image

Activist waarschuwt voor 'dubbele Europese aanval' op veilige chatapps

vrijdag 26 juni 2026, 13:15 door Redactie, 14 reacties

Voormalig Europarlementariër en mensenrechtenactivist Patrick Breyer waarschuwt voor een 'dubbele Europese aanval' op veilige chatapps, die vandaag en maandag plaatsvindt en een bedreiging voor privécommunicatie vormt. Tijdens de overleggen zal worden gesproken over zowel 'chatcontrole 1.0' als 'chatcontrole 2.0', merkt Breyer op. Hij vreest voor een 'worstcase-scenario'.

Chatcontrole 1.0 is de omschrijving van een tijdelijke Europese uitzondering waardoor techbedrijven chatberichten en 'interpersoonlijke communicatie' van gebruikers massaal op vrijwillige basis mochten scannen. De uitzondering verliep afgelopen april, omdat de Europese Commissie, de lidstaten en het Europees Parlement geen overeenstemming konden bereiken. Het Europees Parlement stemde twee keer tegen het voorstel.

Chatcontrole 2.0 is oorspronkelijk een plan van de Europese Commissie waarbij chatapps en andere aanbieders zouden worden verplicht om de content van hun gebruikers te controleren. Ook dit voorstel kon niet op voldoende voorstemmers rekenen. EU-voorzitter Cyprus heeft nu een nieuw compromisvoorstel voor chatcontrole gedaan. Op dit moment onderhandelen de Europese Commissie, de Raad en het Europees Parlement over de verordening.

Eerder deze week meldde Politico dat de president van het Europees Parlement, Roberta Metsola, vandaag het voorstel voor chatcontrole 1.0 wil doordrukken, ook al heeft het Parlement hier meerdere keren tegengestemd. "Wat we deze week zien, is een flagrante minachting voor democratische processen en fundamentele rechten", zegt Breyer. Hij noemt het een ongekende actie van Metsola om het 'massasurveillancesysteem' nieuw leven in te blazen en daarmee tegen het Parlement in te gaan.

Maandagochtend zal het Europees Parlement een nieuw mandaat aannemen voor de onderhandelingen over chatcontrole 2.0, die later die dag plaatsvinden en tot verschrikkelijke consessies zullen leiden, aldus Breyer. "We hebben te maken met een dubbele aanval op de privacy van digitale communicatie. We moeten niet toestaan dat ondemocratische achterkamerdeals de veiligheid en vertrouwelijkheid van ons digitale leven vernietigen." Netzpolitik.org liet eerder deze week weten dat het aflopen van chatcontrole 1.0 niet voor een daling van het aantal meldingen van misbruikmateriaal heeft gezorgd, zoals voorstanders beweerden.

Reacties (14)
Gisteren, 13:58 door Anoniem
Wanneer stappen we nou gewoon eens uit die EU?

Het is helemaal niks anders dan ellende. 'Men' wil alles van je weten. We betalen voor zuid-Europa. Die euro heet klauwen met geld gekost (wanneer komen die miljarden van Griekenland terug, meneer de Jager??) En wat hebben WIJ er aan??
Democratisch is het echt niet in elk geval.

Stop gewoon met die EU. Beter voor Nederland.
Gisteren, 15:00 door Anoniem
Vergeet niet dat wij elke strijd moeten winnen en hun maar één. Blijven vechten tegen het autoritairisme!!
Gisteren, 15:03 door Named
Door Anoniem: Wanneer stappen we nou gewoon eens uit die EU?

Het is helemaal niks anders dan ellende. 'Men' wil alles van je weten. We betalen voor zuid-Europa. Die euro heet klauwen met geld gekost (wanneer komen die miljarden van Griekenland terug, meneer de Jager??) En wat hebben WIJ er aan??
Democratisch is het echt niet in elk geval.

Stop gewoon met die EU. Beter voor Nederland.
Uit de EU stappen is ook problematisch.
Je verliest je positie als handelsland en je buurlanden zijn nog steeds 1984 aan het spelen.
Dat is een dubbel verlies situatie die je echt wilt vermeiden.

