/dev/null - Overig

ABN AMRO gaat e.dentifier uitfaseren

26-06-2023, 10:18 door waterlelie, 93 reacties
Laatst bijgewerkt: 26-06-2023, 10:19
ABN AMRO kondigde december 2022 aan te stoppen met de e.dentifier, een apparaatje waarmee je inlogt op internetbankieren, en kunnen de klanten alleen nog maar inloggen met de smartphone. Uit onderzoek blijkt ook dat 2,6 miljoen Nederlanders niet (geheel) zelfstandig hun bankzaken kunnen doen. Dit komt door de steeds verdergaande digitalisering van de betaaldiensten. Het is een grote, diverse groep die eerder groter dan kleiner wordt.

Als argument hiervoor wijst de ABN AMRO o.a. op de kostenbesparing door het stoppen met het apparaat, en het draagt niet bij voor een beter milieu. Ook is de e.dentifier niet prettig in het gebruik. Vooral niet voor klanten met een beperking, volgens de ABN AMRO. Voorlopig zal de e.dentifier heel 2023 nog te gebruiken zijn, en te bestellen.

Op dit moment onderzoekt de ABN AMRO naar een geschikte oplossing voor klanten die geen smartphone hebben, of deze daarvoor willen laten gebruiken.

De consumentenbond vind het besluit van de ABN AMRO bank om met de e.dentifier te stoppen een begrijpelijke keuze, met de aantekening, dat de ABN AMRO een ruime overgangstermijn instelt. Ook vinden we het belangrijk dat de bank hulp of een alternatief biedt aan klanten die geen smartphone kunnen of willen gebruiken. Er mogen geen klanten buiten de boot vallen. (bron Consumentenbond 20 april 2023)
Reacties (93)
26-06-2023, 10:37 door Anoniem
Ik weet niet hoe het gebruik van de e-dentifier was, maar ik gebruik regelmatig een RaboReader.
Dat ding werkt super makkelijk en voelt nog eens veilig aan ook.

Als de Rabobank dat ding uit gaat faseren, kan ik dus niks meer online kopen.
Laten we hopen dat ze dat ding dus nog even in gebruik houden...
26-06-2023, 11:30 door Anoniem
Uit onderzoek blijkt ook dat 2,6 miljoen Nederlanders niet (geheel) zelfstandig hun bankzaken kunnen doen.

Als argument hiervoor wijst de ABN AMRO o.a. op de kostenbesparing door het stoppen met het apparaat, en het draagt niet bij voor een beter milieu.

Bewindvoerders voor 2,6 miljoen Nederlanders lijkt mij duurder voor de samenleving als de besparing die je krijgt door te stoppen met de e.dentifier. Bewindvoering kost zo'n 100 euro per maand herinner ik mij. Als er al genoeg bewindvoerders zijn voor zoveel rekeninghouders.

Maar de ABN AMRO zal het wel beter weten. Het is hun beroep immers om hier iets van te vinden. Is de overheid nog steeds grootaandeelhouder van ABN AMRO? Laat ze hier dan wat aan doen. Oh wacht..
26-06-2023, 11:32 door Anoniem
Een heel goede zaak dat deze "authenticatie via de bankpas" nu eindelijk het veld moet ruimen. Dat was altijd al een dom systeem: je hele beveiliging bij de bank hangt aan je pas+pincode, die je de hele dag op zak hebt en die code tik je op allerlei plekken in (de e.dentifier was alleen een algemene reader die voor alle klanten hetzelfde was, dus een dief van je pas heeft er vast wel een).

Hopelijk voor de ABN AMRO klanten komt men dan nu met een systeem zoals ING heeft: een gepersonaliseerde reader. Dat heeft ING ingevoerd voor de mensen die geen app willen of kunnen gebruiken.
26-06-2023, 11:53 door Anoniem
Door waterlelie: (bron Consumentenbond 20 april 2023)
Daar valt naar te linken:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/abn-amro-e.dentifier-verdwijnt
26-06-2023, 12:02 door Anoniem
"Op dit moment onderzoekt de ABN AMRO naar een geschikte oplossing voor klanten die geen smartphone hebben, of deze daarvoor willen laten gebruiken."
Die mogen dan zonder kosten hun rekening opzeggen bij ABN.
26-06-2023, 13:00 door Anoniem
Ik ga mijn mobiel niet gebruiken voor mijn bankrekeningen.
Ik vertrouw een mobiel voor geen meter.
26-06-2023, 13:00 door Anoniem
Hopelijk voor de ABN AMRO klanten komt men dan nu met een systeem zoals ING heeft: een gepersonaliseerde reader. Dat heeft ING ingevoerd voor de mensen die geen app willen of kunnen gebruiken.

Maar hier onder weer een van die reacties van iemand die wel praat maar niet weet waarover, en als je dan om een
reactie vraagt dan kunnen ze geen antwoord geven want ze weten het niet. Dus die het het hier onder geschreven
heeft wees slim en ga navraag doen voor je reageert.

Een heel goede zaak dat deze "authenticatie via de bankpas" nu eindelijk het veld moet ruimen. Dat was altijd al een dom systeem: je hele beveiliging bij de bank hangt aan je pas+pincode, die je de hele dag op zak hebt en die code tik je op allerlei plekken in (de e.dentifier was alleen een algemene reader die voor alle klanten hetzelfde was, dus een dief van je pas heeft er vast wel een).

en het draagt niet bij voor een beter milieu.
Dit vind ik een zeer zwak argument want zo lijkt het dat die smartphones wel milieuvriendelijk zijn. En dan praten we hier
alleen over de smartphone en niet wat er nog allemaal bij komt.

https://www.androidplanet.nl/nieuws/smartphone-milieu/

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/tips-voor-gebruik-smartphone/
26-06-2023, 13:10 door Anoniem
Door Anoniem: Een heel goede zaak dat deze "authenticatie via de bankpas" nu eindelijk het veld moet ruimen. Dat was altijd al een dom systeem: je hele beveiliging bij de bank hangt aan je pas+pincode, die je de hele dag op zak hebt en die code tik je op allerlei plekken in (de e.dentifier was alleen een algemene reader die voor alle klanten hetzelfde was, dus een dief van je pas heeft er vast wel een).

Hopelijk voor de ABN AMRO klanten komt men dan nu met een systeem zoals ING heeft: een gepersonaliseerde reader. Dat heeft ING ingevoerd voor de mensen die geen app willen of kunnen gebruiken.
En je hebt een telefoon zeker niet vaker op zak dan een e-dentifier of token?

Er was niks dom aan het systeem de beveiliging code was anders dan je regulie pin en twee je neemt zo token ook niet constant mee je doet er enkel betalingen mee die je niet via de reguliere pin kan doen. Het is niet alsof je in de winkel staat en je e-dentifier uit je broekzak moet halen.

Ze zijn ongevoelig voor hacks ze sturen geen signaal uit. Ze kunnen niet gebruteforced worden door dat ze simpelweg niet de verwerking snelheid hebben daarvoor nog batterijcapaciteit en na 3 tot 5 keer verkeerd al gelocked raken.

Tegen over een app die waarschijnlijk geschreven is met delen kant en klare code uit verschillende repositories, lakse veiligheid audits ondergaat of gevoelig is voor supply chain hacking en OS exploits. Naast dat de gegevens ook nog eens vaak gedeeld worden met de supply chain die geen beep geeft om de GDPR eisen en waar jij als eindgebruiker nooit over hoort tenzij je de kleine lettertjes leest.

Gezondverstand was het enige dat nodig was en dat ontbreekt nogal vaak helaas.
26-06-2023, 13:13 door Anoniem
Dat is toch jofel van de ABN dat je zonder kosten jouw rekening mag opzeggen. Mensen die een zak-tracker hebben mogen dan wel afrekenen als die hun rekening opzeggen. Is dat dan een vorm van positieve discriminatie?
26-06-2023, 13:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een heel goede zaak dat deze "authenticatie via de bankpas" nu eindelijk het veld moet ruimen. Dat was altijd al een dom systeem: je hele beveiliging bij de bank hangt aan je pas+pincode, die je de hele dag op zak hebt en die code tik je op allerlei plekken in (de e.dentifier was alleen een algemene reader die voor alle klanten hetzelfde was, dus een dief van je pas heeft er vast wel een).

Hopelijk voor de ABN AMRO klanten komt men dan nu met een systeem zoals ING heeft: een gepersonaliseerde reader. Dat heeft ING ingevoerd voor de mensen die geen app willen of kunnen gebruiken.
En je hebt een telefoon zeker niet vaker op zak dan een e-dentifier of token?

Er was niks dom aan het systeem de beveiliging code was anders dan je regulie pin en twee je neemt zo token ook niet constant mee je doet er enkel betalingen mee die je niet via de reguliere pin kan doen. Het is niet alsof je in de winkel staat en je e-dentifier uit je broekzak moet halen.

Ze zijn ongevoelig voor hacks ze sturen geen signaal uit. Ze kunnen niet gebruteforced worden door dat ze simpelweg niet de verwerking snelheid hebben daarvoor nog batterijcapaciteit en na 3 tot 5 keer verkeerd al gelocked raken.

Ik denk dat je het probleem van de e.dentifier niet begrepen hebt!
ABN AMRO gebruikt voor ALLE handelingen in de telebankieren omgeving de authenticatie via de pas en e.dentifier.
Dat betekent dat zelfs handelingen als het instellen van een paslimiet of een limiet van overboekingen per dag via
dat mechanisme verlopen. Als je je pas en pincode kwijt bent ben je ALLES kwijt.
Bij ING is dat anders, Als ik mijn pas en pincode kwijt ben dan kan de dief alleen de daglimiet pinnen en die niet
verhogen. Daar is de ING reader en een ANDERE pincode, plus een usernaam en password voor nodig. Die extra
items staan los van de pas, en die neem je niet mee naar de supermarkt.
Als een dief je pincode meekijkt en je pas rooft heb je bij ABN een groot probleem. Bij ING niet.
26-06-2023, 14:05 door Anoniem
De consumentenbond is niet langer VOOR consumenten en ABN Amro is niet meer DE bank als deze zich niet samen gaan opwerpen voor een vervangend losse token-generator.
26-06-2023, 14:34 door Anoniem
Jammer, want de ABN-AMRO app bevat oa. Google trackers (Google Firebase Analytics en meer)
Eigenlijk doen alle banken dat via hun apps.
Dan zal ik een tweede smartphone moeten kopen om deze alleen aan te zetten voor bank en NS-zaken...
Ik weet dat een tweede profiel op een telefoon een beetje helpt, maar ik heb liever een aparte telefoon die ik dan als identifiër gebruik en waarop ik verder geen persoonlijke dingen doe.
De website zal ongetwijfelt ook trackers hebben, maar die kan ik beter scheiden van mijn persoonlijke leven dan een app die 24-7 alle smartphone metadata kan inzien en verkopen.
Een app is veel indringender.
26-06-2023, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is toch jofel van de ABN dat je zonder kosten jouw rekening mag opzeggen. Mensen die een zak-tracker hebben mogen dan wel afrekenen als die hun rekening opzeggen. Is dat dan een vorm van positieve discriminatie?

Weer iemand die van alles aan het verzinnen is ?

Iemand roept "zonder kosten" en kip zonder kop rent er achteraan omdat zhij denkt dat er kosten zitten aan het opzeggen van een rekening.

Bankrekening opzeggen zitten , bij de ABN, zo te zien uberhaupt geen kosten aan .

https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/beheer-betaalrekening/rekening-opzeggen.html
26-06-2023, 15:00 door waterlelie
Maar als de e.dentifier niet meer beschikbaar is, hoe stellen we dan de app in:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaal-voor/senioren/online-bankieren/handleiding-app/eerste-keer-gebruiken.html
26-06-2023, 15:08 door Anoniem
Door waterlelie: Maar als de e.dentifier niet meer beschikbaar is, hoe stellen we dan de app in:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaal-voor/senioren/online-bankieren/handleiding-app/eerste-keer-gebruiken.html

Dan moet je even langs het filiaal met je identiteitskaart. Oh..
26-06-2023, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een heel goede zaak dat deze "authenticatie via de bankpas" nu eindelijk het veld moet ruimen. Dat was altijd al een dom systeem: je hele beveiliging bij de bank hangt aan je pas+pincode, die je de hele dag op zak hebt en die code tik je op allerlei plekken in (de e.dentifier was alleen een algemene reader die voor alle klanten hetzelfde was, dus een dief van je pas heeft er vast wel een).

Hopelijk voor de ABN AMRO klanten komt men dan nu met een systeem zoals ING heeft: een gepersonaliseerde reader. Dat heeft ING ingevoerd voor de mensen die geen app willen of kunnen gebruiken.
En je hebt een telefoon zeker niet vaker op zak dan een e-dentifier of token?

