Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Datalek Ongehoord Nederland?

13-06-2026, 10:48 door meidoorn, 40 reacties
Laatst bijgewerkt: 13-06-2026, 10:51
Er zijn door d66 Kamerlid Oualhadj op 11 juni 2026 Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, over een (mogelijke) datalek bij omroep Ongehoord Nederland.

Aanleiding is een documentaire van PowNed waarin wordt gesteld dat een onbevoegd persoon zou beschikken over het volledige ledenbestand van de omroep. Oualhadj wil onder meer weten of er sprake kan zijn van een meldingsplichtig datalek onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en of hierover meldingen zijn gedaan.

De Kamervragen zijn direct via deze link te downloaden:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2026D29113

Men krijgt dan een docx document te zien waar de vragen staan afgebeeld.

Op dit moment heb ik nog geen zekerheid over deze claim.
Dus we zullen moeten afwachten of er inderdaad een datalek heeft plaats gevonden.
Reacties (40)
13-06-2026, 11:12 door Anoniem
De documentaire waar het over gaat is "De duistere kant van Forum voor Democratie":
https://npo.nl/start/serie/de-duistere-kant-van-forum-voor-democratie/afleveringen
Bij de kamervragen waar de topicstarter naar linkt staat Forum voor Democratie slordig genoeg alleen in de titel van het document en niet in de vragen zelf. De documentaire stelt dat er innige banden tussen die partij en Ongehoord Nederland zijn en dat het ledenbestand van de omroep naar FvD zou zijn doorgespeeld zodat die leden van de omroep kan benaderen.

(En het is slordig van de NPO om een enkele documentaire als een "serie" met "afleveringen" (één dus) op te nemen op de website, maar goed).
13-06-2026, 12:07 door Tha Cleaner
Dit is echt Ongehoord, dat dit in Nederland kan.
13-06-2026, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem: De documentaire waar het over gaat is "De duistere kant van Forum voor Democratie":
https://npo.nl/start/serie/de-duistere-kant-van-forum-voor-democratie/afleveringen (..)(En het is slordig van de NPO om een enkele documentaire als een "serie" met "afleveringen" (één dus) op te nemen op de website, maar goed).
De volgende aflevering in de serie "het uitschakelen van FvD" - net als de AfD in Duitsland.
Dus je noemt een enkele documentaire een serie om de zaak meer body te geven en vast in het onderbewustzijn van Nederlanders te laten landen.
Vergelijk ook de ongepaste uitval van Jetten naar De Vos op een p-e-r-s-c-o-n-f-e-r-e-n-t-i-e.
13-06-2026, 19:17 door Anoniem
Wordt vervolgt: De duistere Kant van de NPO
14-06-2026, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem: De documentaire waar het over gaat is "De duistere kant van Forum voor Democratie":
https://npo.nl/start/serie/de-duistere-kant-van-forum-voor-democratie/afleveringen
Bij de kamervragen waar de topicstarter naar linkt staat Forum voor Democratie slordig genoeg alleen in de titel van het document en niet in de vragen zelf. De documentaire stelt dat er innige banden tussen die partij en Ongehoord Nederland zijn en dat het ledenbestand van de omroep naar FvD zou zijn doorgespeeld zodat die leden van de omroep kan benaderen.

(En het is slordig van de NPO om een enkele documentaire als een "serie" met "afleveringen" (één dus) op te nemen op de website, maar goed).

Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
15-06-2026, 03:32 door Anoniem
Door Anoniem: Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
Inderdaad. De documentairemakers geven aan FvD meermaals aangeboden te hebben om hun kant van het verhaal op camera te vertellen, maar FvD laat het bij een schriftelijke reactie van één alinea over ex-leden die op een vervelende manier afscheid hebben genomen van de partij wiens reacties van een ziekelijke rancune zouden getuigen.

Maar als men 20 van die ex-leden weet te vinden die ook nog eens een behoorlijk coherent en onderling consistent verhaal vertellen mag dat, als dat niet klopt, wel wat geloofwaardiger ontzenuwd worden dan FvD tot nu toe heeft gedaan. Als er niets aan de hand is bij FvD moet het niet al te ingewikkeld zijn om in alle openheid uit te leggen hoe het wel zit. De documentaire zelf is niet de enige mogelijkheid daartoe, FvD heeft een website, en daar heb ik geen reactie op de documentaire gevonden.
15-06-2026, 08:44 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
Inderdaad. De documentairemakers geven aan FvD meermaals aangeboden te hebben om hun kant van het verhaal op camera te vertellen, maar FvD laat het bij een schriftelijke reactie van één alinea over ex-leden die op een vervelende manier afscheid hebben genomen van de partij wiens reacties van een ziekelijke rancune zouden getuigen.

Maar als men 20 van die ex-leden weet te vinden die ook nog eens een behoorlijk coherent en onderling consistent verhaal vertellen mag dat, als dat niet klopt, wel wat geloofwaardiger ontzenuwd worden dan FvD tot nu toe heeft gedaan. Als er niets aan de hand is bij FvD moet het niet al te ingewikkeld zijn om in alle openheid uit te leggen hoe het wel zit. De documentaire zelf is niet de enige mogelijkheid daartoe, FvD heeft een website, en daar heb ik geen reactie op de documentaire gevonden.

Die docu is van meerdere kanten bekeken en tot nu toe klopt als het een bus. FVD wil zich niet verantwoorden, want daar komen ze niet zo best uit.
15-06-2026, 09:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
Inderdaad. De documentairemakers geven aan FvD meermaals aangeboden te hebben om hun kant van het verhaal op camera te vertellen, maar FvD laat het bij een schriftelijke reactie van één alinea over ex-leden die op een vervelende manier afscheid hebben genomen van de partij wiens reacties van een ziekelijke rancune zouden getuigen.

Maar als men 20 van die ex-leden weet te vinden die ook nog eens een behoorlijk coherent en onderling consistent verhaal vertellen mag dat, als dat niet klopt, wel wat geloofwaardiger ontzenuwd worden dan FvD tot nu toe heeft gedaan. Als er niets aan de hand is bij FvD moet het niet al te ingewikkeld zijn om in alle openheid uit te leggen hoe het wel zit. De documentaire zelf is niet de enige mogelijkheid daartoe, FvD heeft een website, en daar heb ik geen reactie op de documentaire gevonden.
En waar blijven de soortgelijke documentaires over de andere politieke partijen?
Allemaal vrij van sektarische trekken?
Het is bovendien heel moeilijk om je tegen een sfeerbegrip als "sektarisch" te verdedigen.

(nieuwe anoniem)
15-06-2026, 10:13 door Anoniem
Hahaha. Gisteren een uur verspild aan het kijken naar deze documentaire.

Het niveau was echt om te huilen. Het gebruikelijke oppervlakkige moddergooien.

Hebben ze ooit in de app-groepen gekeken van GroenLinks (Pro) wat daar voor idioten en antisemitisch gespuis rondloopt?
Hoeveel andere partijen hebben kamerleden die daar zitten voor het dikke salaris en het wachtgeld?

FVD mag gewoon zijn wie het wil zijn zolang er niks strafbaars gebeurt.

Deze documentaire is gemaakt met een bak subsidiegeld van de overheid (ons belastinggeld) om het beeld neer ze zetten alsof het gevaarlijk is. Allemaal voor voor de discussie om partijen te gaan uitsluiten en verbieden.

Het niveau van PowNed was altijd al erg laag, maar dit was echt weer een dieptepunt. Die hele omroep is ooit gebouwd voor het opzuigen van subsidies en het verrijken van de oprichters.