De oplossing is om de vijanden van onze Europese burgerrechten (politiek) uit te schakelen.
Alle corrupte politici en lobbyisten die geld ontvangen voor het doordrukken moet je de cel in gooien.
Arresteer ze, neem hun crimineel verdiende rijkdom in beslag en veroordeel ze.
Gevangenis straf is meest voor de hand liggend, maar voor zulk landsverraad mag de doodstaf overwogen worden.
Gisteren, 15:41 door meidoorn - Bijgewerkt: Gisteren, 15:54
Ik vind dat onschuldigen niet gestraft mogen worden met deze Chatcontrol.

Deskundigen zeggen dat de meest effectieve methode is, "Het opsporen, identificeren en vervolgen van de producenten en primaire verspreiders van misbruikmateriaal, gecombineerd met het zo snel mogelijk verwijderen van het materiaal bij de bron."
Gisteren, 16:04 door Anoniem
Deze wedstrijd gaan we waarschijnlijk verliezen… te veel belangen. Te veel surveillance AI wensen. Te veel lobby van zeer rijke fascistische bedrijven. Te veel luie ambtenaren die niks om democratie geven.

Wat kunnen we wel doen
- zweer bigtech volledig af
- gebruik *decentrale* en/of *private hosted* communicatie diensten (die zijn er zat, trust me)
- gebruik Tor/i2p voor *alles*, gebruik geen sites/diensten die dat actief blokkeren
Gisteren, 16:13 door Anoniem
Door meidoorn: Ik vind dat onschuldigen niet gestraft mogen worden met deze Chatcontrol.

Deskundigen zeggen dat de meest effectieve methode is, "Het opsporen, identificeren en vervolgen van de producenten en primaire verspreiders van misbruikmateriaal, gecombineerd met het zo snel mogelijk verwijderen van het materiaal bij de bron."

Met chatcontrole zijn er geen onschuldigen. Iedereen wordt als schuldig gezien en moet telkens het tegendeel bewijzen door hun privéleven te openbaren. Behalve politici, die krijgen dan uitzondering. Rules for thee but not for me!
De EU moet opgeschoond worden, al die machtsgeile politici eruit en terug naar de basis.
Zo jammer dat dit niet gaat helpen.
En nee overstappen naar tooltjes die straks en illegaal zijn en alleen de grootste nerds met een communicatieprobleem gebruiken is geen optie.
Gisteren, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer stappen we nou gewoon eens uit die EU?

Het is helemaal niks anders dan ellende. 'Men' wil alles van je weten. We betalen voor zuid-Europa. Die euro heet klauwen met geld gekost (wanneer komen die miljarden van Griekenland terug, meneer de Jager??) En wat hebben WIJ er aan??
Democratisch is het echt niet in elk geval.

Stop gewoon met die EU. Beter voor Nederland.

Had je al bedacht hoe je het dan wilt gaan regelen? Als handelsland zijn we volledig verknoopt met de EU en zullen moeten conformeren naar de eisen van de interne markt. Kijk een naar Zwitserland en de UK hoe zelfstandig die zijn in het bepalend van de regelgeving (nagenoeg niet).
Hoe wil je de gulden beschermen tegen speculatie? "m weer vastklinken aan de D-mark zoals vroeger? Die heet tegenwoordig de euro. Effectief geen verschil dus.
EU niet democratisch? Wanneer heb je voor het laatst kunnen stemmen voor het EU parlement? Weet je nog welke landen tegen meer macht voor het EU parlement hebben gestemd in de referenda? (hint: een ervan was NL).
Als NL uit de EU stapt, kunnen we dus ook niet meer stemmen op noch het EU parlement, noch een EU commissaris leveren noch invloed uit oefenen in de Raad. Kun je wel vol klagen dat onze eigen ministers niets voor elkaar krijgen daar.

