddels begint er op sommige plekken een omgekeerde beweging op gang te komen. Productie wordt weer teruggehaald naar eigen land of eigen continent, en daar wordt soms ook trots mee geadverteerd.

Ja eigen initiatieven die tegen het beleid van de regering en de EU inroeien. Je kunt het proberen maar of dit
een lang leven beschoren is en of het algemeen zal lukken dat is maar de vraag.
Kijk eens naar het nieuws van de dag: zelf produceren van eten dat moet worden uitgeroeid, "want stikstof". Zo
kortzichtig is de regering, in opdracht van de EU.


Voor mij is concurrentie niet heilig. Samenwerking kan ook prima zijn. Het één sluit het ander ook niet altijd uit. Ik denk dat het goed zou zijn als onze overheid weer verantwoordelijkheid gaat nemen voor een goed functionerende basis-infrastructuur, die dan ook privacy-vriendelijk moet zijn. De concurrentie kan dan plaatsvinden tussen de bedrijven die gebruik maken van die infrastructuur, als de infrastructuur zich daarvoor leent. Een voorbeeld van infrastructuur die zich daarvoor zou lenen, zijn postkantoren/ postagentschappen /pakketverdeelpunten.

Je gaat toch niet roepen dat er NOG een situatie moet worden opgetuigd waarbij allerlei virtuele aanbieders gebruik
maken van 1 infrastructuur die dan idealiter door de overheid beheerd moet worden???
Daar zijn al ZOVEEL voorbeelden van dat dat niet functioneert, het railnet wat je noemt is er maar een van.

Als "alle pakketbezorgers samen 1 ophaal infrastructuur moeten gebruiken" dan vraag je je toch af "waarom moeten
ze dan niet ook 1 distributie infrastructuur gebruiken, dan hoeven er geen 10 busjes tussen de ophaalpunten te rijden
maar slechts 1" en dan zit je na een tijdje met dezelfde situatie als op het electriciteitsnet: allemaal administratie
kantoortjes die prijzen aanbieden voor allemaal dezelfde dienst, waarbij men elkaar net zo lang probeert af te troeven
tot door een of andere reden blijkt dat het allemaal lege hulzen zijn die bij het minste of geringste failliet gaan.

Daar hebben we (behalve de neoliberalen onder ons) ECHT geen behoefte meer aan!
23-06-2022, 14:53 door Erik van Straten
Door Anoniem: Vanuit praktische overwegingen zie ik geen issue met een digitaal thuis briefje mits de optie voor een analoog briefje blijft voor degene die perse een analoog briefje willen ontvangen

Maar dat betekend ook dat post.nl extra kosten kan berekenen voor een analoog briefje
Welja joh. Briefjes en wat inkt kosten echter een schijntje vergeleken bij de geldverspilling, millieuvervuiling, verkeershinder en bezorgerfrustratie elke keer dat een pakketbezorger onverrichterzake van jouw voordeur wegloopt (nog los van dat een digitale oplossing ook veel geld kost).

Als je dan zo nodig wilt doorbelasten, denk ik dat bezorgdiensten alle "ik trof u niet thuis"-kosten maar eens in rekening moeten gaan brengen bij al die gemakzuchtigen die thuis laten bezorgen maar zelden of nooit opendoen. Wedden dat veel van die briefjes heel snel overbodig zijn...
23-06-2022, 15:01 door Anoniem
Je kunt je hooguit afvragen of je mee wilt werken aan de uitbuiting van pakjes afleveren voor 50 cent, maar goed dat
kun je je ook afvragen als je iets in China bestelt of iets in Nederland koopt wat in een dergelijk land gemaakt is.
Dit los ik op door af en toe gewoon geld aan de bezorger te geven, en ja ik vind dat zij normaal fatsoenlijk betaald
horen te worden. Ik bestel niet bij chinezen bedrijven de voornaamste reden is het politiek beleid.
23-06-2022, 15:28 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: Vanuit praktische overwegingen zie ik geen issue met een digitaal thuis briefje mits de optie voor een analoog briefje blijft voor degene die perse een analoog briefje willen ontvangen

Maar dat betekend ook dat post.nl extra kosten kan berekenen voor een analoog briefje
Welja joh. Briefjes en wat inkt kosten echter een schijntje vergeleken bij de geldverspilling, millieuvervuiling, verkeershinder en bezorgerfrustratie elke keer dat een pakketbezorger onverrichterzake van jouw voordeur wegloopt (nog los van dat een digitale oplossing ook veel geld kost).

