image

Gemeente Groningen onderzoekt vervangen van Windows door Linux

maandag 15 juni 2026, 11:26 door Redactie, 79 reacties

De gemeente Groningen onderzoekt samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) het vervangen van Windows door Linux voor de werkplekken van ambtenaren. Dat liet wethouder Philip Broeksma tijdens het Politiek Vragenuur van de Groningse gemeenteraad weten. In de gemeenteraad had Volt vragen gesteld over de afhankelijkheid van Amerikaanse techbedrijven (pdf).

"De EU wil onze afhankelijkheid van niet-Europese techbedrijven verkleinen. Kan het college concreet maken hoe afhankelijk onze gemeente momenteel is van niet-Europese cloud- en softwareleveranciers, en of zij die afhankelijkheid actief wil afbouwen?", stelde de Volt-fractie de vraag. De partij wilde ook weten of er een plan is om van Microsoft af te gaan. "Zijn we op dit moment actief alternatieven aan het onderzoeken?"

Broeksma merkte op dat de gemeente Groningen in vergelijking met andere gemeenten weinig gebruikmaakt van Microsofts cloudomgeving. Tevens wordt er later dit jaar een pilot gestart met een alternatief voor Microsoft Office. "Daarnaast kijken met de VNG naar een alternatief voor de gehele werkplek. Dus windows vervangen door Linux." De wethouder voegde toe dat het hier wel om een grote inspanning gaat in tijd en middelen en één die vele jaren in beslag zal nemen. "We hebben dus al belangrijke stappen gezet en we gaan daar mee door. Digitale soevereiniteit is iets dat wij willen."

Reacties (79)
15-06-2026, 11:34 door Anoniem
De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!
15-06-2026, 11:49 door Anoniem
Als deze ambtenaren alleen via een (web) VDI en de webversie van Office werken dan maakt het onderliggende OS geen zak uit. Maar als dat niet zo is voorzie ik een grote mislukking aankomen want geen enkele medewerker gaat LibreOffce of iets anders dan Outlook zomaar accepteren. Op een paar nerds na maar de meeste werknemers zijn geen IT lichtjes en die hebben hun weg, vaak met veel moeite, leren vinden in Office en zullen daar grote moeite mee hebben als ze weer nieuwe kunstjes moeten gaan leren.
En voor de afgestompte IT' ers hier, befehl is geen befehl. Zonder gebruikersacceptatie kun je Linux wel door de strot willen duwen maar als medewerkers er niet mee willen of kunnen werken dan loop je een enorm continuiteits risico als organisatie.
Je zult dus een invoering met kleine stapjes moeten doen of je moet je huiswerk al gedaan hebben door alle werkomgevingen via het web aan te bieden en geen lokale opslag mee toe te staan. Dan is een migratie van Windows naar Linux als onderliggend OS een peuleschil. Maar goed, dit land wordt bestuurd door managers en daar zitten sowieso geen lichtjes tussen met ook maar iets wat op een visie zou kunnen lijken.
En als straks een Dem als president in het Witte Huis zit waar links wel vriendjes mee is, moet de hele boel weer worden omgebouwd. Mark my words. Deze hele discussie is een anti-Trump discussie en heeft niets te maken met onafhankelijkheid van Big-Tech. De EU heeft Big-Tech juist hard nodig om ons burgers nog beter in de gaten te kunnen houden.
15-06-2026, 12:00 door Anoniem
Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Zover ik van kennisen weet is het ook allemaal Citrix based remote werken en is de "gebruiks" software webbased.
Dit zou een vrij eenvoudige switch moeten kunnen zijn op natuurlijk het trainen van de medewerkers na.
15-06-2026, 12:03 door Anoniem
Heel gaaf, alleen ben ik bang dat dit toch niet gaat werken omdat ambtenaren dan ineens 'anders moeten werken'.
Voor vrijheid zou dit geniaal zijn, alle randapparatuur by requirement compatibel maken met Linux.
15-06-2026, 12:30 door Anoniem
Onderzoek is goed, maar shoppen nog beter. Denemarken is al bezig, net als de deelstaat Sleeswijk-Holstein en Frankrijk. Luxemburg is ook al ver.
En wat kan een Europees alternatief niet, dat de meeste gebruikers willen? Vet of cursief typen? Printen?
15-06-2026, 13:15 door Anoniem
Goh. Nu al.
Microsoft is in dit bedrijf iets uit de vorige eeuw.
15-06-2026, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem: Als deze ambtenaren alleen via een (web) VDI en de webversie van Office werken dan maakt het onderliggende OS geen zak uit. Maar als dat niet zo is voorzie ik een grote mislukking aankomen want geen enkele medewerker gaat LibreOffce of iets anders dan Outlook zomaar accepteren. .
Laten we duidelijk zijn, ook ambtenaren zijn medewerkers die binnen de normale grenzen moeten doen wat hun werkgever van ze verlangd.
Daar komt nog bij dat de overheden betaald worden door de burgers en de burgers de overheid kiest.
Dus niet tegenstribbelen je werk doen met het materiaal dat aangeleverd wordt, en anders ga je maar een andere baan zoeken.
15-06-2026, 13:34 door Anoniem
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!

Je zegt oprotten met de Amerikaanse troep?
Wat heb je dan liever? De chinezen?
15-06-2026, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem: En als straks een Dem als president in het Witte Huis zit waar links wel vriendjes mee is, moet de hele boel weer worden omgebouwd. Mark my words. Deze hele discussie is een anti-Trump discussie en heeft niets te maken met onafhankelijkheid van Big-Tech. De EU heeft Big-Tech juist hard nodig om ons burgers nog beter in de gaten te kunnen houden.
We hebben gezien hoe kwetsbaar we zijn als er in een voor ons belangrijk land een idioot aan de macht komt die als een olifant in een porseleinkast tekeergaat. Dat is niet over als er daar weer een democraat zit. We zijn wakker geschud. Hoe snel we weer in slaap sukkelen is natuurlijk wel de vraag, maar ik schat dat dat niet meteen zal zijn, omdat dit ook aan dingen als defensie en verdediging tegen Poetin raakt, en niet alleen maar aan IT.
15-06-2026, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Zover ik van kennisen weet is het ook allemaal Citrix based remote werken en is de "gebruiks" software webbased.
Dit zou een vrij eenvoudige switch moeten kunnen zijn op natuurlijk het trainen van de medewerkers na.
Misschien gaat het ook wel over waar die applicaties die ze via Citrix gebruiken op draaien.
15-06-2026, 14:01 door Anoniem
Door Anoniem: Als deze ambtenaren alleen via een (web) VDI en de webversie van Office werken dan maakt het onderliggende OS geen zak uit. Maar als dat niet zo is voorzie ik een grote mislukking aankomen want geen enkele medewerker gaat LibreOffce of iets anders dan Outlook zomaar accepteren. Op een paar nerds na maar de meeste werknemers zijn geen IT lichtjes en die hebben hun weg, vaak met veel moeite, leren vinden in Office en zullen daar grote moeite mee hebben als ze weer nieuwe kunstjes moeten gaan leren.
En voor de afgestompte IT' ers hier, befehl is geen befehl. Zonder gebruikersacceptatie kun je Linux wel door de strot willen duwen maar als medewerkers er niet mee willen of kunnen werken dan loop je een enorm continuiteits risico als organisatie.
Je zult dus een invoering met kleine stapjes moeten doen of je moet je huiswerk al gedaan hebben door alle werkomgevingen via het web aan te bieden en geen lokale opslag mee toe te staan. Dan is een migratie van Windows naar Linux als onderliggend OS een peuleschil. Maar goed, dit land wordt bestuurd door managers en daar zitten sowieso geen lichtjes tussen met ook maar iets wat op een visie zou kunnen lijken.
En als straks een Dem als president in het Witte Huis zit waar links wel vriendjes mee is, moet de hele boel weer worden omgebouwd. Mark my words. Deze hele discussie is een anti-Trump discussie en heeft niets te maken met onafhankelijkheid van Big-Tech. De EU heeft Big-Tech juist hard nodig om ons burgers nog beter in de gaten te kunnen houden.