Als je het anders wilt:
- ga voor een lobby en transparantie register, zou NL ook wel mogen doen
- ga voor meer besluiten bij meerderheid ipv uninamiteit, dat maakt het allemaal een stuk voorspelbaarder en besluitvaardiger;
- ga voor meer domeinen waar de EU beslissingsbevoegd is, dus ook buitenland, gezondheid, defensie. Nu ligt dat bij de individuele landen wat de EU tandenloos maakt en alles en iedereen er lekker op kan schieten;
- ga voor EU toezicht op financiele markten, bankwezen en ondernemingen en doe dat los van de politiek, dus niet een Ierland dat alle sociale media controleert en totaal versnipperd ondernemerslandschap waardoor je overal een andere rechtsvorm hebt.
Gisteren, 17:01 door Anoniem
Nou wacht even: als ik het artikel van Nezpolitik goed begrijp, dan heeft de chatcontole niet opgeleverd wat het moest opleveren. De daling was lang niet zo groot als wat was verwacht.

Dus erg effectief is deze methode van Chatcontrol niet.
Gisteren, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem: Nou wacht even: als ik het artikel van Nezpolitik goed begrijp, dan heeft de chatcontole niet opgeleverd wat het moest opleveren. De daling was lang niet zo groot als wat was verwacht.

Dus erg effectief is deze methode van Chatcontrol niet.

Dat wisten ze al lang hoor. Het doel is ook niet om 'de kinderen te beschermen'. Zo wordt het wordt alleen geserveerd.
Gisteren, 19:29 door johanw
Door Anoniem: Nou wacht even: als ik het artikel van Nezpolitik goed begrijp, dan heeft de chatcontole niet opgeleverd wat het moest opleveren. De daling was lang niet zo groot als wat was verwacht.

Dus erg effectief is deze methode van Chatcontrol niet.

Maar daar gaat het ook niet om, het hoofddoel is uiteindelijk om politiek ongewenste berichten te weren of bespioneren. Oproepen om een einde aan de Oekraiene oorlog te maken en zo.
Gisteren, 22:21 door Anoniem
Het beste is helemaal niets meer te gebruiken
voor een maand,er komen dan pas discussies en vragen
en verandering.

Promoot het gebruik
van de telefooncel in het straatbeeld,
en een vaste telefoon lijn in huis is ook zo gek nog niet.

Wereld2026
Gisteren, 22:31 door Anoniem
(..)Als je het anders wilt:
- ga voor (..)
- ga voor meer besluiten bij meerderheid ipv uninamiteit, dat maakt het allemaal een stuk voorspelbaarder en besluitvaardiger;
En dat verandert niets.
Je kunt dan zelfs nog sneller doorstomen. Het versterkt het centraliserende karakter van de besluitvorming.
Iets wat Ursula von der Leyen ook wil, reden waarom ze precies dit voorstelt.
Maar dit staat wèl in het rijtje:
Als je het anders wilt
???
- ga voor meer domeinen waar de EU beslissingsbevoegd is, dus ook buitenland, gezondheid, defensie.
Idem dito: het versterkt de beweging van centralisering omdat je de nationale souvereiniteit over deze gebieden overdraagt aan de EU (= centrum).
Tegelijk met deze souvereiniteitsoverdracht wordt het gehele proces van besluitvorming minder democratisch omdat de EU minder democratisch is opgebouwd dan de nationale besluitvorming in de lidstaten.
Dat verandert dus ook niets, integendeel, je maakt wat er nu al misgaat in de EU nog sterker (steekwoord: Ursula).
Dus dit past weer niet in het rijtje:
Als je het anders wilt
!!!
Nu ligt dat bij de individuele landen wat de EU tandenloos maakt en alles en iedereen er lekker op kan schieten;
Beter een goed (collectief) besluit dan géén besluit.
Blijkbaar voel jij heel goed aan dat de nationale, democratische besluitvorming in de lidstaten meer ruimte overlaat voor fundamentele discussie en daarmee een afgewogen besluit dan de besluitvorming in de EU.
- ga voor EU toezicht op financiele markten, bankwezen en ondernemingen en doe dat los van de politiek,..
Het toezicht op financiële markten en het bankwezen ressorteert onder de ECB, die formeel onder de EU valt (maar de facto niet). De ECB opereert onafhankelijk van de politiek.
En wat ondernemingen betreft: op het gelijkschakelen van de rechtsspraak inzake ondernemingen, zoals in
.. dus niet een Ierland dat alle sociale media controleert en totaal versnipperd ondernemerslandschap waardoor je overal een andere rechtsvorm hebt
heeft Ursula von der Leyen ook al een verliefde blik geworpen. Zij is al bezig met het uitsnijden van een Europese hap uit de jurisdictie van de lidstaten. Als dit goed werkt dan gaat zij daarna grotere happen uitsnijden.
Zie de aangekondigde European Innovation Act, een onderdeel (punt 6) van het Competitiveness Compass, wat n.a.v. het rapport van Draghi uit 2024 met de titel: The future of European Competitiveness is gemaakt.
"Een nieuwe European Innovation Act, waarbij de realisatie van een 28e juridisch regime een van de meest baanbrekende voorstellen van de Commissie is. Dit regime zal een alternatieve, geharmoniseerde set van EU-brede regels voor innovatieve bedrijven bieden. Hierdoor hebben deze niet langer te maken met 27 verschillende nationale juridische regimes."
Uit:
https://www.nrgovernance.nl/toezicht-op-implicaties-eu-wetgevingsagenda-2025 (van assurance- en advieskantoor PwC)
Past dat in het rijtje:
Als je het anders wilt
?
Ik denk niet dat @Anoniem waar je op reageert een nog meer gecentraliseerd en gelijkgeschakeld (geharmoniseerd) Europa, kortom, een politieke unie geleid vanuit het centrum in Brussel voor ogen had toen hij klaagde over de transferunie, die de EU momenteel al is.
Dat gaat op deze manier alleen maar erger worden omdat je met je "verandervoorstellen" de centralisering binnen de EU versterkt: nog meer macht op één punt concentreert.
Een centrum heeft geen moeite met geld verplaatsen van A (Nederland) naar B (Griekenland) want zowel A als B behoren tot de grote familie waarvan Brussel het hoofd is.
Vandaag, 00:31 door Anoniem
Door Anoniem: Het beste is helemaal niets meer te gebruiken
voor een maand,er komen dan pas discussies en vragen
en verandering.

