image

'President Europees Parlement wil chatcontrole ondanks tegenstem doordrukken'

woensdag 24 juni 2026, 16:19 door Redactie, 11 reacties

De president van het Europees Parlement, Roberta Metsola, wil een voorstel voor de invoering van chatcontrole doordrukken, ook al heeft het Parlement hier meerdere keren tegengestemd. Diplomaten noemen de actie van Metsola "ongekend", zo meldt Politico op basis van een intern document. Een tijdelijke Europese uitzondering waardoor techbedrijven chatberichten en 'interpersoonlijke communicatie' van gebruikers massaal op vrijwillige basis mochten scannen, ook wel 'chatcontrole 1.0' genoemd, verliep begin april.

Onderhandelingen tussen het Europees Parlement en de EU-lidstaten over een verlenging liepen stuk. Daardoor mogen techbedrijven het verkeer van hun gebruikers niet meer scannen. In een reactie lieten Google, Meta, Microsoft en Snap weten dat Europese beleidsmakers de maatregel alsnog moeten verlengen. In de tussentijd zeggen de techbedrijven dat ze op de betreffende interpersoonlijke communicatiediensten 'vrijwillige actie' blijven ondernemen. Om welke diensten het precies gaat en hoe deze actie eruitziet is niet bekendgemaakt.

Nu meldt Politico dat Metsola de EU-lidstaten heeft gevraagd om het voorstel voor het scannen van verkeer, dat twee keer door het Europees Parlement werd verworpen, goed te keuren. Diplomaten beschrijven de actie van Metsola als "ongekend". Parlementaire medewerkers die met Politico spraken stellen dat beleidsmakers zich gepasseerd voelen, nu Metasola de EU-lidstaten heeft uitgenodigd om een voorstel aan te nemen dat het Parlement al heeft verworpen. Binnen het Europees Parlement zijn nu zorgen dat het de positie van het Parlement aantast als het gaat om het onderhandelen over voorstellen met betrekking tot de aanpak van misbruikmateriaal.

Reacties (11)
Vandaag, 16:28 door Anoniem
Ja, natuurlijk is dat de bedoeling. De EUSSR wil graag een Russisch, Chinees of Noord-Koreaanse maatschappij - Inzicht in ALLES wat burgers doen. Kennis is tenslotte macht.
Ondertussen blijven we gewoon pro-EUSSR stemmen - D66 is te groot.
Vandaag, 16:29 door Anoniem
Is die gekozen? If nt dan valt er ergens geld te verdienen
Vandaag, 16:53 door Anoniem
Tja, dan maar stoppen met chatten. Of een andere oplossing vinden. (Meshtastic?)
Of alles versleutelen via PGP. (Inclusief media)
Vandaag, 16:58 door Anoniem
That guy is corrupt, a traitor to the People of the European Union.
Can he just do this without any form of punishment or political disablement?
If bad guys can just run the government, what can good guys do if they are politically powerless?
Vandaag, 17:27 door Anoniem
Heerlijk democratisch....
Vandaag, 17:34 door Anoniem
Het lijkt er op dat met name vrouwelijke politici en bestuurders chatcontrol en leeftijdsverificatie zodanig hebben omarmd dat deze totalitaire maatregelen er koste wat kost zo spoedig mogelijk doorgeramd moeten worden.

De massa baadt zich weliswaar nog in onwetendheid, maar reken maar dat eenmaal ontwaakt ze er gaandeweg alles aan zal doen om deze "toekomstige" wettelijke maatregelen te "ondermijnen".
Burgers zijn minstens net zo vindingrijk als overheden.

Een anekdote in dit verband: wou onlangs afrekenen bij Ikea en wat schetst mijn verbazing: de contante betaling werd gepauzeerd op het gele betaalscherm verscheen ineens de mededeling dat een medewerker u verder helpt.
En nu komt het: "vanwege een leeftijdsverificatiecheck", volgens de Ikea-medewerkster.

Ben de 60 allang voorbij, maar dat terzijde.
Vandaag, 17:46 door Anoniem
Het lijkt me dat deze persoon uit haar functie moet worden ontheven.
Vandaag, 17:55 door Anoniem
Iis die man soms demend of spoord hij gewoon niet goed?

En heeft hij nooit gehoord van de meeste stemmen gelden?

Maar goed ik heb geen SmartPhone en al die content waar het om draait


Wat een idioot
Vandaag, 18:05 door Anoniem
Verraadster.
Vandaag, 18:08 door Anoniem
Dit heet nou dictatuur
Vandaag, 18:17 door Anoniem
Dit zijn toch hetzelfde soort mensen die het hardst van de daken roepen als ze iets ondemocratisch vinden, en hoe ontzettend belangrijk ze democratie wel niet vinden? Behalve als het even niet uitkomt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.