Er was niks dom aan het systeem de beveiliging code was anders dan je regulie pin en twee je neemt zo token ook niet constant mee je doet er enkel betalingen mee die je niet via de reguliere pin kan doen. Het is niet alsof je in de winkel staat en je e-dentifier uit je broekzak moet halen.

Ze zijn ongevoelig voor hacks ze sturen geen signaal uit. Ze kunnen niet gebruteforced worden door dat ze simpelweg niet de verwerking snelheid hebben daarvoor nog batterijcapaciteit en na 3 tot 5 keer verkeerd al gelocked raken.

Ik denk dat je het probleem van de e.dentifier niet begrepen hebt!
ABN AMRO gebruikt voor ALLE handelingen in de telebankieren omgeving de authenticatie via de pas en e.dentifier.
Dat betekent dat zelfs handelingen als het instellen van een paslimiet of een limiet van overboekingen per dag via
dat mechanisme verlopen. Als je je pas en pincode kwijt bent ben je ALLES kwijt.
Bij ING is dat anders, Als ik mijn pas en pincode kwijt ben dan kan de dief alleen de daglimiet pinnen en die niet
verhogen. Daar is de ING reader en een ANDERE pincode, plus een usernaam en password voor nodig. Die extra
items staan los van de pas, en die neem je niet mee naar de supermarkt.
Als een dief je pincode meekijkt en je pas rooft heb je bij ABN een groot probleem. Bij ING niet.
Nee ik snap je probleem inderdaad niet want als je je pas en je pin tegelijk kwijt bent heb je niet zorgvuldig gehandeld.
En als je merkt dat die weg zijn wat nogal gauw gebeurt als iemand die pas uit je hand grist dan bel je je bank om je pas te blokkeren en dan werkt die e-dentifier ook niet meer.
Niks anders dan een reguliere pin en pas situatie.

En ING voorbeeld is leuk en aardig maar ABN Ambro gaat over op een app niet op de methode van ING.
IK kan ook wel veiligere methodes verzinnen dan de E-dentifier maar een app is daar zeker niet eentje van.

Mijn bank bijvoorbeeld werkt met een 8 cijferige security code op een fysiek token waarbij je een token uitgifte nummer moet invullen. Ik ken de token uitgifte nummer uit mijn hoofd heb de sticker met de code dan ook verwijderd. Dus als die gejat wordt veel plezier ermee al heb je mijn security code je komt er niet mee verder.
26-06-2023, 17:19 door spatieman
dus mensen worden gedwongen om een slimme telefoon te kopen waar ze waarschijnlijk niet om weten te gaan.
26-06-2023, 17:20 door spatieman
Door Anoniem:
Door waterlelie: Maar als de e.dentifier niet meer beschikbaar is, hoe stellen we dan de app in:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaal-voor/senioren/online-bankieren/handleiding-app/eerste-keer-gebruiken.html

Dan moet je even langs het filiaal met je identiteitskaart. Oh..

Welk filiaal ????
die wat 100km verderop nog is ?
die wat maar 1 dag in de week open is op onmogelijke tijden, en dat maar voor 3 uur per dag ?
26-06-2023, 17:56 door Anoniem
Dat wordt voor menig abn-amro klant gewoon overstappen naar de rabo want die heeft het beter geregeld. Waarom willen ze nu perse iedereen dwingen al hun betalingen en bankzaken te doen op een klein onhandig apparaat dat zo uit de broekzak kan vallen?
26-06-2023, 18:25 door Anoniem
Mijn bank bijvoorbeeld werkt met een 8 cijferige security code op een fysiek token waarbij je een token uitgifte nummer moet invullen.
Ben benieuwd wat voor bank dit mag zijn is misschien wel iets voor mij. Trouwens die code had je gewoon kunnen
versleutelen met een voor jou gemakkelijk te onthouden wachtwoord lijkt mij gemakkelijker maar ieder zijn eigen
meug.
26-06-2023, 19:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Nee ik snap je probleem inderdaad niet want als je je pas en je pin tegelijk kwijt bent heb je niet zorgvuldig gehandeld.
Tuurlijk joh!
Nou ik ben blij dat dit bij mijn bank geen probleem is en wens de klanten van ABN veel succes en sterkte!
27-06-2023, 06:02 door Anoniem
Tot het moment dat je niet meer bij je account kunt om betalingen te verrichten.
27-06-2023, 08:01 door Anoniem
Door Anoniem: Dat wordt voor menig abn-amro klant gewoon overstappen naar de rabo want die heeft het beter geregeld. Waarom willen ze nu perse iedereen dwingen al hun betalingen en bankzaken te doen op een klein onhandig apparaat dat zo uit de broekzak kan vallen?

Het zou mij niet verbazen als de Rabo ook de reader uit gaat faseren. Goed voorbeeld doet goed volgen ofzo.
27-06-2023, 10:16 door Anoniem
Ik zit niet bij de ABN Amro dus ervaring heb ik er niet mee, maar ik vind de redenering vreemd

kostenbesparing: ja je bespaart kosten maar de gebruikers betalen er voor via de kosten van de bankrekening, gaan de tarieven dan ook om laag? (antwoord tuurlijk niet).
beter milieu: tja ik vraag me af of het gehele telebankieren goed voor het milieu is met al die draaiende server
e.dentifier niet prettig in het gebruik: dus ze hebben een slecht product gemaakt, vervang het dan door een betere? Ik vraag me af of hun app wel prettig is in gebruik
Vooral niet voor klanten met een beperking: ik herhaal dus ze hebben een slecht product gemaakt, vervang het dan door een betere? Is de app wel prettig voor klanten met een beperking?

Is een app veiliger als een hardtoken?
27-06-2023, 11:09 door Anoniem
Smartphone = potentiële spyware.
Niet aan beginnen.

Er zijn tal van mensen en bedrijven die van alles en nog wat van je willen weten om er hun voordeel mee te doen,
ook al kan het voor jou wel eens nadelig uitpakken. Soms heel erg nadelig. Dit kan allemaal dankzij de smartphone.
En jij? Jij weet nergens van totdat het te laat is.
Banken zullen hier geen uitzondering op zijn als je rechtstreeks via hun app op jouw smartphone bankzaken gaat doen..

Mocht er inderdaad spyware zijn geïnstalleerd dan geldt in het algemeen het volgende:
"In almost all cases, smartphone spyware is installed without the consent and knowledge of the person concerned."
En wat je niet weet bestaat voor jou niet. Dus je gaat er lekker mee door.
En daar is de bank heel blij mee...
27-06-2023, 13:46 door Anoniem
Door Anoniem: Smartphone = potentiële spyware.
Niet aan beginnen.

Er zijn tal van mensen en bedrijven die van alles en nog wat van je willen weten om er hun voordeel mee te doen,
ook al kan het voor jou wel eens nadelig uitpakken. Soms heel erg nadelig. Dit kan allemaal dankzij de smartphone.
En jij? Jij weet nergens van totdat het te laat is.
Banken zullen hier geen uitzondering op zijn als je rechtstreeks via hun app op jouw smartphone bankzaken gaat doen...

Voor een instantie die op de cent nauwkeurig weet waar jij je geld aan uitgeeft of aan wie, denk ik dat een smartphone in plaats van een identifier niet veel informatie extra op gaat leveren.

Wèl is de software op een smartphone sneller te veranderen bij problemen en vergt het minder onderhoud. Je kan sneller keys roteren en sneller functionaliteit toevoegen. Maar zeker - vooral niet aan een smartphone beginnen, maar vooral via een browser op een vol-chinese-chips doos je mening ventileren op een website ;)
27-06-2023, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: Tot het moment dat je niet meer bij je account kunt om betalingen te verrichten.
Dit heb ik nu bij Leaseplan Bank. Moet mij opnieuw identificeren, werkt niet (en is uitermate privacy-onvriendelijk). Nu mag ik niet meer bij mijn geld en bij het Kifid halen ze hun schouders op (de directeur van LPB overigens ook, pas toen ik hem een mail stuurde kwam er een reactie vanuit hun, lekkere organisatie. Dat is jammer, hun dienst is/was verder prima)).
Prima, hun heffen vanzelf wel de rekening op. Daar wachten we dan maar netjes op.
27-06-2023, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat wordt voor menig abn-amro klant gewoon overstappen naar de rabo want die heeft het beter geregeld. Waarom willen ze nu perse iedereen dwingen al hun betalingen en bankzaken te doen op een klein onhandig apparaat dat zo uit de broekzak kan vallen?

Het zou mij niet verbazen als de Rabo ook de reader uit gaat faseren. Goed voorbeeld doet goed volgen ofzo.
De website van de Rabobank is tegenwoordig helemaal toegespitst op mobiel gebruik. Denk dat het meer een kopie van hun applicatie is. Vandaar ook dat het niet meer prettig werkt en je eigen suf scrolt. Het niet meer kunnen overboeken van meerdere transacties tegelijk (absurd), zal vast met hun app makkelijker gaan (geen ervaring).
Daarnaast een klantenservice die onbereikbaar is en geen contactformulier.
Doet mij sterk denken dat jij helaas gelijk gaat krijgen.
27-06-2023, 17:02 door johanw
Door waterlelie: Maar als de e.dentifier niet meer beschikbaar is, hoe stellen we dan de app in:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaal-voor/senioren/online-bankieren/handleiding-app/eerste-keer-gebruiken.html

Toen ik dat pas op een nieuwe telefoon deed kreeg ik de optie m'n ID kaart of rijbewijs te scannen, net zoals de DigiD app dat doet. Ik heb toch maar de pas + edentifier gebruikt.
27-06-2023, 18:19 door Briolet
Ik zie nog wel meer problemen als de e.reader verdwijnt.

Bij ons hebben meerdere personen toegang tot de zakelijke rekening. b.v. om betalingen te doen of binnenkomende betalingen te verwerken. Nu blijft het pasje altijd in een beveiligde ruimte liggen. Het personeel kan thuis niet bij de rekening komen.

Als ze hun privé telefoon moeten koppelen, kunnen ze ook thuis bij de zakelijke rekening komen en dat zal nooit mogen van het bedrijf. Dus zal de zaak een (goedkope) smartphone moeten kopen die alleen voor internet bankieren gebruikt wordt en die op de beveiligde plek komt te liggen waar nu het bankpasje ligt.

Door johanw: Toen ik dat pas op een nieuwe telefoon deed kreeg ik de optie m'n ID kaart of rijbewijs te scannen, net zoals de DigiD app dat doet. Ik heb toch maar de pas + edentifier gebruikt.

Maar aan een bedrijfsrekening zit geen persoon met ID kaart of rijbewijs gekoppeld.
28-06-2023, 00:03 door johanw
Door Briolet:
Maar aan een bedrijfsrekening zit geen persoon met ID kaart of rijbewijs gekoppeld.

Daar zullen ze vast iets anders voor verzinnen maar omdat ik geen bedrijfsrekening heb zal ik die vraag niet krijgen. Je moet namelijk eerst het rekening hummer opgeven waar je de app voor instelt dus ze weten wat voor soort rekening het is vor je begint.
28-06-2023, 06:13 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie nog wel meer problemen als de e.reader verdwijnt.

Bij ons hebben meerdere personen toegang tot de zakelijke rekening. b.v. om betalingen te doen of binnenkomende betalingen te verwerken. Nu blijft het pasje altijd in een beveiligde ruimte liggen. Het personeel kan thuis niet bij de rekening komen.

Als ze hun privé telefoon moeten koppelen, kunnen ze ook thuis bij de zakelijke rekening komen en dat zal nooit mogen van het bedrijf. Dus zal de zaak een (goedkope) smartphone moeten kopen die alleen voor internet bankieren gebruikt wordt en die op de beveiligde plek komt te liggen waar nu het bankpasje ligt.

Door johanw: Toen ik dat pas op een nieuwe telefoon deed kreeg ik de optie m'n ID kaart of rijbewijs te scannen, net zoals de DigiD app dat doet. Ik heb toch maar de pas + edentifier gebruikt.

Maar aan een bedrijfsrekening zit geen persoon met ID kaart of rijbewijs gekoppeld.
Dat klinkt als een erg onveilige situatie, bij fouten/misbruik is nooit vast te stellen wie van die personen die toegang hebben tot de rekening het hebben gedaan.
28-06-2023, 08:03 door Anoniem
Je kunt alle argumenten benoemen maar dat milieu argument wordt ik een beetje misselijk van. Dat slaat nergens op. Dat gebruiken ze ook als argument voor een digitaal postvak ipv een envelop. Terwijl ik zeker weet dat een eenmalige brief veel beter voor het milieu is dan een "eeuwig" opgeslagen brief in een datacloud.
28-06-2023, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Smartphone = potentiële spyware.
Niet aan beginnen.