Wat een aanames, wat een generalisatie.
15-06-2026, 14:08 door Anoniem
mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
15-06-2026, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem: Als deze ambtenaren alleen via een (web) VDI en de webversie van Office werken dan maakt het onderliggende OS geen zak uit. Maar als dat niet zo is voorzie ik een grote mislukking aankomen want geen enkele medewerker gaat LibreOffce of iets anders dan Outlook zomaar accepteren.

"De EU wil onze afhankelijkheid van niet-Europese techbedrijven verkleinen" Dan moeten ze toch op zijn minst de Europese variant van office gaan gebruiken: Euro-Office want met een Amerikaanse Office, die waarschijnlijk ook alleen maar op een server van dat Amerikaans bedrijf draait haal je die doelstelling niet zo snel.
En voor ambtenaren komt er toch gewoon MijnBureau aan https://minbzk.github.io/mijn-bureau/
Daar zit office in, email, vergaderingen, een kennisbank, ai assistent, daar is geen woord Chinees (of Amerikaans) bij.
15-06-2026, 14:23 door Anoniem
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
15-06-2026, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!

Ik vind dit een beetje vreemde opmerking, de wens voor Europese lidstaten -specifiek Nederland- om zoveel mogelijk op eigen benen te willen staan en data-soevereiniteit te willen borgen heeft niets te maken met de propositie vanuit Amerikaanse bedrijven. Je kunt er alles van vinden en uiteraard lopen wensen en verwachtingen uiteen, maar het productportfolio van de "big tech's" is in feite niets mis mee. Een alternatief wat wij zelf ontwikkelen zal ook een groei in volwassenheid door moeten maken, we zouden wel héél naïef zijn als we onszelf wijsmaken dat we iets vergelijkbaars binnen korte tijd opgezet hebben. We moeten daarin wel realistisch zijn. Tegelijkertijd hebben wij jaaaaaarenlang alle innovatie en bedrijvigheid overgelaten aan de bedrijven aan de overkant van de oceaan, en nu is het opeens troep? We zijn zelf lui en passief geweest.

Hetgeen waarom het Amerikaanse dienstenaanbod een probleem vormt is tweeledig: primair de "bemoeienis" en invloed van de Amerikaanse overheid en de kans op inzage van gegevens van Europese burgers en organisaties, en daarnaast het risico op een lock-in wanneer het geheel aan diensten bij één partij worden afgenomen. Strikt genomen zou het laatste ook bij een volledig Europese organisatie op Europese bodem kunnen voorkomen, dat risico blijft altijd.
15-06-2026, 14:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
Ambtenaren zijn het probleem niet, de ambtenaar die deze vragen indiende heeft dit ook gewoon met Libre Office gedaan, daar is het levende bewijs!
Dat de ICT afdeling als reden genoemd wordt om niet naar een ander OS over te kunnen stappen, is wel het nieuwe dieptepunt, Als ICT is het juist je werk om dit soort veranderingen in goede banen te leiden. En de linux-drivers discussie is al helemaal een drogreden, 90% van je randapparatuur wordt gewoon ondersteund, de overige 10% is vast te oud, de fabrikant vindt je niet belangrijk genoeg, meestal is er wel een mouw aan te passen, als je je werk maar doet,.
15-06-2026, 14:51 door Anoniem
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!
Waar is exact de kernel ontwikkeld? En alle vele afhankelijkheden?

iets met SSH.....
15-06-2026, 14:54 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.

Dat zou zomaar best eens mee kunnen vallen. Maar inderdaad dat zijn éénmalige kosten. Je kunt ook alles voorbereiden.. software SAAS nemen bijvoorbeeld. Pas vervangen indien een upgrade nodig is. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar er is meer mogelijk dan je denkt.
15-06-2026, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Zover ik van kennisen weet is het ook allemaal Citrix based remote werken en is de "gebruiks" software webbased.
Dit zou een vrij eenvoudige switch moeten kunnen zijn op natuurlijk het trainen van de medewerkers na.
Oke, je hebt dus geen enkel idee, hoe complex een desktop tegenwoordig is.

Als ik hier al kijk, zeker 200-500 applicaties die we gebruiken, waarvan veel gewoon alleen Windows Installers zijn. Zijn zelfs zeer belangrijke applicaties die het bedrijf absoluut niet kan missen. En dan hebben we het nog niet eens van plugins in excel of teams.

Ik heb ooit 16bits dos applicaties gehad bij een overheid met Windows XP. De keuze voor Windows 7 was dus snel gemaakt, 32Bits moest het worden.
15-06-2026, 14:57 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.

Dat zou zomaar best eens mee kunnen vallen. Maar inderdaad dat zijn éénmalige kosten. Je kunt ook alles voorbereiden.. software SAAS nemen bijvoorbeeld. Pas vervangen indien een upgrade nodig is. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar er is meer mogelijk dan je denkt.
Dus eerst je applicaties onderzoeken, eventueel vervanging zoeken, gebruikers training + Migratie uitvoeren.
Kan zo maar een jaar kosten voor een bepaalde applicatie.

Onderschat ook niet het gebruikers gevoel, als gebruikers niet tevreden zijn, dan dit grote impact hebben op je bedrijfsuitvoering.
15-06-2026, 14:59 door Anoniem
Het is trouwens wel mooi, we zien overal de sovereign omgevingen uit de grond gestampt worden.

Maar veel onderschappen het uitzoek werk en ontwikkelingswerk dat hierbij allemaal komt kijken. Software is gewoon van mindere kwaliteit. Dit kan je accepteren, maar dat heeft ook weer impact op admins/gebruikers en eventueel kosten.
15-06-2026, 15:01 door Anoniem
"Linux is ook Amerikaanse"

dit is onjuist.
15-06-2026, 15:02 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.

Dat zou zomaar best eens mee kunnen vallen. Maar inderdaad dat zijn éénmalige kosten. Je kunt ook alles voorbereiden.. software SAAS nemen bijvoorbeeld. Pas vervangen indien een upgrade nodig is. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar er is meer mogelijk dan je denkt.