Als je dan zo nodig wilt doorbelasten, denk ik dat bezorgdiensten alle "ik trof u niet thuis"-kosten maar eens in rekening moeten gaan brengen bij al die gemakzuchtigen die thuis laten bezorgen maar zelden of nooit opendoen. Wedden dat veel van die briefjes heel snel overbodig zijn...
Goed idee ! Linksom of Rechtsom reken erop dat ik trof u niet thuis"-kosten doorbelast zullen worden
23-06-2022, 16:53 door ErikBrown
DHL komt hier al helemaal niet meer aan de deur maar stuurt me telkens een SMS dat ik niet thuis was en dat ze het pakketje bij een service punt afleveren. Terwijl ik elke keer juist zorg dat ik de hele dag thuis ben. Door zo'n SMS i.p.v. een papiertje in de brievenbus heb je ook geen bewijs dat ze niet bij je langs zijn gegaan.
23-06-2022, 17:59 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 23-06-2022, 18:02
Door Anoniem:

Hoho dit is niet MIJN opvatting, dit is de opvatting van PostNL! Dit is hoe ze reageren als je het waagt om als
ontvanger te klagen over de bezorging. Opsodemieteren, u bent geen klant van ons, dat is waar de reactie op neerkomt.

Oké, dat was me niet duidelijk. Dan zijn we het op dit punt eens. Ik heb zelf met verschillende bezorgers gebabbeld, die deden van alles wel of juist niet, soms als oplossing voor zichzelf, soms om een klant van dienst te zijn. Bij mij deden ze in een bepaalde periode aangetekende brieven door de bus zonder dat ik ervoor getekend had. Ik hoorde achteraf dat ze dat deden om mij te helpen. Dan zetten ze zelf een krabbeltje op hun tablet. Dat was voor hen natuurlijk ook makkelijk - poststuk afgeleverd, prestatie behaald. Toen ik zei dat dat voor mij niet handig was, deden ze het daarna weer anders, omdat er goed contact was. Maar het is natuurlijk een zooitje als zelfs aangetekende poststukken niet meer correct worden afgehandeld.

De gekte van al die pakketten die thuisbezorgd worden terwijl mensen vroeger iets in een winkel gingen aanschaffen - met als gevolg het uitsterven van winkels in steeds minder gezellige stadscentra, dat is iets om ook eens over na te denken.
(...) Dit zijn veranderprocessen die voor sommige mensen (zeker op dit forum) heel moeilijk zijn maar die gewoon gebeuren.(...)

Je doet alsof zulke negatieve veranderingen onvermijdelijk zijn en niet bijgestuurd kunnen worden. Waarom wil je niet dat het beter wordt? (...)

Ja eigen initiatieven die tegen het beleid van de regering en de EU inroeien. Je kunt het proberen maar of dit
een lang leven beschoren is en of het algemeen zal lukken dat is maar de vraag.
Kijk eens naar het nieuws van de dag: zelf produceren van eten dat moet worden uitgeroeid, "want stikstof". Zo
kortzichtig is de regering, in opdracht van de EU.

Als genoeg mensen zulke initiatieven nemen, zal het beleid van de regering en de EU zich moeten aanpassen. De macht van het getal.

Voor mij is concurrentie niet heilig. Samenwerking kan ook prima zijn. Het één sluit het ander ook niet altijd uit. Ik denk dat het goed zou zijn als onze overheid weer verantwoordelijkheid gaat nemen voor een goed functionerende basis-infrastructuur, die dan ook privacy-vriendelijk moet zijn. De concurrentie kan dan plaatsvinden tussen de bedrijven die gebruik maken van die infrastructuur, als de infrastructuur zich daarvoor leent. Een voorbeeld van infrastructuur die zich daarvoor zou lenen, zijn postkantoren/ postagentschappen /pakketverdeelpunten.

Je gaat toch niet roepen dat er NOG een situatie moet worden opgetuigd waarbij allerlei virtuele aanbieders gebruik
maken van 1 infrastructuur die dan idealiter door de overheid beheerd moet worden???
Daar zijn al ZOVEEL voorbeelden van dat dat niet functioneert, het railnet wat je noemt is er maar een van.