Er zijn tal van mensen en bedrijven die van alles en nog wat van je willen weten om er hun voordeel mee te doen,
ook al kan het voor jou wel eens nadelig uitpakken. Soms heel erg nadelig. Dit kan allemaal dankzij de smartphone.
En jij? Jij weet nergens van totdat het te laat is.
Banken zullen hier geen uitzondering op zijn als je rechtstreeks via hun app op jouw smartphone bankzaken gaat doen...

Voor een instantie die op de cent nauwkeurig weet waar jij je geld aan uitgeeft of aan wie, denk ik dat een smartphone in plaats van een identifier niet veel informatie extra op gaat leveren.
Hoeft maar een beperkt deel te zijn. Wel eens van contant geld gehoord? (of meerdere banken)
Maar door een app van de bank te installeren geef je je bank een kans om eventueel óók mee te kijken met hele andere zaken die je óók op je smartphone doet. (draadloos en dus meestal ongemerkt en onzichtbaar)

Wèl is de software op een smartphone sneller te veranderen bij problemen en vergt het minder onderhoud. Je kan sneller keys roteren en sneller functionaliteit toevoegen. Maar zeker - vooral niet aan een smartphone beginnen, maar vooral via een browser op een vol-chinese-chips doos je mening ventileren op een website ;)
PC zonder WiFi met Wireshark is your friend, en installeer eventueel een firewall die alleen netwerkverkeer doorlaat van en naar websites die jij op dat moment toestaat.
k Heb nog nooit een "Chinese PC" meegemaakt die op eigen houtje ongevraagd contact met een chinese server o.i.d. zou maken. Voor zover er ongewenst contact werd gezocht, lag het aan de software of aan de bezochte server die je ergens anders naar toe probeert te sturen. Er zijn een beperkt aantal gevallen bekend dat er tijdens transport met de firmware bleek te zijn geknoeid. Zoiets wordt vaak al ontdekt voordat de PCs bij de gebruikers zijn belandt.
28-06-2023, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt alle argumenten benoemen maar dat milieu argument wordt ik een beetje misselijk van. Dat slaat nergens op. Dat gebruiken ze ook als argument voor een digitaal postvak ipv een envelop. Terwijl ik zeker weet dat een eenmalige brief veel beter voor het milieu is dan een "eeuwig" opgeslagen brief in een datacloud.
Het milieu wordt hier zelfs gebruikt als een argument om bewoners van bepaalde wijken hier te dwingen om hun
gasketel en fornuis weg te gooien en op electrisch over te gaan. Dan heb je ECHT niks begrepen van het milieu...
Maar het zou men niks verbazen als dezelfde soort naieve GroenLinkse meisjes die dat bij de gemeente bedenken
ook bij de ABN werken. "hoe kan ik dit over het milieu maken".
28-06-2023, 11:26 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie nog wel meer problemen als de e.reader verdwijnt.

Bij ons hebben meerdere personen toegang tot de zakelijke rekening. b.v. om betalingen te doen of binnenkomende betalingen te verwerken. Nu blijft het pasje altijd in een beveiligde ruimte liggen. Het personeel kan thuis niet bij de rekening komen.

Als ze hun privé telefoon moeten koppelen, kunnen ze ook thuis bij de zakelijke rekening komen en dat zal nooit mogen van het bedrijf. Dus zal de zaak een (goedkope) smartphone moeten kopen die alleen voor internet bankieren gebruikt wordt en die op de beveiligde plek komt te liggen waar nu het bankpasje ligt.

Zou natuurlijk ook kunnen dat die koppeling met een telefoon juist een verbetering is, omdat je dan niet meer dat ene
heilige pasje hebt waarvan iedereen de pin weet (dat wellicht in de kluis ligt met een post-it met de pin erop), maar een
koppeling op de telefoon van een aantal mensen waarbij de bank "weet" welke persoon de betaling geautoriseerd heeft
en het dus veel lastiger wordt om er mee te frauderen zonder dat uitkomt wie het gedaan heeft.
28-06-2023, 12:08 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Smartphone = potentiële spyware.
Niet aan beginnen.

Er zijn tal van mensen en bedrijven die van alles en nog wat van je willen weten om er hun voordeel mee te doen,
ook al kan het voor jou wel eens nadelig uitpakken. Soms heel erg nadelig. Dit kan allemaal dankzij de smartphone.
En jij? Jij weet nergens van totdat het te laat is.
Banken zullen hier geen uitzondering op zijn als je rechtstreeks via hun app op jouw smartphone bankzaken gaat doen...

Voor een instantie die op de cent nauwkeurig weet waar jij je geld aan uitgeeft of aan wie, denk ik dat een smartphone in plaats van een identifier niet veel informatie extra op gaat leveren.
Hoeft maar een beperkt deel te zijn. Wel eens van contant geld gehoord? (of meerdere banken)
Maar door een app van de bank te installeren geef je je bank een kans om eventueel óók mee te kijken met hele andere zaken die je óók op je smartphone doet. (draadloos en dus meestal ongemerkt en onzichtbaar)
Plus Google kijkt mee met je bankzaken.
28-06-2023, 12:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Mijn bank bijvoorbeeld werkt met een 8 cijferige security code op een fysiek token waarbij je een token uitgifte nummer moet invullen.
Ben benieuwd wat voor bank dit mag zijn is misschien wel iets voor mij. Trouwens die code had je gewoon kunnen
versleutelen met een voor jou gemakkelijk te onthouden wachtwoord lijkt mij gemakkelijker maar ieder zijn eigen
meug.
Triodos gaat het om. Het is een dure bank qua maandkosten maar eigenlijk nooit storingen. Ik zou het niet adviseren als je sporadische betalingen doet simpelweg te duur voor wat het biedt maar als je tientallen transacties doet per dag dan is storingvrij zeer belangrijk.

Wel een waarschuwing Triodos ondersteund geen iDIN wat voor mij een grote plus is maar misschien een dealbreaker aan jouw kant dus goed om te benoemen.

Verder op je antwoord
Ik heb keymanager software maar dat gebruik ik niet voor bank data die staat nergens opgeslagen.
Dan moet ik ten alle tijden mijn telefoon ook bij me hebben voor validatie een onnodige complexiteit in mijn ogen.
Het token modelnummer is maar 10 cijfers dus dat is voor mij iedergeval makkelijk te onthouden.
28-06-2023, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Ik zie nog wel meer problemen als de e.reader verdwijnt.

Bij ons hebben meerdere personen toegang tot de zakelijke rekening. b.v. om betalingen te doen of binnenkomende betalingen te verwerken. Nu blijft het pasje altijd in een beveiligde ruimte liggen. Het personeel kan thuis niet bij de rekening komen.

Als ze hun privé telefoon moeten koppelen, kunnen ze ook thuis bij de zakelijke rekening komen en dat zal nooit mogen van het bedrijf. Dus zal de zaak een (goedkope) smartphone moeten kopen die alleen voor internet bankieren gebruikt wordt en die op de beveiligde plek komt te liggen waar nu het bankpasje ligt.

Zou natuurlijk ook kunnen dat die koppeling met een telefoon juist een verbetering is, omdat je dan niet meer dat ene
heilige pasje hebt waarvan iedereen de pin weet (dat wellicht in de kluis ligt met een post-it met de pin erop), maar een
koppeling op de telefoon van een aantal mensen waarbij de bank "weet" welke persoon de betaling geautoriseerd heeft
en het dus veel lastiger wordt om er mee te frauderen zonder dat uitkomt wie het gedaan heeft.

Het hangt van je threat model af .

Ik kan me wel goed indenken dat een gedeeld token (bankpas, hier) dat op een fysiek beveiligde plaats ligt - waar over het algemeen ook wel zicht is op gebruik/toegang de voorkeur kan hebben boven persoonlijke credentials met toegang (bankapp) die "overal" naar toe meegaan.

Wat heb je eraan, als je ziet dat 150K is weggeboekt door "boekhouder jan" , en jan zit in tranen dat ie z'n telefoon in voetbalkantine had laten liggen en dat later pas merkte ?
Dat geld is weg , en als je niet heel hard kunt bewijzen dat het bewuste fraude was door de toegangsgemachtigde ga je zelfs geen veroordeling krijgen dat ie het terug moet betalen , en is het gewoon een gevalletje bedrijfsschade .
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je kunt alle argumenten benoemen maar dat milieu argument wordt ik een beetje misselijk van. Dat slaat nergens op. Dat gebruiken ze ook als argument voor een digitaal postvak ipv een envelop. Terwijl ik zeker weet dat een eenmalige brief veel beter voor het milieu is dan een "eeuwig" opgeslagen brief in een datacloud.
Het milieu wordt hier zelfs gebruikt als een argument om bewoners van bepaalde wijken hier te dwingen om hun
gasketel en fornuis weg te gooien en op electrisch over te gaan. Dan heb je ECHT niks begrepen van het milieu...
Maar het zou men niks verbazen als dezelfde soort naieve GroenLinkse meisjes die dat bij de gemeente bedenken
ook bij de ABN werken. "hoe kan ik dit over het milieu maken".

Het argument "kostenbesparing" is al even uit de lucht gegrepen, m.a.w. een leugen. De e.dentifier kost bijna niets, het zijn simpele, generieke apparaatjes die grootschalig kunnen worden geproduceerd, dus tegen lage kosten. Slechts een fractie van de kosten van een smartphone, en de productiekosten daarvan zijn tegenwoordig ook al zeer gering. Over de kosten van digitale infrastructuur hoor je ABN of andere banken of bedrijven nooit iets zeggen, die bestaan volgens hun kennelijk niet.

Het argument "gebruiksonvriendelijkheid" is ook gefantaseerd. Er is geen enquete onder gebruikers gehouden m.b.t. tot hun wensen. Integendeel, klachten van gebruikers over het door de bank gebruiksonvriendelijker MAKEN van de e.dentifier (door die enige tijd lang onzichtbaar te maken op het beginscherm) zijn door de bank terzijde geschoven.

Het gaat de leugenfabriek ABN en andere banken om het verder ontmantelen van de privacy, en dus de veiligheid, bij de transacties van cliënten, ter voorbereiding op een systeem waarin niemand nog privé betalingen kan doen zonder dat de overheid en grote bedrijven elk moment live meekijken. Door de privacy al aan de bron te elimineren (d.m.v. opgedrongen smartphone-gebruik), kan de bank zijn verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de privacy van klanten afschuiven naar Google, Apple, AIVD, NSA etc. Dit is in strijd met de wet (AVG), maar onze Nederlandse "onafhankelijke" "rechters" zullen wel gedienstig zwichten voor het onbewezen argument van "kostenbesparing". Bewijs is voor hen niet nodig want de bank wil het en zet het in een "contract" (lees: de eenzijdig opgelegde algemene voorwaarden), dus is er zogenaamd een wettelijke grondslag (artikel 6 lid 1 onder b AVG: noodzaak t.b.v. de uitvoering v.e. contract).

Zo heeft ons Europese bewind en zijn Nederlandse onderaannemer (regering+rechterlijke macht+banken etc., het polderconglomeraat) handig geregeld dat wij geen recht op privacy meer hebben, terwijl we dat in naam (voor de buhne, als opium voor het volk) zogenaamd wel hebben.

M.J.
28-06-2023, 16:02 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Het gaat de leugenfabriek ABN en andere banken om het verder ontmantelen van de privacy, en dus de veiligheid, bij de transacties van cliënten, ter voorbereiding op een systeem waarin niemand nog privé betalingen kan doen zonder dat de overheid en grote bedrijven elk moment live meekijken.
Dat lijkt me ook uit de lucht gegrepen en gefantaseerd, dus een beetje vreemd dat je daar mee komt nadat je de
argumenten van ABN uit de lucht gegrepen en gefantaseerd noemt...
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Het gaat de leugenfabriek ABN en andere banken om het verder ontmantelen van de privacy, en dus de veiligheid, bij de transacties van cliënten, ter voorbereiding op een systeem waarin niemand nog privé betalingen kan doen zonder dat de overheid en grote bedrijven elk moment live meekijken.
Dat lijkt me ook uit de lucht gegrepen en gefantaseerd, dus een beetje vreemd dat je daar mee komt nadat je de
argumenten van ABN uit de lucht gegrepen en gefantaseerd noemt...