En nee ik ben geen FVD-stemmer. Ik heb verder niks met ze.
15-06-2026, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
Inderdaad. De documentairemakers geven aan FvD meermaals aangeboden te hebben om hun kant van het verhaal op camera te vertellen, maar FvD laat het bij een schriftelijke reactie van één alinea over ex-leden die op een vervelende manier afscheid hebben genomen van de partij wiens reacties van een ziekelijke rancune zouden getuigen.

Maar als men 20 van die ex-leden weet te vinden die ook nog eens een behoorlijk coherent en onderling consistent verhaal vertellen mag dat, als dat niet klopt, wel wat geloofwaardiger ontzenuwd worden dan FvD tot nu toe heeft gedaan. Als er niets aan de hand is bij FvD moet het niet al te ingewikkeld zijn om in alle openheid uit te leggen hoe het wel zit. De documentaire zelf is niet de enige mogelijkheid daartoe, FvD heeft een website, en daar heb ik geen reactie op de documentaire gevonden.
En waar blijven de soortgelijke documentaires over de andere politieke partijen?
Allemaal vrij van sektarische trekken?
Het is bovendien heel moeilijk om je tegen een sfeerbegrip als "sektarisch" te verdedigen.

(nieuwe anoniem)

Als er iets soortgelijks bij andere partijen aan de hand is komt dat ook naar boven.
Maar dat eeuwige gelul "mijn buurman rijd ook te hard, maar krijgt geen bekeuring en ik wel" is lagere school niveau.
15-06-2026, 10:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
Inderdaad. De documentairemakers geven aan FvD meermaals aangeboden te hebben om hun kant van het verhaal op camera te vertellen, maar FvD laat het bij een schriftelijke reactie van één alinea over ex-leden die op een vervelende manier afscheid hebben genomen van de partij wiens reacties van een ziekelijke rancune zouden getuigen.

Maar als men 20 van die ex-leden weet te vinden die ook nog eens een behoorlijk coherent en onderling consistent verhaal vertellen mag dat, als dat niet klopt, wel wat geloofwaardiger ontzenuwd worden dan FvD tot nu toe heeft gedaan. Als er niets aan de hand is bij FvD moet het niet al te ingewikkeld zijn om in alle openheid uit te leggen hoe het wel zit. De documentaire zelf is niet de enige mogelijkheid daartoe, FvD heeft een website, en daar heb ik geen reactie op de documentaire gevonden.

Haha. En waarom zou je je moeten verdedigen of weerwoord moeten bieden aan deze bagger van PowNed. Een stel gesubsidieerde mensen die weer even opdracht hebben gekregen het zoveelste moddergooien te beginnen richting een partij waar ze bang van worden vanwege de populariteit.

Het is gewoon munitie voor mensen die de partij willen verbieden, gemaakt met overheidssubsidie.

Als ik jullie was zou ik de NPO niet al te serieus nemen.
15-06-2026, 10:28 door Anoniem
Door Anoniem:

Als er iets soortgelijks bij andere partijen aan de hand is komt dat ook naar boven.

Haha wat bent u naïef. Natuurlijk liggen bepaalde partijen meer onder het vergrootglas van het linkse en gesubsidieerde NPO dan andere partijen. Met heeft gewoon een hekel aan de FvD en Ongehoord daar. Dus gaat men de hele dag los op die organisaties met alles wat ze kunnen vinden. Lekker aangedikt.

Er komt echt geen documentaire over het extreem linkse slijk en het antisemitisme en verheerlijking van linkse dictators bij de jongeren van GroenLinks of zo. Dat zal de NPO nooit doen en daarvoor krijgen ze ook geen subsidie.

Wake up.
15-06-2026, 10:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
Inderdaad. De documentairemakers geven aan FvD meermaals aangeboden te hebben om hun kant van het verhaal op camera te vertellen, maar FvD laat het bij een schriftelijke reactie van één alinea over ex-leden die op een vervelende manier afscheid hebben genomen van de partij wiens reacties van een ziekelijke rancune zouden getuigen.

Maar als men 20 van die ex-leden weet te vinden die ook nog eens een behoorlijk coherent en onderling consistent verhaal vertellen mag dat, als dat niet klopt, wel wat geloofwaardiger ontzenuwd worden dan FvD tot nu toe heeft gedaan. Als er niets aan de hand is bij FvD moet het niet al te ingewikkeld zijn om in alle openheid uit te leggen hoe het wel zit. De documentaire zelf is niet de enige mogelijkheid daartoe, FvD heeft een website, en daar heb ik geen reactie op de documentaire gevonden.
En waar blijven de soortgelijke documentaires over de andere politieke partijen?
Allemaal vrij van sektarische trekken?
Het is bovendien heel moeilijk om je tegen een sfeerbegrip als "sektarisch" te verdedigen.

(nieuwe anoniem)

Vraag subsidie aan en maak die door jouw gewenste documentaires.
Publicatie kanalen genoeg te vinden op het internet tegenwoordig, dus dat hoeft de belemmering niet te zijn.
15-06-2026, 10:52 door Anoniem
En ondertussen staat het bestuurslid van de PRO jeugdorganisatie op het podium met leiders van de politieke tak van Hamas.

Maar nee, FvD is het probleem want ze hebben een te hechte groep samen en bovendien te veel leden naar de smaak van hun tegenstanders!
15-06-2026, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:En waar blijven de soortgelijke documentaires over de andere politieke partijen?
Allemaal vrij van sektarische trekken?
Het is bovendien heel moeilijk om je tegen een sfeerbegrip als "sektarisch" te verdedigen.

(nieuwe anoniem)
Als er iets soortgelijks bij andere partijen aan de hand is komt dat ook naar boven.
Er komt niks vanzelf naar boven.
Dit is het gevolg van een politieke actie (die elders in verband wordt gebracht met de VVD).
Maar dat eeuwige gelul "mijn buurman rijd ook te hard, maar krijgt geen bekeuring en ik wel" is lagere school niveau.
Bekeuringen zijn at random (wanneer je ervan uitgaat dat er niet gediscrimineerd wordt), deze NPO-documentaire is politiek gemotiveerd - niks random dus.
15-06-2026, 12:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Als er iets soortgelijks bij andere partijen aan de hand is komt dat ook naar boven.

Haha wat bent u naïef. Natuurlijk liggen bepaalde partijen meer onder het vergrootglas van het linkse en gesubsidieerde NPO dan andere partijen. Met heeft gewoon een hekel aan de FvD en Ongehoord daar. Dus gaat men de hele dag los op die organisaties met alles wat ze kunnen vinden. Lekker aangedikt.

Er komt echt geen documentaire over het extreem linkse slijk en het antisemitisme en verheerlijking van linkse dictators bij de jongeren van GroenLinks of zo. Dat zal de NPO nooit doen en daarvoor krijgen ze ook geen subsidie.

Wake up.

Extreem links heeft nooit en zal nooit bestaan in Nederland. Daar is het onderhuids al honderden jaren te calvinistisch voor.
Toen Troelstra heel ver terug in de vorige eeuw tot revolutie opriep gaf 'den werklozen arbeider' toch liever de voorkeur aan eens in de week een schraal panneke gekookte aardappelen, dan de barricaden te beklimmen om misschien slechts een bloederig einde in de ogen te moeten zien.

Eh... en welke linkse dictators had u in gedachten die door de jongeren van GroenLinks of zo worden verheerlijkt?

Word wakker.
15-06-2026, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:En waar blijven de soortgelijke documentaires over de andere politieke partijen?
Allemaal vrij van sektarische trekken?
Het is bovendien heel moeilijk om je tegen een sfeerbegrip als "sektarisch" te verdedigen.