Inderdaad oude ITers afvloeien en nieuwe alleen aannemen met de juiste certificering en een traject in gaan. iets wat de mensheid al eeuwen gedaan heeft, ook met overschakelen van stoom machines en kolen kachels naar CVs etc. etc.
15-06-2026, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem: mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
Linux Amerikaans! Waar heb je dat op feestboek gelezen? . De Gemeente Groningen werkt al jaren met Suse Linux maar dan de open variant. Dat is Europees en van oorsprong een Duitse onderneming. Linux zelf is alleen een kernel en die is internationaal. Je zou kunnen zeggen van ons allemaal. Ontwikkelaars over de hele wereld dragen bij
15-06-2026, 15:24 door Anoniem
Ik wens alle ambtenaren veel success met de implementatie van hun USA onafhankelijke office en collaboratie eco software.
Er is veel mogelijk [ https://european-alternatives.eu/ ] maar makkelijker zal het er niet op worden.
Ben benieuwd of het ze gaat lukken en wat het uiteindelijk is geworden.
15-06-2026, 15:36 door Anoniem
De Gemeente Groningen heeft al jaren met openSuse gewerkt. Ze zijn ook al een tijdje naar Redhat Linux gemigreerd met meer dan 100 servers. Daar zijn vergeleken met de windowsomgeving bijna nooit problemen mee. Er is ook al lang een pilot geweest. Sommige ambtenaren hadden niet eens in de gaten dat ze met Libreoffice werkte in plaats van MS office. Ambtenaren hebben geen enkel probleem met iets anders, als het maar werkt en dat doet Linux. Dat hadden de mensen thuis ook niet toen ze van een Windows desktop naar een Android telefoon of Tablet overgingen. Integendeel.
Veel applicaties draaien daar al in een Linux cloud. Het grootste probleem is (zoals eigenlijk altijd) de aansturing op management niveau door verschillende belangen met name de ingehuurde dienstverlening door grote partijen zoals Fujitsu
15-06-2026, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.

Dat zou zomaar best eens mee kunnen vallen. Maar inderdaad dat zijn éénmalige kosten. Je kunt ook alles voorbereiden.. software SAAS nemen bijvoorbeeld. Pas vervangen indien een upgrade nodig is. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar er is meer mogelijk dan je denkt.
Dus eerst je applicaties onderzoeken, eventueel vervanging zoeken, gebruikers training + Migratie uitvoeren.
Kan zo maar een jaar kosten voor een bepaalde applicatie.

Onderschat ook niet het gebruikers gevoel, als gebruikers niet tevreden zijn, dan dit grote impact hebben op je bedrijfsuitvoering.

Vergeet de vendor lock-in niet.
Voor de nodige vakapplicaties zijn alleen maar Pink en Centric als (grote) leverancier beschikbaar.
De overgang naar SaaS zal veel versimpelen, of de Amerikaanse afhankelijkheden verschuiven.
Maar ook dat kost tijd en geld.

En een grote vakapplicatie migreren kost veel tijd en menskracht.
De aanbesteding. De migratie zelf. Testen. Uitval opruimen. Processen aanpassen. Het hertrainen van het personeel.
En dat allemaal naast het regulier werk dat gewoon door gaat.
De meeste gemeenten hebben niet zomaar ergens nog een grote bak geld en getrainde medewerkers staan die ze 1,2,3 kunnen vrijspelen en inzetten. De dank aan het rijk (landelijke politiek) en hun financiele wurggreep op het gemeentefonds.

Herhaal deze acties maar per grote applicatie die je moet migreren naar linux.
Dat gaat bakken met tijd kosten. Maal 300+ gemeenten die allemaal net ietsjes anders van elkaar werken.
15-06-2026, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
Ik heb het zelf gedaan. Kostte weinig moeite. Juist drivers onder windows waren het probleem, omdat die bijna altijd eerst bij de leverancier moeten worden gedownload en ongelooflijk veel bloatware bevat. Software lifecycle management is onder Linux zo veel eenvoudiger, sneller en stabieler. In Groningen gebruiken ze daar Redhat satellite voor. Laat je niks wijsmaken.
15-06-2026, 16:03 door Anoniem
Door Anoniem: Het is trouwens wel mooi, we zien overal de sovereign omgevingen uit de grond gestampt worden.

Maar veel onderschappen het uitzoek werk en ontwikkelingswerk dat hierbij allemaal komt kijken. Software is gewoon van mindere kwaliteit. Dit kan je accepteren, maar dat heeft ook weer impact op admins/gebruikers en eventueel kosten.
Dat is dus niet zo. Linux is zo veel meer kwaliteit dan windows. Dat ontdek je pas al je er mee werkt.
15-06-2026, 16:07 door Anoniem
Een alternatief wat wij zelf ontwikkelen zal ook een groei in volwassenheid door moeten maken, we zouden wel héél naïef zijn als we onszelf wijsmaken dat we iets vergelijkbaars binnen korte tijd opgezet hebben. We moeten daarin wel realistisch zijn
Wij hoeven niet zelf te ontwikkelen. Linux is veel volwassener dan windows. Het gaat om de applicaties! In Groningen is al veel webbased.
15-06-2026, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als deze ambtenaren alleen via een (web) VDI en de webversie van Office werken dan maakt het onderliggende OS geen zak uit. Maar als dat niet zo is voorzie ik een grote mislukking aankomen want geen enkele medewerker gaat LibreOffce of iets anders dan Outlook zomaar accepteren. Op een paar nerds na maar de meeste werknemers zijn geen IT lichtjes en die hebben hun weg, vaak met veel moeite, leren vinden in Office en zullen daar grote moeite mee hebben als ze weer nieuwe kunstjes moeten gaan leren.
En voor de afgestompte IT' ers hier, befehl is geen befehl. Zonder gebruikersacceptatie kun je Linux wel door de strot willen duwen maar als medewerkers er niet mee willen of kunnen werken dan loop je een enorm continuiteits risico als organisatie.
Je zult dus een invoering met kleine stapjes moeten doen of je moet je huiswerk al gedaan hebben door alle werkomgevingen via het web aan te bieden en geen lokale opslag mee toe te staan. Dan is een migratie van Windows naar Linux als onderliggend OS een peuleschil. Maar goed, dit land wordt bestuurd door managers en daar zitten sowieso geen lichtjes tussen met ook maar iets wat op een visie zou kunnen lijken.
En als straks een Dem als president in het Witte Huis zit waar links wel vriendjes mee is, moet de hele boel weer worden omgebouwd. Mark my words. Deze hele discussie is een anti-Trump discussie en heeft niets te maken met onafhankelijkheid van Big-Tech. De EU heeft Big-Tech juist hard nodig om ons burgers nog beter in de gaten te kunnen houden.

Wat een aanames, wat een generalisatie.

De EU heeft Big-Tech juist hard nodig om ons burgers nog beter in de gaten te kunnen houden.
Dit is geen aannamen, maar een feit. We streven af op een digitale dictatuur waar de computer beslist wie een nette burger of extremist is.
15-06-2026, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
Hoeveel randapparatuur heb je zelf al moeten vervangen omdat er geen drivers voor waren?
Gebruik 15 jaar Linux, nog nooit iets aan d ekant moeten doen omdat er geen drivers beschikbaar voor zijn.
15-06-2026, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
Linux Amerikaans! Waar heb je dat op feestboek gelezen? . De Gemeente Groningen werkt al jaren met Suse Linux maar dan de open variant. Dat is Europees en van oorsprong een Duitse onderneming. Linux zelf is alleen een kernel en die is internationaal. Je zou kunnen zeggen van ons allemaal. Ontwikkelaars over de hele wereld dragen bij

De kernel code is opensource, maar wordt beheerd door partij die volledige onder amerikaanse wetgeving valt en meer dan 90% van de ontwikkeling voor de Linux kernel vindt plaats door big tech in Amerika. Uiteraard is het wel zo als Amerika ooit moeilijk gaat doen iedereen vrij is om de code zelf bij te gaan werken.
15-06-2026, 16:47 door Anoniem
Mooi initiatief. Make Europe Sovereign Again (MESA)