Noem het een hypothese, gebaseerd op waarnemingen ten aanzien van het gedrag van banken (m.n. ABN) en het gedrag van bedrijven en instanties in verschillende delen van de maatschappij. Wie de afgelopen jaren niet onder een steen heeft gelegen, ziet opvallende overeenkomsten tussen de manier waarop ogenschijnlijk heel verschillende organisaties omgaan met digitale technieken en privacy, en hoe daar door hun vertegenwoordigers (leiders, woordvoerders) over wordt gecommuniceerd. Ook het bestaan van zeer krachtige digitaliseringslobbies is geen geheim.

Er wordt aangestuurd op snelle digitalisering ten koste van privacy. Bezwaren daartegen worden telkens weggewuifd met dezefde, vaak niet of nauwelijks onderbouwde, leugenachtige gelegenheidsargumenten: "veiligheid", "gebruikersgemak", "kostenbesparking" zijn enkele veel voorkomende voorbeelden daarvan.

M.J.
29-06-2023, 08:28 door Anoniem
Door Anoniem: Een heel goede zaak dat deze "authenticatie via de bankpas" nu eindelijk het veld moet ruimen. Dat was altijd al een dom systeem: je hele beveiliging bij de bank hangt aan je pas+pincode, die je de hele dag op zak hebt en die code tik je op allerlei plekken in (de e.dentifier was alleen een algemene reader die voor alle klanten hetzelfde was, dus een dief van je pas heeft er vast wel een).

Hopelijk voor de ABN AMRO klanten komt men dan nu met een systeem zoals ING heeft: een gepersonaliseerde reader. Dat heeft ING ingevoerd voor de mensen die geen app willen of kunnen gebruiken.

Helaas is de ING ook bezig om van die identifier af te willen, althans ze maken het leven van de gebruikers ervan ingewikkeld om ze te dwingen om naar de app over te stappen. Ik moest laatst mijn nieuw creditkaart activeren maar de laatste stap zou ik alleen via de app kunnen doen volgens de ING. Ik heb serieus overwogen om de kaart op te zeggen maar toen zag ik in MijnING een bericht dat ik de activatie ook via de identifier kon doen. Maar dat verteld de ING je helemaal niet want daar moet je zelf achter komen. Zeer achterbaks gedrag van de ING vind ik.
Maar ja, al die banken zijn niet te vertrouwen dus waar kun je nog naar toe waar je nog volledige controle over je betaalverkeer hebt? Ik vrees dat de ING nog de laatste der Mohikanen is wat betreft hun identifier, die overigens bijzonder goed werkt. Ik heb deze nu al sinds het begin en nog nooit een storing mee gehad of batterijen moeten wisselen. Wat betreft millieu dus een prima apparaatje.
29-06-2023, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Helaas is de ING ook bezig om van die identifier af te willen, althans ze maken het leven van de gebruikers ervan ingewikkeld om ze te dwingen om naar de app over te stappen. Ik moest laatst mijn nieuw creditkaart activeren maar de laatste stap zou ik alleen via de app kunnen doen volgens de ING. Ik heb serieus overwogen om de kaart op te zeggen maar toen zag ik in MijnING een bericht dat ik de activatie ook via de identifier kon doen. Maar dat verteld de ING je helemaal niet want daar moet je zelf achter komen. Zeer achterbaks gedrag van de ING vind ik.

Ook wel een beetje een kwestie van slecht lezen of anderszins niet begrijpen denk ik, want ik had ook een nieuwe creditcard en heb die zonder problemen kunnen activeren en zonder het idee te krijgen dat ik daar de app voor moest hebben...
29-06-2023, 11:00 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Het gaat de leugenfabriek ABN en andere banken om het verder ontmantelen van de privacy, en dus de veiligheid, bij de transacties van cliënten, ter voorbereiding op een systeem waarin niemand nog privé betalingen kan doen zonder dat de overheid en grote bedrijven elk moment live meekijken.
Dat lijkt me ook uit de lucht gegrepen en gefantaseerd, dus een beetje vreemd dat je daar mee komt nadat je de
argumenten van ABN uit de lucht gegrepen en gefantaseerd noemt...

Noem het een hypothese, gebaseerd op waarnemingen ten aanzien van het gedrag van banken (m.n. ABN) en het gedrag van bedrijven en instanties in verschillende delen van de maatschappij. Wie de afgelopen jaren niet onder een steen heeft gelegen, ziet opvallende overeenkomsten tussen de manier waarop ogenschijnlijk heel verschillende organisaties omgaan met digitale technieken en privacy, en hoe daar door hun vertegenwoordigers (leiders, woordvoerders) over wordt gecommuniceerd. Ook het bestaan van zeer krachtige digitaliseringslobbies is geen geheim.

Er wordt aangestuurd op snelle digitalisering ten koste van privacy. Bezwaren daartegen worden telkens weggewuifd met dezefde, vaak niet of nauwelijks onderbouwde, leugenachtige gelegenheidsargumenten: "veiligheid", "gebruikersgemak", "kostenbesparking" zijn enkele veel voorkomende voorbeelden daarvan.

M.J.

Ik vind jouw hypothese geloofwaardig, MJ, in ieder geval zolang @Anoniem niet zelf met een betere verklaring komt voor het gedrag van de banken. Door mensen afhankelijk te maken van apps op hun smartphone, neem je ze nog weer een stukje onafhankelijkheid af. Het wordt zo ook steeds makkelijker om mensen via systemen op hun smartphone van hogerhand af te sluiten van hun mogelijkheid om dingen te betalen, bv. hun ticket naar een voetbalwedstrijd of hun vervoerbewijs naar een plaats waar gedemonstreerd wordt ('Malieveld'). Mensen beseffen niet dat hun met het afpakken van de fysieke e.dentifier alweer een stukje van hun vrijheid en zelfstandigheid wordt afgepakt.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Helaas is de ING ook bezig om van die identifier af te willen, althans ze maken het leven van de gebruikers ervan ingewikkeld om ze te dwingen om naar de app over te stappen. Ik moest laatst mijn nieuw creditkaart activeren maar de laatste stap zou ik alleen via de app kunnen doen volgens de ING. Ik heb serieus overwogen om de kaart op te zeggen maar toen zag ik in MijnING een bericht dat ik de activatie ook via de identifier kon doen. Maar dat verteld de ING je helemaal niet want daar moet je zelf achter komen. Zeer achterbaks gedrag van de ING vind ik.

Ook wel een beetje een kwestie van slecht lezen of anderszins niet begrijpen denk ik, want ik had ook een nieuwe creditcard en heb die zonder problemen kunnen activeren en zonder het idee te krijgen dat ik daar de app voor moest hebben...

Ik heb een rekening bij ABN. Dan was het volgens jou zeker ook een beetje "slecht lezen" van mijn kant toen ABN de aan te klikken button voor de e.dentifier op een gegeven moment (ergens vorig jaar) heel klein maakte en bovendien zover naar onderen schoof dat die op het inlogscherm niet meer zichtbaar was, tenzij je als klant op het idee kwam om via de in onopvallende kleuren gecamoufleerde zijbalk naar onderen te scrollen.

Kijk, ik kan me voorstellen dat een propagandamedewerker (pardon, "communicatie"-medewerker) van een bank of een malafide jurist in dienst van een bank het argument "slecht lezen" naar voren gaat brengen om de leugen te promoten dat de bank niet bewust probeert om klanten aan de app te dwingen. Maar jij bent toch niet zo iemand? Jij bent toch net als andere reageerders hier gewoon iemand met belangstelling voor security?

M.J.
29-06-2023, 13:34 door Anoniem
Door Anoniem: Weer iemand die van alles aan het verzinnen is ?

Iemand roept "zonder kosten" en kip zonder kop rent er achteraan omdat zhij denkt dat er kosten zitten aan het opzeggen van een rekening.

Bankrekening opzeggen zitten , bij de ABN, zo te zien uberhaupt geen kosten aan
Lees de reactie van 12:02 nog eens. Je moet dit niet letterlijk nemen (al zijn er echt bedrijven die dit zo doen), zit een sarcastische boodschap in 'verstopt'.
29-06-2023, 14:05 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Briolet: Ik zie nog wel meer problemen als de e.reader verdwijnt.

Bij ons hebben meerdere personen toegang tot de zakelijke rekening. b.v. om betalingen te doen of binnenkomende betalingen te verwerken. Nu blijft het pasje altijd in een beveiligde ruimte liggen. Het personeel kan thuis niet bij de rekening komen.

Als ze hun privé telefoon moeten koppelen, kunnen ze ook thuis bij de zakelijke rekening komen en dat zal nooit mogen van het bedrijf. Dus zal de zaak een (goedkope) smartphone moeten kopen die alleen voor internet bankieren gebruikt wordt en die op de beveiligde plek komt te liggen waar nu het bankpasje ligt.

Zou natuurlijk ook kunnen dat die koppeling met een telefoon juist een verbetering is, omdat je dan niet meer dat ene heilige pasje hebt waarvan iedereen de pin weet (dat wellicht in de kluis ligt met een post-it met de pin erop), maar een koppeling op de telefoon van een aantal mensen waarbij de bank "weet" welke persoon de betaling geautoriseerd heeft en het dus veel lastiger wordt om er mee te frauderen zonder dat uitkomt wie het gedaan heeft.

Het hangt van je threat model af .

Ik kan me wel goed indenken dat een gedeeld token (bankpas, hier) dat op een fysiek beveiligde plaats ligt - waar over het algemeen ook wel zicht is op gebruik/toegang de voorkeur kan hebben boven persoonlijke credentials met toegang (bankapp) die "overal" naar toe meegaan.

Dit zat idd per bedrijf verschillen. In ons geval komt het pasje nooit de deur uit, zodat dit altijd veiliger is dan een app op een telefoon die je wel meeneemt. Een ander risico is misbruik door personeel, maar daar help natuurlijk geen enkele 'veilige' inlogmethode tegen. En bij ons kennen slechts 3 personen de pincode en twee zijn nooit gelijktijdig aanwezig, waardoor intern misbruik snel naar één persoon te herleiden is. En als je dit echt per persoon wilt kunnen volgen, kun je natuurlijk voor elk personeelslid een eigen pas aanvragen, die ook weer op locatie blijft.
29-06-2023, 14:22 door Anoniem
Door Briolet: Dit zat idd per bedrijf verschillen. In ons geval komt het pasje nooit de deur uit, zodat dit altijd veiliger is dan een app op een telefoon die je wel meeneemt. Een ander risico is misbruik door personeel, maar daar help natuurlijk geen enkele 'veilige' inlogmethode tegen. En bij ons kennen slechts 3 personen de pincode en twee zijn nooit gelijktijdig aanwezig, waardoor intern misbruik snel naar één persoon te herleiden is. En als je dit echt per persoon wilt kunnen volgen, kun je natuurlijk voor elk personeelslid een eigen pas aanvragen, die ook weer op locatie blijft.

Zolang bedrijven en particulieren keuzevrijheid hebben (e.dentifier of app), kunnen ze zelf bepalen wat ze het veiligste vinden. De bank wil nu voor anderen gaan bepalen wat zg. het veiligste "is", terwijl dat per situatie kan verschillen. Iedereen wordt weer eens in één standaardmodel gedwongen. De werkelijkheid moet zich van de bank aanpassen aan de bank, i.p.v. dat de bank klanten bedient o.b.v. de werkelijke behoeften van klanten.
29-06-2023, 22:46 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie nog wel meer problemen als de e.reader verdwijnt.

Bij ons hebben meerdere personen toegang tot de zakelijke rekening. b.v. om betalingen te doen of binnenkomende betalingen te verwerken. Nu blijft het pasje altijd in een beveiligde ruimte liggen. Het personeel kan thuis niet bij de rekening komen.

Als ze hun privé telefoon moeten koppelen, kunnen ze ook thuis bij de zakelijke rekening komen en dat zal nooit mogen van het bedrijf. Dus zal de zaak een (goedkope) smartphone moeten kopen die alleen voor internet bankieren gebruikt wordt en die op de beveiligde plek komt te liggen waar nu het bankpasje ligt.

Door johanw: Toen ik dat pas op een nieuwe telefoon deed kreeg ik de optie m'n ID kaart of rijbewijs te scannen, net zoals de DigiD app dat doet. Ik heb toch maar de pas + edentifier gebruikt.

Maar aan een bedrijfsrekening zit geen persoon met ID kaart of rijbewijs gekoppeld.
klikt meer als een hele slechte inrichting van betalingen.

normaal doe je dit icm iedereen een eigen pas, en meerdere authenticaties layers, waarbij dus meerdere personen de transactie moeten approven.

Een vrij standaard inrichting, dus geaudit kan worden en veel veiliger en gemakkelijker werkt. Beetje standaard bij grote bedrijven.
29-06-2023, 22:49 door Anoniem
Door Briolet:

Het hangt van je threat model af .

