image

Ov-bedrijven blokkeren virtuele betaalpassen reizigers wegens fraude

dinsdag 5 augustus 2025, 11:57 door Redactie, 50 reacties

Ov-bedrijven blokkeren wegens fraude virtuele betaalpassen waarmee reizigers kunnen in- en uitchecken. Zo zijn virtuele betaalpassen van Paysafe bij alle ov-bedrijven in Nederland niet meer te gebruiken. NS blokkeert daarnaast ook virtuele betaalkaarten van de bank Revolut en betaaldienst Vivid, zo laat de NOS weten.

Sinds een aantal jaren is het via OVpay mogelijk om met een fysieke of virtuele bankpas in het openbaar vervoer in en uit te checken. Reiskosten worden niet meteen afgeschreven bij het in- en uitchecken met de betaalpas, maar achteraf. Translink, het bedrijf dat de betalingen met OVpay verwerkt. stelt dat dit handiger is voor reizigers omdat zo het uitchecken sneller gaat. Het bedrijf wil deze werkwijze dan ook niet aanpassen.

Paysafe, Revolut en Vivid bieden gebruikers van hun apps de mogelijkheid om een tijdelijke virtuele betaalkaart aan te maken. Bij de fraude gebruikten reizigers de virtuele betaalkaart om in en uit te checken. Door de virtuele kaart na het uitchecken te verwijderen was het niet mogelijk om reiskosten bij de gebruiker af te schrijven. Afschrijvingen door OVpay vinden namelijk 's nachts plaats.

Volgens de NOS was de mogelijkheid om met virtuele betaalpassen te frauderen al jaren bekend. Hoeveel schade de ov-bedrijven hierdoor hebben geleden wil Translink niet zeggen. De problemen zouden vooral bij NS spelen, dat van "serieus misbruik" spreekt. Revolut is het niet eens met de blokkade door NS en laat weten naar (juridische) opties te kijken. Vivid verwacht begin september een "technische oplossing" uit te rollen, maar voegt toe dat het afhankelijk is van Translink voor het opheffen van de blokkade. De NOS laat weten dat Paysafe geen reactie wilde geven.

Reacties (50)
Gisteren, 12:05 door Anoniem
Vervelend dat je overal gevolgd wordt, zelfs met een papieren ov-chipkaart. (Die wordt immers gepint via een identificeerbare bankpas)
En intussen springt de zwartreiziger gewoon soepel over de poortjes en blijven conducteurs gewoon nodig.
En wanneer halen ze nou eindelijk die eersteklas weg? Vervang deze door stiltecoupé's en je hebt zo gelijk veel meer vervoersruimte en capaciteiten.
Ook koringen moeten weg, want ze stunten met andermans geld, de ene reiziger betaald dan teveel en de andere heeft daarmee korting... Een gemiddelde prijs is eerlijker voor iedereen, en al helemaal reizigers met een "anonieme" kaart die geen korting kunnen krijgen.
Oh, en zorg dat je ALTIJD naar buiten kan bij stations.
Als zo'n chipkaart niet werkt zit je vast als er geen personeel aanwezig is, al heb je gewoon betaald.
Ik heb hierdoor ooit noodgedwongen een poortje moeten "openschoppen" omdat ik anders over de rails moest gaan lopen...
Gisteren, 12:20 door Anoniem
De overheid, NS en Translink willen surveillance van OV-reizigers en hun reisbewegingen. Het heeft niets te maken met zg. "handiger voor de reizgers". Nu handige figuren gebruik maken van die surveillance-middelen om er zelf een slagje uit te slaan, huilen de overheid, NS en Translink krokodillentranen.

Deze nachtmerrie vicieuze cirkel van massasurveillance + fraude is het monster dat jullie zelf hebben gecreëerd.

Wat je als individuele OV-reiziger kan doen? De banken beschermen je al niet meer, die weigeren inmiddels om betaalpassen zonder contactloos betalen te verstrekken, terwijl dat technisch prima kon en kan. Het enige wat je individueel kan doen, is weer overgaan op een fysieke OV-chipkaart of eenmalige treinkaartjes uit automaten die contant geld accepteren. Je zult merken dat in ieder geval de fysieke OV-chipkaart even makkelijk is als betalen met je bankpas of je mobiel. Het is wel een spaak in het wiel van het massasurveillance-apparaat. Want dat is erop gericht om alles op één apparaat te zetten, namelijk je mobiel, zodat je overal real-time gemonitord kan worden.

Totdat ze je onder druk gaan zetten om je onder je huid te laten chippen, zodat zelfs het bij je hebben van een mobieltje niet meer "vrijwillig" is. Maar dat hangen ze nu nog even niet aan de grote klok, het is nu nog even een "samenzweringstheorie".

Dus: zorg voor frictie, zodat de massasurveillance fanaten vastlopen met hun plannen.
Gisteren, 12:37 door The-Real-C
De blokkade van virtuele betaalpassen door OV-bedrijven laat zien hoe kwetsbaar het achteraf-betaalsysteem van OVpay is voor misbruik. De mogelijkheid om na een rit een virtuele kaart simpelweg te verwijderen en zo betaling te ontlopen, is technisch gezien niet ingewikkeld en was bovendien al jaren bekend. Dat deze fraude niet eerder is afgevangen, wijst op een gebrek aan proactieve monitoring en risicobeheer vanuit Translink en de betrokken vervoerders.

Dat NS spreekt van "serieus misbruik" en ondertussen geen cijfers over de schade deelt, maakt het lastig om de proportionaliteit van de blokkades te beoordelen. Het weren van betaalkaarten van partijen als Revolut en Vivid treft mogelijk ook legitieme gebruikers, zeker nu virtuele betaalpassen steeds gangbaarder worden in het digitale betalingsverkeer. De keuze om niet het betaalsysteem zelf aan te passen – bijvoorbeeld door een pre-autorisatie of een snellere afschrijving – schuift de gevolgen nu af op de gebruiker en de betaalinstelling.

De reactie van Revolut om juridische stappen te overwegen laat zien dat er spanningen ontstaan tussen innovatieve betaalbedrijven en traditionele infrastructuren zoals OVpay. Dat Vivid al spreekt over een technische oplossing, maar afhankelijk blijft van Translink, benadrukt dat er behoefte is aan betere samenwerking en modernisering van het betaalsysteem in het ov.

Het incident legt in bredere zin bloot dat gemak in digitale diensten – zoals achteraf betalen – alleen houdbaar is als de bijbehorende beveiliging mee-evolueert. In dit geval blijkt die balans niet op orde.
Gisteren, 12:52 door Anoniem
Door The-Real-C: De blokkade van virtuele betaalpassen door OV-bedrijven laat zien hoe kwetsbaar het achteraf-betaalsysteem van OVpay is voor misbruik. De mogelijkheid om na een rit een virtuele kaart simpelweg te verwijderen en zo betaling te ontlopen, is technisch gezien niet ingewikkeld en was bovendien al jaren bekend. Dat deze fraude niet eerder is afgevangen, wijst op een gebrek aan proactieve monitoring en risicobeheer vanuit Translink en de betrokken vervoerders.

Dat NS spreekt van "serieus misbruik" en ondertussen geen cijfers over de schade deelt, maakt het lastig om de proportionaliteit van de blokkades te beoordelen. Het weren van betaalkaarten van partijen als Revolut en Vivid treft mogelijk ook legitieme gebruikers, zeker nu virtuele betaalpassen steeds gangbaarder worden in het digitale betalingsverkeer. De keuze om niet het betaalsysteem zelf aan te passen – bijvoorbeeld door een pre-autorisatie of een snellere afschrijving – schuift de gevolgen nu af op de gebruiker en de betaalinstelling.
Ik denk dat een blokkade makkelijker te implementeren was dan het maken van een reservering (wat benzinepompen doen.) Na het inchecken 20 Euro reserveren en na het uitchecken afrekenen. Maar ja, deze affaire past bij de verwachtingen die je van Translink mag hebben.
De reactie van Revolut om juridische stappen te overwegen laat zien dat er spanningen ontstaan tussen innovatieve betaalbedrijven en traditionele infrastructuren zoals OVpay. Dat Vivid al spreekt over een technische oplossing, maar afhankelijk blijft van Translink, benadrukt dat er behoefte is aan betere samenwerking en modernisering van het betaalsysteem in het ov.