Promoot het gebruik
van de telefooncel in het straatbeeld,
en een vaste telefoon lijn in huis is ook zo gek nog niet.

Wereld2026
Ik ben het absoluut met u eens, er is alleen een nadeel; vaste telefoonlijnen zijn onversleuteld, en daarnaast luistert de sleepwet daar actief aan mee door spraak om te zetten in platte tekst. Alle gesprekken van alle huishoudens van Nederland worden momenteel omgezet in platte text via volautomatische spraakherkenning door de ISPs, de ISP geeft deze inhoud vervolgens door aan de geheime diensten die het op hin beurt opslaan op hun Microsoft Azure en Cloudflare servers.
Zo kunnen zij het doorzoeken met hun XKEYSCORE/PRISM-achtige systeem.
De sleepwet is machtiger dan mensen vermoeden en mogen alles van diensten van derden (waaronder ISPs) afnemen waar men een contract voor getekend heeft. (Een soort derde-partij doctrine)
Het beste is gewoon een mond tot mond gesprek, maar dan niet in de buurt van iemands Ring-deurbel camera. (Dus even goed om u heenkijken voordat u een gesprek begint... Helaas leven we nu in zo'n soort matschappij waar onze constitutionele grondrechten (waaronder het recht op privacy) eigenlijk niet meer effectief zijn... Zelfs de AIVD/NCTV hebnen zich eromheen gewerkt door contracten aan te nemen via diensten van derden zodat ze het zelf niet doen, dat is een maas in de wet. Amerika doet is ook met Palentir en bedrijven zoals Flock. Nederland met politoe in beeld via deurbelcamera's.
Het land is dieper gezonken dan men denkt.
Iedere E-mail, ieder SMSje, alle telefoontjes, alle proprietaire connerciele diensten zijn niet privé.
Het laatste beetje hoop licht in de groep FLOSS-apps zonder winstoogmerk zonder contracten, en daar zijn nu alle speren op gericht, dat willen ze nu onderuit halen want daar hebben mensen nog privacy. De NSA heeft weleens gezegd dat ze alles "waterdicht" willen maken en dat er geen ontsnappen aan mogelijk is, het kan ze niet schelen dat ze geondrechten omzeilen via mazen in de wet, zo gaan ze te werk.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.