image

VS overweegt identificatieplicht voor gebruikers prepaidtelefoons

donderdag 25 juni 2026, 16:47 door Redactie, 27 reacties

De Amerikaanse toezichthouder FCC overweegt een identificatieplicht voor gebruikers van prepaidtelefoons in te voeren (pdf). Dit zou het einde van zogenoemde 'burner phones' kunnen betekenen, zo melden Fox News en Ars Technica. Wanneer telecombedrijven verplicht naam, adresgegevens en identiteitsnummers moeten registreren voordat een simkaart is te activeren, wordt het veel lastiger om anonieme of eenvoudige prepaid services te gebruiken.

Privacyorganisaties zijn kritisch en stellen dat een identificatieplicht voor alle klanten van telecombedrijven grote gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld voor slachtoffers van huiselijk geweld. Die kunnen nu nog vrij anoniem een prepaidtelefoon aanschaffen, maar zouden straks kunnen worden verplicht om hun naam, adresgegevens, ander telefoonnummer en een door de overheid verstrekt identiteitsnummer te verstrekken.

De FCC stelt dat het uitbreiden van de Know-Your-Customer (KYC) verplichting het aantal robocalls in de Verenigde Staten zal verminderen en het ook eenvoudiger maakt om scammers die van mobiele telefoonnetwerken gebruikmaken te identificeren (pdf). Het Amerikaanse Center for Democracy & Technology stelt dat mensen die mobiel willen bellen straks worden gedwongen om hun privacy en persoonlijke informatie op te geven.

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF noemt het plan verschrikkelijk voor de privacy en waarschuwt voor misbruik van de informatie door de overheid. Organisaties, burgers en andere belanghebbenden konden tot en met vandaag op het voorstel reageren, wat vooral veel reacties van tegenstanders opleverde. Tot en met 27 juli kan het publiek weer op deze reacties reageren. Daarna komt de FCC met een definitief besluit.

Reacties (27)
25-06-2026, 16:55 door Anoniem
Je mag maar 1 telefoon nummer hebben
zodat je volledig te traceren en te controleren bent
het is niet iets nieuws,het is te verwachten om
nog verder te gaan,en genoeg is nooit genoeg.

Veiligheid is nog altijd mosterd na de maaltijd
en privacy wat is dat?

Wereld2026
25-06-2026, 17:15 door Anoniem
Heeyy Miester wanna buy a Mexican prepaid phone?
25-06-2026, 17:19 door johanw - Bijgewerkt: 25-06-2026, 17:19
Ach ja, dan moeten die Amerikanen maar eens leren dat de wereld verder is dan pots bellen en sms. We hebben ju apps die over her algemeen versleuteld zijn en soms ook geen metadata bijhouden zodat niet bekend is wie met wie belt of berichten uitwisselt.
25-06-2026, 18:06 door Anoniem
Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???
25-06-2026, 19:20 door Anoniem
een goede zaak nou Nederland nog of heel Europa scheelt hoop criminaliteit ..
25-06-2026, 19:31 door Anoniem
meshtastic anyone? Er zijn tot nog toe nog altijd katvangers te vinden geweest...
He kid, wil je $50 verdienen? koop effe een telefoon voor me?
25-06-2026, 19:35 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???

Dit zijn niet de ambtenaren... maar de politieke leiding.
Ambtenaren zijn uitvoerenden de keuzes worden niet daar gemaakt.
25-06-2026, 19:56 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???
Ik spreek je na die tijd nog wel. Wellicht wil je ze dan wel weer terug omdat je er dan pas achter komt dat het iets genuanceerder ligt.
Er is meer beter geregeld in Nederland dan dat jij blijkbaar kunt begrijpen want anders zou je deze uitspraken echt niet doen.
25-06-2026, 20:28 door Anoniem
Dit gaat de wereld rond, het zou ook gaan gebeuren met de digitale EU identiteit volgens het WEF.
Je mag dan alleen nog een telefoon of PC aanschaffen en gebruiken als je je identificeert...
Daarom is dit en die EU ID zo'n krankjorum slecht idee.
25-06-2026, 20:30 door Anoniem
De Amerikaanse overheid heeft zf ooit eens gezegd dat Amerikanen wapens mogen dragen voor het geval de overheid ooit te ver zou gaan...
25-06-2026, 20:32 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???