Het incident legt in bredere zin bloot dat gemak in digitale diensten – zoals achteraf betalen – alleen houdbaar is als de bijbehorende beveiliging mee-evolueert. In dit geval blijkt die balans niet op orde.
Hoe redelijk is het om van een (door de overheid gesteunde) monopolist te verwachten dat deze gaat samenwerken met nieuwe marktpartijen. En het woord monopolist verklaart ook waarom de beveiliging niet op orde is.
Gisteren, 13:04 door Anoniem
Paysafe, Revolut en Vivid zijn juridisch verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de financiële transactie. Indien hun systeem niet waterdicht is, zullen zij ook voor de kosten moeten opdraaien. Zij zijn zeer goed in staat om te achterhalen wie de eigenaar is/was van de tijdelijke virtuele kaart en kunnen daarmee eenvoudig een rechtszaak tegen de eigenaar aanspannen. Het frauderen is de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker en zal deze daarom strafrechtelijk worden vervolgd met alle gevolgen van dien. Als een bedrijf een bank niet kan vertrouwen en deze financiële instanties zelf moet auditeren, dan moeten we vandaag nog stoppen met bankpasjes en gewoon contant afrekenen bij de NS poortjes. Dit en ander vergelijkbare betaal bugs zijn gewoon onvolkomenheden in de systemen en zouden er niet mogen zijn. Ook het niet kunnen opzeggen, waarbij een externe partij onterecht geld van je rekening kan halen, is gewoon niet meer van deze tijd en te wijten aan gaten in transactie validatie processen.Of ik nu het geld zelf uit mijn portemonnee haal of de bank het met mijn goedkeuring voor mij elektronisch doet zou geen verschil mogen maken.We betalen voor deze dienst en het bedrijfsleven moet dit 100% kunnen vertrouwen.Dus als dit al lastig is voor de banken, dan moeten we crypto al helemaal vergeten.
Gisteren, 13:29 door Anoniem
Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...
Gisteren, 13:31 door Anoniem
Ov-bedrijven blokkeren wegens fraude virtuele betaalpassen waarmee reizigers kunnen in- en uitchecken. Zo zijn virtuele betaalpassen van Paysafe bij alle ov-bedrijven in Nederland niet meer te gebruiken. NS blokkeert daarnaast ook virtuele betaalkaarten van de bank Revolut en betaaldienst Vivid, zo laat de NOS weten.
Ja, dank je wel geacht dievengilde!

Nu wordt iedereen collectief gestraft wegens het wangedrag van een groep misdadigers.
Hoe gek kan deze maatschappij nog worden?
Gisteren, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...

Ik zeg : kom eens buiten, en ontdek "plotseling" dat je toch even met het OV moet.
(bedrijfsborrel, iets teveel , fiets kapot etc ).

Succes.
Gisteren, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...
Of automaat voor papieren kaartje met QR code
D.w.z. automaat waar ook met contant geld (bankbiljetten en munten) betaald kan worden.
In sommige Albert Heijnfilialen staan ze al. Dat moet dus ook op treinstations kunnen.
Gisteren, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik denk dat een blokkade makkelijker te implementeren was dan het maken van een reservering (wat benzinepompen doen.) Na het inchecken 20 Euro reserveren en na het uitchecken afrekenen. Maar ja, deze affaire past bij de verwachtingen die je van Translink mag hebben.

Het grote verschil is dat pompen (en pin terminals) een online systeem zijn.
Dan kan dat.

OV check-in is *off line* - de poortjes of automaten in bus/tram/metro syncen 'regelmatig' .

(bedenkt zelf maar waarom : je wilt niet dat een hele metro niet kan in/uit checken als het ding even in een tunnel staat, of anderszins offline is )

De bankpas maakt (vziw) een soort virtuele OV chipkaart die dan achteraf geincasseerd wordt.


En het is een design fout van de hippe fintechs dat ze incasso's op een fly-by-night kaart niet doorzetten naar de primaire rekening van dief.
De reactie van Revolut om juridische stappen te overwegen laat zien dat er spanningen ontstaan tussen innovatieve betaalbedrijven en traditionele infrastructuren zoals OVpay. Dat Vivid al spreekt over een technische oplossing, maar afhankelijk blijft van Translink, benadrukt dat er behoefte is aan betere samenwerking en modernisering van het betaalsysteem in het ov.

Grote broek van een bank die vooral dieven aantrekt .

Met wat meer vertragining kun je het kunstje ook analoog doen - je rekening opzeggen voordat de hypotheek afgeschreven wordt. Het is alleen maar raar dat die fintechs vinden dat dat andermans probleem is als het op wat kortere termijn gaat .


Het incident legt in bredere zin bloot dat gemak in digitale diensten – zoals achteraf betalen – alleen houdbaar is als de bijbehorende beveiliging mee-evolueert. In dit geval blijkt die balans niet op orde.

Er wordt wel meer op factuur geleverd . Loggen, aanmaning, deurwaarder .



Hoe redelijk is het om van een (door de overheid gesteunde) monopolist te verwachten dat deze gaat samenwerken met nieuwe marktpartijen. En het woord monopolist verklaart ook waarom de beveiliging niet op orde is.

Het probleem zijn de fintechs - het weer verdwenen rekening nummer is nog steeds van hun klant (geweest) en die blijft aansprakelijk voor betaling gedaan met de opgezegde kaart.
Gisteren, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ook kortingen moeten weg
Echt niet! Mensen willen wel kunnen blijven reizen voor minder dan 2 of 3 euro per dag. Zelfs is dat eigenlijk al teveel geld voor wat de NS levert (helemaal het ontbreken aan een klantenservice). Maar vooruit dan, dat zijn tenminste redelijke tarieven waarmee het reizen met het openbaar vervoer wel enigszins aantrekkelijk is.

Daarnaast wanneer het compleet misgaat in een bedrijfsvorm ontstaat altijd piraterij, nu dus ook weer. Oftewel de NS roept dit overzichzelf af.
Gisteren, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...

Waarom nou weer een QR code? Onzinige dngen die alleen een machine kan lezen...
Gisteren, 13:58 door Proton
Welke OV-fanaat verzint zo'n systeem van gratis reizen op betaalkaarten van in het register van de Nederlandse bank voorkomende banken.

En waar kan je lezen over zo'n bankkaart waar je gratis van OV diensten gebruik kunt maken, zodat iemand denkt, "kom, laat ik ook eens zo'n kaart aanschaffen".

Of was het idee van een zgn Robin Hood om de armen te helpen. Moet je wel weten waar "the Netherlands on a shoestring" info gepubliceerd is.
Gisteren, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem: Maar ja, deze affaire past bij de verwachtingen die je van Translink mag hebben.
Exact. Van Translink kun je nu eenmaal niet veel verwachten, enige wat telt daar is zoveel mogelijk geld binnen harken.
Zie eerste alinea waarom het daar misgaat https://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Link_Systems#Geschiedenis.

De OV-chipkaart bestaat als sinds 2002, nu 23 jaar later zit het systeem nog altijd vol fouten en zaken die het voor de klant heel onvriendelijk en onprettig maken (dan ook nog de aantasting op jouw privacy en verzoeken tot verwijderen van data die minimaal door de NS nooit ingewilligd worden). Hoezo heeft Translink dat in al die jaren niet kunnen oplossen? (retorische vraag, antwoord staat hierboven)
Gisteren, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ook kortingen moeten weg
Echt niet! Mensen willen wel kunnen blijven reizen voor minder dan 2 of 3 euro per dag. Zelfs is dat eigenlijk al teveel geld voor wat de NS levert (helemaal het ontbreken aan een klantenservice). Maar vooruit dan, dat zijn tenminste redelijke tarieven waarmee het reizen met het openbaar vervoer wel enigszins aantrekkelijk is.
Maar dan wel korting voor iedereen, niet alleen voor mensen met smartfoons of alleen voor mensen met persoonsgebonden OV-chipkaarten, maar ook voor reizigers met anonieme treinkaartjes.

En ook niet van die belachelijke onvoorspelbare kortingen EN prijsverhogingen (want die hangen met elkaar samen) op basis van algoritmes die bedenken dat het op dit moment ergens op een bepaalde lijn een beetje druk is en waarmee bovendien reizigers bestraft worden als ze niet van te voren een ticket bestellen waarbij ze hun naam, emailadres etc. moeten afgeven. Dat is discrinminatie van mensen die met privacy willen reizen.
Gisteren, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...

