Door Anoniem: Door Anoniem: Ik heb het boek nooit gelezen. Ik weet niet waarom, ik heb er een hekel aan. Iets dat je moest lezen, en dan nog geweldig vinden ook. Een bijbelstudie die ik nooit heb afgerond.
Het is geen literair hoogstandje, het soort lolligheid heb je op een gegeven moment wel gezien, maar het zit ondertussen wel stampvol met schitterende absurdistische vondsten.
Het is een science fiction boek voor mensen die niet van science fiction houden, een parodie op een parodie. Ik lees er een satire over satire in, dat gaat het over de echte wereld. Dat heb ik ook een beetje met Demolition Man, terzijde.
Maar zo werd er ook gereageerd, op de hoorspelen en de boeken, en discussies over vertalingen. Maar
wij in Nederland, hadden tenmiste digi-taal. Zo, dat konden die lui die dweepten met dat origineel en de geestigheid van Britten toch niet zo zeggen, of begrijpen, onze woordgrap digitaal. Het zijn ontdekkingen die jongeren doen, en niet beseffen dat die ontdekking en studentikoze grappen er omheen, al heel oud zijn, en een hele lange staart kunnen hebben. Met een plan verspreiden over van de aanleg van een ringweg bij de Melkweg bijvoorbeeld. Dan ook brieven aan huis bezorgen, met stempel erop, naam van een ing. eronder,, voorlichtingsbijeenkomsten houden, zogenaamd van de Gemeente of een planbureau, over de plannen van de ringweg bij de Melkweg. Dat is ook de invloed van het boek en de hoorspelen.
Het is maar net in welke tijd, met welke intensiteit, en op welke manier je met de hitchhike hype te maken kreeg. In jaren tachtig speelde ufologie nog, in de zin dat het een vereniging was, met een bestuur, en leden, en daar zaten verdraaide veel van die beta's bij.
- - -
Dat heeft mij me doen afvragen of Douglas Adams misschien last had van het "wrong planet syndrome", dat is een bijnaam voor het syndroom van Asperger, een van de vormen die autisme kan aannemen.
Dat kan gelden voor de auteur, en het lijkt me een bijzonder aardig boekje over die wereldreis, en als je geinteresseerd bent in de auteur van Hitchhikeguide, dan is het een verdieping voor zijn biografie. Het verkeerde planeet syndroom wordt in verband gebracht met UFO's en onlangs vrijgegeven dossiers. Dat is geen parodie, dat is politiek. Of parodierende politiek, of politieke parodie, dat kan ook.
Hitchhiking is een Amerikaans woord, niet Brits. Britten noemden het "thumbing"
Toch was Douglas Adams een Engelsman die dat woord duidelijk wel gebruikte.[/quote][/quote]Tot diep in de jaren negentig werd in Nederland Brits-Engels onderwezen, ook bij idioom. Toch stonden Britten je soms vreemd aan te kijken, bij sommige woorden, het Amerikaans was al gebruikelijk daar. Maar thumbing is een woord dat Britten bij de eerste versie van het hoorspel halverwege jaren zeventig, nog wel degelijk begrepen.