(nieuwe anoniem)
Vraag subsidie aan en maak die door jouw gewenste documentaires.
Publicatie kanalen genoeg te vinden op het internet tegenwoordig, dus dat hoeft de belemmering niet te zijn.
Wat een flutreactie. Je kunt met het antwoord: doe_het_zelf_als_je_niet_tevreden_bent elke vorm van kritiek op organisaties en mensen, hier NPO, neutraliseren.
Dat is dus inhoudelijk nietszeggend.
15-06-2026, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem: Haha. En waarom zou je je moeten verdedigen of weerwoord moeten bieden aan deze bagger van PowNed.
Om degenen die het niet als bagger zien duidelijk te maken waarom het wel bagger is. Mij is bijvoorbeeld volstrekt niet duidelijk dat als ik de FvD serieus moet nemen waarom ik oud-FvD'ers dan niet ook serieus moet nemen. Als zij kritiek op de partij leveren doen ze dat met meer kennis van zaken dan mensen die de partij niet van binnenuit kennen. Precies hetzelfde geldt trouwens voor elke partij, dit is niet een lat waar ik uitsluitend de FvD langs leg.
16-06-2026, 08:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Als er iets soortgelijks bij andere partijen aan de hand is komt dat ook naar boven.

Haha wat bent u naïef. Natuurlijk liggen bepaalde partijen meer onder het vergrootglas van het linkse en gesubsidieerde NPO dan andere partijen. Met heeft gewoon een hekel aan de FvD en Ongehoord daar. Dus gaat men de hele dag los op die organisaties met alles wat ze kunnen vinden. Lekker aangedikt.

Er komt echt geen documentaire over het extreem linkse slijk en het antisemitisme en verheerlijking van linkse dictators bij de jongeren van GroenLinks of zo. Dat zal de NPO nooit doen en daarvoor krijgen ze ook geen subsidie.

Wake up.

Extreem links heeft nooit en zal nooit bestaan in Nederland. Daar is het onderhuids al honderden jaren te calvinistisch voor.
Toen Troelstra heel ver terug in de vorige eeuw tot revolutie opriep gaf 'den werklozen arbeider' toch liever de voorkeur aan eens in de week een schraal panneke gekookte aardappelen, dan de barricaden te beklimmen om misschien slechts een bloederig einde in de ogen te moeten zien.

Eh... en welke linkse dictators had u in gedachten die door de jongeren van GroenLinks of zo worden verheerlijkt?

Word wakker.

Extreem links zal nooit bestaan in nederland? maar wel extreem rechts?

Dat is pure onzin, ga aub niet met dit soort domme dingen op forum posts plaatsen want je laat jezelf wel erg gek maken met dit gekwans.

Als extreem rechts mogelijk is, is extreem links ook mogelijk.

Als je dat nog steeds niet snapt, dan is nederland echt naar de klote.
16-06-2026, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Als er iets soortgelijks bij andere partijen aan de hand is komt dat ook naar boven.

Haha wat bent u naïef. Natuurlijk liggen bepaalde partijen meer onder het vergrootglas van het linkse en gesubsidieerde NPO dan andere partijen. Met heeft gewoon een hekel aan de FvD en Ongehoord daar. Dus gaat men de hele dag los op die organisaties met alles wat ze kunnen vinden. Lekker aangedikt.
We hebben geen hekel specifiek aan de FvD, maar met de gedachtes van de FvD. Veel te russisch, geen openheid, nemen geen verantwoordelijkheid, leden komen geregeld naarvoren icm extreem rechts.

Er komt echt geen documentaire over het extreem linkse slijk en het antisemitisme en verheerlijking van linkse dictators bij de jongeren van GroenLinks of zo. Dat zal de NPO nooit doen en daarvoor krijgen ze ook geen subsidie.
Leuke mening, maar geen feitelijke weergave van de realiteit.

Een verschik is ook meestal, dat links zonder geweld dingen laat zien of protesteerd, en rechts veel vaker geweldig is.

Maar als je een beetje zoekt, kan je ook gewoon voorbeelden vinden over extreem links bij de NPO.


Wake up.
Is dit zo iets, als je moet zelf onderzoek doen, op youtube?
.
16-06-2026, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Als er iets soortgelijks bij andere partijen aan de hand is komt dat ook naar boven.

Haha wat bent u naïef. Natuurlijk liggen bepaalde partijen meer onder het vergrootglas van het linkse en gesubsidieerde NPO dan andere partijen. Met heeft gewoon een hekel aan de FvD en Ongehoord daar. Dus gaat men de hele dag los op die organisaties met alles wat ze kunnen vinden. Lekker aangedikt.
We hebben geen hekel specifiek aan de FvD, maar met de gedachtes van de FvD. Veel te russisch, geen openheid, nemen geen verantwoordelijkheid, leden komen geregeld naarvoren icm extreem rechts.

Er komt echt geen documentaire over het extreem linkse slijk en het antisemitisme en verheerlijking van linkse dictators bij de jongeren van GroenLinks of zo. Dat zal de NPO nooit doen en daarvoor krijgen ze ook geen subsidie.
Leuke mening, maar geen feitelijke weergave van de realiteit.

Een verschik is ook meestal, dat links zonder geweld dingen laat zien of protesteerd, en rechts veel vaker geweldig is.

Maar als je een beetje zoekt, kan je ook gewoon voorbeelden vinden over extreem links bij de NPO.


Wake up.
Is dit zo iets, als je moet zelf onderzoek doen, op youtube?
.

Kom maar met wat bronnen over "extreemlinks". je bent nu net zo erg bezig met verdacht maken van FvD met alle beschuldigingen. Dus wij moeten onderzoek doen en jij niet? Lekker eerlijk zijn we weer!
22-06-2026, 11:29 door Anoniem
Hoe kun je nou een datalek melden als je niet eens weet dat je gehackt bent en wat maken mensen zich toch druk over namen en adressen die op straat liggen? Vroeger hadden wij het 'telefoonboek'. Poe hey, wat een drama! Als het nou gaat om kopieen van id kaarten, die je overigens helemaal niet mag kopieren, dan vind ik dat een ander verhaal... maar namen en adressen die zogenaamd op straat liggen. O o o, wat erg zeg!

Groeten, Marc
22-06-2026, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kun je nou een datalek melden als je niet eens weet dat je gehackt bent en wat maken mensen zich toch druk over namen en adressen die op straat liggen? Vroeger hadden wij het 'telefoonboek'. Poe hey, wat een drama! Als het nou gaat om kopieen van id kaarten, die je overigens helemaal niet mag kopieren, dan vind ik dat een ander verhaal... maar namen en adressen die zogenaamd op straat liggen. O o o, wat erg zeg!
Het punt is dat gegevens die men in digitale vorm beschikbaar heeft ook digitaal razendsnel verder kan verspreiden en verder kan verwerken. Men kan die gegevens combineren met allerlei andere gegevens die, ook digitaal, uit andere bronnen gelekt zijn en zo gedetailleerde profielen van mensen opbouwen.

Criminele organisaties gebruiken dergelijke profielen door mensen te bellen en zich voor te doen als organisaties waarvan mensen verwachten dat die dat soort dingen van ze weten. Criminelen die als betrouwbaar over weten te komen maken makkelijk slachtoffers.

Andersom gebruiken criminelen die bij elkaar gezochte gegevens ook om geloofwaardig over te komen op allerlei bedrijven en andere organisaties. Ze weten bijvoorbeeld genoeg om controlevragen te beantwoorden die aan de telefoon gesteld worden en kunnen daarmee identiteitsfraude plegen.