Waarom nou weer een QR code? Onzinige dngen die alleen een machine kan lezen...
Ja, en waarom nou weer poortjes? Die heb je ook niet meer nodig als iedereen weer gewoon een kaartje van A naar B kan aanschaffen. Zet een rij automaten neer waar contant betaald kan worden. Weg met dat onzinnige "in-" en "uitchecken" en al dat traliewerk.
Doe desnoods kaartjes van A naar B met ook nog een QR-code erop, kan de conducteur die scannen.

Het kan zo simpel. Maar dat willen NS en Translink niet, want ze willen onze data verhandelen en doorgeven aan de massasurveillance autoriteiten.
Gisteren, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem: Paysafe, Revolut en Vivid zijn juridisch verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de financiële transactie. Indien hun systeem niet waterdicht is, zullen zij ook voor de kosten moeten opdraaien.
Het probleem is nmm. gecreëerd door Translink, die het "handig" vond om de financiële transactie los te koppelen van het scannen van de kaarten, waarmee zij de race-conditie van het verwijderen van de kaart hebben mogelijk gemaakt.

Zij zijn zeer goed in staat om te achterhalen wie de eigenaar is/was van de tijdelijke virtuele kaart en kunnen daarmee eenvoudig een rechtszaak tegen de eigenaar aanspannen.
Juridisch gezien is het de zaak van de OV-vervoerders die niet betaald krijgen. Zij zullen (civiele) rechtszaken moeten aanspannen tegen de reizigers (en ik heb van niemand gehoord dat Paysafe, Revolut en Vivid weigeren mee te werken aan het opsporen van deze fraude.) Probleem is dat het uitzoeken van al deze gevallen, aanmaningen versturen en eventueel rechtszaken aanspannen meer kost dan het opbrengt.

Het frauderen is de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker en zal deze daarom strafrechtelijk worden vervolgd met alle gevolgen van dien.
Je zult wel de intentie moeten bewijzen, zodat iemand die zonder bedoeling tot frauderen niet ten onrechte in de gevangenis belandt.
Gisteren, 15:19 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, en waarom nou weer poortjes? Die heb je ook niet meer nodig als iedereen weer gewoon een kaartje van A naar B kan aanschaffen. Zet een rij automaten neer waar contant betaald kan worden. Weg met dat onzinnige "in-" en "uitchecken" en al dat traliewerk.
Doe desnoods kaartjes van A naar B met ook nog een QR-code erop, kan de conducteur die scannen.

Het kan zo simpel. Maar dat willen NS en Translink niet, want ze willen onze data verhandelen en doorgeven aan de massasurveillance autoriteiten.

Dat traliewerk is nodig omdat anders een percentage OV-reizigers vergeet in- of uit- te checken. Je kunt je natuurlijk afvragen of je überhaupt een systeem moet willen dat zoveel hekwerk vereist, omdat het kennelijk niet aansluit bij het natuurlijke gedrag van mensen.
Gisteren, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem:Ook koringen moeten weg, want ze stunten met andermans geld, de ene reiziger betaald dan teveel en de andere heeft daarmee korting... Een gemiddelde prijs is eerlijker voor iedereen, en al helemaal reizigers met een "anonieme" kaart die geen korting kunnen krijgen.

De mensen met een korting betalen daar zelf anders weldegelijk voor. Oa. via hun abonnement.
Daarnaast zijn kortingen een financiele manier om reiziger-bewegingen te sturen, Dwz stimuleren dat mensen buiten de spits reizen, om zo de druk op de spits te verlichten. En dat is weer handig voor die mensen die een stoel willen hebben in de spits.

Een andere oplossing is om een ander tarief voor spitsreizen te hanteren dan voor erbuiten.
Dat kan ook.

En dan hebben we het nog niet eens over de subsidiering vanuit het rijk en de provincies. Dat is ook gemeenschapsgeld dat gebruikt wordt om oa. de kaartjes betaalbaar te houden. Dus als het over "stunten met andermans geld" gaat... dan trek je wel een hele grote beerput open,

Een beter voorstel is gratis OV. Betaald vanuit de belastingen.
Maar daarvoor zou je het OV weer moeten nationaliseren. IMHO.
En dan doen Brussel en de pro-auto partij VVD weer moeilijk.
Gisteren, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...

Ik zeg : kom eens buiten, en ontdek "plotseling" dat je toch even met het OV moet.
(bedrijfsborrel, iets teveel , fiets kapot etc ).

Succes.
Daar hadden ze vroeger ook wat op bedacht: Je koopt meerdere van die kaartjes tegelijk (eigenlijk een soort pre-pay systeem), en op het moment dat je het nodig had hoef je het alleen maar te activeren waarna ze een tijdje geldig waren. Dit werkte prima voor met name bus/tram waar de bedragen veel lager liggen dan op een (lange) treinreis, en ook nog veel makkelijker: Geen in- uit- en door-checken meer, en je kon overstappen zolang je binnen het gebied en tijdslot bleef waarin je kaartje geldig was. Dat maakte het ook voor privacy een stuk beter dan al die dataverzameling met de chipkaarten. Die pre-pay kaartjes waren dan weer te koop op diverse plekken, oa. supermarkten.
Gisteren, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar ja, deze affaire past bij de verwachtingen die je van Translink mag hebben.
Exact. Van Translink kun je nu eenmaal niet veel verwachten, enige wat telt daar is zoveel mogelijk geld binnen harken.
Zie eerste alinea waarom het daar misgaat https://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Link_Systems#Geschiedenis.

De OV-chipkaart bestaat als sinds 2002, nu 23 jaar later zit het systeem nog altijd vol fouten en zaken die het voor de klant heel onvriendelijk en onprettig maken (dan ook nog de aantasting op jouw privacy en verzoeken tot verwijderen van data die minimaal door de NS nooit ingewilligd worden). Hoezo heeft Translink dat in al die jaren niet kunnen oplossen? (retorische vraag, antwoord staat hierboven)

Het basisprobleem is dat Translink er is voor de vervoerders. Dat zijn hun klanten.
Niet de reizigers.
In het hele ontwerp (sinds 2002) staat de reiziger niet centraal, maar de vervoerder.
Dan krijg je dit soort bagger.

Het papieren kaartje en de strippenkaart waren zoveel gebruiksvriendelijker,
- Het werkte altijd. In alle omstandigheden.
- Er werd vooraf betaald. Dus geen gezeik met niet bestaande bankrekeningen achteraf.
- Anoniem.
- Het was goedkoper. (een lagere IT overhead, en voor mn. de strippenkaart werd er met zones gewerkt ipv afgelegde kilometers)
Gisteren, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ook kortingen moeten weg
Echt niet! Mensen willen wel kunnen blijven reizen voor minder dan 2 of 3 euro per dag. Zelfs is dat eigenlijk al teveel geld voor wat de NS levert (helemaal het ontbreken aan een klantenservice). Maar vooruit dan, dat zijn tenminste redelijke tarieven waarmee het reizen met het openbaar vervoer wel enigszins aantrekkelijk is.
Maar dan wel korting voor iedereen, niet alleen voor mensen met smartfoons of alleen voor mensen met persoonsgebonden OV-chipkaarten, maar ook voor reizigers met anonieme treinkaartjes.

En ook niet van die belachelijke onvoorspelbare kortingen EN prijsverhogingen (want die hangen met elkaar samen) op basis van algoritmes die bedenken dat het op dit moment ergens op een bepaalde lijn een beetje druk is en waarmee bovendien reizigers bestraft worden als ze niet van te voren een ticket bestellen waarbij ze hun naam, emailadres etc. moeten afgeven. Dat is discrinminatie van mensen die met privacy willen reizen.
Nee, kortingen komen echt niet uit de zakken van meneer/mevrouw de directeur, die komen van een klantenbestand.
Korting bestaat helemaal niet, want dan heeft de ene klant korting, en wordt het kaartje voor de andere klant daardoor juist duurder.
Gewoon de prijs die het vervoer daadwerkelijk kost rekenen (20% "korting, ipv. 40%) voor ieder is wel zo eerlijk in het openbaar vervoer, zeker aangezien veel mensen geen auto hebben.
Gisteren, 16:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Gewoon de prijs die het vervoer daadwerkelijk kost rekenen (20% "korting, ipv. 40%) voor ieder is wel zo eerlijk in het openbaar vervoer, zeker aangezien veel mensen geen auto hebben.
Het OV wordt zwaar gesubsidieerd... En hoe verdeel je de kosten van een trein over de reizigers, maak je een drukke trein goedkoper per reiziger omdat je meer mensen hebt om de kosten over te verdelen? Geef je mensen een prijs vooraf, of verras je ze achteraf? De NS heeft ook nog vaste kosten, hoe verdeel je die?
Gisteren, 16:35 door Anoniem
Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.
Gisteren, 17:05 door Anoniem
Door The-Real-C: De blokkade van virtuele betaalpassen door OV-bedrijven laat zien hoe kwetsbaar het achteraf-betaalsysteem van OVpay is voor misbruik. De mogelijkheid om na een rit een virtuele kaart simpelweg te verwijderen en zo betaling te ontlopen, is technisch gezien niet ingewikkeld en was bovendien al jaren bekend.
Of misschien is het broddelwerk van deze banken/betaalproviders. Die ondersteunen OV-pay niet namelijk per ongeluk, het is een samenwerking tussen OV-bedrijven, banken en creditcardmaatschappijen. Als je samenwerkt verdiep je je niet alleen in je eigen kant maar ook in wat je weten moet over hoe het bij de andere partijen werkt, en zorg je dat je dat samen goed gaat.