Klopt dat er veel mislukte voorbeelden zijn. Maar die werden opgezet vanuit het neoliberalisme, met veel ideologie maar zonder interesse of het voor de klant in de praktijk goed werkte. Het is geen panacee, ik zeg alleen dat het in sommige gevallen beter kan werken dan de huidige prut.

Als "alle pakketbezorgers samen 1 ophaal infrastructuur moeten gebruiken" dan vraag je je toch af "waarom moeten
ze dan niet ook 1 distributie infrastructuur gebruiken, dan hoeven er geen 10 busjes tussen de ophaalpunten te rijden
maar slechts 1" en dan zit je na een tijdje met dezelfde situatie als op het electriciteitsnet: allemaal administratie
kantoortjes die prijzen aanbieden voor allemaal dezelfde dienst, waarbij men elkaar net zo lang probeert af te troeven
tot door een of andere reden blijkt dat het allemaal lege hulzen zijn die bij het minste of geringste failliet gaan.

Daar hebben we (behalve de neoliberalen onder ons) ECHT geen behoefte meer aan!

Het voordeel van één ophaalpunt voor pakketten is dat die 10 busjes dan tenminste niet naar tig woningen hoeven te rijden. Dat scheelt al een enorm aantal gemotoriseerde bewegingen. Het is nog niet ideaal, dat ben ik met je eens. Ik ken een voorbeeld in een ander EU-land waar men bewust mengvormen hanteert: er is dan een overheid die een (essentiële) dienst levert, maar er is ook ruimte voor private ondernemingen om diezelfde dienst te leveren. Dan blijkt dat die private ondernemingen de overheid scherp houden door bepaalde dingen efficiënter en goedkoper te doen. Er is dan sprake van zowel grotere private ketens als piepkleine onderneminkjes. Van belang is dan dat zowel successen als mislukkingen in het nieuws komen, op een transparante manier, als stok achter de deur voor zowel de overheidsdienst als de private ondernemingen.

Maar of zo´n structuur ook voor pakketbezorgen goed zou werken, weet ik niet. Je zou kunnen denken aan een overname van PostNL door de Nederlandse staat (de aandelen staan geloof ik nogal laag), maar dat DHL, AmericanExpress etcetera mogen blijven concurreren - met onafhankelijke arbitrage als er klachten ontstaan over concurrentievervalsing. Probleem lijkt me wel dat in het huidige klimaat, waarin er weinig vertrouwen is en ook een lage bereidheid elkaar iets te gunnen, geen enkel systeem echt goed zal werken, doordat in elk systeem bestuur, directie, managers en veel medewerkers op de werkvloer calculerend bezig zijn, en daardoor minder dienstverlenend en minder betrouwbaar.

Het zou hoe dan ook veel tijd kosten om alles wat er de afgelopen veertig jaar is afgebroken, weer op te bouwen, onder welk systeem dan ook.

M.J.
24-06-2022, 09:48 door Erik van Straten
Door ErikBrown: DHL komt hier al helemaal niet meer aan de deur maar stuurt me telkens een SMS dat ik niet thuis was en dat ze het pakketje bij een service punt afleveren. Terwijl ik elke keer juist zorg dat ik de hele dag thuis ben. Door zo'n SMS i.p.v. een papiertje in de brievenbus heb je ook geen bewijs dat ze niet bij je langs zijn gegaan.
Precies, daar is dat papiertje ook voor bedoeld.

Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Als je dan zo nodig wilt doorbelasten, denk ik dat bezorgdiensten alle "ik trof u niet thuis"-kosten maar eens in rekening moeten gaan brengen bij al die gemakzuchtigen die thuis laten bezorgen maar zelden of nooit opendoen. Wedden dat veel van die briefjes heel snel overbodig zijn...
Goed idee ! Linksom of Rechtsom reken erop dat ik trof u niet thuis"-kosten doorbelast zullen worden
Sufferd, heb je nog geen QR-deurbel? (Misschien ook handig voor ErikBrown).