Het is schadelijk omdat de wereld wat dit soort dingen betreft stevig veranderd is in vergelijking met vroeger. Helaas, maar het is wel zo. Wie dat niet doorziet zou zelf wel eens een makkelijk slachtoffer kunnen worden. Jij wekt met je reactie de indruk dat jij zelf een van de mensen bent die dit niet doorziet. In plaats van denigrerend te doen alsof anderen het allemaal niet doorhebben zou je er daarom wel eens goed aan kunnen doen om te kijken of je zelf niet wat belangrijks bij te leren hebt op dit vlak.
23-06-2026, 08:15 door Anoniem
Door Anoniem: De documentaire waar het over gaat is "De duistere kant van Forum voor Democratie":
https://npo.nl/start/serie/de-duistere-kant-van-forum-voor-democratie/afleveringen
Bij de kamervragen waar de topicstarter naar linkt staat Forum voor Democratie slordig genoeg alleen in de titel van het document en niet in de vragen zelf. De documentaire stelt dat er innige banden tussen die partij en Ongehoord Nederland zijn en dat het ledenbestand van de omroep naar FvD zou zijn doorgespeeld zodat die leden van de omroep kan benaderen.

(En het is slordig van de NPO om een enkele documentaire als een "serie" met "afleveringen" (één dus) op te nemen op de website, maar goed).
o ja , die smeercampagne van de NPO
https://deanderekrant.nl/de-aanval-op-fvd-is-een-les-in-de-standaard-technieken-om-te-framen/
walgelijk he van ons omroepgeld , dit soort zwartmakerij
23-06-2026, 08:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zojuist zonder vooroordeel bekeken. Zonder in details te willen treden komt de documentaire als geheel - op mij althans - behoorlijk plausibel over.
Inderdaad. De documentairemakers geven aan FvD meermaals aangeboden te hebben om hun kant van het verhaal op camera te vertellen, maar FvD laat het bij een schriftelijke reactie van één alinea over ex-leden die op een vervelende manier afscheid hebben genomen van de partij wiens reacties van een ziekelijke rancune zouden getuigen.

Maar als men 20 van die ex-leden weet te vinden die ook nog eens een behoorlijk coherent en onderling consistent verhaal vertellen mag dat, als dat niet klopt, wel wat geloofwaardiger ontzenuwd worden dan FvD tot nu toe heeft gedaan. Als er niets aan de hand is bij FvD moet het niet al te ingewikkeld zijn om in alle openheid uit te leggen hoe het wel zit. De documentaire zelf is niet de enige mogelijkheid daartoe, FvD heeft een website, en daar heb ik geen reactie op de documentaire gevonden.
En waar blijven de soortgelijke documentaires over de andere politieke partijen?
Allemaal vrij van sektarische trekken?
Het is bovendien heel moeilijk om je tegen een sfeerbegrip als "sektarisch" te verdedigen.

(nieuwe anoniem)
Ja , hoe wordt je gemanipuleerd.
De aanval op FVD is een les in de standaard technieken om te framen”
https://cafeweltschmerz.nl/videos/de-aanval-op-fvd-is-een-les-in-de-standaard-technieken-om-te-framen/
23-06-2026, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem:

Extreem links heeft nooit en zal nooit bestaan in Nederland. ...

Word wakker.

Ahum, wat een links gewauwel. Het bestaat, en wordt in kaart gebracht en in de gaten gehouden: [ulr]https://www.aivd.nl/onderwerpen/aandachtsgebieden/extremisme/links-extremisme[/url]
23-06-2026, 15:24 door Anoniem
links extremisme bestaat niet?
paar voorbeeldjes:
Pim Fortuyn werd vermoord door een extreemlinkse fanaticus die na een ministrafje nu weer gewoon vrijelijk rondloopt. Of verdiep je eens in Paul Rosemuller.
https://www.wyniasweek.nl/rosenmoller-heeft-nog-heel-wat-uit-te-leggen/
23-06-2026, 19:58 door Anoniem
Ongehoord Nederland zendt een opsomming van fake news uit, dat verdient geen plaats bij de Nederlandse omroep, en ze verdienen ook geen financiering uit gemeenschapsgeld. Ze proberen misbruik te maken van het psychologisch fenomeen dat als je maar steeds dezelfde leugens hoort, je het op den duur wel gaat geloven. Precies zo werkt dat bij alle dictaturen, zie Rusland, zie Noord Korea. Ik denk dat niemand je tegenhoudt als je naar een dictatuur wil verhuizen, maar verveel de weldenkende Nederlander niet hiermee.

Even wat basisbeginselen over partijnamen. Staat er het woord vrijheid in, dan bedoelt men dat men wil doen wat men zelf wil in plaats van rekening te houden met anderen. Staat er het woord democratie in, dan bedoelt men dat men daarvan af wil en wil vervangen door het "recht van de sterkste". We weten allemaal waar dat toe leidt: oorlogen en vele slachtoffers.
23-06-2026, 23:13 door Anoniem
Door Anoniem: Ongehoord Nederland zendt een opsomming van fake news uit, dat verdient geen plaats bij de Nederlandse omroep, en ze verdienen ook geen financiering uit gemeenschapsgeld. Ze proberen misbruik te maken van het psychologisch fenomeen dat als je maar steeds dezelfde leugens hoort, je het op den duur wel gaat geloven. Precies zo werkt dat bij alle dictaturen, zie Rusland, zie Noord Korea. Ik denk dat niemand je tegenhoudt als je naar een dictatuur wil verhuizen, maar verveel de weldenkende Nederlander niet hiermee.

Even wat basisbeginselen over partijnamen. Staat er het woord vrijheid in, dan bedoelt men dat men wil doen wat men zelf wil in plaats van rekening te houden met anderen. Staat er het woord democratie in, dan bedoelt men dat men daarvan af wil en wil vervangen door het "recht van de sterkste". We weten allemaal waar dat toe leidt: oorlogen en vele slachtoffers.

Ach jeetje. En wie bepaalt wat fake news is? Omdat het niet aansluit bij jouw beleefwereldje?
Als je kijke hoeveel fake nieuws er in andere talk shows en programma's van de NPO wordt verspreid, dan is Ongehoord Nieuws echt iets om je niet druk over te maken.

Misschien moet je gewoon accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt als jij. Is lastig voor sommige figuren, met name op het linkse vlak van het politieke spectrum.

Mensen die vinden dat iedereen vrij kan zijn, hebben minder moeite met de mening van anderen.

Mensen die vinden dat de samenleving gestuurd dient te worden, zijn de hele dag bezig om mensen met andere meningen of opvattingen te besmeuren of de kop in te drukken op alle mogelijke manieren.

Denk daar even over na als u weer dit soort dingen roept.
24-06-2026, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem: Hahaha. Gisteren een uur verspild aan het kijken naar deze documentaire.

Het niveau was echt om te huilen. Het gebruikelijke oppervlakkige moddergooien.

Hebben ze ooit in de app-groepen gekeken van GroenLinks (Pro) wat daar voor idioten en antisemitisch gespuis rondloopt?
Hoeveel andere partijen hebben kamerleden die daar zitten voor het dikke salaris en het wachtgeld?

FVD mag gewoon zijn wie het wil zijn zolang er niks strafbaars gebeurt.

Deze documentaire is gemaakt met een bak subsidiegeld van de overheid (ons belastinggeld) om het beeld neer ze zetten alsof het gevaarlijk is. Allemaal voor voor de discussie om partijen te gaan uitsluiten en verbieden.

Het niveau van PowNed was altijd al erg laag, maar dit was echt weer een dieptepunt. Die hele omroep is ooit gebouwd voor het opzuigen van subsidies en het verrijken van de oprichters.

En nee ik ben geen FVD-stemmer. Ik heb verder niks met ze.
Natuurlijk ben je geen FvD stemmer, je praat alleen toevallig hetzelfde.