Die check-ins en check-outs worden niet direct verwerkt omdat het vertragend werkt als een bus voor elke transactie verbinding moet zien te maken met de back-end, inclusief op plekken met slecht bereik. Ze hebben gekozen voor snelle reacties in het voertuig en aanlevering van de transacties voor verdere verwerking achteraf. Zo'n ontwerpkeuze gooi je niet zomaar om, omdat dan al die systemen in al die bussen van mogelijkheden moeten worden voorzien die er nu niet zijn ingebouwd, inclusief de benodigde communicatiesystemen. Een bank die met virtuele bankpassen werkt kan daar rekening mee houden door transacties die binnenkomen van Translink nog wel te accepteren, ook al is de virtuele bankpas zelf inmiddels afgesloten. En men heeft ernstige steken laten vallen als men verzuimd heeft dat soort details bij het aangaan van de samenwerking af te stemmen, of door geen rekening te houden met wat bekend was bij het implementeren of aanpassen van hun systemen.

Ik betwijfel trouwens of je dit moet zien als een betaling achteraf. Ik denk dat je formeel betaalt op het moment van uitchecken en dat alleen de administratieve verwerking van die betaling achteraf plaatsvindt. Het is dan gewoon een betaling die binnen de geldigheidsduur van de virtuele betaalpas heeft plaatsgevonden en die verwerkt moet worden.

Dat deze fraude niet eerder is afgevangen, wijst op een gebrek aan proactieve monitoring en risicobeheer vanuit Translink en de betrokken vervoerders.
Ik kan niet achter de schermen meekijken, maar een andere mogelijkheid is dat Translink het eerst een paar jaar zonder hinder voor de reiziger heeft proberen op te lossen en pas met een drastische maatregel komt nu blijkt dat er niet uit te komen is.

De reactie van Revolut om juridische stappen te overwegen laat zien dat er spanningen ontstaan tussen innovatieve betaalbedrijven en traditionele infrastructuren zoals OVpay. Dat Vivid al spreekt over een technische oplossing, maar afhankelijk blijft van Translink, benadrukt dat er behoefte is aan betere samenwerking en modernisering van het betaalsysteem in het ov.
OV-pay is vorig jaar uitgeroepen tot "The World’s Best Smart Ticketing Programme". Kennelijk hoort het qua modernisering tot de koplopers wereldwijd.

En dat die banken/betaalproviders willen moderniseren met virtuele betaalpassen met mogelijk een korte geldigheid is prachtig, maar je moet wel je huiswerk doen over waar je mee te maken krijgt als je zoiets ontwikkelt en implementeert. Zeker bij financiële systemen moet je daar zeer zorgvuldig mee zijn, fouten leiden tot schadeclaims.

Door Anoniem: Paysafe, Revolut en Vivid zijn juridisch verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de financiële transactie. Indien hun systeem niet waterdicht is, zullen zij ook voor de kosten moeten opdraaien.
Precies.
Zij zijn zeer goed in staat om te achterhalen wie de eigenaar is/was van de tijdelijke virtuele kaart en kunnen daarmee eenvoudig een rechtszaak tegen de eigenaar aanspannen.
Dat hoeft niet eens, ze moeten gewoon die transactie nog verwerken, ook als de verwerking pas met (nog niet eens een dag) vertraging plaatsvindt.

Ter vergelijking: toen ik zelf zo'n 40 jaar geleden als programmeur voor een bank was gaan werken was een van mijn eerste uitdagende klussen (voor mijn ervaringsniveau toen) precies dit soort verwerkingslogica achteraf: transacties die formeel op een bepaalde datum hadden plaatsgevonden konden in die tijd makkelijk pas dagen later binnen komen druppelen, en als de maandelijkse renteberekening dan al had plaatsgevonden moest die gecorrigeerd worden. Het rekening houden met dingen die later binnen komen druppelen is voor banken echt niet iets nieuws. Misschien zijn het juist die nieuwkomers in de sector die dat soort complexiteit niet gewend zijn en tot nog toe over hebben kunnen slaan, terwijl de traditionele banken al door en door zijn ingericht op dat soort dingen.

Door Anoniem: Het probleem is nmm. gecreëerd door Translink, die het "handig" vond om de financiële transactie los te koppelen van het scannen van de kaarten, waarmee zij de race-conditie van het verwijderen van de kaart hebben mogelijk gemaakt.
Nogmaals, het moment van verwerken van een betaling in een administratie is niet hetzelfde als het moment waarop die betaling heeft plaatsgevonden, de verwerking kan later zijn. Als Paysafe, Revolut en Vivid niet in staat zijn om een administratieve verwerking op een later moment goed te laten gaan deugen hun systemen niet. En Translink heeft die vertraging niet pas geïntroduceerd nadat die virtuele betaalkaarten waren bedacht, zo werkt het al zo lang de OV-chipkaart er is, en nog met een goede reden ook (zie eerder in mijn post). Verder zou ik raar staan te kijken als niet volkomen duidelijk was dat het zo werkt toen de genoemde bedrijven besloten mee te doen aan die OV-pay-samenwerking. Op mij komt het uiterst slordig over van ze, helemaal los van wat er al dan niet mis is bij Translink. Broddelwerk.
Gisteren, 17:21 door Anoniem
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.
Die korting krijg je met een kaart waar je geld voor betaalt, en die geldt alleen buiten de spits, en is bedoeld om mensen te verleiden om buiten de spits te reizen waar mogelijk.

Ik zou nog veel verder willen gaan: gratis openbaar vervoer. Dan ben je ook van het privacyprobleem af. Ik herinner me berichten uit ik meen een Belgische stad die toen die eraan begon een forse afname van agressie in het OV zag. Het kan helpen de drukte op wegen te temperen, en het kan zelfs kostenbesparend uitpakken omdat de parkeerdruk afneemt op drukke plekken, en daarmee alle kosten die de daarvoor benodigde voorzieningen met zich meebrengen.

We hebben in Nederland alleen een hoog gehalte aan mensen die absoluut weigeren te geloven dat er iets goeds kan voortkomen uit een gezamenlijke voorziening (uitgezonderd alle gezamenlijke voorzieningen die ze zo vanzelfsprekend vinden dat ze er niet bij stilstaan dat dat geen natuurverschijnsel is), dus dat zal er wel niet zo snel van komen bij ons.
Gisteren, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Gewoon de prijs die het vervoer daadwerkelijk kost rekenen (20% "korting, ipv. 40%) voor ieder is wel zo eerlijk in het openbaar vervoer, zeker aangezien veel mensen geen auto hebben.
Het OV wordt zwaar gesubsidieerd... En hoe verdeel je de kosten van een trein over de reizigers, maak je een drukke trein goedkoper per reiziger omdat je meer mensen hebt om de kosten over te verdelen? Geef je mensen een prijs vooraf, of verras je ze achteraf? De NS heeft ook nog vaste kosten, hoe verdeel je die?
Gewoon de "kortingen" weglaten, probleem opgelost.
Dan betaald ieder de normale prijs, en dat ligt 20% lager dan de prijs die iemand met een anonieme kaart betaald, en 20% meer dan dat een reiziger op dit moment met "korting" betaalt.
Gisteren, 17:34 door Anoniem
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.
Ja, dat vind ik nou ook! Ik reis ook anoniem, maar het is haast niet te betalen!!!
Voor die prijs had ik eerste klas kunnen reizen, ach ja... Zonde van het geld waar ik zo hard voor werk, maar dat komt nu in andermans "korting" terecht zonder dat ik daarin een vrijheid van keuze heb gehad, alsof een ander bepaald waaraan ik mijn zuurverdiende geld moet uitgeven.
Ik vermijd het openbaar vervier zoveel ik kan om de kosten te compenseren, dus minder uitjes en geen vakanties. (Ik vindt het thuis wel prima zo, minder stress van treinen die niet rijden)
Gisteren, 17:36 door Anoniem
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Gisteren, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...