Dat wil en doet Trump al.
Wordt het daar beter?
Een maatschappij wordtbsteeds ingewikkelder.
Of je het zonder ambtenaren redt lijkt me onmogelijk.
25-06-2026, 20:50 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
In deze optiek stuur je dus politie, brandweer, hulpdiensten als ambulance, loketdiensten voor je rijbewijs of paspoort, aangifte kind, verhuizing, enz. enz. allemaal naar huis. Wie bepaald van welke percentage wie naar huis moet?
25-06-2026, 21:00 door cyberpunk
In België hebben we dit al een tijdje.

Alle prepaidklanten zijn wettelijk verplicht hun identiteit bekend te maken.

Dat gebeurt via onze eID met een PIN-code en kaartlezer. Iemand kan meerdere nummers hebben, maar anoniem is er niet meer bij.

https://www.bipt.be/consumenten/telefoon-internet-tv/consumentenbescherming/prepaid-kaarten
25-06-2026, 23:30 door Anoniem
nutteloos, katvanger
25-06-2026, 23:33 door Anoniem
Dat de Amerikanen dit pikken is erg vreemd. Zij horen ´mind your own damn business´ mensen te zijn. Laat maar weer zien hoe effectief propaganda is.

https://www.youtube.com/watch?v=1KPquxJCadQ
Overheid afschaffen?
Prima, dus ook geen wegen onderhoud meer, geen beheer van stroomnet, water voorziening, gasleidingen, geen politie, brandweer, gezondheidszorg, bescherming tegen machtige buren zoals rusland, geen rechtspraak dus ieder voor zich en god voor ons allen.
Waarom zitten er van die 1-zelligen op dit soort websites die denken dat ze weten waar alles over gaat en dan maar blijven kankeren op de overheid, janken om een NEXIT (kijk even naar de Britten na 10 jaar) .
Als je dan zo'n slecht leven hebt, bel vooral geen 113 en help de mensheid in hersen capaciteit te verbeteren.
Krijg je postuum misschien nog de Darwin award toegewezen.
26-06-2026, 08:44 door Anoniem
Door Anoniem: een goede zaak nou Nederland nog of heel Europa scheelt hoop criminaliteit ..

Nee, de hoeveelheid en vorm van criminaliteit wordt niet bepaald door de gebruikte middelen, ze vinden wel een andere weg. Criminaliteit wordt enkel minder bij handhaving, niet bij het verbod zelf.

Juist je telefoonnummer, die tegenwoordig overal gevraagd wordt, is direct herleidbaar naar jouw als individu, zelfs als deze "anoniem" is. Daarnaast gebruik ik al jaren een anoniem nummer en dat scheelt een hoop spam calls, die mag namelijk alleen sms'jes ontvangen. Ik hoef er niet mee te bellen maar het is een prima oplossing om een track&trace te ontvangen vanuit een webshop.
26-06-2026, 10:20 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: Overheid afschaffen?
Prima, dus ook geen wegen onderhoud meer, geen beheer van stroomnet, water voorziening, gasleidingen, geen politie, brandweer, gezondheidszorg, bescherming tegen machtige buren zoals rusland, geen rechtspraak dus ieder voor zich en god voor ons allen.
Waarom zitten er van die 1-zelligen op dit soort websites die denken dat ze weten waar alles over gaat en dan maar blijven kankeren op de overheid, janken om een NEXIT (kijk even naar de Britten na 10 jaar) .
Als je dan zo'n slecht leven hebt, bel vooral geen 113 en help de mensheid in hersen capaciteit te verbeteren.
Krijg je postuum misschien nog de Darwin award toegewezen.

Jij hebt echt geen idee wat de overheid (ambtenaren) de hele dag aan het doen is.

Je hebt zo’n naïef beeld wat je is bijgebracht op school (door de overheid betaald) en gelooft daar heilig in en loopt tegen iedereen aan te schoppen die uit de groep valt en andere dingen zegt. Beetje zielig.
26-06-2026, 10:22 door Anoniem
Als geen enkele dienst of account meer om een telefoonnummer vraagt is het ook opgelost.