Denk wel dat er een coordinerende rol voor de Vereniging van Gemeenten ligt. Het risico dat het mooie initiatief van de gemeente Groningen straks strand op budget (en de andere gemeenten met de beurs dicht wachten tot ze het gratis kunnen overnemen) lijkt mij groot. Wanneer meerdere gemeenten met personeel en budget de voortrekkers rol van Groningen ondersteunen lijkt mij de kans op succes groter. Ik verwacht namelijk dat een grote Amerikaanse aanbieder dadelijk een mooie aanbieding doet die onder de migratie kosten blijft en dan is de gemeenteraad snel om.
15-06-2026, 18:29 door Anoniem
Door Anoniem: "Linux is ook Amerikaanse"

dit is onjuist.
Waar zit de linux Foundation precies? In welk land, staat het hoodfkantoor?
15-06-2026, 19:17 door Anoniem
Door Anoniem: Mooi initiatief. Make Europe Sovereign Again (MESA)

Denk wel dat er een coordinerende rol voor de Vereniging van Gemeenten ligt. Het risico dat het mooie initiatief van de gemeente Groningen straks strand op budget (en de andere gemeenten met de beurs dicht wachten tot ze het gratis kunnen overnemen) lijkt mij groot. Wanneer meerdere gemeenten met personeel en budget de voortrekkers rol van Groningen ondersteunen lijkt mij de kans op succes groter. Ik verwacht namelijk dat een grote Amerikaanse aanbieder dadelijk een mooie aanbieding doet die onder de migratie kosten blijft en dan is de gemeenteraad snel om.
Groningen heeft eerder al geleerd wat het gevaar is als je niet meer zelf de baas bent, maar een ander voor je bepaalt wat je wel en niet mag doen.
Door Anoniem:
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!
Waar is exact de kernel ontwikkeld? En alle vele afhankelijkheden?

iets met SSH.....

Linux Kernel, dat was toch een europeaan? Linus Torvalds.
SSH, dat was toch die fin? Tatu Ylonen

email ? Wietze Venema, wifi ? Cees Links, nederlanders.

We kunnen het wel

En ook niet alles uit amerika is troep natuurlijk.
15-06-2026, 19:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Linux is ook Amerikaanse"

dit is onjuist.
Waar zit de linux Foundation precies? In welk land, staat het hoodfkantoor?

Als je je vingers even laat werken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Foundation

En de moeite neemt om heel het artikel te lezen:

Headquarters 548 Market St, San Francisco, CA 94104, United States

Sub-organizations

Linux Foundation Europe:
The Linux Foundation established the Linux Foundation Europe, with its headquarter located in Brussels, on September 14, 2022.

Linux Foundation India:
During KubeCon + CloudNativeCon India in New Delhi, the Linux Foundation announced the opening of Linux Foundation India on 11 December 2024.
15-06-2026, 21:53 door Anoniem
We weten allemaal hoe dit afloopt. De ambtenaren blijven maar zeiken dat ze een bepaald icoontje missen, niet kunnen printen en op deze manier nooooiiitt hun werk afkrijgen.

Dus wordt de proef gestaakt en gaan de windhoos kneuzen weer door met hun spyware.

Intussen is elke nieuwe versie van Android of iOs een complete nieuwe UI maar dat geeft niets. Nee dat is lekker verfrissend. Bij de koffie-automaat: heb jij de nieuwe Android al? Nee? Moet je doen man, is echt gaaf.

Bij een andere auto zitten de knoppen ook ergens anders maar dat geeft niet hoor !!

Ja ik heb deze trajecten veel te vaak meegemaakt met deze misbaksels die de hele boel saboteren. Nog afgezien van de krankzinnige hoeveelheden geld die verbrand worden door die hufter-ambtenaren
15-06-2026, 22:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Linux is ook Amerikaanse"

dit is onjuist.
Waar zit de linux Foundation precies? In welk land, staat het hoodfkantoor?

Als je je vingers even laat werken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Foundation

En de moeite neemt om heel het artikel te lezen:

Headquarters 548 Market St, San Francisco, CA 94104, United States

Sub-organizations

Linux Foundation Europe:
The Linux Foundation established the Linux Foundation Europe, with its headquarter located in Brussels, on September 14, 2022.

Linux Foundation India:
During KubeCon + CloudNativeCon India in New Delhi, the Linux Foundation announced the opening of Linux Foundation India on 11 December 2024.

De hamvraag hier is eigenlijk: Als je op Linux overstapt, en EuroOffice gaat gebruiken dan wel, minder of helemaal niet meer afhankelijk van Niet-Europese technologie. M.a.w schiet je er uiteindelijk iets mee op ?
15-06-2026, 22:40 door Anoniem
Door Anoniem: We weten allemaal hoe dit afloopt. De ambtenaren blijven maar zeiken dat ze een bepaald icoontje missen, niet kunnen printen en op deze manier nooooiiitt hun werk afkrijgen.

Dus wordt de proef gestaakt en gaan de windhoos kneuzen weer door met hun spyware.

Intussen is elke nieuwe versie van Android of iOs een complete nieuwe UI maar dat geeft niets. Nee dat is lekker verfrissend. Bij de koffie-automaat: heb jij de nieuwe Android al? Nee? Moet je doen man, is echt gaaf.

Bij een andere auto zitten de knoppen ook ergens anders maar dat geeft niet hoor !!

Ja ik heb deze trajecten veel te vaak meegemaakt met deze misbaksels die de hele boel saboteren. Nog afgezien van de krankzinnige hoeveelheden geld die verbrand worden door die hufter-ambtenaren

En dan hebben we het nog niet over al de teamleiders, managers, directeuren en raadsleden in Nederland die liever hele bossen aan papier verbruiken omdat ze alles geprint willen hebben, ipv via een apparaat lezen.
15-06-2026, 23:31 door Anoniem
Door Anoniem: mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
Het maakt in dit geval niet uit waar het vandaan komt, het is software met een vrije licentie, dus kunnen mensen de broncode auditen en verifieren, ten tweede kan men projecten forken en een Nederlandse versie aanmaken. Dat is de kracht van vrije software.
Ook zijn ze minder of niet afhankelijk van een enkele server, servers hebben mirrors waaronder die in Europa. Het is juist heel flexibel allemaal. Linux is zo vrij als je er zelf van maakt, met Windows kan dat niet, dat is proprietaire software enkel in beheer van een Amerikaanse tech gigant met Amerikaanse servers en niet-transparante software.
16-06-2026, 05:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!

Ik vind dit een beetje vreemde opmerking, de wens voor Europese lidstaten -specifiek Nederland- om zoveel mogelijk op eigen benen te willen staan en data-soevereiniteit te willen borgen heeft niets te maken met de propositie vanuit Amerikaanse bedrijven. Je kunt er alles van vinden en uiteraard lopen wensen en verwachtingen uiteen, maar het productportfolio van de "big tech's" is in feite niets mis mee. Een alternatief wat wij zelf ontwikkelen zal ook een groei in volwassenheid door moeten maken, we zouden wel héél naïef zijn als we onszelf wijsmaken dat we iets vergelijkbaars binnen korte tijd opgezet hebben. We moeten daarin wel realistisch zijn. Tegelijkertijd hebben wij jaaaaaarenlang alle innovatie en bedrijvigheid overgelaten aan de bedrijven aan de overkant van de oceaan, en nu is het opeens troep? We zijn zelf lui en passief geweest.