Waarom nou weer een QR code? Onzinige dngen die alleen een machine kan lezen...

Omdat moeilijk vervalsbaar "waardepapier" 'on demand' maken of uitgeven (denk strippenkaart, of de latere generatie treinkaartjes) moeilijk is en het risico op fraude/diefstal enorm doet toenemen.

Dus kom je op iets van een code die "waarde" bevat maar wel op normaal papier geprint kan worden , gewoon als foto overgenomen kan worden, optisch gelezen etc etc .

En dan is QR een prima manier om een lange(re) code machine-readable leesbaar te maken .
Zijn er nou zo weinig mensen die wel eens een gewone text gescand hebben - en dan gezien dat er nog wel eens wat mis-gelezen wordt ? Wel erg als ieder karakter telt .


Het is toch niet zo moeilijk om het probleem te snappen - en zien welke (andere) problemen je niet hebt met een QR (of bar) code ?

Probleem :
ter plaatste of op afstand aanmaken en uitreiken / overdragen van een "token" dat een bepaalde waarde heeft .

En graag zonder dure apparatuur, dure blanko dragers , en vooral ook zonder "waardevolle" zaken op allerlei plaatsen -inclusief machines in de middle of nowhere - in voorraad te moeten aanhouden .
Gisteren, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Niks anoniem , gewoon terecht dat mensen die een bedrag vooruit betalen en vaste klant zijn voordelen krijgen .
Gisteren, 21:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Vreemd dat er dan geen oplossing is voor mensen die anoniem willen zijn, terwijl dat toch een grondrecht is, want ik betaal toch echt 40% meer dan een ander en dat terwijl ik in dezelfde trein zit... Jammer.
Dan maar minder de trein nemen, ik moedig anderen aan om hetzelfde te doen. (Boycot)
Gisteren, 21:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Met andere woorden, het "pay or okay" model... Ik dacht dat dit niet mocht? Althans, als Meta zoiets doet mag het niet.
Je wordt gevolgd en krijgt reclame, dan hoef je minder te betalen, maar als je anoniem wilt zijn mag je flink dokken.
Goed geregeld hoor.
Vroeger moest iedereen toch echt hetzelfde betalen en reisden we allemaal anoniem.
Maarja, het is nu dan ook een dystopische nachtmerrie.
Gisteren, 23:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg, loket voor papieren kaartje met QR code.
Poortje dat opengaat door deze QR code.

Alle problemen opgelost.

Oja, wel contant kunnen betalen...

Ik zeg : kom eens buiten, en ontdek "plotseling" dat je toch even met het OV moet.
(bedrijfsborrel, iets teveel , fiets kapot etc ).

Succes.
Daar hadden ze vroeger ook wat op bedacht: Je koopt meerdere van die kaartjes tegelijk (eigenlijk een soort pre-pay systeem), en op het moment dat je het nodig had hoef je het alleen maar te activeren waarna ze een tijdje geldig waren.

Dat werkte "prima" voor die georganiseerde types die WETEN dat ze wel eens met OV moeten kunnen gaan, en dan altijd wat van die tokens in hun portemonee stoppen.
Diezelfde mensen hebben ook "altijd" een voldoende opgeladen OV chipkaart (al dan niet anoniem) bij zich, nu .

Het is alleen maar gek dat ze niet om zich heen kijken en dan niet zien dat ontzettend veel andere mensen NIET zo georganiseerd zijn, en dan opeens een probleem hebben bij de onverwachte/incidentele/ongeplande OV reis , want dan ligt die chipkaart weer thuis, of heeft de partner die , of whatever.

En waar je aan voorbijgaat wat ik elders benoemd had : waardepapieren op voorraad moeten houden (bij verkooppunten) is maatschappelijk niet fijn.
Er zijn sigarenboeren of bruna's beroofd voor kasgeld en strippenkaarten.
Vandaag, 04:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Met andere woorden, het "pay or okay" model... Ik dacht dat dit niet mocht? Althans, als Meta zoiets doet mag het niet.
Je wordt gevolgd en krijgt reclame, dan hoef je minder te betalen, maar als je anoniem wilt zijn mag je flink dokken.
Goed geregeld hoor.
Vroeger moest iedereen toch echt hetzelfde betalen en reisden we allemaal anoniem.
Maarja, het is nu dan ook een dystopische nachtmerrie.

"Als een dienst gratis is, ben jij het product.", wil je dat niet? Prima, dan kan je betalen wat anderen anders voor jouw gegevens zouden neerleggen. Hoe dan ook, die rekening moet betaald worden. En als je dat niet doet, dan geeft een ander hier graag geld voor.

Je kan er ook voor kiezen om dan helemaal weg te blijven van dat soort "Social Media". Maak je er toch gebruik van, dan is dat je eigen keuze. Je hoeft er immers geen gebruik van te maken, nogmaals, dat is een keuze.

"Ja maar hier onderhoud ik het contact met mijn (overzeese) familie" is geen excuus, voldoende alternatieven. Al was het met een e-mail groep, een mailinglijst of een app als Signal.
Vandaag, 07:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Vreemd dat er dan geen oplossing is voor mensen die anoniem willen zijn, terwijl dat toch een grondrecht is, want ik betaal toch echt 40% meer dan een ander en dat terwijl ik in dezelfde trein zit... Jammer.
Dan maar minder de trein nemen, ik moedig anderen aan om hetzelfde te doen. (Boycot)

Kun je het grondrecht exact citeren waar je op duid? Ik kan het zo snel niet vinden.

IMHO wil je van twee walletjes eten.
Wel de luxe van een abbo (korting buiten de spits), maar niet bekend zijn bij de vervoerder die dat abbo verstrekt.
Of andersom: jij geen korting, dan de rest ook niet. Ook al betalen die mensen daar zelf voor via hun abbo en zijn ze bereid om buiten de spits te reizen en hechten ze minder waarde aan hun anonimiteit.
Waarom mag jij jouw wil wel opleggen aan anderen, als je datzelfde niet accepteert?


[s]
Hoeveel mensen reizen op een abbo van hun werkgever of krijgen een reiskosten vergoeding (voor bv de auto rit).
Waarom zij wel, en de rest van Nederland niet. En waarom kan dat niet anoniem. (jouw redenering voort gezet)
Dus ook meteen maar allemaal afschaffen?
Want gelijke monniken....
[/s]


Helaas werkt de wereld zo niet.
Er is nooit beloofd of gegarandeerd dat anonimiteit gratis was. Niet in deze kapitalistische wereld.
Zoals een minister zijn: "Leer er mee leven."
Vandaag, 07:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Met andere woorden, het "pay or okay" model... Ik dacht dat dit niet mocht? Althans, als Meta zoiets doet mag het niet.
Je wordt gevolgd en krijgt reclame, dan hoef je minder te betalen, maar als je anoniem wilt zijn mag je flink dokken.
Goed geregeld hoor.
Vroeger moest iedereen toch echt hetzelfde betalen en reisden we allemaal anoniem.
Maarja, het is nu dan ook een dystopische nachtmerrie.

Dat laatst is zeker niet waar. Je herschrijft de geschiedenis.
Ik ken de tijd van het anonieme papieren kaartje nog, en ook toen waren er al kortingen.
Die heb ik zelf als scholier en student nog gebruikt. En mijn grootouders toen ze 65+ waren.
Er waren toen ook al abbonementen op naam. Met korting! En dan liep je niet het hele jaar met losse kaartjes te hannesen. Wel zo handig. Het betrof thuis altijd een rekensom, hoe je goedkoper uit was. Met losse kaartjes of met een abbo. :-)

Niets nieuws onder de zon.
En toen deden we daar allemaal niet zo spastisch over als tegenwoordig.


Wil je anoniem reizen, dan betaal je het volle gesubsidieerde pond.
Wil je een abbo met korting (of ben je een van de extra gesubsidieerde groepen) dan krijg je met je abbo korting op bepaalde tijden.