En voor de rest: fuck the government.
26-06-2026, 10:50 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: en dan maar blijven kankeren op de overheid, janken om een NEXIT

[Br|N]exit
Tien jaar Brexit
In het bolwerk van de Brexit overheerst na tien jaar de twijfel: ‘Het is mislukt’

Het [was] dinsdag tien jaar geleden dat de Britten er in een referendum voor kozen de EU te verlaten. Zelfs in Brexit-hoofdstad Boston is het geen reden voor feest. ‘Onwaarschijnlijk dat dit het laatste woord was over de Brexit.’

Bij het tienjarig jubileum van het referendum, door brexiteer Nigel Farage indertijd omgedoopt tot 'Onafhankelijkheidsdag', heerst onzekerheid over de vraag of de keuze wel de juiste was. De regerende Labourpartij haalt de banden met de Europese Unie aan, terwijl de term ‘Rejoin’ steeds vaker klinkt. Uit recente peilingen is gebleken dat bij een tweede referendum 60 procent voor EU-lidmaatschap zou stemmen. [...]

reportage vanuit het armoedige Britse Boston

door Patrick van IJzendoorn, 23 juni 2026 - is correspondent Groot-Brittannië, sinds 2003

https://www.volkskrant.nl/buitenland/in-het-bolwerk-van-de-brexit-overheerst-na-tien-jaar-de-twijfel-het-is-mislukt~b987a092/
26-06-2026, 10:56 door Anoniem
1984 van George Orwell begint steeds concretere vormen aan te nemen.
26-06-2026, 11:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Drs Security en Privacy: en dan maar blijven kankeren op de overheid, janken om een NEXIT

[Br|N]exit
Tien jaar Brexit
In het bolwerk van de Brexit overheerst na tien jaar de twijfel: ‘Het is mislukt’

Het [was] dinsdag tien jaar geleden dat de Britten er in een referendum voor kozen de EU te verlaten. Zelfs in Brexit-hoofdstad Boston is het geen reden voor feest. ‘Onwaarschijnlijk dat dit het laatste woord was over de Brexit.’

Bij het tienjarig jubileum van het referendum, door brexiteer Nigel Farage indertijd omgedoopt tot 'Onafhankelijkheidsdag', heerst onzekerheid over de vraag of de keuze wel de juiste was. De regerende Labourpartij haalt de banden met de Europese Unie aan, terwijl de term ‘Rejoin’ steeds vaker klinkt. Uit recente peilingen is gebleken dat bij een tweede referendum 60 procent voor EU-lidmaatschap zou stemmen. [...]

reportage vanuit het armoedige Britse Boston

door Patrick van IJzendoorn, 23 juni 2026 - is correspondent Groot-Brittannië, sinds 2003

https://www.volkskrant.nl/buitenland/in-het-bolwerk-van-de-brexit-overheerst-na-tien-jaar-de-twijfel-het-is-mislukt~b987a092/


Misschien moet je nog even leren dat de Volkskrant een zeer gepolariseerd en biased medium is.
Zeker geen “onafhankelijke journalistiek”. Ook dit artikel past in hun agenda.
26-06-2026, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Misschien moet je nog even leren dat de Volkskrant een zeer gepolariseerd en biased medium is.
Zeker geen “onafhankelijke journalistiek”. Ook dit artikel past in hun agenda.
Gelukkig hebben we Ongehoord Nederland nog om het echte nieuws te brengen.
26-06-2026, 14:05 door Anoniem
Door Anoniem: een goede zaak nou Nederland nog of heel Europa scheelt hoop criminaliteit ..
ODIDO
26-06-2026, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Drs Security en Privacy: en dan maar blijven kankeren op de overheid, janken om een NEXIT

[Br|N]exit
Tien jaar Brexit
In het bolwerk van de Brexit overheerst na tien jaar de twijfel: ‘Het is mislukt’

Het [was] dinsdag tien jaar geleden dat de Britten er in een referendum voor kozen de EU te verlaten. Zelfs in Brexit-hoofdstad Boston is het geen reden voor feest. ‘Onwaarschijnlijk dat dit het laatste woord was over de Brexit.’