Hetgeen waarom het Amerikaanse dienstenaanbod een probleem vormt is tweeledig: primair de "bemoeienis" en invloed van de Amerikaanse overheid en de kans op inzage van gegevens van Europese burgers en organisaties, en daarnaast het risico op een lock-in wanneer het geheel aan diensten bij één partij worden afgenomen. Strikt genomen zou het laatste ook bij een volledig Europese organisatie op Europese bodem kunnen voorkomen, dat risico blijft altijd.
Er is in mijn ogen wel degelijk heel wat mis met het productportfolio van big tech. Waarmee ik niet zeg dat het alleen maar mis is, voor de duidelijkheid, ik bedoel het niet zwart/wit. Een paar dingen die me wel zijn opgevallen:

- Heel wat "vernieuwingen" in software zijn niet zozeer functionele veranderingen geweest maar hetzelfde in steeds een nieuw jasje, alleen om iets nieuws te verkopen te hebben zodat de eigen inkomstenstroom wordt veiliggesteld, terwijl de gebruiker weer iets nieuws moet leren en daar energie in moet steken.
- Ik heb, toen MS het nog nieuwe dotNet sterk aan het pushen was, sterk de indruk gekregen dat MS destijds vooral bezig was om ontwikkelaars zo intense bezig te houden met steeds nieuwe toeters en bellen in de ontwikkeltools dat dat ten koste ging van hun vermogen om hun aandacht te richten op wat ze er eigenlijk mee moesten bouwen, namelijk wat de applicatie zelf moest doen. Dat ging echt veel slechter dan wat ik gewend was van ontwikkelaars. Effectief saboteerden ze daarmee het vermogen van organisaties om hun eigen software te ontwikkelen, waarmee ze zelf een markt creëerden om (zelf en via partners) in te springen. Ik ben me toen gaan afvragen of dat een bewuste strategie was.
- De paar jaar voordat de eerste cloud-diensten werden gelanceerd stonden in management- en IT-vakbladen allerlei artikeltjes en columns die hoog opgaven over wat dat allemaal voor fraais zou gaan brengen. Artikeltjes waarbij ik me (toen nog, het was er nog niet) steeds afvroeg: ja maar, hoe bereik je die utopische voordelen dan? Het was duidelijk op een groep gericht die zich dat soort details niet afvroeg: management. Toen het beschikbaar kwam verbaasde mij het hoe gretig allerlei bedrijven het gingen gebruiken. De indruk die dat mij heeft gegeven: ze waren met succes al helemaal lekker gemaakt ervoor, het was al verkocht voor het er was, en al die berichtjes zijn onderdeel geweest van een verkapte marketingcampagne. En het sprookje is niet zo mooi geworden als het destijds werd voorgespiegeld. Het maakt bijvoorbeeld wel degelijk uit waar en bij wie de verwerking eigenlijk plaatsvindt (dat geef je zelf ook aan). Ik ben tegengekomen dat er bedrijven zijn (niet iedereen) die geconcludeerd hebben dat de voorgespiegelde voordelen en de kosten zo tegenvallen dat ze weer hun eigen computerzaal zijn gaan inrichten en daarmee beter af zijn.
- De manier waarop de AI-bedrijven het overnemen is destructief. Er is al geconstateerd dat latere versies van LLM's meer hallucineren dan eerdere, en de verklaring daarvoor is eigenlijk heel simpel: de inhoud van het web wordt gebruikt om ze te trainen, en door hun succes is een steeds groter deel van die inhoud door LLM's zelf geproduceerd. Dan ontstaat er een feedbackloop waarin ze steeds meer zichzelf voeden, wat geen nieuwe kennis maar herkauwde kennis is, inclusief de fouten (de hallucinaties) die daar onderdeel van uitmaken. Ze worden dus steeds meer met ruis getraind en de kwaliteit gaat achteruit. De makers van dat spul zijn echt wel snugger genoeg om dat te hebben voorzien. Die zijn bezig met een verdienmodel van nu binnenlopen en fuck de toekomst. Volstrekt onverantwoordelijk.

Het is moeilijk hard te maken, maar zoals het op mij is overgekomen zijn de jaren '90 voor een flink deel een periode geweest van stevig stijgende productiviteit, waarna de energie van bedrijven en organisaties steeds meer ging zitten in alle veranderingen die geen productiviteitsverbeteringen waren; naar mijn idee piekte het rond de eeuwwisseling. Big tech zelf is natuurlijk razend "productief" geweest in de zin dat ze schatrijk zijn geworden met hun aanpak, maar is de rest van de wereld daar werkelijk beter van geworden? Ja, onze "oh, cool"-reactie is keer op keer opnieuw getriggerd, en in steeds hoger tempo en steeds intenser. Maar is dat productiviteit of is dat een verslaving? Ik denk dat het een verslaving is.

Ik ben dus helemaal niet zo positief over hoe het er voorstaat. En ik denk dat alternatieven die wat primitiever overkomen helemaal niet per se een achteruitgang hoeven te zijn in productiviteit, omdat onze "productiviteit" in mijn ogen al lange tijd voor een flink deel bestaat uit hetzelfde op steeds maar nieuwe manieren doen omdat de techindustrie die aanreikt. Ik denk dat we veel beter af zijn als we ons wat minder druk maken om the latest and greatest en meer om wat we er eigenlijk mee willen bereiken.

Dan dekt open source echt niet elke behoefte, er zijn zat specialistische applicaties die alleen door commerciële partijen worden geleverd (niet alles is tekstverwerking), maar voor de generieke software zou het zomaar zo kunnen zijn dat juist open source, dat niet zo in die idiotie zit van om commerciële redenen steeds anders moeten, deels primitiever en saaier oogt maar door de ruimte die dat oplevert om je energie in je eigen werk te steken juist productiever uitpakt. Als ik gelijk heb in mijn indruk van hoe productiviteit zich heeft ontwikkeld hebben we helemaal niet de nieuwste toeters en bellen nodig daarvoor, zit die veel meer in hoe we zelf werken dan in hoe onze technische snufjes werken.
16-06-2026, 09:27 door Anoniem
Het gaat niet om het nodig hebben van de nieuwste toeters en bellen, maar
om de management-laag die het graag wil hebben.
16-06-2026, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
Het maakt in dit geval niet uit waar het vandaan komt, het is software met een vrije licentie, dus kunnen mensen de broncode auditen en verifieren, ten tweede kan men projecten forken en een Nederlandse versie aanmaken. Dat is de kracht van vrije software.
Ook zijn ze minder of niet afhankelijk van een enkele server, servers hebben mirrors waaronder die in Europa. Het is juist heel flexibel allemaal. Linux is zo vrij als je er zelf van maakt, met Windows kan dat niet, dat is proprietaire software enkel in beheer van een Amerikaanse tech gigant met Amerikaanse servers en niet-transparante software.
Precies! En daarnaast heeft men genoeg van big tech die zit te azen op je metadata. Je privé informatie in haar gwwicht in goud waard, big tech weet dat maar al te goed. Linux is een stap in de goede richting van autonomie, privacy en vrijheid. Qua veiligheid zijn beide opties niet perfect, mobiele besturingsystemen zoals Android en iOS zijn wat dat betreft stukken veiliger. (Maar niet persé prive behalve AOSP)
16-06-2026, 10:14 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
Hoeveel randapparatuur heb je zelf al moeten vervangen omdat er geen drivers voor waren?
Gebruik 15 jaar Linux, nog nooit iets aan d ekant moeten doen omdat er geen drivers beschikbaar voor zijn.