Als de bezorger aanbelt wordt diens vingerafdruk afgenomen door een sensor in de deurbelknop. Na 15 seconden verschijnt in het display onder de deurbelknop een QR-code die de bezorger scant en die wordt geüpload. In die, digitaal gesigneerde, QR-code zit de datum en tijd, een elke minuut wijzigende code, een afgeleide van de vingerafdruk en het huisadres. Daarmee kan de bezorgdienst bewijzen dat jij op dat moment niet binnen 15 seconden de deur opendeed voor bezorger nummer 123. Natuurlijk kun je ook meteen een bericht op je smartphone krijgen op het moment dat de bezorger aanbelt. Maar ook zonder smartphone kun je de logs van de deurbel bekijken. De aanbelgegevens vind je terug op de factuur die de bezorgdienst jou stuurt.

Misschien is een briefje wel zo simpel.
24-06-2022, 10:37 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Misschien is een briefje wel zo simpel.
Je vergeet dat een briefje ingevuld moet worden, dat kost tijd en is soms lastig bijvoorbeeld in de regen.
Als alternatieve oplossing (die natuurlijk geld kost) zou ik eerder voorstellen om de bezorgers te voorzien van een
mobiel printertje waar een briefje uitrolt op het moment dat ze dit in hun bezorg app aanvragen.
Dat zou ook het grote voordeel hebben dat de briefjes dan leesbaar zijn en completer ingevuld worden.
(bijvoorbeeld de afzender van het pakket kan er dan op geprint worden, die vult de bezorger vaak niet in)

Maar goed, alle bezorgers van een mobiel printertje en geschikt papier voorzien dat kost ook weer geld, en kennelijk is er besloten dat stoppen met briefjes beter was. Wellicht wordt dat nog wel herzien als er voldoende tegenstand komt.
24-06-2022, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem: Nieuwe kloof? Ja, ik ben dankbaar als oudere dat ik in 1983 zo'n huiscomputertje had gekocht. Dankzij die aankoop heb ik de digitale revolutie niet gemist.
Ik ben een oudere die nog geen drie jaar geleden voor het eerst een mobiele telefoon (een smartphone) uit de verpakking haalde en een internetaansluiting nam om mijn andere nieuwe device, een tablet, te kunnen gebruiken.
Altijd beweerd dat ik de laatste zou zijn om over te gaan naar het niet-analoge gebeuren, totdat ... Ziggo mijn analoge radioverbinding ophefde en ze aan mijn muziek en verbinding met de wereld kwamen (ik heb geen TV).
Dus toen stapte ik in de online wereld, als 65+er.
Het is even aanpoten om de digitale revolutie bij te benen, maar als je nog niet dement bent (en veel tijd hebt) is dat heel goed te doen.
Gelukkig stuitte ik al vrij snel op een website genaamd "securitynl", die mij van de nodige waarschuwingen kon/ kan voorzien wanneer je je in deze virtuele wereld beweegt. Wel wat anders dan Seniorweb, waar ik uit voorzorg meteen lid van ben geworden, maar die zich al snel ontpopte als een kritiekloze volger én aanmoediger van de digitalisering (van kwetsbaarheden ivm digitalisering(sproducten) zul je bij Seniorweb niks te weten komen want die worden niet genoemd).
Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb door zo lang de "digitale revolutie" te ontwijken, integendeel.
24-06-2022, 16:17 door Anoniem
Door winux4:
Door Anoniem: POSTNL komt nog geeneens langs maar levert gelijk af bij afhaalpunt, scheelt tijd. Ik heb dit al verschillende keren meegemaakt. Zit je heel de middag te wachten komen ze nog geen eens langs. En aan de telefoon volhouden dat men langs is geweest.

Ik heb heel andere ervaringen met Post NL. Ze komen altijd minimaal 1x langs en daarna gaat het pakketje naar een afhaalpunt als ik niet thuis ben.

Het is eerlijk fijn dat jij zulke goede ervaringen hebt, maar ook ik deel ze steeds minder. Het gebeurt me steeds vaker dat ik bij het raam zit te wachten op een pakket of brief (mijn werkplek, ik be niet zó wanhopig), er niemand langskomt en dan eind van de middag een melding krijg dat ik het morgen bij een afhaalpunt mag komen ophalen want "niet thuis". Ik snap best dat bezorgers vaak uitgezogen worden en ondanks dat toch hun werk doen, ik verwijt het vooral PostNL, maar dat neemt niet weg dat het steeds vaker gebeurt. En minimaal is het echt niet meer, het is (maximaal) 1 keer.