Hetzelfde geldt ook voor abbo's voor bv musea. Ook maar afschaffen?
En de bonuskaart. Ook op naam en betreft kortingen.
Of de vroegboek-korting bij hotels en vakantiehuisjes. Ook op naam, en is dan een korting.
Allemaal heel dystopisch. Tot je er zelf gebruik van wilt maken.
Oh, er geen gebruik van maken is een vrije keus. Zonder dwang. Én zonder consequenties.

Bij het pay or okay model worden bezoekers gedwongen met hun data te betalen als ze "anoniem" willen blijven.
Bij het OV kun je anoniem zijn, en betaal je niet met je data (niet meer dan de betaalde abbo's op naam doen)
Een betaalde abbo geeft je iets extra's. Op bepaalde tijden. Iets dat een anonieme reiziger niet krijgt.
Dat is dan zijn/haar bewuste keuze.

Maar als echte zuunige Hollander achteraf daar dan wel over lopen zeiken. :-)
Ook heel normaal in dit kikkerland.
Vandaag, 07:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Waarom nou weer een QR code? Onzinige dngen die alleen een machine kan lezen...

Omdat moeilijk vervalsbaar "waardepapier" 'on demand' maken of uitgeven (denk strippenkaart, of de latere generatie treinkaartjes) moeilijk is en het risico op fraude/diefstal enorm doet toenemen.

Dus kom je op iets van een code die "waarde" bevat maar wel op normaal papier geprint kan worden , gewoon als foto overgenomen kan worden, optisch gelezen etc etc .

En dan is QR een prima manier om een lange(re) code machine-readable leesbaar te maken .
Zijn er nou zo weinig mensen die wel eens een gewone text gescand hebben - en dan gezien dat er nog wel eens wat mis-gelezen wordt ? Wel erg als ieder karakter telt.

Het is toch niet zo moeilijk om het probleem te snappen - en zien welke (andere) problemen je niet hebt met een QR (of bar) code ?

De QR-code is op zich niet het probleem. Die kun je desgewenst gewoon erbij zetten op een papieren vervoerbewijs, als dat makkelijk is bij het scannen door een conducteur in de trein. Zolang die QR-code maar geen persoonsgegevens van de reiziger bevat of herleidbaar maakt.

Jarenlang waren strippenkaarten voor de bus en treinkaartjes op "waardepapier" helemaal geen probleem.

Oké, ik herinner me van toen nog een mede-student die met veel zorg en moeite de voorkant van zijn strippenkaart met een soort laagje was had ingesmeerd in de hoop dat hij dan het datumstempel na de reis eraf kon vegen en opnieuw dezelfde kaart kon gebruiken. Toen kwam er controle en bleek dat die stempel al half was uitgewist. Hij kreeg een fikse boete. Dat vond hij niet "eerlijk" en hij liet het voorkomen bij de rechter. Die liet de boete in stand en liet hem ook nog proceskosten betalen. Wat was hij boos! Wat vond hij het onrechtvaardig! Maar daarna deed hij het nooit meer.

Dat soort dingen moet kunnen. Jongelui die iets uitproberen en dan leergeld betalen. Dat stimuleert de creativiteit. Wat die jongen deed, was voor criminelen niet interessant, omdat het voor elke strippenkaart apart een grote, persoonlijke inspanning vereiste. En omdat het ook tijdens de reis van de gebruiker van de kaart veel handigheid en zorgvuldigheid vereiste.

Probleem :
ter plaatste of op afstand aanmaken en uitreiken / overdragen van een "token" dat een bepaalde waarde heeft .

En graag zonder dure apparatuur, dure blanko dragers , en vooral ook zonder "waardevolle" zaken op allerlei plaatsen -inclusief machines in de middle of nowhere - in voorraad te moeten aanhouden .

Dat kon jarenlang allemaal prima (strippenkaarten, papieren treinkaartjes) en bracht geen overdreven kosten met zich mee, terwijl de privacy van de reizigers werd gerespecteerd. Het idee dat dat nu opeens niet meer zou kunnen, is onzin.

Het idee dat een grondrecht niks mag kosten, is ook onzin. We doen ten slotte ook niet meer aan kinderarbeid (althans niet in Nederland) en we hebben een minimumloon. Bovendien levert het respecteren van de privacy van mensen ook veel maatschappelijk kapitaal op, in termen van vertrouwen en de mogelijkheid om elkaar en de overheid te vertrouwen. Dat maatschappelijke kapitaal is de afgelopen jaren door techbazen en de overheid door de plee gespoeld. De gevolgen zien we overal om ons heen, en die kosten véél geld.

Daar komt nog bij, dat er nu nog steeds "dure apparatuur" wordt gebruikt, maar nu is het ICT-apparatuur waarmee de privacy van reizigers wèl wordt aangetast. En oh ja, het argument dat papier "milieu-onvriendelijk" zou zijn, kan ook naar de prullenbak, sinds we weten hoeveel energie, water en zeldzame metalen e.d. er wordt opgeslurpt door gigantische datacenters. Dat is dan zogenaamd opeens niet milieu-onvriendelijk. Dat milieu-argument is altijd opportunistische morele chantage geweest om mensen zover te krijgen dat ze hun data laten graaien.
Vandaag, 08:10 door DanteVortex - Bijgewerkt: Vandaag, 08:10
Fraude is fraude, de mensen die dit doen weten echt best dat ze bewust aan het frauderen zijn, en zouden dan ook gewoon achterhaald moeten kunnen worden.

Translink zou dan ook gewoon een rekening kunnen sturen naar de virtuele betaalkaart bedrijven zelf, geheel automatisch, en dan mogen die banken zelf gaan uitzoeken wie de fraudeur is en dan stappen ondernemen.

Maar het blokkeren van de gehele service werkt ook natuurlijk. De makkelijkste optie.
Vandaag, 09:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Vreemd dat er dan geen oplossing is voor mensen die anoniem willen zijn, terwijl dat toch een grondrecht is, want ik betaal toch echt 40% meer dan een ander en dat terwijl ik in dezelfde trein zit... Jammer.
Dan maar minder de trein nemen, ik moedig anderen aan om hetzelfde te doen. (Boycot)

Kun je het grondrecht exact citeren waar je op duid? Ik kan het zo snel niet vinden.

[Andere anoniem]
Het grondrecht op eerbiediging van je privéleven. Artikel 8 EVRM, en de AVG (met name artikel 1, de rest is daar een uitwerking van);
En het grondrecht op non-discriminatie. Artikel 14 EVRM, en artikel 1 Grondwet (waarbij de zogeheten "horizontale werking" van deze artikelen moet worden meegenomen, d.w.z. dat een private partij die beschikt over een grote overmacht, net zo min mag discrinmineren als de overheid).

IMHO wil je van twee walletjes eten.
Wel de luxe van een abbo (korting buiten de spits), maar niet bekend zijn bij de vervoerder die dat abbo verstrekt.
Of andersom: jij geen korting, dan de rest ook niet. Ook al betalen die mensen daar zelf voor via hun abbo en zijn ze bereid om buiten de spits te reizen en hechten ze minder waarde aan hun anonimiteit.
Waarom mag jij jouw wil wel opleggen aan anderen, als je datzelfde niet accepteert?

Vroeger kon je gewoon met je kortingsabbo en een treinkaartje in de trein zitten, met anonimiteit. Conducteur deed een zichtcontrole van je abbo en checkte je treinkaartje. Dat ging heel snel, want mensen hielden hun abbo klaar als de conducteur eraan kwam, net zoals ze nu hun OV-chipkaart of smartfoon klaarhouden. Er werden daarbij toen geen persoonsgegevens verwerkt. Dit is pas in 2014 afgeschaft.

Aan NS is gevraagd om te accepteren dat in combinatie met een abbo een anoniem OV-chipkaart wordt getoond waarop korting kan worden geladen. Dit is technisch prima mogelijk. NS weigert dat, zonder enige goede reden.

[s]
Hoeveel mensen reizen op een abbo van hun werkgever of krijgen een reiskosten vergoeding (voor bv de auto rit).
Waarom zij wel, en de rest van Nederland niet. En waarom kan dat niet anoniem. (jouw redenering voort gezet)
Dus ook meteen maar allemaal afschaffen?
Want gelijke monniken....
[/s]
Slaat nergens op, wat je hier zegt. Waarom zou dat afgeschaft hoeven worden? Dit kon vroeger ook allemaal zonder aantasting van de privacy.