GDI engine printers, heel lang geleden. Scan-software. Eigenlijk alleen consumenten-spul destijds. Gaat bij een beetje MKB bedrijf of grotere organisaties niet voorkomen. De meeste zaken zijn wel over te hevelen naar een Linux omgeving.
Tenzij je echt een speciaal pakket gebruikt. Dan is soms Wine nog een optie.

Er werd in een vorige post nog de acceptatie graad genoemd. Ja dat is zeker een dingetje wat je mee moet nemen. Maar dit kan je vaak slim/sexy verpakken, door efficiency verbeteringen mee te nemen in de upgrade/migratie waar de gebruiker zijn werk slimmer mee kan doen. Daarnaast zal de stabiliteit veel mensen tevreden stellen. LibreOffice is in grote mate compatible (niet helemaal) en men zal niet veel functionaliteit missen. Het kan voor veel omgevingen een kleine omschakeling zijn, maar ook een traject van een paar jaar. Maar het is gewoon mogelijk als je geen echt specifieke software pakketten draait. Daarnaast is een mix gewoon nog mogelijk.
16-06-2026, 10:41 door Anoniem
Door Anoniem: Heel gaaf, alleen ben ik bang dat dit toch niet gaat werken omdat ambtenaren dan ineens 'anders moeten werken'.
Voor vrijheid zou dit geniaal zijn, alle randapparatuur by requirement compatibel maken met Linux.

Ehm... anders gaan werken?, ieder OS werkt volgens het concept dat eind jaren '50 gepresenteerd werdt in 'The Demo'.
Een bureaublad met pointing device en keyboard... probleem in 1960, gebrek aan capabele hardware etc.

Libreoffice was de eerste web based office als proof of concept. Nadat etherpad en ethercalc, als proof of concept van "social editing" beschikbaar waren, Office 365 was pas een paar jaar later.

Toegang tot cloud resources?... Nextcloud, ... en bestaat ook al ruim 10 jaar...

Het grootsye probleem van open source zijn het gebrek aan marketing, premie en lobby dollars/euros etc.
16-06-2026, 11:10 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
Hoeveel randapparatuur heb je zelf al moeten vervangen omdat er geen drivers voor waren?
Gebruik 15 jaar Linux, nog nooit iets aan d ekant moeten doen omdat er geen drivers beschikbaar voor zijn.

GDI engine printers, heel lang geleden. Scan-software. Eigenlijk alleen consumenten-spul destijds. Gaat bij een beetje MKB bedrijf of grotere organisaties niet voorkomen. De meeste zaken zijn wel over te hevelen naar een Linux omgeving.
Tenzij je echt een speciaal pakket gebruikt. Dan is soms Wine nog een optie.

Er werd in een vorige post nog de acceptatie graad genoemd. Ja dat is zeker een dingetje wat je mee moet nemen. Maar dit kan je vaak slim/sexy verpakken, door efficiency verbeteringen mee te nemen in de upgrade/migratie waar de gebruiker zijn werk slimmer mee kan doen. Daarnaast zal de stabiliteit veel mensen tevreden stellen. LibreOffice is in grote mate compatible (niet helemaal) en men zal niet veel functionaliteit missen. Het kan voor veel omgevingen een kleine omschakeling zijn, maar ook een traject van een paar jaar. Maar het is gewoon mogelijk als je geen echt specifieke software pakketten draait. Daarnaast is een mix gewoon nog mogelijk.
stabiliteit van Windows is geen probleem vanuit een eind gebruiker. Dat hoor je voornamelijk hier, maar is meer een kul argument.

Onderschat niet wat een core applicatie zoals een tekst verwerker of spreatsheet applicatie aanpassing voor impact kan hebben op gebruikers. Ik zie regelmatig plugins voorbij komen, van teams, upload applicaties, AI, approvals, spamdetectie/reporting/training. Daar moet je allemaal ook vervangingen voor regelen.

Het is allemaal mogelijk, maar dit zijn gewoon lange en pittige projecten die je moet draaien, waarbij je niet de gebruikers moet onderschatten.
16-06-2026, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
Ik heb het zelf gedaan. Kostte weinig moeite. Juist drivers onder windows waren het probleem, omdat die bijna altijd eerst bij de leverancier moeten worden gedownload en ongelooflijk veel bloatware bevat. Software lifecycle management is onder Linux zo veel eenvoudiger, sneller en stabieler. In Groningen gebruiken ze daar Redhat satellite voor. Laat je niks wijsmaken.[
Mooi argument inderdaad, maar dat past ook perfect op je eigenpost.
16-06-2026, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is trouwens wel mooi, we zien overal de sovereign omgevingen uit de grond gestampt worden.

Maar veel onderschappen het uitzoek werk en ontwikkelingswerk dat hierbij allemaal komt kijken. Software is gewoon van mindere kwaliteit. Dit kan je accepteren, maar dat heeft ook weer impact op admins/gebruikers en eventueel kosten.
Dat is dus niet zo. Linux is zo veel meer kwaliteit dan windows. Dat ontdek je pas al je er mee werkt.
En dan kom je er achter, dat je veel zelf aan elkaar moet knopen en hopen dat alles goed en blijft werken.
16-06-2026, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem: We weten allemaal hoe dit afloopt. De ambtenaren blijven maar zeiken dat ze een bepaald icoontje missen, niet kunnen printen en op deze manier nooooiiitt hun werk afkrijgen.

Dus wordt de proef gestaakt en gaan de windhoos kneuzen weer door met hun spyware.

Intussen is elke nieuwe versie van Android of iOs een complete nieuwe UI maar dat geeft niets. Nee dat is lekker verfrissend. Bij de koffie-automaat: heb jij de nieuwe Android al? Nee? Moet je doen man, is echt gaaf.

Bij een andere auto zitten de knoppen ook ergens anders maar dat geeft niet hoor !!

Ja ik heb deze trajecten veel te vaak meegemaakt met deze misbaksels die de hele boel saboteren. Nog afgezien van de krankzinnige hoeveelheden geld die verbrand worden door die hufter-ambtenaren
Dus eigenlijk heb je gebruikers onderschat, wat de impact voor hun is?

Fout nummer 1 bij grote veranderings projecten, die vanuit techniek driven zijn.
16-06-2026, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.

Dat zou zomaar best eens mee kunnen vallen. Maar inderdaad dat zijn éénmalige kosten. Je kunt ook alles voorbereiden.. software SAAS nemen bijvoorbeeld. Pas vervangen indien een upgrade nodig is. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar er is meer mogelijk dan je denkt.
Dus eerst je applicaties onderzoeken, eventueel vervanging zoeken, gebruikers training + Migratie uitvoeren.
Kan zo maar een jaar kosten voor een bepaalde applicatie.

Onderschat ook niet het gebruikers gevoel, als gebruikers niet tevreden zijn, dan dit grote impact hebben op je bedrijfsuitvoering.

Vergeet de vendor lock-in niet.
Voor de nodige vakapplicaties zijn alleen maar Pink en Centric als (grote) leverancier beschikbaar.
De overgang naar SaaS zal veel versimpelen, of de Amerikaanse afhankelijkheden verschuiven.
Maar ook dat kost tijd en geld.