Blijft natuurlijk wel weer grappig (of treurig) om te zien hoe al die (extreem) rechtse groepen altijd precies datgene doen waar ze andere (ten onrechte) van beschuldigen: het is bijna cringe hoe mensen zich in bochjes wringen om het iedere keer maar goed te praten.
24-06-2026, 14:17 door Anoniem
Door Anoniem: Ach jeetje. En wie bepaalt wat fake news is? Omdat het niet aansluit bij jouw beleefwereldje?
Als je kijke hoeveel fake nieuws er in andere talk shows en programma's van de NPO wordt verspreid, dan is Ongehoord Nieuws echt iets om je niet druk over te maken.

Misschien moet je gewoon accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt als jij. Is lastig voor sommige figuren, met name op het linkse vlak van het politieke spectrum.

Mensen die vinden dat iedereen vrij kan zijn, hebben minder moeite met de mening van anderen.

Mensen die vinden dat de samenleving gestuurd dient te worden, zijn de hele dag bezig om mensen met andere meningen of opvattingen te besmeuren of de kop in te drukken op alle mogelijke manieren.

Denk daar even over na als u weer dit soort dingen roept.
Bij de vraag of nieuws fake is kom jij met:

- beleefwereldje
- hetzelfde denken als een ander
- de mening van anderen
- meningen of opvattingen besmeuren of de kop in drukken

Wat bepaalt of nieuws wel of niet fake/nep is wordt echter bepaald door iets heel anders, namelijk of het echt zo gebeurd is, dat gaat over feiten. Daar zitten echt wel dingen bij waar je vervolgens heel verschillende meningen over kan hebben, maar dan heb je het niet meer over nieuws maar over opinie.

Als je naar de landelijke dagbladen kijkt dan zie je consequent "Opinie" boven opiniestukken staan en "Column" boven een column. Het kan natuurlijk wel dat in een nieuwsartikel meningen van mensen worden weergegeven, maar dan is dat een feitelijk verslag van wat die aan meningen hebben gegeven en niet de mening van de krant of journalist.

Een feit is niet ook maar een mening. We leven in dezelfde wereld en het is echt niet zo dat in mijn wereld het ene gebeurt en in jouw wereld het andere, het is gewoon hetzelfde wereld waarin hetzelfde gebeurt. Het kan wel heel goed zijn dat we er niet allebei over gehoord hebben, of allebei niet, of dat we er niet hetzelfde over gehoord hebben, en we kunnen er heel verschillende meningen over hebben.

Dat zijn dingen waar je op kan letten. Wie is er eigenlijk aan het woord? Wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de nieuwsfeiten en meningen over dat nieuws? Goede nieuwsmedia zijn meestal behoorlijk eensgezind over wat het feitelijke nieuws is, simpelweg omdat ze erop gericht zijn zo goed mogelijk weer te geven wat er werkelijk is gebeurd. En als die feiten inderdaad goed gescheiden worden gehouden van de eigen opinies erover kan je ook uit een nieuwsbron die ver afstaat van jouw politieke voorkeur toch betrouwbaar nieuws halen, al zal je het met de opiniestukken daar lang niet altijd eens zijn (die kunnen daardoor juist interessant zijn trouwens).

Het is een belangrijk onderscheid, en zoals jij reageert lijkt het alsof jij niet eens doorhebt dat dat onderscheid bestaat, je beschrijft meningen alsof dat de nieuwsfeiten zijn.

Over vrijheid: je bent vrij in het hebben van meningen, maar de feiten waar die meningen over gaan zijn wat ze zijn, die heeft niemand voor het kiezen. Als die mishandeling waarover bericht wordt door een oer-Hollandse hufter is gepleegd wordt dat echt geen asielzoeker of Marokkaan omdat iemand alle kwaadaardigheid liever in die groepen ziet, bijvoorbeeld. En andersom geldt dat net zo hard. Wat er feitelijk gebeurd is is geen kwestie van wat je vindt, dat is wat het nou eenmaal feitelijk is.

De term nepnieuws, of fake news, slaat op het verkeerd weergeven van de feiten, die gaat helemaal niet over wat je wel of niet van die feiten vindt. Wil jij jezelf voor de gek houden over hoe die kale feiten liggen? Wil je jezelf en anderen erover voorliegen? Als je dat niet wilt hoeft er helemaal geen onenigheid te zijn over wat wel of geen fake news is, en ook niet over het bestrijden van die misinformatie en desinformatie. Dat gaat niet over het voorschrijven of opdringen van meningen, dat gaat over het eens zijn over de feiten waarover je meningen kan hebben. En we leven niet in parallelle universa waarin dingen anders gaan, we leven in precies dezelfde wereld waar precies dezelfde dingen plaatsvinden. We kunnen heftig van mening verschillen over die feiten allemaal impliceren terwijl we totaal geen conflict met elkaar hoeven te hebben over wat die feiten zijn.

Zo makkelijk is het helaas ook weer niet altijd. Niet alle feiten zijn altijd bekend. Er zijn nogal wat mensen die "dat weet ik niet" geen optie lijken te vinden en ontbrekende informatie in gaan vullen alsof wat ze dan verzinnen feiten zijn. Er kan zat mee misgaan. Maar ik hoop dat je het wel met me eens kan zijn, zelfs als we niet alles weten, dat uiteindelijk wat feitelijk in mijn wereld gebeurt en feitelijk in de jouwe exact hetzelfde is omdat het domweg dezelfde wereld is. We zien niet dezelfde dingen, want we zijn misschien wel nooit op dezelfde plek en niemand neemt alles waar; we vatten dingen niet hetzelfde op, want wij zijn verre van identiek aan elkaar; maar het is wel dezelfde feitelijke werkelijkheid waar we in rondlopen. En dat bepaalt of iets fake news is of niet.
24-06-2026, 14:40 door Anoniem
Volledig.sql

Same news different day.
24-06-2026, 17:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach jeetje. En wie bepaalt wat fake news is? Omdat het niet aansluit bij jouw beleefwereldje?
Als je kijke hoeveel fake nieuws er in andere talk shows en programma's van de NPO wordt verspreid, dan is Ongehoord Nieuws echt iets om je niet druk over te maken.

Misschien moet je gewoon accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt als jij. Is lastig voor sommige figuren, met name op het linkse vlak van het politieke spectrum.

Mensen die vinden dat iedereen vrij kan zijn, hebben minder moeite met de mening van anderen.

Mensen die vinden dat de samenleving gestuurd dient te worden, zijn de hele dag bezig om mensen met andere meningen of opvattingen te besmeuren of de kop in te drukken op alle mogelijke manieren.

Denk daar even over na als u weer dit soort dingen roept.
Bij de vraag of nieuws fake is kom jij met:

- beleefwereldje
- hetzelfde denken als een ander
- de mening van anderen
- meningen of opvattingen besmeuren of de kop in drukken

Wat bepaalt of nieuws wel of niet fake/nep is wordt echter bepaald door iets heel anders, namelijk of het echt zo gebeurd is, dat gaat over feiten. Daar zitten echt wel dingen bij waar je vervolgens heel verschillende meningen over kan hebben, maar dan heb je het niet meer over nieuws maar over opinie.

Als je naar de landelijke dagbladen kijkt dan zie je consequent "Opinie" boven opiniestukken staan en "Column" boven een column. Het kan natuurlijk wel dat in een nieuwsartikel meningen van mensen worden weergegeven, maar dan is dat een feitelijk verslag van wat die aan meningen hebben gegeven en niet de mening van de krant of journalist.