Helaas werkt de wereld zo niet.
Er is nooit beloofd of gegarandeerd dat anonimiteit gratis was. Niet in deze kapitalistische wereld.
Zoals een minister zijn: "Leer er mee leven."
Je verwart "de wereld" met de huidige beleidsmakers van NS en de overheid. Die kiezen ervoor om privacy op te vatten als een "luxe" en niet als een grondrecht. En om die illegale keuze vervolgens in praktijk te brengen en als het even kan ook nog quasi te legaliseren. We hebben het hier over malafide actoren die het bij de overheid en bij NS voor het zeggen hebben.
Het is wel duidelijk dat jij geen respect hebt en ook niet wilt hebben voor het privéleven van mensen.
Vandaag, 09:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kaartjes zijn handig, maar niet als de ene reiziger 40% meer betaald dan de andere reiziger die allebei dezelfde reis maken in dezelfde klasse.
Stunten met andermans geld, en dat als "straf" voor het anoniem zijn.

Dat is niet stunten met andermans geld, Dat is een abonnement betalen. Je financiert dus je eigen korting.
De rest wordt bijgelegd door de provincies en het rijk. Voor oa. studenten en 65+ers
Met andere woorden, het "pay or okay" model... Ik dacht dat dit niet mocht? Althans, als Meta zoiets doet mag het niet.
Je wordt gevolgd en krijgt reclame, dan hoef je minder te betalen, maar als je anoniem wilt zijn mag je flink dokken.
Goed geregeld hoor.
Vroeger moest iedereen toch echt hetzelfde betalen en reisden we allemaal anoniem.
Maarja, het is nu dan ook een dystopische nachtmerrie.

Dat laatst is zeker niet waar. Je herschrijft de geschiedenis.
Ik ken de tijd van het anonieme papieren kaartje nog, en ook toen waren er al kortingen.
Die heb ik zelf als scholier en student nog gebruikt. En mijn grootouders toen ze 65+ waren.
Er waren toen ook al abbonementen op naam. Met korting! En dan liep je niet het hele jaar met losse kaartjes te hannesen. Wel zo handig. Het betrof thuis altijd een rekensom, hoe je goedkoper uit was. Met losse kaartjes of met een abbo. :-)

[Andere anoniem]

De Anoniem die het verbod op "pay or ok" noemt, herschrijft niet de geschiedenis, dat doe jij juist. Inderdaad waren er in de tijd van het anonieme papieren kaartje ook al kortingen. Voordeelurenkorting (toen nog dalurenkorting genoemd) kon je krijgen door anoniem te reizen, maar wel je abonnement in de trein te tonen aan de conducteur, die deze gegevens niet registreede (zichtcontrole).
Ook 65+ers konden anoniem reizen met ouderenkorting, als ze hun seniorenbewijs maar aan de conducteur lieten zien (als die twijfelde aan hun leeftijd). Ook zogeheten gratis dagkaarten die NS aan senioren verstrekte om ze aan te moedigen vaker met de trein te gaan, konden in de trein worden getoond, zonder dat de route en datum van de reis werden geregistreerd.

Niets nieuws onder de zon.
En toen deden we daar allemaal niet zo spastisch over als tegenwoordig.

Het nieuwe onder de zon is dat het nu door NS en andere vervoerbedrijven sinds 2014 onmogelijk is gemaakt om deze voordelen nog te genieten zonder je privacy af te staan. Elke treinreis die je maakt, wordt nu geregistreerd als je nu die aloude korting nog wilt. Dat is anders dan vroeger.

Wil je anoniem reizen, dan betaal je het volle gesubsidieerde pond.
Wil je een abbo met korting (of ben je een van de extra gesubsidieerde groepen) dan krijg je met je abbo korting op bepaalde tijden.
Dit kan prima geregeld worden zonder dat elke reis van een persoon geregistreerd wordt. Alleen willen NS en de overheid dat niet. En de AP weigert de wet op dat punt te handhaven.

Hetzelfde geldt ook voor abbo's voor bv musea. Ook maar afschaffen?
Dezelfde onzin van jouw kant. Een museumabonnement kan prima worden gecontroleerd in het museum (zichtcontrole) zonder dat het bezoek van de betreffende persoon aan het museum op die datum hoeft te worden geregistreerd.

En de bonuskaart. Ook op naam en betreft kortingen.
Nee, niet op naam. Ik heb een anonieme bonuskaart van AH. Daar is ooit een rechtszaak over gevoerd, waarbij AH verplicht werd om anonieme bonuskaarten beschikbaar te stellen.

Of de vroegboek-korting bij hotels en vakantiehuisjes. Ook op naam, en is dan een korting.
Dat is dan wel weer zo. Maar hotels en vakantiehuisjes zijn dan ook geen eerste levensbehoeften. OV en supermarkten wel. Musea zijn van belastinggeld betaald en moeten voor iedereen toegankelijk zijn met respect voor het grondrecht op privacy. Iedereen moet toegang hebben tot cultuur.

Allemaal heel dystopisch. Tot je er zelf gebruik van wilt maken.
Oh, er geen gebruik van maken is een vrije keus. Zonder dwang. Én zonder consequenties.
Het heeft enorme consequenties als je niet meer met het OV kan reizen en geen eten meer kan kopen.
Vandaag, 09:46 door Anoniem
Nationaliseren dat OV en betalen vanuit de autobelasting (benzine, lease etc). Zwartrijden en agressieve ellende die daar bij hoort ook opgelost. Conducteurs worden beveiligers en service mensen.
Vandaag, 10:53 door Anoniem
Aan NS is gevraagd om te accepteren dat in combinatie met een abbo een anoniem OV-chipkaart wordt getoond waarop korting kan worden geladen. Dit is technisch prima mogelijk. NS weigert dat, zonder enige goede reden.
NS vindt dat dat persoonsgebonden is. Wat natuurlijk onzin is omdat, zolang er maar 1 tegelijk kan reizen en 65+ kaarten zijn afgeschaft.
Het is voor iedereen het beste als de 1e klas wordt afgeschaft en dat hele klassengedoe verdwijnt. De 3e klas is namelijk ook al heel lang afgeschaft (zie wachtruimtes op bepaalde oude stations). Het was vroeger wel veel gezelliger op de stations met restaurants en cafe's tussen 2 sporen. Die tijd komt nooit meer terug.
Vandaag, 11:08 door Anoniem
Lol, ik ga nooit met de trein, ik heb een uitkering, dus veel te duur voor me.
De fiets, ook veel gezonder.
Vandaag, 11:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Aan NS is gevraagd om te accepteren dat in combinatie met een abbo een anoniem OV-chipkaart wordt getoond waarop korting kan worden geladen. Dit is technisch prima mogelijk. NS weigert dat, zonder enige goede reden.
NS vindt dat dat persoonsgebonden is. Wat natuurlijk onzin is omdat, zolang er maar 1 tegelijk kan reizen en 65+ kaarten zijn afgeschaft.

De korting voor reizen in de voordeeluren is op zich niet persoonsgebonden, maar gebonden aan... reizen in de voordeeluren. Maar de NS hinkte vroeger al op twee gedachten, door die korting te verbinden aan de aanschaf van een voordeelurenabonnement dat wèl persoonsgebonden was. Dit was bedoeld als een stimulans voor reizigers om méér te reizen in de voordeeluren en juist minder te reizen in de spits.

Dit kon echter prima worden uitgevoerd zonder elke reis per persoon te registreren. Namelijk door de treinkaartjes anoniem te houden, terwijl het abonnement separaat door een conducteur gecheckt kon worden met zichtcontrole.

De korting voor 65+ers zou in beginsel ook niet persoonsgebonden hoeven te zijn. Iedereen kan een geldig identiteitsbewijs laten zien (bijv. een paspoort of identiteitskaart, of anders een door NS uitgegeven seniorenkaart) in combinatie met een treinkaartje dat met korting uit de automaat is gehaald.

Het is voor iedereen het beste als de 1e klas wordt afgeschaft en dat hele klassengedoe verdwijnt. De 3e klas is namelijk ook al heel lang afgeschaft (zie wachtruimtes op bepaalde oude stations).
Dit ben ik niet met je eens, ook al maak ik zelf bijna nooit gebruik van de 1e klas. Er zijn nu eenmaal mensen die kwetsbaarder zijn, met name ouderen, en die daardoor belang hebben bij een rustigere reisomgeving dan de 2e klas. Ook zijn er mensen die in de trein geconcentreerd willen werken of lezen.