Ik kan me wel goed indenken dat een gedeeld token (bankpas, hier) dat op een fysiek beveiligde plaats ligt - waar over het algemeen ook wel zicht is op gebruik/toegang de voorkeur kan hebben boven persoonlijke credentials met toegang (bankapp) die "overal" naar toe meegaan.

Dit zat idd per bedrijf verschillen. In ons geval komt het pasje nooit de deur uit, zodat dit altijd veiliger is dan een app op een telefoon die je wel meeneemt. Een ander risico is misbruik door personeel, maar daar help natuurlijk geen enkele 'veilige' inlogmethode tegen. En bij ons kennen slechts 3 personen de pincode en twee zijn nooit gelijktijdig aanwezig, waardoor intern misbruik snel naar één persoon te herleiden is. En als je dit echt per persoon wilt kunnen volgen, kun je natuurlijk voor elk personeelslid een eigen pas aanvragen, die ook weer op locatie blijft.[/quote]Klinkt toch echt als een hele slechte oplossing en inrichting. Normaal regel je dit soort overboekingen met autorisatieprofielen, waarbij de transactie door meerdere personen approved moet worden. Zodat er nooit 1 iemand is die een transactie kan approven.

Audit technisch levert dit ook de nodige problemen op. Ik zou dit nooit zo willen laten gebeuren bij een MKB of groot bedrijf
29-06-2023, 22:56 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Het argument "kostenbesparing" is al even uit de lucht gegrepen, m.a.w. een leugen. De e.dentifier kost bijna niets, het zijn simpele, generieke apparaatjes die grootschalig kunnen worden geproduceerd, dus tegen lage kosten. Slechts een fractie van de kosten van een smartphone, en de productiekosten daarvan zijn tegenwoordig ook al zeer gering. Over de kosten van digitale infrastructuur hoor je ABN of andere banken of bedrijven nooit iets zeggen, die bestaan volgens hun kennelijk niet.
Kosten zitten niet direct in het e.dentifier kastje, maar aan voorraad beheer, verzenden, servicedesk. Levert voor klanten ook de nodige problemen op, als het kastje namelijk kapot is, kunnen ze niets meer?

Het argument "gebruiksonvriendelijkheid" is ook gefantaseerd. Er is geen enquete onder gebruikers gehouden m.b.t. tot hun wensen. Integendeel, klachten van gebruikers over het door de bank gebruiksonvriendelijker MAKEN van de e.dentifier (door die enige tijd lang onzichtbaar te maken op het beginscherm) zijn door de bank terzijde geschoven.
Misschien is het verborgen omdat bijna niemand dit meer gebruikt?

Hoe weet jij trouwens dat dit "gefantaseerd" is? Is dit niet jouw MENING, maar niet gebaseerd op enige feiten?

Het gaat de leugenfabriek ABN en andere banken om het verder ontmantelen van de privacy, en dus de veiligheid, bij de transacties van cliënten, ter voorbereiding op een systeem waarin niemand nog privé betalingen kan doen zonder dat de overheid en grote bedrijven elk moment live meekijken. Door de privacy al aan de bron te elimineren (d.m.v. opgedrongen smartphone-gebruik), kan de bank zijn verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de privacy van klanten afschuiven naar Google, Apple, AIVD, NSA etc. Dit is in strijd met de wet (AVG), maar onze Nederlandse "onafhankelijke" "rechters" zullen wel gedienstig zwichten voor het onbewezen argument van "kostenbesparing". Bewijs is voor hen niet nodig want de bank wil het en zet het in een "contract" (lees: de eenzijdig opgelegde algemene voorwaarden), dus is er zogenaamd een wettelijke grondslag (artikel 6 lid 1 onder b AVG: noodzaak t.b.v. de uitvoering v.e. contract).

Zo heeft ons Europese bewind en zijn Nederlandse onderaannemer (regering+rechterlijke macht+banken etc., het polderconglomeraat) handig geregeld dat wij geen recht op privacy meer hebben, terwijl we dat in naam (voor de buhne, als opium voor het volk) zogenaamd wel hebben.

M.J.
je gaat nu wel redelijk richting de gebruikelijke complot onzin, met je claim van ""onafhankelijke" "rechters"". Voor de rest ga ik maar hier niet verder op in.
Is voornamelijk een gevoel waarover je praat, en niet echt gebaseerd op feiten. Je mening is goed, maar wil niet zeggen dat dit een correcte of juridisch onderbouwde is.


Probeer je mening als jouw mening te zien en dat misschien de grote meerderheid er heel anders over denkt. Dat mag natuurlijk, maar wil niet zeggen dat je mening correct is voor de grote meerderheid.
30-06-2023, 10:40 door Anoniem
Dat model wat Briolet beschrijft dat zal voor een heel klein bedrijf zijn of voor "kasbetalingen" bijvoorbeeld voor het afrekenen van bestellingen bij webshops die met iDeal betaald willen worden. Waar dan een limiet op zit van bijv 1000 euro.
In een wat groter bedrijf werkt het inderdaad niet zo. Daar heb je altijd een schema voor welke bedragen door wie geautoriseerd moeten worden, het overboeken van de salarissen gebeurt dan niet met 1 zo'n pasje+pincode, daar moeten minimaal 2 mensen autorisatie voor geven.
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Het argument "kostenbesparing" is al even uit de lucht gegrepen, m.a.w. een leugen. De e.dentifier kost bijna niets, het zijn simpele, generieke apparaatjes die grootschalig kunnen worden geproduceerd, dus tegen lage kosten. Slechts een fractie van de kosten van een smartphone, en de productiekosten daarvan zijn tegenwoordig ook al zeer gering. Over de kosten van digitale infrastructuur hoor je ABN of andere banken of bedrijven nooit iets zeggen, die bestaan volgens hun kennelijk niet.
Kosten zitten niet direct in het e.dentifier kastje, maar aan voorraad beheer, verzenden, servicedesk. Levert voor klanten ook de nodige problemen op, als het kastje namelijk kapot is, kunnen ze niets meer?

Het apparaatje gaat niet kapot, het gaat vele, vele jaren mee. In die van ABN kun je de batterij niet zelf vervangen, daar zit de begrenzing van de levensduur. Dus op dat punt zou het ontwerp inderdaad verbeterd kunnen worden. Jij ziet problemen en kosten die je opblaast, maar je negeert de problemen en kosten die apps met zich meebrengen. Ik heb gedurende het bestaan van de e.edentifier één keer om een nieuwe moeten vragen (maar misschien lag het aan het bankpasje, want later deed-ie het weer). Die werd me per omgaande per post toegestuurd. Ondertussen kon ik met mijn bankpasje nog steeds betalen in winkels. Heel klant- en gebruiksvriendelijk, en vooral ook privacy-vriendelijk. Maar dat wil ABN nu dus afschaffen.

ABN heeft ook al afgeschaft dat je een pasje kunt krijgen waarmee je NIET contactloos kan betalen. Ik heb als klant steeds om een pasje gevraagd waar ik niet contactloos mee kan betalen, dat is in mijn geval veiliger (omdat ik zorgvuldig met mijn pincode omga en niet vaak pin). Maar de bank wilde mij opeens niet meer zo'n traditioneel pasje toezenden, het "beleid" was veranderd. Ik vroeg of de bank dan garandeerde dat als er bedragen zonder mijn toestemming werden "betaald", de bank deze bedragen zou vergoeden. In reactie daarop kreeg ik twee van aluminiumfolie voorziene hoesjes voor de bankpas toegestuurd, die ABN kennelijk ook op voorraad heeft. Zo kan het pasje volgens de bank niet meer zonder mijn toestemming gescand worden. Dus de bank wil alles gedwongen digitaliseren en zelfs het handmatig intypen van pincodes tegengaan, maar stuurt mij vervolgens, om niet aansprakelijk te kunnen worden gehouden, een extra fysiek voorwerp toe. Is dat "kostenbesparend"? Natuurlijk niet. Een pasje zonder contactloos betalen zou kostenbesparend zijn, maar dat wil de bank niet meer.

(...)

je gaat nu wel redelijk richting de gebruikelijke complot onzin, met je claim van ""onafhankelijke" "rechters"". Voor de rest ga ik maar hier niet verder op in.
Is voornamelijk een gevoel waarover je praat, en niet echt gebaseerd op feiten. Je mening is goed, maar wil niet zeggen dat dit een correcte of juridisch onderbouwde is.

Jij weet helemaal niet op welke feiten ik mij baseer. Ik heb een uitgebreide ervaring met rechtspraak in Nederland.

Probeer je mening als jouw mening te zien en dat misschien de grote meerderheid er heel anders over denkt. Dat mag natuurlijk, maar wil niet zeggen dat je mening correct is voor de grote meerderheid.

De grote meerderheid in Nederland bekommert zich niet om grondrechten, zolang men in het eigen leven niet met concrete gevolgen van het schenden daarvan wordt geconfronteerd en er ook geen dramatisch spektakel in de media is. De grote meerderheid is d.m.v. een combinatie van afleiding (reclames, consumptie, smartphoneverslaving) en werk-, administratieve en andere stress gedrild om niet verder te kijken dan de neus lang is. Als de meningen van de grote meerderheid steeds maatgevend waren geweest in maatschappelijke discussies, dan leefden we nu nog in het stenen tijdperk of de Middeleeuwen.

Op dit moment is een technocratisch en propagandistisch opererende elite bezig om een grote meerderheid van de bevolking terug te sturen naar een nieuw soort Middeleeuwen. Mensen worden gemanipuleerd om zich te laten verleiden tot infantiele manieren van leven. Zogenaamd zijn al die "apps" er om mensen "gemak" te brengen. Maar in de praktijk worden die "apps" gebruikt om de keuzes en het leven van mensen te registreren en te sturen en hun af te leren om zelf na te denken. Als je eenmaal afhankelijk bent van zo'n app, doe je niets meer wanneer de spelregels door middel van een "update" zonder jouw toestemming door de bank / de overheid / het techbedrijf worden veranderd. Dan moet je in de praktijk aan de nieuwe dictaten gehoorzamen, omdat je anders niet bij je geld kunt of geen toegang meer hebt tot essentiële diensten.

M.J.
30-06-2023, 11:19 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Jij ziet problemen en kosten die je opblaast, maar je negeert de problemen en kosten die apps met zich meebrengen.
Nou ik denk dat jij zelf wat betreft "het zien van problemen" en "het (niet) zien van kosten" hier toch wel heel wat verder gaat dan de gemiddelde poster. Aan alles zit wel een onoverkomelijk probleem vast, en er wordt een complot of anders toch wel minstens een duivels plan van de tegenpartij achter gezocht.
Je moet dat zelf weten, maar het is wel een beetje hypocriet om dat dan anderen te verwijten!
30-06-2023, 12:07 door majortom - Bijgewerkt: 30-06-2023, 12:09
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Het argument "kostenbesparing" is al even uit de lucht gegrepen, m.a.w. een leugen. De e.dentifier kost bijna niets, het zijn simpele, generieke apparaatjes die grootschalig kunnen worden geproduceerd, dus tegen lage kosten. Slechts een fractie van de kosten van een smartphone, en de productiekosten daarvan zijn tegenwoordig ook al zeer gering. Over de kosten van digitale infrastructuur hoor je ABN of andere banken of bedrijven nooit iets zeggen, die bestaan volgens hun kennelijk niet.
Kosten zitten niet direct in het e.dentifier kastje, maar aan voorraad beheer, verzenden, servicedesk. Levert voor klanten ook de nodige problemen op, als het kastje namelijk kapot is, kunnen ze niets meer?

Het apparaatje gaat niet kapot, het gaat vele, vele jaren mee. In die van ABN kun je de batterij niet zelf vervangen, daar zit de begrenzing van de levensduur. Dus op dat punt zou het ontwerp inderdaad verbeterd kunnen worden. Jij ziet problemen en kosten die je opblaast, maar je negeert de problemen en kosten die apps met zich meebrengen. Ik heb gedurende het bestaan van de e.edentifier één keer om een nieuwe moeten vragen (maar misschien lag het aan het bankpasje, want later deed-ie het weer). Die werd me per omgaande per post toegestuurd. Ondertussen kon ik met mijn bankpasje nog steeds betalen in winkels. Heel klant- en gebruiksvriendelijk, en vooral ook privacy-vriendelijk. Maar dat wil ABN nu dus afschaffen
Ik kan dit beamen. Mijn e-dentifier gaat al een jaar of 6 mee zonder dat de batterij het heeft begeven of het apparaat zelf. Ikzelf was ook zeer onaangenaam verrast toen vorig jaar de chatbot van ABN begon te dreigen dat de e-dentifier werd afgeschaft en ik verplicht de app zou moeten gebruiken. Ik heb toen contact gezocht met de helpdesk en die verzekerde mij dat dit meer een soort van aansporing was om de mensen aan de app te krijgen dan dat de e-dentifier werd afgeschaft, wat ik overigens een zeer kwalijke methode vind. Ik begrijp nu dat dat standpunt (de helpdesk meldde toen dat de komende jaren de e-dentifoer zou worden ondersteuind) is losgelaten? Dat was dan blijkbaar een leugen om mij mee af te schepen.