En een grote vakapplicatie migreren kost veel tijd en menskracht.
De aanbesteding. De migratie zelf. Testen. Uitval opruimen. Processen aanpassen. Het hertrainen van het personeel.
En dat allemaal naast het regulier werk dat gewoon door gaat.
De meeste gemeenten hebben niet zomaar ergens nog een grote bak geld en getrainde medewerkers staan die ze 1,2,3 kunnen vrijspelen en inzetten. De dank aan het rijk (landelijke politiek) en hun financiele wurggreep op het gemeentefonds.

Herhaal deze acties maar per grote applicatie die je moet migreren naar linux.
Dat gaat bakken met tijd kosten. Maal 300+ gemeenten die allemaal net ietsjes anders van elkaar werken.
Migraties naar windows 11 hebben ook bakken met geld gekost en zo naar windows 12 ook. Migraties naar M365 kosten ook bakken met geld incl trainingen. Met Linux ga je op onderhoud en licenties heel erg veel verdienen, en je hebt minder dan de helft van het personeel nodig.
16-06-2026, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi initiatief. Make Europe Sovereign Again (MESA)

Denk wel dat er een coordinerende rol voor de Vereniging van Gemeenten ligt. Het risico dat het mooie initiatief van de gemeente Groningen straks strand op budget (en de andere gemeenten met de beurs dicht wachten tot ze het gratis kunnen overnemen) lijkt mij groot. Wanneer meerdere gemeenten met personeel en budget de voortrekkers rol van Groningen ondersteunen lijkt mij de kans op succes groter. Ik verwacht namelijk dat een grote Amerikaanse aanbieder dadelijk een mooie aanbieding doet die onder de migratie kosten blijft en dan is de gemeenteraad snel om.
Groningen heeft eerder al geleerd wat het gevaar is als je niet meer zelf de baas bent, maar een ander voor je bepaalt wat je wel en niet mag doen.
Door Anoniem:
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!
Waar is exact de kernel ontwikkeld? En alle vele afhankelijkheden?

iets met SSH.....

Linux Kernel, dat was toch een europeaan? Linus Torvalds.
SSH, dat was toch die fin? Tatu Ylonen

email ? Wietze Venema, wifi ? Cees Links, nederlanders.

We kunnen het wel

En ook niet alles uit amerika is troep natuurlijk.
Python en Guido van Rossum en wat dacht je van Edsger Dijkstra? Zonder hem geen gestructureerd programmeren https://www.cs.utexas.edu/~EWD/transcriptions/EWD02xx/EWD249/EWD249.html
16-06-2026, 11:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als deze ambtenaren alleen via een (web) VDI en de webversie van Office werken dan maakt het onderliggende OS geen zak uit. Maar als dat niet zo is voorzie ik een grote mislukking aankomen want geen enkele medewerker gaat LibreOffce of iets anders dan Outlook zomaar accepteren.

"De EU wil onze afhankelijkheid van niet-Europese techbedrijven verkleinen" Dan moeten ze toch op zijn minst de Europese variant van office gaan gebruiken: Euro-Office want met een Amerikaanse Office, die waarschijnlijk ook alleen maar op een server van dat Amerikaans bedrijf draait haal je die doelstelling niet zo snel.
En voor ambtenaren komt er toch gewoon MijnBureau aan https://minbzk.github.io/mijn-bureau/
Daar zit office in, email, vergaderingen, een kennisbank, ai assistent, daar is geen woord Chinees (of Amerikaans) bij.

Dat betreft ambtenaren van het rijk, ofwel rijksoverheidsambtenaren. Zou natuurlijk fijn zijn als het breder uitgerold werd, maar nee, de meeste ambtenaren waaronder die van de gemeenten zullen voorlopig nog geen MijnBureau kunnen gebruiken.
16-06-2026, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Linux is ook Amerikaanse"

dit is onjuist.
Waar zit de linux Foundation precies? In welk land, staat het hoodfkantoor?

Als je je vingers even laat werken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Foundation

En de moeite neemt om heel het artikel te lezen:

Headquarters 548 Market St, San Francisco, CA 94104, United States

Sub-organizations

Linux Foundation Europe:
The Linux Foundation established the Linux Foundation Europe, with its headquarter located in Brussels, on September 14, 2022.

Linux Foundation India:
During KubeCon + CloudNativeCon India in New Delhi, the Linux Foundation announced the opening of Linux Foundation India on 11 December 2024.

De hamvraag hier is eigenlijk: Als je op Linux overstapt, en EuroOffice gaat gebruiken dan wel, minder of helemaal niet meer afhankelijk van Niet-Europese technologie. M.a.w schiet je er uiteindelijk iets mee op ?
Jij hebt er werkelijk niets van begrepen. Het gaat om big tech! met hun macht die door Trump kan worden misbruikt. Bv het opeisen van data of het stopzetten van een dienst. Linux is open source en bevat helemaal geen geheime data. Zelfs het stopzetten van een dienst is niet aan de orde. Git servers en mirrors staan over de hele wereld. Linux wordt gedistribueerd ontwikkeld en is van ons allemaal.
De Linux kernel is copyleft. Het wordt gedistribueerd onder de GNU General Public License version 2 (GPLv2).
Copyleft gebruikt het bestaande auteursrecht om vrijheid te garanderen. In plaats van werken af te schermen, zorgt copyleft ervoor dat niemand het werk kan toe-eigenen en er een gesloten, commercieel product van kan maken.
16-06-2026, 12:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
Het maakt in dit geval niet uit waar het vandaan komt, het is software met een vrije licentie, dus kunnen mensen de broncode auditen en verifieren, ten tweede kan men projecten forken en een Nederlandse versie aanmaken. Dat is de kracht van vrije software.
Ook zijn ze minder of niet afhankelijk van een enkele server, servers hebben mirrors waaronder die in Europa. Het is juist heel flexibel allemaal. Linux is zo vrij als je er zelf van maakt, met Windows kan dat niet, dat is proprietaire software enkel in beheer van een Amerikaanse tech gigant met Amerikaanse servers en niet-transparante software.
Dat je er nog serieus op reageert. Dit is puur om te trollen want voor sommigen is het hun brood. Ze willen niet van windows af. Deze gasten weigeren ook zich te laten omscholen. Op straat zetten voordat de migratie begint.
16-06-2026, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
Het maakt in dit geval niet uit waar het vandaan komt, het is software met een vrije licentie, dus kunnen mensen de broncode auditen en verifieren, ten tweede kan men projecten forken en een Nederlandse versie aanmaken. Dat is de kracht van vrije software.
Ook zijn ze minder of niet afhankelijk van een enkele server, servers hebben mirrors waaronder die in Europa. Het is juist heel flexibel allemaal. Linux is zo vrij als je er zelf van maakt, met Windows kan dat niet, dat is proprietaire software enkel in beheer van een Amerikaanse tech gigant met Amerikaanse servers en niet-transparante software.
Precies! En daarnaast heeft men genoeg van big tech die zit te azen op je metadata. Je privé informatie in haar gwwicht in goud waard, big tech weet dat maar al te goed. Linux is een stap in de goede richting van autonomie, privacy en vrijheid. Qua veiligheid zijn beide opties niet perfect, mobiele besturingsystemen zoals Android en iOS zijn wat dat betreft stukken veiliger. (Maar niet persé prive behalve AOSP)
Android is Linux mijn beste met SELinux in enforcing mode.
16-06-2026, 12:13 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.
Hoeveel randapparatuur heb je zelf al moeten vervangen omdat er geen drivers voor waren?
Gebruik 15 jaar Linux, nog nooit iets aan d ekant moeten doen omdat er geen drivers beschikbaar voor zijn.