Zelfs stiltecoupé's in de tweede klas zijn vaak niet rustig, omdat er altijd één of twee mensen tussen zitten die zich er niet aan houden, en het is stressvol om die aan te spreken, dus dan doet de rest van de coupé meestal aan conflictvermijdend gedrag. Ik zelfs soms ook, want ik wil niet altijd degene zijn die voor anderen de kolen uit het vuur haalt. De laatste paar jaar zie ik overigens wel dat mensen in stiltecoupé's babbelende of popmuziek verspreidende mede-passagiers iets vaker durven aan te spreken. NS maakt dat overigens niet makkelijker door een verwarrende "tussencategorie" te scheppen tussen gewone coupé en stiltecoupé. Dit zijn de coupé's die zijn gemarkeerd met van die onduidelijke symbooltjes met een koptelefoon en een opgenslagen leesboek, waardoor er bij passagiers misverstanden ontstaan.

Het was vroeger wel veel gezelliger op de stations met restaurants en cafe's tussen 2 sporen. Die tijd komt nooit meer terug.
Op station Deventer is er een gezellig café tussen twee sporen. Met zithoekjes. Dat is heel leuk gedaan en de sfeer is daar gemoedelijk. Je ziet dat de manier waarop het is ingericht (mengsel van ouderwets en nieuw) mensen positief beïnvloedt.

Op station Amsterdam Centraal is ook een mooi, hoog stationscafé waar je kan lunchen en iemand het naar je tafel komt brengen (niet de Starbucks, maar het andere café/lunchroom).
Vandaag, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem: "Als een dienst gratis is, ben jij het product.", wil je dat niet? Prima, dan kan je betalen wat anderen anders voor jouw gegevens zouden neerleggen. Hoe dan ook, die rekening moet betaald worden. En als je dat niet doet, dan geeft een ander hier graag geld voor.

Je kan er ook voor kiezen om dan helemaal weg te blijven van dat soort "Social Media". Maak je er toch gebruik van, dan is dat je eigen keuze. Je hoeft er immers geen gebruik van te maken, nogmaals, dat is een keuze.
Je hebt het een en ander gemist afgelopen jaren.
- Bij bijvoorbeeld de NS en Spotify kun je betalen, maar dan ben je alsnog het product, oftewel je betaalt daar dubbel.
- 'Social Media' gebruikt jou. Door hun trackers die overal zitten wordt jouw schaduwprofiel goed gevuld. Meta kan sowieso jouw telefoonnummer en volledige jouw volledige naam aan dat profiel koppelen. Zonder dat jij ook maar één van hun producten gebruikt.
Vandaag, 12:19 door Anoniem
Door DanteVortex: Fraude is fraude, de mensen die dit doen weten echt best dat ze bewust aan het frauderen zijn, en zouden dan ook gewoon achterhaald moeten kunnen worden.
De NS stelt facturen op die niet correct zijn waarmee je meer betaalt dan nodig is (kan het je zwart op wit laten zien). Is dat frauderen?
Hoezo zou de een het dan wel mogen en de ander niet?
Vandaag, 12:29 door Anoniem
Door Anoniem: Op station Deventer is er een gezellig café tussen twee sporen. Met zithoekjes. Dat is heel leuk gedaan en de sfeer is daar gemoedelijk. Je ziet dat de manier waarop het is ingericht (mengsel van ouderwets en nieuw) mensen positief beïnvloedt.

Op station Amsterdam Centraal is ook een mooi, hoog stationscafé waar je kan lunchen en iemand het naar je tafel komt brengen.
Dit is allemaal leuk en aardig. Wat mij tegenhoudt is dat de NS aan jouw bezoek geld verdient https://www.nsstations.nl. De NS is zo'n klantonvriendelijk bedrijf dat je ze dat niet gunt, zelf geef ik dan ook nooit 'n cent uit op stations. Reis soms wel met de trein, omdat het met bepaalde abonnementen veel voordeliger is dan de auto. Maar 'n los kaartje/reizen op saldo is zeer sporadisch en dan ook nog enkel voor hele korte stukken. Want dan al zeer prijzig is voor ongeveer 6 euro.
Vandaag, 13:54 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
Door Anoniem: Paysafe, Revolut en Vivid zijn juridisch verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de financiële transactie. Indien hun systeem niet waterdicht is, zullen zij ook voor de kosten moeten opdraaien.
Het probleem is nmm. gecreëerd door Translink, die het "handig" vond om de financiële transactie los te koppelen van het scannen van de kaarten, waarmee zij de race-conditie van het verwijderen van de kaart hebben mogelijk gemaakt.
Een directe transactie is ook veel complexer en trager en heeft een continue verbinding nodig. In tunnels bijvoorbeeld of onder de grond, is dat een stuk lastiger te realiseren over enkele KM.
Maar ook de snelheid van bijvoorbeeld contactloos betalen, is aanzienlijk langer dan in en uit checken bij het OV. Met een rij achter je, is dat wel een puntje.

Maar ik zou dit eerder als een bank probleem zien. Hij zorgen er voor dat dit mogelijk is.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar ja, deze affaire past bij de verwachtingen die je van Translink mag hebben.
Exact. Van Translink kun je nu eenmaal niet veel verwachten, enige wat telt daar is zoveel mogelijk geld binnen harken.
Zie eerste alinea waarom het daar misgaat https://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Link_Systems#Geschiedenis.

De OV-chipkaart bestaat als sinds 2002, nu 23 jaar later zit het systeem nog altijd vol fouten en zaken die het voor de klant heel onvriendelijk en onprettig maken (dan ook nog de aantasting op jouw privacy en verzoeken tot verwijderen van data die minimaal door de NS nooit ingewilligd worden). Hoezo heeft Translink dat in al die jaren niet kunnen oplossen? (retorische vraag, antwoord staat hierboven)

Het basisprobleem is dat Translink er is voor de vervoerders. Dat zijn hun klanten.
Niet de reizigers.
In het hele ontwerp (sinds 2002) staat de reiziger niet centraal, maar de vervoerder.
Dan krijg je dit soort bagger.

Het papieren kaartje en de strippenkaart waren zoveel gebruiksvriendelijker,
- Het werkte altijd. In alle omstandigheden.
- Er werd vooraf betaald. Dus geen gezeik met niet bestaande bankrekeningen achteraf.
- Anoniem.
- Het was goedkoper. (een lagere IT overhead, en voor mn. de strippenkaart werd er met zones gewerkt ipv afgelegde kilometers)
Papieren kaartjes moest je continue vervangen, ik had er meerdere nodig, omdat ik met verschillend openbaarvervoer ging.
Ik verloor of vergat mijn strippenkaart nog wel eens.
Goedkoper... Misschien, maar wel veel meer gedoe.

Persoonlijk ben ik er allemaal zeer blij mee hoe dit tegenwoordig allemaal mogelijk is. Ik heb een NS business kaart voor zakelijk reizen. Prive kan ik nu ook gewoon in het OV stappen zonder ook maar ergens over na te denken over kaarten, waar kan ik die halen, heb ik nog genoeg strippen.
Vandaag, 14:09 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Papieren kaartjes moest je continue vervangen, ik had er meerdere nodig, omdat ik met verschillend openbaarvervoer ging.
Ik verloor of vergat mijn strippenkaart nog wel eens.
Goedkoper... Misschien, maar wel veel meer gedoe.

Persoonlijk ben ik er allemaal zeer blij mee hoe dit tegenwoordig allemaal mogelijk is. Ik heb een NS business kaart voor zakelijk reizen. Prive kan ik nu ook gewoon in het OV stappen zonder ook maar ergens over na te denken over kaarten, waar kan ik die halen, heb ik nog genoeg strippen.

Zonder ook maar ergens over na te denken... en zonder privacy.
Voor jou misschien geen probleem, maar hoe denk je over het grondrecht van andere mensen die wel willen nadenken en het wel belangrijk vinden?
Hoe denk je over journalisten die zonder getracked te worden hun bronnen willen bezoeken?
Over alle mensen die kwetsbaar worden als al hun doen en laten gevolgd kan worden?
Hoe denk je over wat er tegenwoordig allemaal NIET meer mogelijk is, en ook nooit meer wordt als het aan NS ligt?

Voor een zakelijke elite, waar jij kennelijk bijhoort gezien je NS Businesscard, is dit waarschijnlijk makkelijker.
Maar die elite, uitzonderingen daargelaten, geeft geen f... om mensen die minder geluk hebben gehad of die het minder goed voor elkaar hebben.
Het is een volstrekt egoïstisch gebeuren.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.