Een feit is niet ook maar een mening. We leven in dezelfde wereld en het is echt niet zo dat in mijn wereld het ene gebeurt en in jouw wereld het andere, het is gewoon hetzelfde wereld waarin hetzelfde gebeurt. Het kan wel heel goed zijn dat we er niet allebei over gehoord hebben, of allebei niet, of dat we er niet hetzelfde over gehoord hebben, en we kunnen er heel verschillende meningen over hebben.

Dat zijn dingen waar je op kan letten. Wie is er eigenlijk aan het woord? Wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de nieuwsfeiten en meningen over dat nieuws? Goede nieuwsmedia zijn meestal behoorlijk eensgezind over wat het feitelijke nieuws is, simpelweg omdat ze erop gericht zijn zo goed mogelijk weer te geven wat er werkelijk is gebeurd. En als die feiten inderdaad goed gescheiden worden gehouden van de eigen opinies erover kan je ook uit een nieuwsbron die ver afstaat van jouw politieke voorkeur toch betrouwbaar nieuws halen, al zal je het met de opiniestukken daar lang niet altijd eens zijn (die kunnen daardoor juist interessant zijn trouwens).

Het is een belangrijk onderscheid, en zoals jij reageert lijkt het alsof jij niet eens doorhebt dat dat onderscheid bestaat, je beschrijft meningen alsof dat de nieuwsfeiten zijn.

Over vrijheid: je bent vrij in het hebben van meningen, maar de feiten waar die meningen over gaan zijn wat ze zijn, die heeft niemand voor het kiezen. Als die mishandeling waarover bericht wordt door een oer-Hollandse hufter is gepleegd wordt dat echt geen asielzoeker of Marokkaan omdat iemand alle kwaadaardigheid liever in die groepen ziet, bijvoorbeeld. En andersom geldt dat net zo hard. Wat er feitelijk gebeurd is is geen kwestie van wat je vindt, dat is wat het nou eenmaal feitelijk is.

De term nepnieuws, of fake news, slaat op het verkeerd weergeven van de feiten, die gaat helemaal niet over wat je wel of niet van die feiten vindt. Wil jij jezelf voor de gek houden over hoe die kale feiten liggen? Wil je jezelf en anderen erover voorliegen? Als je dat niet wilt hoeft er helemaal geen onenigheid te zijn over wat wel of geen fake news is, en ook niet over het bestrijden van die misinformatie en desinformatie. Dat gaat niet over het voorschrijven of opdringen van meningen, dat gaat over het eens zijn over de feiten waarover je meningen kan hebben. En we leven niet in parallelle universa waarin dingen anders gaan, we leven in precies dezelfde wereld waar precies dezelfde dingen plaatsvinden. We kunnen heftig van mening verschillen over die feiten allemaal impliceren terwijl we totaal geen conflict met elkaar hoeven te hebben over wat die feiten zijn.

Zo makkelijk is het helaas ook weer niet altijd. Niet alle feiten zijn altijd bekend. Er zijn nogal wat mensen die "dat weet ik niet" geen optie lijken te vinden en ontbrekende informatie in gaan vullen alsof wat ze dan verzinnen feiten zijn. Er kan zat mee misgaan. Maar ik hoop dat je het wel met me eens kan zijn, zelfs als we niet alles weten, dat uiteindelijk wat feitelijk in mijn wereld gebeurt en feitelijk in de jouwe exact hetzelfde is omdat het domweg dezelfde wereld is. We zien niet dezelfde dingen, want we zijn misschien wel nooit op dezelfde plek en niemand neemt alles waar; we vatten dingen niet hetzelfde op, want wij zijn verre van identiek aan elkaar; maar het is wel dezelfde feitelijke werkelijkheid waar we in rondlopen. En dat bepaalt of iets fake news is of niet.

Ik denk dat jij niet helemaal doorhebt dat feiten niet bestaan. Oke, we kunnen vaststellen dat iemand om 18.03 van zijn fiets viel.

Maar de meeste gebeurtenissen zijn waarnemingen die door iedereen anders wordt geinterpreteerd en onthouden op basis van hun eigen referenties.

En je moet al helemaal geen cijfers met feiten gaan verwarren. Met cijfers kun je werkelijk alles aantonen wat je wil door zaken op een bepaalde manier te presenteren, bepaalde details niet te laten zien, een perspectief weg te laten, etc.
Dus dat kun je zeker niet zien als feiten.

Daarnaast is het ook niet zo dat als "experts" op tv je iets wijs proberen te maken het dan feiten zijn. Er zijn altijd intelligente mensen te vinden die precies het tegenovergestelde concluderen.

95% van wat jij feiten noemt zijn geen feiten, maar waarnemingen of verkapte meningen.
24-06-2026, 18:16 door Anoniem
De wereld wordt geregeerd door feiten, die verzwegen worden en meningen, die als feiten verkocht worden.
24-06-2026, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach jeetje. En wie bepaalt wat fake news is? Omdat het niet aansluit bij jouw beleefwereldje?
Als je kijke hoeveel fake nieuws er in andere talk shows en programma's van de NPO wordt verspreid, dan is Ongehoord Nieuws echt iets om je niet druk over te maken.

Misschien moet je gewoon accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt als jij. Is lastig voor sommige figuren, met name op het linkse vlak van het politieke spectrum.

Mensen die vinden dat iedereen vrij kan zijn, hebben minder moeite met de mening van anderen.

Mensen die vinden dat de samenleving gestuurd dient te worden, zijn de hele dag bezig om mensen met andere meningen of opvattingen te besmeuren of de kop in te drukken op alle mogelijke manieren.

Denk daar even over na als u weer dit soort dingen roept.
Bij de vraag of nieuws fake is kom jij met:

- beleefwereldje
- hetzelfde denken als een ander
- de mening van anderen
- meningen of opvattingen besmeuren of de kop in drukken

Wat bepaalt of nieuws wel of niet fake/nep is wordt echter bepaald door iets heel anders, namelijk of het echt zo gebeurd is, dat gaat over feiten. Daar zitten echt wel dingen bij waar je vervolgens heel verschillende meningen over kan hebben, maar dan heb je het niet meer over nieuws maar over opinie.

Als je naar de landelijke dagbladen kijkt dan zie je consequent "Opinie" boven opiniestukken staan en "Column" boven een column. Het kan natuurlijk wel dat in een nieuwsartikel meningen van mensen worden weergegeven, maar dan is dat een feitelijk verslag van wat die aan meningen hebben gegeven en niet de mening van de krant of journalist.

Een feit is niet ook maar een mening. We leven in dezelfde wereld en het is echt niet zo dat in mijn wereld het ene gebeurt en in jouw wereld het andere, het is gewoon hetzelfde wereld waarin hetzelfde gebeurt. Het kan wel heel goed zijn dat we er niet allebei over gehoord hebben, of allebei niet, of dat we er niet hetzelfde over gehoord hebben, en we kunnen er heel verschillende meningen over hebben.

Dat zijn dingen waar je op kan letten. Wie is er eigenlijk aan het woord? Wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de nieuwsfeiten en meningen over dat nieuws? Goede nieuwsmedia zijn meestal behoorlijk eensgezind over wat het feitelijke nieuws is, simpelweg omdat ze erop gericht zijn zo goed mogelijk weer te geven wat er werkelijk is gebeurd. En als die feiten inderdaad goed gescheiden worden gehouden van de eigen opinies erover kan je ook uit een nieuwsbron die ver afstaat van jouw politieke voorkeur toch betrouwbaar nieuws halen, al zal je het met de opiniestukken daar lang niet altijd eens zijn (die kunnen daardoor juist interessant zijn trouwens).

Het is een belangrijk onderscheid, en zoals jij reageert lijkt het alsof jij niet eens doorhebt dat dat onderscheid bestaat, je beschrijft meningen alsof dat de nieuwsfeiten zijn.

