Door Anoniem: Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!
Goed bezig!
Ik vind dit een beetje vreemde opmerking, de wens voor Europese lidstaten -specifiek Nederland- om zoveel mogelijk op eigen benen te willen staan en data-soevereiniteit te willen borgen heeft niets te maken met de propositie vanuit Amerikaanse bedrijven. Je kunt er alles van vinden en uiteraard lopen wensen en verwachtingen uiteen, maar het productportfolio van de "big tech's" is in feite niets mis mee. Een alternatief wat wij zelf ontwikkelen zal ook een groei in volwassenheid door moeten maken, we zouden wel héél naïef zijn als we onszelf wijsmaken dat we iets vergelijkbaars binnen korte tijd opgezet hebben. We moeten daarin wel realistisch zijn. Tegelijkertijd hebben wij jaaaaaarenlang alle innovatie en bedrijvigheid overgelaten aan de bedrijven aan de overkant van de oceaan, en nu is het opeens troep? We zijn zelf lui en passief geweest.
Hetgeen waarom het Amerikaanse dienstenaanbod een probleem vormt is tweeledig: primair de "bemoeienis" en invloed van de Amerikaanse overheid en de kans op inzage van gegevens van Europese burgers en organisaties, en daarnaast het risico op een lock-in wanneer het geheel aan diensten bij één partij worden afgenomen. Strikt genomen zou het laatste ook bij een volledig Europese organisatie op Europese bodem kunnen voorkomen, dat risico blijft altijd.
Er is in mijn ogen wel degelijk heel wat mis met het productportfolio van big tech. Waarmee ik niet zeg dat het alleen maar mis is, voor de duidelijkheid, ik bedoel het niet zwart/wit. Een paar dingen die me wel zijn opgevallen:
- Heel wat "vernieuwingen" in software zijn niet zozeer functionele veranderingen geweest maar hetzelfde in steeds een nieuw jasje, alleen om iets nieuws te verkopen te hebben zodat de eigen inkomstenstroom wordt veiliggesteld, terwijl de gebruiker weer iets nieuws moet leren en daar energie in moet steken.
- Ik heb, toen MS het nog nieuwe dotNet sterk aan het pushen was, sterk de indruk gekregen dat MS destijds vooral bezig was om ontwikkelaars zo intense bezig te houden met steeds nieuwe toeters en bellen in de ontwikkeltools dat dat ten koste ging van hun vermogen om hun aandacht te richten op wat ze er eigenlijk mee moesten bouwen, namelijk wat de applicatie zelf moest doen. Dat ging echt veel slechter dan wat ik gewend was van ontwikkelaars. Effectief saboteerden ze daarmee het vermogen van organisaties om hun eigen software te ontwikkelen, waarmee ze zelf een markt creëerden om (zelf en via partners) in te springen. Ik ben me toen gaan afvragen of dat een bewuste strategie was.
- De paar jaar voordat de eerste cloud-diensten werden gelanceerd stonden in management- en IT-vakbladen allerlei artikeltjes en columns die hoog opgaven over wat dat allemaal voor fraais zou gaan brengen. Artikeltjes waarbij ik me (toen nog, het was er nog niet) steeds afvroeg: ja maar,
hoe bereik je die utopische voordelen dan? Het was duidelijk op een groep gericht die zich dat soort details niet afvroeg: management. Toen het beschikbaar kwam verbaasde mij het hoe gretig allerlei bedrijven het gingen gebruiken. De indruk die dat mij heeft gegeven: ze waren met succes al helemaal lekker gemaakt ervoor, het was al verkocht voor het er was, en al die berichtjes zijn onderdeel geweest van een verkapte marketingcampagne. En het sprookje is niet zo mooi geworden als het destijds werd voorgespiegeld. Het maakt bijvoorbeeld wel degelijk uit waar en bij wie de verwerking eigenlijk plaatsvindt (dat geef je zelf ook aan). Ik ben tegengekomen dat er bedrijven zijn (niet iedereen) die geconcludeerd hebben dat de voorgespiegelde voordelen en de kosten zo tegenvallen dat ze weer hun eigen computerzaal zijn gaan inrichten en daarmee beter af zijn.
- De manier waarop de AI-bedrijven het overnemen is destructief. Er is al geconstateerd dat latere versies van LLM's
meer hallucineren dan eerdere, en de verklaring daarvoor is eigenlijk heel simpel: de inhoud van het web wordt gebruikt om ze te trainen, en door hun succes is een steeds groter deel van die inhoud door LLM's zelf geproduceerd. Dan ontstaat er een feedbackloop waarin ze steeds meer zichzelf voeden, wat geen nieuwe kennis maar herkauwde kennis is, inclusief de fouten (de hallucinaties) die daar onderdeel van uitmaken. Ze worden dus steeds meer met ruis getraind en de kwaliteit gaat achteruit. De makers van dat spul zijn echt wel snugger genoeg om dat te hebben voorzien. Die zijn bezig met een verdienmodel van nu binnenlopen en fuck de toekomst. Volstrekt onverantwoordelijk.
Het is moeilijk hard te maken, maar zoals het op mij is overgekomen zijn de jaren '90 voor een flink deel een periode geweest van stevig stijgende productiviteit, waarna de energie van bedrijven en organisaties steeds meer ging zitten in alle veranderingen die geen productiviteitsverbeteringen waren; naar mijn idee piekte het rond de eeuwwisseling. Big tech zelf is natuurlijk razend "productief" geweest in de zin dat ze schatrijk zijn geworden met hun aanpak, maar is de rest van de wereld daar werkelijk beter van geworden? Ja, onze "oh, cool"-reactie is keer op keer opnieuw getriggerd, en in steeds hoger tempo en steeds intenser. Maar is dat productiviteit of is dat een verslaving? Ik denk dat het een verslaving is.
Ik ben dus helemaal niet zo positief over hoe het er voorstaat. En ik denk dat alternatieven die wat primitiever overkomen helemaal niet per se een achteruitgang hoeven te zijn in productiviteit, omdat onze "productiviteit" in mijn ogen al lange tijd voor een flink deel bestaat uit hetzelfde op steeds maar nieuwe manieren doen omdat de techindustrie die aanreikt. Ik denk dat we veel beter af zijn als we ons wat minder druk maken om
the latest and greatest en meer om wat we er eigenlijk mee willen bereiken.
Dan dekt open source echt niet elke behoefte, er zijn zat specialistische applicaties die alleen door commerciële partijen worden geleverd (niet alles is tekstverwerking), maar voor de generieke software zou het zomaar zo kunnen zijn dat juist open source, dat niet zo in die idiotie zit van om commerciële redenen steeds anders moeten, deels primitiever en saaier oogt maar door de ruimte die dat oplevert om je energie in je eigen werk te steken juist productiever uitpakt. Als ik gelijk heb in mijn indruk van hoe productiviteit zich heeft ontwikkeld hebben we helemaal niet de nieuwste toeters en bellen nodig daarvoor, zit die veel meer in hoe we zelf werken dan in hoe onze technische snufjes werken.