ABN heeft ook al afgeschaft dat je een pasje kunt krijgen waarmee je NIET contactloos kan betalen. Ik heb als klant steeds om een pasje gevraagd waar ik niet contactloos mee kan betalen, dat is in mijn geval veiliger (omdat ik zorgvuldig met mijn pincode omga en niet vaak pin). Maar de bank wilde mij opeens niet meer zo'n traditioneel pasje toezenden, het "beleid" was veranderd. Ik vroeg of de bank dan garandeerde dat als er bedragen zonder mijn toestemming werden "betaald", de bank deze bedragen zou vergoeden. In reactie daarop kreeg ik twee van aluminiumfolie voorziene hoesjes voor de bankpas toegestuurd, die ABN kennelijk ook op voorraad heeft. Zo kan het pasje volgens de bank niet meer zonder mijn toestemming gescand worden. Dus de bank wil alles gedwongen digitaliseren en zelfs het handmatig intypen van pincodes tegengaan, maar stuurt mij vervolgens, om niet aansprakelijk te kunnen worden gehouden, een extra fysiek voorwerp toe. Is dat "kostenbesparend"? Natuurlijk niet. Een pasje zonder contactloos betalen zou kostenbesparend zijn, maar dat wil de bank niet meer.
Dat is mij nog wel gelukt (na heel lang aandringen) om een bankpas bij ABN te krijgen zonder contactloos betalen mogelijkheid. Na een lange discussie toendertijd waarin het ging over risico's en ik meldde dat aangezien ik het pasje toch niet op die manier ging gebruiken ik het aanvalsoppervlak ook niet wou hebben en waarbij de bank antwoordde dat er een maximum bedrag per dag contactloos kon worden betaald (wat een pertinente leugen is aangezien bepaalde zaken als parkeren en OV vrijgesteld zijn van dit maximum) en misbruik volledig zou worden vergoed en ik vervolgens antwoordde dat ik geen zin heb om in zo'n geval de discussie met de bank aan te gaan waarbij ik waarschijnlijk zou moeten bewijzen op welk moment mijn pasje in verkeerde handen zou zijn gevallen) kreeg ik de pas zonder contactloos betaalmogelijkheid.

Overigens deactiveer ik dit tegenwoordig zelf in geval banken niet meer zo'n pas willen verstrekken. Ik maak gebaruik van een apparaatje dat er onzichtbaar voor zorgt dat de antenne kapot wordt gemaakt.
Door majortom:

(...)

Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: ABN heeft ook al afgeschaft dat je een pasje kunt krijgen waarmee je NIET contactloos kan betalen. Ik heb als klant steeds om een pasje gevraagd waar ik niet contactloos mee kan betalen, dat is in mijn geval veiliger (omdat ik zorgvuldig met mijn pincode omga en niet vaak pin). Maar de bank wilde mij opeens niet meer zo'n traditioneel pasje toezenden, het "beleid" was veranderd. Ik vroeg of de bank dan garandeerde dat als er bedragen zonder mijn toestemming werden "betaald", de bank deze bedragen zou vergoeden. In reactie daarop kreeg ik twee van aluminiumfolie voorziene hoesjes voor de bankpas toegestuurd, die ABN kennelijk ook op voorraad heeft. Zo kan het pasje volgens de bank niet meer zonder mijn toestemming gescand worden. Dus de bank wil alles gedwongen digitaliseren en zelfs het handmatig intypen van pincodes tegengaan, maar stuurt mij vervolgens, om niet aansprakelijk te kunnen worden gehouden, een extra fysiek voorwerp toe. Is dat "kostenbesparend"? Natuurlijk niet. Een pasje zonder contactloos betalen zou kostenbesparend zijn, maar dat wil de bank niet meer.
Dat is mij nog wel gelukt (na heel lang aandringen) om een bankpas bij ABN te krijgen zonder contactloos betalen mogelijkheid. Na een lange discussie toendertijd waarin het ging over risico's en ik meldde dat aangezien ik het pasje toch niet op die manier ging gebruiken ik het aanvalsoppervlak ook niet wou hebben en waarbij de bank antwoordde dat er een maximum bedrag per dag contactloos kon worden betaald (wat een pertinente leugen is aangezien bepaalde zaken als parkeren en OV vrijgesteld zijn van dit maximum) en misbruik volledig zou worden vergoed en ik vervolgens antwoordde dat ik geen zin heb om in zo'n geval de discussie met de bank aan te gaan waarbij ik waarschijnlijk zou moeten bewijzen op welk moment mijn pasje in verkeerde handen zou zijn gevallen) kreeg ik de pas zonder contactloos betaalmogelijkheid.

Overigens deactiveer ik dit tegenwoordig zelf in geval banken niet meer zo'n pas willen verstrekken. Ik maak gebaruik van een apparaatje dat er onzichtbaar voor zorgt dat de antenne kapot wordt gemaakt.

Ik zou zeer geïnteresseerd zijn om te horen hoe ik aan zo'n apparaatje kan komen. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet volledig rechtstreeks op een openbaar forum zoals dit kan worden gemeld, omdat dit mogelijk tot juridische problemen zou leiden. Maar nu het duidelijk is dat we van de banken, de overheid, de dominante politiek en ook van rechters geen enkel materieel, effectief respect kunnen verwachten voor ons recht op reële privacy, en dus ook geen bescherming, denk ik dat zelfhulp de enige overgebleven weg is, ook als die in sommige gevallen enige burgerlijke ongehoorzaamheid kan vereisen. Kun je een hint geven waar ik informatie zou kunnen inwinnen die mij zou toeleiden naar een mogelijkheid om de aanschaf van een dergelijk apparaatje te verkennen en in overweging te nemen?

M.J.
30-06-2023, 13:56 door majortom - Bijgewerkt: 30-06-2023, 13:57
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door majortom:

(...)

Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: ABN heeft ook al afgeschaft dat je een pasje kunt krijgen waarmee je NIET contactloos kan betalen. Ik heb als klant steeds om een pasje gevraagd waar ik niet contactloos mee kan betalen, dat is in mijn geval veiliger (omdat ik zorgvuldig met mijn pincode omga en niet vaak pin). Maar de bank wilde mij opeens niet meer zo'n traditioneel pasje toezenden, het "beleid" was veranderd. Ik vroeg of de bank dan garandeerde dat als er bedragen zonder mijn toestemming werden "betaald", de bank deze bedragen zou vergoeden. In reactie daarop kreeg ik twee van aluminiumfolie voorziene hoesjes voor de bankpas toegestuurd, die ABN kennelijk ook op voorraad heeft. Zo kan het pasje volgens de bank niet meer zonder mijn toestemming gescand worden. Dus de bank wil alles gedwongen digitaliseren en zelfs het handmatig intypen van pincodes tegengaan, maar stuurt mij vervolgens, om niet aansprakelijk te kunnen worden gehouden, een extra fysiek voorwerp toe. Is dat "kostenbesparend"? Natuurlijk niet. Een pasje zonder contactloos betalen zou kostenbesparend zijn, maar dat wil de bank niet meer.
Dat is mij nog wel gelukt (na heel lang aandringen) om een bankpas bij ABN te krijgen zonder contactloos betalen mogelijkheid. Na een lange discussie toendertijd waarin het ging over risico's en ik meldde dat aangezien ik het pasje toch niet op die manier ging gebruiken ik het aanvalsoppervlak ook niet wou hebben en waarbij de bank antwoordde dat er een maximum bedrag per dag contactloos kon worden betaald (wat een pertinente leugen is aangezien bepaalde zaken als parkeren en OV vrijgesteld zijn van dit maximum) en misbruik volledig zou worden vergoed en ik vervolgens antwoordde dat ik geen zin heb om in zo'n geval de discussie met de bank aan te gaan waarbij ik waarschijnlijk zou moeten bewijzen op welk moment mijn pasje in verkeerde handen zou zijn gevallen) kreeg ik de pas zonder contactloos betaalmogelijkheid.

Overigens deactiveer ik dit tegenwoordig zelf in geval banken niet meer zo'n pas willen verstrekken. Ik maak gebaruik van een apparaatje dat er onzichtbaar voor zorgt dat de antenne kapot wordt gemaakt.

Ik zou zeer geïnteresseerd zijn om te horen hoe ik aan zo'n apparaatje kan komen. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet volledig rechtstreeks op een openbaar forum zoals dit kan worden gemeld, omdat dit mogelijk tot juridische problemen zou leiden. Maar nu het duidelijk is dat we van de banken, de overheid, de dominante politiek en ook van rechters geen enkel materieel, effectief respect kunnen verwachten voor ons recht op reële privacy, en dus ook geen bescherming, denk ik dat zelfhulp de enige overgebleven weg is, ook als die in sommige gevallen enige burgerlijke ongehoorzaamheid kan vereisen. Kun je een hint geven waar ik informatie zou kunnen inwinnen die mij zou toeleiden naar een mogelijkheid om de aanschaf van een dergelijk apparaatje te verkennen en in overweging te nemen?

M.J.
Als je zoekt op kill NFC zou je het moeten kunnen vinden. Er zijn ook handleidingen op internet waarmee je hetzelfde zou moeten kunnen bereiken met een simpele wegwerpcamera.
Door majortom:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door majortom:

(...)

Ik zou zeer geïnteresseerd zijn om te horen hoe ik aan zo'n apparaatje kan komen. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet volledig rechtstreeks op een openbaar forum zoals dit kan worden gemeld, omdat dit mogelijk tot juridische problemen zou leiden. Maar nu het duidelijk is dat we van de banken, de overheid, de dominante politiek en ook van rechters geen enkel materieel, effectief respect kunnen verwachten voor ons recht op reële privacy, en dus ook geen bescherming, denk ik dat zelfhulp de enige overgebleven weg is, ook als die in sommige gevallen enige burgerlijke ongehoorzaamheid kan vereisen. Kun je een hint geven waar ik informatie zou kunnen inwinnen die mij zou toeleiden naar een mogelijkheid om de aanschaf van een dergelijk apparaatje te verkennen en in overweging te nemen?

M.J.
Als je zoekt op kill NFC zou je het moeten kunnen vinden. Er zijn ook handleidingen op internet waarmee je hetzelfde zou moeten kunnen bereiken met een simpele wegwerpcamera.

Bedankt! Ik zal als technische leek z.s.m. een bezoek brengen aan mijn lokale privacy-winkelier om te vragen of die ook kill NFC in zijn assortiment heeft, of het anders daaraan kan toevoegen. Bankieren met privacy wordt zo wel een beetje duur en tijdrovend, maar als genoeg mensen hun privacy belangrijk gaan vinden, wordt dit natuurlijk een groeimarkt waarin de retail-prijzen gaan dalen dankzij de effecten van schaalvergroting. Eerst zal het, net zoals vroeger met abortus of tijdens de Amerikaanse drooglegging met alcohol, waarschijnlijk onder de toonbank moeten. Mogelijk krijgen we enige tijd lang een regime dat propageert: "privacy is diefstal". Daarna zal het waarschijnlijk weer beter worden. Of niet meer nodig zijn omdat we allemaal op dystopische wijze "volledig transparant" gemaakt zijn - maar dat hoop ik dan niet meer mee te maken.

M.J.
01-07-2023, 12:55 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Het argument "kostenbesparing" is al even uit de lucht gegrepen, m.a.w. een leugen. De e.dentifier kost bijna niets, het zijn simpele, generieke apparaatjes die grootschalig kunnen worden geproduceerd, dus tegen lage kosten. Slechts een fractie van de kosten van een smartphone, en de productiekosten daarvan zijn tegenwoordig ook al zeer gering. Over de kosten van digitale infrastructuur hoor je ABN of andere banken of bedrijven nooit iets zeggen, die bestaan volgens hun kennelijk niet.
Kosten zitten niet direct in het e.dentifier kastje, maar aan voorraad beheer, verzenden, servicedesk. Levert voor klanten ook de nodige problemen op, als het kastje namelijk kapot is, kunnen ze niets meer?