Over vrijheid: je bent vrij in het hebben van meningen, maar de feiten waar die meningen over gaan zijn wat ze zijn, die heeft niemand voor het kiezen. Als die mishandeling waarover bericht wordt door een oer-Hollandse hufter is gepleegd wordt dat echt geen asielzoeker of Marokkaan omdat iemand alle kwaadaardigheid liever in die groepen ziet, bijvoorbeeld. En andersom geldt dat net zo hard. Wat er feitelijk gebeurd is is geen kwestie van wat je vindt, dat is wat het nou eenmaal feitelijk is.

De term nepnieuws, of fake news, slaat op het verkeerd weergeven van de feiten, die gaat helemaal niet over wat je wel of niet van die feiten vindt. Wil jij jezelf voor de gek houden over hoe die kale feiten liggen? Wil je jezelf en anderen erover voorliegen? Als je dat niet wilt hoeft er helemaal geen onenigheid te zijn over wat wel of geen fake news is, en ook niet over het bestrijden van die misinformatie en desinformatie. Dat gaat niet over het voorschrijven of opdringen van meningen, dat gaat over het eens zijn over de feiten waarover je meningen kan hebben. En we leven niet in parallelle universa waarin dingen anders gaan, we leven in precies dezelfde wereld waar precies dezelfde dingen plaatsvinden. We kunnen heftig van mening verschillen over die feiten allemaal impliceren terwijl we totaal geen conflict met elkaar hoeven te hebben over wat die feiten zijn.

Zo makkelijk is het helaas ook weer niet altijd. Niet alle feiten zijn altijd bekend. Er zijn nogal wat mensen die "dat weet ik niet" geen optie lijken te vinden en ontbrekende informatie in gaan vullen alsof wat ze dan verzinnen feiten zijn. Er kan zat mee misgaan. Maar ik hoop dat je het wel met me eens kan zijn, zelfs als we niet alles weten, dat uiteindelijk wat feitelijk in mijn wereld gebeurt en feitelijk in de jouwe exact hetzelfde is omdat het domweg dezelfde wereld is. We zien niet dezelfde dingen, want we zijn misschien wel nooit op dezelfde plek en niemand neemt alles waar; we vatten dingen niet hetzelfde op, want wij zijn verre van identiek aan elkaar; maar het is wel dezelfde feitelijke werkelijkheid waar we in rondlopen. En dat bepaalt of iets fake news is of niet.

Ik denk dat jij niet helemaal doorhebt dat feiten niet bestaan. Oke, we kunnen vaststellen dat iemand om 18.03 van zijn fiets viel.

Maar de meeste gebeurtenissen zijn waarnemingen die door iedereen anders wordt geinterpreteerd en onthouden op basis van hun eigen referenties.

En je moet al helemaal geen cijfers met feiten gaan verwarren. Met cijfers kun je werkelijk alles aantonen wat je wil door zaken op een bepaalde manier te presenteren, bepaalde details niet te laten zien, een perspectief weg te laten, etc.
Dus dat kun je zeker niet zien als feiten.

Daarnaast is het ook niet zo dat als "experts" op tv je iets wijs proberen te maken het dan feiten zijn. Er zijn altijd intelligente mensen te vinden die precies het tegenovergestelde concluderen.

95% van wat jij feiten noemt zijn geen feiten, maar waarnemingen of verkapte meningen.

Het forum hier zakt dieper en dieper.

Op de eerste plaats zit je al in je eigen paradox vast: de uitspraak dat 95 procent van wat jij feiten noemt geen feiten zijn, heft zichzelf direct op. Waar komt die 95 procent vandaan? Dat is een cijfer, een statistiek die je zojuist zelf hebt verzonnen om een punt te bewijzen. Als alle cijfers gemanipuleerd zijn en feiten niet bestaan, dan is de stelling dat feiten niet bestaan zelf ook geen feit, maar slechts een mening. Je kunt niet beweren dat objectieve waarheid niet bestaat, en tegelijkertijd claimen dat jouw eigen claim wél de absolute waarheid is.

Er is een cruciaal verschil tussen de interpretatie van een gebeurtenis en de materiële realiteit ervan. Als iemand om 18.03 uur van zijn fiets valt, kunnen we discussieren over de oorzaak (was hij onhandig of was de weg glad?), maar het lineaire causaal verband is onmiskenbaar: de fietser ligt op de grond, de knie bloedt, de zwaartekracht heeft zijn werk gedaan. Een bloedende knie is geen mening. De wet van de zwaartekracht stopt niet met werken omdat iemand er een andere interpretatie op nahoudt. Wie claimt dat dit slechts een perceptie is, mag proberen om zonder parachute uit een vliegtuig te springen onder het mom van zwaartekracht is ook maar een mening. De realiteit herinnert ons er hardhandig aan dat feiten bestaan.

Het argument dat je met cijfers kunt liegen, is een drogreden. Ja, je kunt liegen met statistieken. Maar het feit dat iemand liegt met een instrument, betekent niet dat het instrument zelf onbruikbaar is. Als een malafide autoverkoper de kilometerstand van een auto terugdraait, betekent dat niet dat kilometers niet bestaan. Het betekent simpelweg dat de verkoper een fraudeur is. Dat we kritisch moeten zijn op de presentatie van data, bewijst juist dat er een onderliggende, correcte data-werkelijkheid bestaat die vervormd wordt. Zonder harde feiten zou het concept leugen of manipulatie niet eens kunnen bestaan.

De stelling gooit experts op tv op een hoop met de empirische wetenschappelijke methode. Dat is een fundamentele fout. Wetenschap draait niet om meningen van slimme mensen in talkshows. Het draait om reproduceerbaarheid. Als honderden onafhankelijke wetenschappers wereldwijd, met verschillende culturele achtergronden en ideologieen, hetzelfde experiment herhalen en telkens exact dezelfde meetresultaten krijgen, dan spreken we niet meer over een verkliste mening. Dan spreken we over een geverifieerd feit. Onze hele moderne wereld, van de smartphone in je hand tot de antibiotica die levens redt en de vliegtuigen in de lucht, werkt puur en alleen omdat we bouwen op ijzersterke, objectieve, natuurkundige feiten. Als 95 procent hiervan een interpretatie was, zouden onze bruggen dagelijks instorten.

Het idee dat alles een kwestie van perspectief is, klinkt intellectueel en verheven, maar het is een vorm van radicaal relativisme dat de realiteit ontkent. Het verwisselt de complexiteit van de waarheid met het niet-bestaan van de waarheid. Ja, de menselijke interpretatie is feilbaar. Maar de fysieke, meetbare werkelijkheid ligt eronder als een onwrikbaar fundament. Feiten bestaan wel degelijk; het vergt alleen intellectuele discipline om ze te scheiden van de ruis.
24-06-2026, 18:31 door Anoniem
Als je de reacties hier leest moet het wel een top! documentaire zijn.
Ik ga kijken maar ik denk niet dat ik erg verbaasd zal zijn.

Het bewijst maar weer dat je met intellect geboren word en je het niet krijgt op basis van stemgedrag.
24-06-2026, 19:19 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat jij niet helemaal doorhebt dat feiten niet bestaan. Oke, we kunnen vaststellen dat iemand om 18.03 van zijn fiets viel.
Dat zou dan toch een feit zijn en 18:03 cijfers waarvan je even verderop aangeeft dat je die niet met cijfers moet verwarren.