Ondertussen heeft dat PostNL account nog steeds geen multifactor, lekker dan
24-06-2022, 21:01 door Anoniem
Dan kun je toch zien of de bezorger is geweest?
Zoals al vaker vermeld: de bezorger kan pretenderen geweest te zijn. Maar intussen gan de pakjes linea recta naar het afhaalpunt. En dat was nu net niet waarvoor je gekozen had!
24-06-2022, 22:50 door Anoniem
Door Anoniem: " Het is daarom handig om een PostNL-account aan te maken", handig voor PostNL bedoeld ie. Kunnen ze lekker veel data binnen harken:

https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.tpp.mobile.android/latest/

Die Post-spywareNL-app komt echt never nooit op mijn telefoon, en nee dat komt NIET omdat ik "onvoldoende digitaal vaardig" ben.
Je kunt ook een PostNL-account aanmaken zónder de app te installeren. Scheelt toch weer een slok op een borrel aan spyware.
24-06-2022, 23:09 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:(..) De gekte van al die pakketten die thuisbezorgd worden terwijl mensen vroeger iets in een winkel gingen aanschaffen - met als gevolg het uitsterven van winkels in steeds minder gezellige stadscentra, dat is iets om ook eens over na te denken. Ik zou het persoonlijk prima vinden als thuisbezorging van kleine, maar niet door een brievenbus passende consumentenproducten wordt afgeschaft en er in plaats daarvan binnen 500 meter afstand van elke woning in de bebouwde kom een afhaalpunt wordt ingericht voor ALLE consumentenproducten. Daar kunnen PostNL, DHL etc. ze dan heen brengen. Met keuzevrijheid voor de consument welk afhaalpunt het moet zijn.
TOP-IDEE.
24-06-2022, 23:52 door Anoniem
Door Anoniem: Eigenlijk zou de PostNL bezorger wel even moeten checken of die ontvanger wel een PostNL account heeft...
Dat zou PostNL op de bezorgstaat kunnen zetten zodat de bezorger dit bij de hand heeft bij het afleveren.
Indien geen PostNL account dan briefje in de bus, indien wel PostNL account dan electronische melding.
Dan lijkt het probleem me voor iedereen fijn opgelost.
Dat ligt bij de firma PostNL toch iets moeilijker.
Ik heb in december telefonisch contact opgenomen met een daarvoor aangestelde man van PostNL, die klachten behandelde over (meerdere) niet aangekomen brieven (notabene bankoverschrijvingsopdrachten), maar die in zijn databases mijn PostNL-account niet kon vinden, terwijl ik toch echt zo'n account heb.
Om jouw idee te kunnen uitvoeren moet PostNL dus eerst e.e.a. binnen haar bedrijf verbeteren.
Gisteren, 14:24 door Anoniem
Sfgcdjxnn
Dndymx
Ghostwriter
Gisteren, 20:54 door _Martin_ - Bijgewerkt: Gisteren, 20:55
Wat een vreselijk suggestief en vooral incompleet artikel is dit, zeg. Bij het lezen van dit artikel krijg ik de indruk dat ik verplicht een account moet aanmaken en een app moet downloaden. Dit is echter totaal niet het geval! Je kunt nog steeds op de (voor velen) bekende manier met track & trace je pakketje volgen. Daaraan verandert helemaal niets.
Zie: https://www.postnl.nl/campagnes/online-pakket-volgen/

Oké, mensen die rekenen op een briefje in de bus, hebben een probleem. Dat gebeurt straks niet meer.
Vandaag, 10:01 door Anoniem
Door _Martin_: Wat een vreselijk suggestief en vooral incompleet artikel is dit, zeg. Bij het lezen van dit artikel krijg ik de indruk dat ik verplicht een account moet aanmaken en een app moet downloaden. Dit is echter totaal niet het geval! Je kunt nog steeds op de (voor velen) bekende manier met track & trace je pakketje volgen. Daaraan verandert helemaal niets.
Zie: https://www.postnl.nl/campagnes/online-pakket-volgen/

Oké, mensen die rekenen op een briefje in de bus, hebben een probleem. Dat gebeurt straks niet meer.

Over dat laatste probleem gaat het artikel nou juist. Mensen die niet weten dat er iets naar ze verstuurd is en daar dan ook geen bericht over krijgen, en dus niet weten dat ze iets moeten ophalen omdat het anders retour afzender wordt gestuurd. Dat is gewoon pure wanprestatie van PostNL en een soort afpersing om mensen aan de digitale speen te dwingen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.