Het apparaatje gaat niet kapot, het gaat vele, vele jaren mee. In die van ABN kun je de batterij niet zelf vervangen, daar zit de begrenzing van de levensduur. Dus op dat punt zou het ontwerp inderdaad verbeterd kunnen worden. Jij ziet problemen en kosten die je opblaast, maar je negeert de problemen en kosten die apps met zich meebrengen. Ik heb gedurende het bestaan van de e.edentifier één keer om een nieuwe moeten vragen (maar misschien lag het aan het bankpasje, want later deed-ie het weer). Die werd me per omgaande per post toegestuurd. Ondertussen kon ik met mijn bankpasje nog steeds betalen in winkels. Heel klant- en gebruiksvriendelijk, en vooral ook privacy-vriendelijk. Maar dat wil ABN nu dus afschaffen.
Ik denk dat je hier de kosten hiervan erg onderschat. Klant contact, voorraad beheer en verzenden zijn dure aangelegenheden voor bedrijven.
Apparaatje gaan vaker kapot dan jij hier denkt, kinderen, water bijvoorbeeld kunnen op de levensduur behoorlijk impact hebben.

ABN heeft ook al afgeschaft dat je een pasje kunt krijgen waarmee je NIET contactloos kan betalen. Ik heb als klant steeds om een pasje gevraagd waar ik niet contactloos mee kan betalen, dat is in mijn geval veiliger (omdat ik zorgvuldig met mijn pincode omga en niet vaak pin). Maar de bank wilde mij opeens niet meer zo'n traditioneel pasje toezenden, het "beleid" was veranderd. Ik vroeg of de bank dan garandeerde dat als er bedragen zonder mijn toestemming werden "betaald", de bank deze bedragen zou vergoeden. In reactie daarop kreeg ik twee van aluminiumfolie voorziene hoesjes voor de bankpas toegestuurd, die ABN kennelijk ook op voorraad heeft. Zo kan het pasje volgens de bank niet meer zonder mijn toestemming gescand worden. Dus de bank wil alles gedwongen digitaliseren en zelfs het handmatig intypen van pincodes tegengaan, maar stuurt mij vervolgens, om niet aansprakelijk te kunnen worden gehouden, een extra fysiek voorwerp toe. Is dat "kostenbesparend"? Natuurlijk niet. Een pasje zonder contactloos betalen zou kostenbesparend zijn, maar dat wil de bank niet meer.
Waarschijnlijk omdat hier nauwelijks vraag voor is. En moet je dit dan voor een paar klanten intact houden? Of deze kosten aan alle klanten door belasten?

Dit kost natuurlijk ook gewoon geld, maar is waarschijnlijk veel goedkoper dan apart pasjes te maken in eventueel in systemen bij te houden.

je gaat nu wel redelijk richting de gebruikelijke complot onzin, met je claim van ""onafhankelijke" "rechters"". Voor de rest ga ik maar hier niet verder op in.
Is voornamelijk een gevoel waarover je praat, en niet echt gebaseerd op feiten. Je mening is goed, maar wil niet zeggen dat dit een correcte of juridisch onderbouwde is.

Jij weet helemaal niet op welke feiten ik mij baseer. Ik heb een uitgebreide ervaring met rechtspraak in Nederland.

Probeer je mening als jouw mening te zien en dat misschien de grote meerderheid er heel anders over denkt. Dat mag natuurlijk, maar wil niet zeggen dat je mening correct is voor de grote meerderheid.

De grote meerderheid in Nederland bekommert zich niet om grondrechten, zolang men in het eigen leven niet met concrete gevolgen van het schenden daarvan wordt geconfronteerd en er ook geen dramatisch spektakel in de media is. De grote meerderheid is d.m.v. een combinatie van afleiding (reclames, consumptie, smartphoneverslaving) en werk-, administratieve en andere stress gedrild om niet verder te kijken dan de neus lang is. Als de meningen van de grote meerderheid steeds maatgevend waren geweest in maatschappelijke discussies, dan leefden we nu nog in het stenen tijdperk of de Middeleeuwen.

Op dit moment is een technocratisch en propagandistisch opererende elite bezig om een grote meerderheid van de bevolking terug te sturen naar een nieuw soort Middeleeuwen. Mensen worden gemanipuleerd om zich te laten verleiden tot infantiele manieren van leven. Zogenaamd zijn al die "apps" er om mensen "gemak" te brengen. Maar in de praktijk worden die "apps" gebruikt om de keuzes en het leven van mensen te registreren en te sturen en hun af te leren om zelf na te denken. Als je eenmaal afhankelijk bent van zo'n app, doe je niets meer wanneer de spelregels door middel van een "update" zonder jouw toestemming door de bank / de overheid / het techbedrijf worden veranderd. Dan moet je in de praktijk aan de nieuwe dictaten gehoorzamen, omdat je anders niet bij je geld kunt of geen toegang meer hebt tot essentiële diensten.

M.J.
Tja... Ik zie vooral veel een mening.

Eigenschap, dat tijden veranderen en de vernieuwing niet kunt stoppen. Om je eigen woorden te gebruiken, je kunt niet in de middeleeuwen blijven zitten.
Vele kunnen niet eens een leven voorstellen zonder telefoon, of we het daarmee eens zijn of niet, doet er niet toe. Zo ziet voor een gedeelte wel de toekomst er uit. Veel meer icm apps op telefoons, automatisering en ver digitalisering.

Of dit allemaal goed is, is een tweede, het maakt voor heel veel hun leven wel een stuk gemakkelijker en plezieriger.

Maar leuk dat je dit niet projecteert op de kosten van apparaten en daar argumenten gewoon downplayed. Beetje hypocriet, als ik eerlijk ben.
02-07-2023, 14:43 door Anoniem
Eigenschap, dat tijden veranderen en de vernieuwing niet kunt stoppen. Om je eigen woorden te gebruiken, je kunt niet in de middeleeuwen blijven zitten.
Maar goed ook vroeger moesten mensen eten om te blijven leven nu hoeven ze dat niet meer of water,
zuurstof is allemaal niet meer nodig om blijven leven dankzij de vooruitgang gelukkig maar, of zijn we toch
niet veel veranderd.
02-07-2023, 21:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Eigenschap, dat tijden veranderen en de vernieuwing niet kunt stoppen. Om je eigen woorden te gebruiken, je kunt niet in de middeleeuwen blijven zitten.
Maar goed ook vroeger moesten mensen eten om te blijven leven nu hoeven ze dat niet meer of water,
zuurstof is allemaal niet meer nodig om blijven leven dankzij de vooruitgang gelukkig maar, of zijn we toch
niet veel veranderd.
Vreemd dat het hier geframed wordt alsof iemand wil ontkennen dat tijden veranderen of dat vernieuwing te stoppen valt. dat is toch een beetje een dooddoener om kritiek of waarschuwingen van tafel te vegen. Het gaat erom dat we niet terechtkomen in een situatie die even slecht is als de middeleeuwen, natuurlijk weer anders maar toch even slecht als mensen geen persoonlijke rechten meer hebben.
Sommige vernieuwing valt trouwens wel te stoppen, anders was de atoombom al tien keer gegooid en stonden de schoorstenen van de gaskamers roodgloeiend her en der in de wereld of groeide het gat in de ozonlaag nog steeds.
Het is me met al die onzin redenen nog steeds niet duidelijk waarom e.dentifier zou moeten worden afgeschaft als het niet een omwegje is om mensen aan de app te dwingen.
Die apps waarom willen de banken dat zo graag? Er moet toch een reden voor zijn en dat is niet kostenbesparing of veiligheid of gemak, dat is het allemaal niet.
22-09-2023, 11:36 door Anoniem
Ik heb een goed werkende telefoon. Voor wat ik er mee doe is het voldoende. Helaas is het niet meer te gebruiken voor de ABN app. Ik kan dus ook niet scannen om in te loggen. Word ik zo verplicht om een nieuwe telefoon aan te schaffen? Dat is een dure aanschaf waar ik mijn centen niet aan wil opmaken . Ik hoop dus dat er nog een andere manier komt om in te loggen.
22-09-2023, 12:27 door Anoniem
Ik heb een up-to-date Linage OS "Septerber 2023" telefoon maar sinds de ABN App update van 1 aug. mag ik de ABN-Armo app niet meer gebruiken omdat er geen PlayStore wordt gevonden.
Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2204154.

Jammer dat je weer Big Tech verplicht wordt!
22-09-2023, 13:40 door Anoniem
Dit is toch geweldig van die bank, wij moeten een smartphone kopen plus een verbinding voor internet
en zij mogen wel ons geld gebruiken om rijk te worden, hoe dom kunnen wij zijn.
22-09-2023, 16:57 door Anoniem
Je kunt ook bankieren met een desktop pc of een laptop, gewoon thuis. Je zit niet vast aan ABN Amro, er zijn nog voldoende mogelijkheden om zonder een smartphone te bankieren.
22-09-2023, 17:23 door Anoniem
Er kan alleen iets gebeuren als er in grote lijnen wetgeving komt
Iedereen kan voor zichzelf wel een slimme oplossing bedenken maar dat blijft prutsen aan de marge
leuk voor jezelf maar is er ook nog een collectief gevoel van
hoe kunnen WE dit anders doen???

Dus moet er breed geïnformeerde worden wat hier precies speelt via alle kanalen, niet alleen dit kanaal.
Alleen de mensen kunnen dit keren , de politiek zal uiteindelijk UITEINDELIJK ook mee gaan.
Al willen ze niet totdat ze zelf zien dat ze worden gebruikt in hun nadeel.
22-09-2023, 19:15 door Anoniem
Het idee is natuurlijk dat die hele website uit de lucht gaat. Volgen via een app is veel makkelijker!
Als iedereen toch al een app moet hebben om in te kunnen liggen, is dat een logische stap.
Het gaat erom dat we niet terechtkomen in een situatie die even slecht is als de middeleeuwen
Uit de context getrokken... maar alles cash had en heeft zeer veel en grote voordelen!
23-09-2023, 12:46 door Anoniem
Dit is de Toekomst..... https://www.revolut.com/ leve de Smartphone, zooo handig, kunnen we ook Álles volgen ook...

en gemakkelijk (wordt zo geadverteerd) ...https://youtu.be/NXOv-QYocSg

Geen vuiltje aan de lucht, toch? In werkelijkheid is dit een 'veredelde' Visa credit kaart... leve de rente..

Er is wel een maximale rente lening. Die bedraagt nu nog 12 procent en gaat vanaf 1 juli 2023 naar 14 procent. Banken en kredietverstrekkers mogen als je een lening afsluit, dus nooit meer rente vragen dan dit wettelijk vastgestelde rentepercentage.
25-09-2023, 11:15 door Anoniem
Als je probeert in te loggen bij ABN AMRO, dan zie je een QR code.
De e-identifier wordt ook getoond, maar die hebben ze al zo klein gemaakt dat je eerst een leesbril moet opzetten.
25-09-2023, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem: Als je probeert in te loggen bij ABN AMRO, dan zie je een QR code.
De e-identifier wordt ook getoond, maar die hebben ze al zo klein gemaakt dat je eerst een leesbril moet opzetten.
Dan heb je wel vreselijk slechte ogen.
https://www.abnamro.nl/mijn-abnamro/authenticatie/inloggen/
25-09-2023, 13:54 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je probeert in te loggen bij ABN AMRO, dan zie je een QR code.
De e-identifier wordt ook getoond, maar die hebben ze al zo klein gemaakt dat je eerst een leesbril moet opzetten.
Dan heb je wel vreselijk slechte ogen.
https://www.abnamro.nl/mijn-abnamro/authenticatie/inloggen/
De eerste keer dat de bank dit zo had veranderd was ik wel degelijk aan het zoeken naar de e-dentifier manier van inloggen. Dat kwam dan niet doordat ik het niet kon lezen, maar dat de QR code zodanig groot wordt gepresenteerd dat de link onder die QR code van het scherm af gescrolled was.
25-09-2023, 14:26 door Anoniem
Het grappige is dat je de e.dentifier nodig hebt bij ABN om gebruik te kunnen maken van iDIN (niet dat je dat zou moeten willen maar dat is dan weer een andere discussie).
https://www.abnamro.nl/nl/prive/internet-en-mobiel/internet-bankieren/idin/index.html en dan onder "eenmalig aanzetten"
01-10-2023, 17:37 door Anoniem
Door Anoniem: "Op dit moment onderzoekt de ABN AMRO naar een geschikte oplossing voor klanten die geen smartphone hebben, of deze daarvoor willen laten gebruiken."
Die mogen dan zonder kosten hun rekening opzeggen bij ABN.
Dat leek mij ook de uitkomst van zo'n onderzoek te worden. Lekker goedkoop voor de bank en hun aandeelhouders.
02-10-2023, 08:54 door Anoniem
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar persoonlijk doe en wil ik geen bank software op mijn telefoon, dat wil ik zo houden tot ik echt geen andere keuze meer heb.
Ook ik vetrouw dat ding voor geen meter, iphones nog net iets meer dan android maar 't houdt niet over.
02-10-2023, 10:28 door Anoniem
Door Anoniem: Ik weet niet hoe het met jullie zit maar persoonlijk doe en wil ik geen bank software op mijn telefoon, dat wil ik zo houden tot ik echt geen andere keuze meer heb.
Ook ik vetrouw dat ding voor geen meter, iphones nog net iets meer dan android maar 't houdt niet over.
Ik ook zoals jij het schrijft, als ik afschriften laat opsturen kost me dat geld, als ik ze download dan krijg ik geen
vergoeding en dat geld voor alle kosten die je zelf moet maken in het voordeel van de banken. Hoe dom moet je
zijn om in die retoriek van banken in te trappen, maar vroeg of laat zijn wij ook aan de beurt.
04-10-2023, 07:35 door Anoniem
Door Anoniem: Ik weet niet hoe het gebruik van de e-dentifier was, maar ik gebruik regelmatig een RaboReader.
Dat ding werkt super makkelijk en voelt nog eens veilig aan ook.