Maar de meeste gebeurtenissen zijn waarnemingen die door iedereen anders wordt geinterpreteerd en onthouden op basis van hun eigen referenties.
Je verwart weer dingen. Er gebeurt iets buiten je lichaam, bijvoorbeeld die persoon die om 18:03 van zijn fiets viel. Dat is (als dat echt gebeurde) wat ik een feit noem. Jij neemt dat waar met je zintuigen, je ziet en hoort het. Vervolgens verwerken je hersenen dat, en pas daar komen die interpretaties en eigen referenties om de hoek kijken. Wat ik een feit noem zit daarvoor, nog buiten je lichaam. Als niemand het zag was het nog steeds gebeurd.

Je waarneming en interpretatie zullen inderdaad niet perfect zijn. Maar als meerdere mensen het waarnemen, inclusief die persoon die viel trouwens, zullen ze het er allemaal over eens zijn dat er iemand van zijn fiets is gevallen. Het is ook weer niet zo dat de een iemand ziet vallen, een ander hem door ziet fietsen, een derde hem met fiets en al ziet opstijgen en wegvliegen. Dat waarnemingen en interpretaties niet perfect nauwkeurig zijn maakt ze echt niet meteen volkomen onnauwkeurig.

En je moet al helemaal geen cijfers met feiten gaan verwarren. Met cijfers kun je werkelijk alles aantonen wat je wil door zaken op een bepaalde manier te presenteren, bepaalde details niet te laten zien, een perspectief weg te laten, etc.
Dus dat kun je zeker niet zien als feiten.
Als mensen zo consequent onbetrouwbaar met cijfers om zouden gaan dan zouden de natuurkunde en techniek niet bestaan die het mogelijk maakt dat we hier via computers op een website een discussie met elkaar voeren. Kennelijk zijn mensen tot zoveel precisie en betrouwbaarheid in staat dat dat wel lukt.

Andere insteek: als mensen zo consequent maximaal onbetrouwbaar zijn dan moet ik kennelijk alles wat jij schrijft wantrouwen. Misschien moet ik me zelfs wel afvragen of het wel Nederlands is dat je schrijft of dat je alleen maar doet alsof.

Daarnaast is het ook niet zo dat als "experts" op tv je iets wijs proberen te maken het dan feiten zijn. Er zijn altijd intelligente mensen te vinden die precies het tegenovergestelde concluderen.
Daarom gebruik je ook je eigen hersenen, luister je niet alleen maar naar die ene expert, kijk je naar meer dan dat ene tv-programma, en denk je zelf na.

En proberen die experts je iets wijs te maken of hebben ze misschien een mening die op een hoop kennis en ervaring gebaseerd is? Die kan je vergelijken met wat andere experts voor mening over datzelfde onderwerp geven, weet je?

95% van wat jij feiten noemt zijn geen feiten, maar waarnemingen of verkapte meningen.
Wat ik feiten noem is kennelijk iets wezenlijk anders dan wat jij feiten noemt. Ik heb het over wat er gebeurt en wat er is, ongeacht of iemand het waarneemt of niet, jij hebt het over de waarnemingen en interpretaties door mensen.

Als er nu op de achterkant van de maan een meteoriet inslaat waar helemaal niemand weet van heeft, dan is die meteoriet daar nog steeds neergekomen en dan is dat een feit, ook al neemt niemand het waar, interpreteert niemand het, heeft niemand een mening over dat ding, weet niemand het. De werkelijkheid bestaat ook buiten wat mensen waarnemen. Dat is wat ik feiten noem. We kennen lang niet alle feiten, de feiten die we kennen die kennen we lang niet allemaal nauwkeurig, maar dat gebrek zit in onze waarneming en kennis en niet in de werkelijkheid die we waarnemen en deels kennen.

Maar goed, waarom zou ik verder aandacht aan jouw 95% waarnemingen en verkapte meningen geven? Kennelijk is nagenoeg niets op feiten gebaseerd, en dan wordt het volstrekt zinloos om zelfs maar te proberen om met anderen van gedachten wisselen, er klopt toch geen donder van. Of is het alleen maar een frame dat je gebruikt voor degenen die je niet vertrouwt en valt het verder in de praktijk wel mee met je?
Gisteren, 08:47 door Anoniem
Powned, pownen zichzelf behoorlijk.
Dit heeft veel nieuwe leden opgeleverd.

Zo doorzichtig dit zaakje, deze "voormalige leden" waren duidelijk te herkennen als BVNL.
Wybren is uit de kamer en doet nog een wanhopige poging om een trap na te geven.
Vandaag, 12:16 door Anoniem
Ik zou willen dat D66 en consorten zich druk zou maken om alle overheidsinstellingen en de door hun gebruikte datacenters die met grote regelmaat zijn gehackt en platgelegd. Niet te min hun aspiraties en inzet om de burger te bespioneren en af te luisteren, wat ook een datalek is.

Gemeentes, justitie, kadaster, regionale belastingdienst, ik lees hier net ook weer over de belastingdienst die adobe analytics gebruikt. kijk op datalekt.nl en constateer dat de overheid het meest aan de beurt is met lekken.
AddComm datacenter komt gewoon weg met een ransom aanval, zeerwaarschijnlijk gered door de overheid, anders konden de betrokken overeheid instanties niet meer functioneren, afspraak gemaakt met de criminelen dat er geen data op het darkweb gezet zou worden zo was het antwoord.

FVD en ongehoord Nederland mogen mijn bescheiden gegevens die ze hebben delen met heel de wereld. Dat zou niet mogen als ik een D66 lid zou zijn haha, dan zou ik me schamen !

Het Odido lek met 6 miljoen ID's en paspoorten maken ze zich niet druk om, die krijgen ook geen boete.

Ik zou me zo graag uitlaten en tot dingen oproepen maar helaas is dat dan weer niet gepast.
Het blijft natuurlijk een IT security forum.
Ik verwacht dat deze site op een dag zal moeten verdwijnen op last van de overheid gezien de bewijslast die deze site presenteert over de jaren.

Chappeau security.nl
Vandaag, 14:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou willen dat D66 en consorten zich druk zou maken om alle overheidsinstellingen en de door hun gebruikte datacenters die met grote regelmaat zijn gehackt en platgelegd. Niet te min hun aspiraties en inzet om de burger te bespioneren en af te luisteren, wat ook een datalek is.

Gemeentes, justitie, kadaster, regionale belastingdienst, ik lees hier net ook weer over de belastingdienst die adobe analytics gebruikt. kijk op datalekt.nl en constateer dat de overheid het meest aan de beurt is met lekken.
AddComm datacenter komt gewoon weg met een ransom aanval, zeerwaarschijnlijk gered door de overheid, anders konden de betrokken overeheid instanties niet meer functioneren, afspraak gemaakt met de criminelen dat er geen data op het darkweb gezet zou worden zo was het antwoord.

FVD en ongehoord Nederland mogen mijn bescheiden gegevens die ze hebben delen met heel de wereld. Dat zou niet mogen als ik een D66 lid zou zijn haha, dan zou ik me schamen !

Het Odido lek met 6 miljoen ID's en paspoorten maken ze zich niet druk om, die krijgen ook geen boete.

Ik zou me zo graag uitlaten en tot dingen oproepen maar helaas is dat dan weer niet gepast.
Het blijft natuurlijk een IT security forum.
Ik verwacht dat deze site op een dag zal moeten verdwijnen op last van de overheid gezien de bewijslast die deze site presenteert over de jaren.

Chappeau security.nl

Welnee,

Security.nl is één van de meest informatieve websites die men kan raadplegen, juist ook voor niet-techies.

Gaat dus echt niet offline gehaald worden door de overheid, die daarmee in haar eigen voet zou schieten.
Immers, een goed geïnformeerde bevolking omtrent digitale (basis) security telt immers voor twee.

Wel zou 't erg jammer zijn indien Security.nl op enig moment wettelijk opgelegde leeftijdsverificatie moet gaan toepassen op haar bezoekers.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.