image

Signal-voorzitter: AI is niet je vriend, het is geen wezen met bewustzijn

maandag 22 juni 2026, 14:53 door Redactie, 17 reacties

Mensen moeten onthouden dat AI-chatbots zoals ChatGPT niet hun vriend zijn en ook geen wezen met bewustzijn of empathische gesprekspartner, zo stelt Meredith Whittaker, voorzitter van de Signal Foundation, in een interview met Bloomberg. Ze vreest daarnaast de integratie van AI-agents in bijvoorbeeld besturingssystemen, waardoor die ook toegang tot berichten van Signal kunnen krijgen. In dat geval zou er sprake zijn van een backdoor, aldus Whittaker.

Whittaker werd gevraagd met welke privacyzaken mensen rekening moeten houden bij het gebruik van AI. Ze merkt op dat gebruikers hun chats met een AI-chatbot kunnen verwijderen en aangeven dat ze niet willen dat gesprekken worden gedeeld, maar dat het uiteindelijk aan de aanbieder van de dienst is om te bepalen wat er met dergelijke gegevens gebeurt.

Een ander risico dat Whittaker ziet is de opkomst van AI-agents, die autonoom voor de gebruiker allerlei taken uitvoeren. Daarvoor hebben deze AI-agents wel toegang nodig tot zaken als inloggegevens, creditcardgegevens, maar ook chatapps zoals Signal. Volgens Whittaker zou dit in de context van Signal een backdoor zijn. De Signal-voorzitter maakt zich zorgen dat straks Apple, Google of Microsoft een dergelijke AI-agent implementeren en daarmee de privacybelofte van Signal en andere chatapps ondermijnen.

"We zijn getuige van een stille maar ingrijpende verandering", aldus Whittaker. "Er zijn drie bedrijven in de wereld met controle over onze belangrijkste besturingssystemen: Google met Android, Microsoft met Windows en Apple met iOS. Ze kunnen beslissingen nemen die onze gezamenlijke cybersecurity fundamenteel schaden, onze keuze wegnemen die we voor privacy hebben en ontwikkelaars die andere services maken volledig belemmeren."

Reacties (17)
Gisteren, 14:57 door Anoniem
Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.
Gisteren, 15:36 door Anoniem
Klopt, het is gewoon een tool met met woorden schuifelt op basis van prompts die men geeft. (Om het maar heel bot te zeggen, het is complexer dan dat, maar het komt op hetzelfde neer. Het heeft geen intelligentie. (Net zoals mijzelf)
Gisteren, 15:44 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.
Dat zal iemand met kennis en kunde zijn.... Wat AI dus niet is...

Klein verschil...

TheYOSH
Gisteren, 15:48 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.
Dat is fijn, maar dat is dan ook een mens, een AI is geen mens, heeft geen bewustzijn.
Gisteren, 16:00 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.
Probeer eens een chatbot als psychotherapeut te gebruiken en kijk eens waar je dan uitkomt en of je op basis daarvan ook zou suggereren dat het van dezelfde orde is. Of probeer het maar liever niet, dat is soms knap enge kanten opgegaan, met zelfs doden tot gevolg.
Gisteren, 16:14 door Anoniem
NRC: ‘Therapie' of 'vriendschap' met een AI-chatbot is populair, maar kan zeer schadelijk zijn. Wie eenzaam is, kan zich 'gehoord' voelen door het voeren van chats met een bot. Een deel van deze gebruikers leeft in de veronderstelling met 'echte' mensen te communiceren. Dat kan leiden tot zeer gevaarlijke momenten, omdat echte hulp uitblijft.

https://www.security.nl/posting/876018/AP+bezorgd+over+chatbots+gebruikt+voor+mentale+gezondheidszorg
Gisteren, 16:20 door Anoniem
Er zijn drie bedrijven in de wereld met controle over onze belangrijkste besturingssystemen: Google met Android, Microsoft met Windows en Apple met iOS.

Wat ben ik blij dat ik op Linux zit.
Zonder AI of AI-agents in het OS.
Maar wel met Signal.
Gisteren, 16:27 door Anoniem
Jaron Lanier heeft hier wel een mooie visie op;
"er is geen AI, er zijn enkel mensen"

-> https://www.newyorker.com/science/annals-of-artificial-intelligence/there-is-no-ai
Gisteren, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.
Dat is fijn, maar dat is dan ook een mens, een AI is geen mens, heeft geen bewustzijn.
wie weet is een mens eigenlijk ook gewoon een soort machine die in al die jaren heeft geleerd welke respons wenselijk is om een conversatie te kunnen voeren met omstanders....
Gisteren, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.
Probeer eens een chatbot als psychotherapeut te gebruiken en kijk eens waar je dan uitkomt en of je op basis daarvan ook zou suggereren dat het van dezelfde orde is. Of probeer het maar liever niet, dat is soms knap enge kanten opgegaan, met zelfs doden tot gevolg.
Ken je het verhaal van Eliza? https://nl.wikipedia.org/wiki/ELIZA
Of was dat voor jouw tijd?
Gisteren, 17:13 door Anoniem
Schreeuw dat nou niet van de daken want er is heel veel geld op AI ingelegd en voor je het weet is al dat geld verdampt als sneeuw voor de zon. .
Gisteren, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.

Jij hebt waarschijnlijk niet begrepen wat er bedoeld wordt.
Gisteren, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem: Schreeuw dat nou niet van de daken want er is heel veel geld op AI ingelegd en voor je het weet is al dat geld verdampt als sneeuw voor de zon. .
Ik zie het anders, er wordt heel veel van ons gestolen door AI en dat begint al in de vorm van energieverslindende datacenters waar wij de rekening voor betalen en de meer dan verdubbeling van prijzen geheugen en datadragers.

Voor mij is AI overhyped en betalen we er met zijn allen de rekening voor iets wat nutteloos is.
Gisteren, 19:35 door Anoniem
Ach, deze door Whittaker gewaarschuwde Apple-gebruiker (iOs en MacOs) telt voor twee.

Ging er überhaupt al van uit dat Big-Tech en de overheid over je schouder tracht mee te kijken.

En ja, net als iedereen heb ook ik wel het e.e.a. te verbergen.

Signal blijft desondanks mijn favoriete berichten app, ook in het nu aangebroken AI-tijdperk.

Het kat en muisspel tussen de vrije markt, Big-Tech en overheid enerzijds en de burger anderzijds zal geleidelijk in alle hevigheid gaan uitbarsten.

By the way, de privacy vriendelijke Search Assist - voor zover het een AI-product is - van Duckduckgo is eerlijk gezegd toch wel erg handig en verslavend bovendien...
Gisteren, 20:15 door Anoniem
Anders hebben we altijd Emacs nog, die had ook al een ingebouwde psychotherapeut. :P
Gisteren, 21:22 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn psychotherapeut is ook mijn vriend niet. Maar hij/zij helpt me wel de goede weg op.
Ik hoop serieus dat je therapeut meer is dan een randomgenerator op een markov tabel.
Anders sterkte.
Gisteren, 22:41 door Anoniem
Door Anoniem: Schreeuw dat nou niet van de daken want er is heel veel geld op AI ingelegd en voor je het weet is al dat geld verdampt als sneeuw voor de zon. .

Dat gaat toch wel gebeuren.
Net zoals veel andere grote proejcten (bv de betuwelijn) ook eerst failliet moesten gaan, om normaler door te starten.

En "AI" is op dit moment nog een grote hoax.
LLMs <> echte AI
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.