Als de Rabobank dat ding uit gaat faseren, kan ik dus niks meer online kopen.
Laten we hopen dat ze dat ding dus nog even in gebruik houden...

Op zich was het gebruiksvriendelijk. Ik heb zelf een visuele beperking, en kon er goed mee werken. Ik snap niet dat ze het ding afschaffen. Lekker veilig via je mobiel Uhum.... Nee, die dingen afschaffen omdat het zogenaamd beter is voor t milieu. Nee, kosten besparing voor de ABN, maar de klant merkt daar niets van, de ABN wel! Een grote boeven bende! Alsof ze nog niet genoeg aan hun klanten verdienen!
04-10-2023, 09:03 door Anoniem
Als klant word je wel degelijk gestuurd om de e.identifier op te geven en over te gaan op de app, al is het nog steeds niet dwingend. Maar dat het niet dwingend zou zijn staat ook nergens.

Ik heb er in 2022 verdorie 9 maanden over gedaan om een zakelijke rekening te openen, een kind krijgen gaat nog sneller!
Eindeloos gedoe met het fysiek langskomen van een derde partij om de papieren te tekenen (ik wilde eerst een zakelijke rekening om daarvan de zakelijke smartphone te kunnen betalen), eindeloos ben ik voorgelogen door de servicedesk dat het allemaal sneller zou gaan. En als ik dan eindelijk klant ben krijg ik direct een e.identifier. En als ik daarmee inlog krijg ik meteen te zien dat het ding uitgefaseerd gaat worden?!

Je stapt niet zomaar over naar een andere bank, dat duurt enorm lang. En dat weten ze zelf ook maar al te goed.
En regenen gaat het altijd. De vraag is alleen wanneer.
17-11-2023, 20:56 door Anoniem
ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.
18-11-2023, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.

Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!
18-11-2023, 11:03 door Anoniem
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.
Bedankt voor het melden. Ik ga het meteen navragen bij de bank.
18-11-2023, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.

Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!
Klanten zouden zelf moeten kunnen kiezen hoe ze de risico's afwegen. Het zijn volwassen mensen, maar ze worden door ABN AMRO niet zo behandeld. Bovendien zou hier van te voren met ze over gecommuniceerd moeten worden. De mogelijkheid tot tijdelijke opwaardering van daglimiet zou ook niet zomaar voor internetbankieren mogen worden afgeschaft zonder een vervangend alternatief waarvoor géén smartphone nodig is. Zoveelste staaltje non-communicatie en autoritair gedrag van zo'n bank.
Het is duidelijk dat ze hun eigen klanten niet serieus nemen. Hoeft in Nederland natuurlijk ook niet, want hier hebben banken alle macht en krijgen rugdekking van de regering, het zijn twee handen op één buik. Dus kunnen ze het klantbelang negeren, de klant heeft geen keus.
18-11-2023, 12:00 door Anoniem
Meestal communiceert zo'n bank daar wel over (ik heb geen ABN rekening) maar bereikt die communicatie niet de mensen die zich met opzet van communicatie afsluiten.
NEE ik geef ze niet mijn e-mail, NEE ik log niet in op hun bankier omgeving, ALS ik inlog doe ik dat om over te boeken en negeer ik dat icoontje voor berichten met een cijfertje erbij, ik heb wel wat beters te doen! Dat soort mensen.
18-11-2023, 14:22 door Anoniem
Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!
Of je bent klantvriendelijk en zorgt voor een oplossing en dan geen smartphone maar bijvoorbeeld een pincode.
Deze oplossing zal de winst van de aandeelhouders ietsjes verlagen dus toch maar naar die smartphone dwingen.
Wij zijn als Nederlanders zowat overal het beste in wat ik vreemd want vind want nadenken is toch niet de sterkste
kant van dit volk.
18-11-2023, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.

Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!
Klanten zouden zelf moeten kunnen kiezen hoe ze de risico's afwegen. Het zijn volwassen mensen, maar ze worden door ABN AMRO niet zo behandeld. Bovendien zou hier van te voren met ze over gecommuniceerd moeten worden. De mogelijkheid tot tijdelijke opwaardering van daglimiet zou ook niet zomaar voor internetbankieren mogen worden afgeschaft zonder een vervangend alternatief waarvoor géén smartphone nodig is. Zoveelste staaltje non-communicatie en autoritair gedrag van zo'n bank.
Het is duidelijk dat ze hun eigen klanten niet serieus nemen. Hoeft in Nederland natuurlijk ook niet, want hier hebben banken alle macht en krijgen rugdekking van de regering, het zijn twee handen op één buik. Dus kunnen ze het klantbelang negeren, de klant heeft geen keus.
Kom eens met bewijs voor jouw beweringen, helpt klinkt meer als onderbuikgevoelens.
18-11-2023, 18:16 door Anoniem
Door Anoniem: Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!
Dat verhogen is natuurlijk leuk, maar een beetje weldenkend mens zorgt altijd dat er zo min mogelijk op zijn lopende rekening staat. En uiteraard een spaarrekening bij derden.
Wat is dan feitelijk nog het risico dat je loopt?
18-11-2023, 18:30 door Briolet - Bijgewerkt: 18-11-2023, 18:32
Door Anoniem:…Klanten zouden zelf moeten kunnen kiezen hoe ze de risico's afwegen. Het zijn volwassen mensen, maar ze worden door ABN AMRO niet zo behandeld. …

…Het is duidelijk dat ze hun eigen klanten niet serieus nemen. …

Dat je volwassen bent betekent nog niet dat je alle risico's kunt inschatten. Afgelopen week kwam nog duidelijk in het nieuws dat 12% van de volwassen Nederlanders laaggeletterd zijn. (18-65 jaar waren onderzocht). Deze mensen hebben moeite met het lezen van brieven en instructies. En mijn persoonlijke inschatting is dat het percentage dat risico's niet goed kan inschatten nog veel hoger ligt. En het gros hiervan kan wel een internetrekening openen bij een bank.

Oftewel: De banken nemen hun klanten juist heel serieus. De banken zullen uit ervaring weten dat het met die, te gemakkelijke verhoging van de limiet, te vaak mis gaat. Internet bankieren is in mijn beleving nog steeds te gebruikersvriendelijk.

Het blijft een afweging tussen veiligheid en gebruikersvriendelijkheid. Beide zijn strijdig met elkaar.
18-11-2023, 18:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!
Of je bent klantvriendelijk en zorgt voor een oplossing en dan geen smartphone maar bijvoorbeeld een pincode.
Er zat al een pincode op. Maar het risico dat pas+pincode worden gestolen is zo groot dat je daar niet je hele bankrekening aan wilt hangen.
Gelukkig ziet ABN dat nu eindelijk ook in. Zij zien natuurlijk de cijfers van "pas+pincode gerold -> paslimiet verhoogd -> alle geld weg -> klant wil het terug of gaat anders naar RADAR" die jij niet ziet.
18-11-2023, 18:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.

Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!

Als je pas gerold is laat je alles direct blokkeren, daar hamert de bank al tientallen jaren op.
Verder lijkt het me dat de bank het wel merkt als iemand anders met een smartphone probeert jouw limieten te verhogen. (Hey, dit is niet de eigenaar van de bankpas) !!
Zo'n beetje iedere smartphone is gekoppeld aan een persoon, dus dit soort misbruik zou onmogelijk moeten zijn. Smartphones zijn ook nog eens te traceren dus de boef zou in no-time in de cel moeten zitten.
18-11-2023, 20:44 door waterlelie - Bijgewerkt: 18-11-2023, 20:44
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.

Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!

Als je pas gerold is laat je alles direct blokkeren, daar hamert de bank al tientallen jaren op.
Verder lijkt het me dat de bank het wel merkt als iemand anders met een smartphone probeert jouw limieten te verhogen. (Hey, dit is niet de eigenaar van de bankpas) !!
Zo'n beetje iedere smartphone is gekoppeld aan een persoon, dus dit soort misbruik zou onmogelijk moeten zijn. Smartphones zijn ook nog eens te traceren dus de boef zou in no-time in de cel moeten zitten.

Dit is een leugen, ik heb dit even uit getest, en met de e-dentifier2 kan dit nog steeds.
18-11-2023, 22:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.

Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!

Als je pas gerold is laat je alles direct blokkeren, daar hamert de bank al tientallen jaren op.
En wat nou als je het pas de volgende dag merkt?

Verder lijkt het me dat de bank het wel merkt als iemand anders met een smartphone probeert jouw limieten te verhogen. (Hey, dit is niet de eigenaar van de bankpas) !!
Zo'n beetje iedere smartphone is gekoppeld aan een persoon, dus dit soort misbruik zou onmogelijk moeten zijn.

Ja maar het ging niet over de smartphone maar over de ABN e-dentifier. Die is niet aan een persoon of rekening gekoppeld.
(in tegenstelling tot die van bepaalde andere banken)
18-11-2023, 22:45 door Anoniem
Er zat al een pincode op. Maar het risico dat pas+pincode worden gestolen is zo groot dat je daar niet je hele bankrekening aan wilt hangen
Ik bedoel eigenlijk een tweede pincode of wachtwoord apart van je bankpas.
19-11-2023, 14:34 door majortom - Bijgewerkt: 19-11-2023, 14:36
Door waterlelie:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik wilde gisteren tijdelijk mijn pinpas daglimiet verhogen via de AMRO website zoal ik wel vaker doe,
en kreeg de melding dat dit nu alleen nog maar kan via de app.

Dat is een vervelende verrassing, want ik geen zonder smartphone hebben...
Het is minstens ongewenste drang, maar voelt als dwang van ABN AMRO richting App.

Maar dat is hardstikke TOP want het verhogen van je pinpas daglimiet met uitsluitend je pinpas als authenticatie dat slaat natuurlijk nergens op... als iemand je pas rolt na je pincode afgekeken te hebben kon ie zelf de limiet verhogen!

Als je pas gerold is laat je alles direct blokkeren, daar hamert de bank al tientallen jaren op.
Verder lijkt het me dat de bank het wel merkt als iemand anders met een smartphone probeert jouw limieten te verhogen. (Hey, dit is niet de eigenaar van de bankpas) !!
Zo'n beetje iedere smartphone is gekoppeld aan een persoon, dus dit soort misbruik zou onmogelijk moeten zijn. Smartphones zijn ook nog eens te traceren dus de boef zou in no-time in de cel moeten zitten.

Dit is een leugen, ik heb dit even uit getest, en met de e-dentifier2 kan dit nog steeds.
Volgens mij worden er een aantal zaken door elkaar gehaald. Er bestaat een daglimiet (waar Anoniem het over heeft), d.i. het maximale bedrag dat je kunt overboeken zonder e.dentifier te hoeven gebruiken. Deze is alleen via de app te wijzigen.

Ook is er een paslimiet, i.e. hoeveel je per dag met je pinpas kunt opnemen bij een geldautomaat en kunt pinnen in een winkel. Deze is te wijzigen via internet bankieren en de app.

De daglimiet is alleen van toepassing in de app (immers, bij internet bankieren moet je elke keer de e.dentifier gebruiken), dus wel een beetje vreemd dat er geklaagd wordt dat je daarvoor de app nodig hebt, aangezien deze met elkaar zijn verbonden. Tenzij er ook nog op andere manieren ,waarvan ik me niet bewust ben, zonder e.dentifier geld overgemaakt kan worden.

Ik vermoed, gezien de tekst, dat de bedoeling was om de paslimiet te verhogen en niet de daglimiet en dat Anoniem niet goed heeft gelezen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.