Bij het tienjarig jubileum van het referendum, door brexiteer Nigel Farage indertijd omgedoopt tot 'Onafhankelijkheidsdag', heerst onzekerheid over de vraag of de keuze wel de juiste was. De regerende Labourpartij haalt de banden met de Europese Unie aan, terwijl de term ‘Rejoin’ steeds vaker klinkt. Uit recente peilingen is gebleken dat bij een tweede referendum 60 procent voor EU-lidmaatschap zou stemmen. [...]

reportage vanuit het armoedige Britse Boston

door Patrick van IJzendoorn, 23 juni 2026 - is correspondent Groot-Brittannië, sinds 2003

https://www.volkskrant.nl/buitenland/in-het-bolwerk-van-de-brexit-overheerst-na-tien-jaar-de-twijfel-het-is-mislukt~b987a092/
Misschien moet je nog even leren dat de Volkskrant een zeer gepolariseerd en biased medium is.
Zeker geen “onafhankelijke journalistiek”. Ook dit artikel past in hun agenda.
Inderdaad, niet alleen is de Volkskrant als mainstreammedium onderdeel van het (EU-)propaganda-offensief naar de eigen bevolking, maar het feit dat zelfs in een draad over de uitbreiding van de identificatieplicht in de VS de Brexit wordt opgevoerd, dus geheel off-topic, duidt op een geslaagd gevolg van Brexit_als_afleiding_van_andere_problemen.
Het VK heeft immense problemen omdat ze
1/ de verkeerde prioriteiten stelt bij hoe ze haar (overheids)geld uitgeeft - aan bewapening en oorlogvoering elders;
2/ problemen heeft om (het restant van) de sociale voorzieningen overeind te houden in een door en door kapitalistische, mondiale omgeving (systeemkenmerk);
3/ immigratieproblematiek, die onbeheersbare uitwerkingen op de samenleving heeft;
4/ moeite heeft om zich binnen de kapitalistische wereldeconomie staande te houden (systeemkenmerk);
5/ (hoge) energieprijzen, waarvan de onbeheersbaarheid door sancties en oorlogsvoering 'home made' is.

En alle genoemde problemen gelden principieel voor ALLE landen op het Europese vasteland.
Alle EU-landen worstelen met dezelfde problemen als waar het VK mee kampt.
En het duurt niet lang of op het Europese vasteland kunnen reportages over armoede gemaakt worden, welke die van binnen het VK naar de kroon steken.
Nee, dan is het wegduiken hiervoor en wijzen naar de "idiots" aan de overkant van het Kanaal, die tien jaar geleden een Brexit organiseerden en dat als oorzaak van alle HUIDIGE problemen opvoeren het betere struisvogelwerk.
Wat zei ik: mainstreampropaganda, vooral ergens anders naar wijzen wanneer de eigen grond onder je voeten op het vasteland langzaam maar zeker een moeras wordt waar je in gaat verzuipen.

(nieuwe anoniem)
26-06-2026, 14:52 door Anoniem
Door Anoniem: nutteloos, katvanger
Precies! Criminelen zullen een telefoontoestel en een SIM-kaart kopen op naam van / via een dakloze.
Onschuldige burgers verliezen weer een stukje van hun (gevoel van) privacy.
Overigens vooral gevoel, want als je alleen een 'dom' toestel neemt, of als het je lukt om een de-googled smartphone te gebruiken zonder jezelf alsnog bij allerlei clouddiensten aan te melden, dan staat jouw nummer nog steeds met naam en toenaam in de adresboeken van anderen. En die adresboeken zijn weer ge-upload naar allerlei clouddiensten, vanwaar ze weer geanalyseerd worden door allerlei algoritmes, zowel voor commercieel gebruik als voor inlichtingendiensten, c.q. Palantir.
26-06-2026, 18:20 door Anoniem
Door cyberpunk: In België hebben we dit al een tijdje.

Alle prepaidklanten zijn wettelijk verplicht hun identiteit bekend te maken.

Dat gebeurt via onze eID met een PIN-code en kaartlezer. Iemand kan meerdere nummers hebben, maar anoniem is er niet meer bij.

https://www.bipt.be/consumenten/telefoon-internet-tv/consumentenbescherming/prepaid-kaarten

Ik kan in Belgïe prima bellen met mijn Nederlandse pre-paid anonieme telefoon !!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.