GDI engine printers, heel lang geleden. Scan-software. Eigenlijk alleen consumenten-spul destijds. Gaat bij een beetje MKB bedrijf of grotere organisaties niet voorkomen. De meeste zaken zijn wel over te hevelen naar een Linux omgeving.
Tenzij je echt een speciaal pakket gebruikt. Dan is soms Wine nog een optie.

Er werd in een vorige post nog de acceptatie graad genoemd. Ja dat is zeker een dingetje wat je mee moet nemen. Maar dit kan je vaak slim/sexy verpakken, door efficiency verbeteringen mee te nemen in de upgrade/migratie waar de gebruiker zijn werk slimmer mee kan doen. Daarnaast zal de stabiliteit veel mensen tevreden stellen. LibreOffice is in grote mate compatible (niet helemaal) en men zal niet veel functionaliteit missen. Het kan voor veel omgevingen een kleine omschakeling zijn, maar ook een traject van een paar jaar. Maar het is gewoon mogelijk als je geen echt specifieke software pakketten draait. Daarnaast is een mix gewoon nog mogelijk.
ODF bestands formaat eisen. DOCX direct terugsturen. Niet reviseerbare documenten exporteren naar PDF. De overheid is verplicht ODF te gebruiken. Er kan dus geen probleem zijn wat compatibiliteit betreft. Alleen af en toe optreden omdat er niet wordt gehandhaafd.
16-06-2026, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is trouwens wel mooi, we zien overal de sovereign omgevingen uit de grond gestampt worden.

Maar veel onderschappen het uitzoek werk en ontwikkelingswerk dat hierbij allemaal komt kijken. Software is gewoon van mindere kwaliteit. Dit kan je accepteren, maar dat heeft ook weer impact op admins/gebruikers en eventueel kosten.
Dat is dus niet zo. Linux is zo veel meer kwaliteit dan windows. Dat ontdek je pas al je er mee werkt.
En dan kom je er achter, dat je veel zelf aan elkaar moet knopen en hopen dat alles goed en blijft werken.
Wat een onzin. Trouwens als iemand dat zegt blijkt het vaak het tegenovergestelde te zijn. Een Linux omgeving garandeert het gebruik van open standaarden. In de Microsoft monocultuur moet je de printers met drivers aan windows knopen. Onder Linux poppen de printers gewoon op. Niks drivers installeren! dankzij https://openprinting.github.io/cups/
16-06-2026, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Heb je ooit wel eens afgevraagd hoeveel tijd je kwijt ben om de ICT afdeling om te scholen? Ooit wel eens afgevraagd hoeveel gemeentelijke diensten moeten worden omgeschoold, hoe de randapparatuur vervangen moet worden omdat er geen drivers voor Linux bestaan? Nee dus.

Dat zou zomaar best eens mee kunnen vallen. Maar inderdaad dat zijn éénmalige kosten. Je kunt ook alles voorbereiden.. software SAAS nemen bijvoorbeeld. Pas vervangen indien een upgrade nodig is. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar er is meer mogelijk dan je denkt.
Dus eerst je applicaties onderzoeken, eventueel vervanging zoeken, gebruikers training + Migratie uitvoeren.
Kan zo maar een jaar kosten voor een bepaalde applicatie.

Onderschat ook niet het gebruikers gevoel, als gebruikers niet tevreden zijn, dan dit grote impact hebben op je bedrijfsuitvoering.

Vergeet de vendor lock-in niet.
Voor de nodige vakapplicaties zijn alleen maar Pink en Centric als (grote) leverancier beschikbaar.
De overgang naar SaaS zal veel versimpelen, of de Amerikaanse afhankelijkheden verschuiven.
Maar ook dat kost tijd en geld.

En een grote vakapplicatie migreren kost veel tijd en menskracht.
De aanbesteding. De migratie zelf. Testen. Uitval opruimen. Processen aanpassen. Het hertrainen van het personeel.
En dat allemaal naast het regulier werk dat gewoon door gaat.
De meeste gemeenten hebben niet zomaar ergens nog een grote bak geld en getrainde medewerkers staan die ze 1,2,3 kunnen vrijspelen en inzetten. De dank aan het rijk (landelijke politiek) en hun financiele wurggreep op het gemeentefonds.

Herhaal deze acties maar per grote applicatie die je moet migreren naar linux.
Dat gaat bakken met tijd kosten. Maal 300+ gemeenten die allemaal net ietsjes anders van elkaar werken.
Migraties naar windows 11 hebben ook bakken met geld gekost en zo naar windows 12 ook. Migraties naar M365 kosten ook bakken met geld incl trainingen. Met Linux ga je op onderhoud en licenties heel erg veel verdienen, en je hebt minder dan de helft van het personeel nodig.
Mensen doen net of Bigtech ideaal is, integendeel. Exchange migraties hebben hier zo ontzettend veel geld gekost. Diverse versies en verschillende talen. Bigtech kan er niet mee overweg. Onder Linux is dit allemaal een eitje. Gemeente Groningen weet dit.
16-06-2026, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Migraties naar windows 11 hebben ook bakken met geld gekost en zo naar windows 12 ook. Migraties naar M365 kosten ook bakken met geld incl trainingen. Met Linux ga je op onderhoud en licenties heel erg veel verdienen, en je hebt minder dan de helft van het personeel nodig.
En die kleinere bak geld gaat daarna ook niet meer naar een niet-EU-techbedrijf wat tevens ook het rijkste bedrijf ter wereld is geworden door vendor-lock-in en andere methoden waar we juist vanaf willen,
16-06-2026, 16:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Linux is ook Amerikaanse"

dit is onjuist.
Waar zit de linux Foundation precies? In welk land, staat het hoodfkantoor?

Linux foundation != Linux
16-06-2026, 17:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We weten allemaal hoe dit afloopt. De ambtenaren blijven maar zeiken dat ze een bepaald icoontje missen, niet kunnen printen en op deze manier nooooiiitt hun werk afkrijgen.

Dus wordt de proef gestaakt en gaan de windhoos kneuzen weer door met hun spyware.

Intussen is elke nieuwe versie van Android of iOs een complete nieuwe UI maar dat geeft niets. Nee dat is lekker verfrissend. Bij de koffie-automaat: heb jij de nieuwe Android al? Nee? Moet je doen man, is echt gaaf.

Bij een andere auto zitten de knoppen ook ergens anders maar dat geeft niet hoor !!

Ja ik heb deze trajecten veel te vaak meegemaakt met deze misbaksels die de hele boel saboteren. Nog afgezien van de krankzinnige hoeveelheden geld die verbrand worden door die hufter-ambtenaren
Dus eigenlijk heb je gebruikers onderschat, wat de impact voor hun is?

Fout nummer 1 bij grote veranderings projecten, die vanuit techniek driven zijn.

Nee dat heeft de opdrachtgever gedaan. Die laat zijn terreur-ambtenaren dit soort projecten saboteren.
Zoals ik uitgebreid heb aangegeven in mijn post zijn deze saboteurs absoluut bereid om elke grote UI verandering te slikken. Behalve wanneer deze niet door henzelf is ingegeven. Dan is alles helemaaaaaal fout en kunnen ze zo echt niet werken.
Ik mag het hier niet schrijven maar ik heb wel een passende straf in gedachten voor deze saboteurs.
16-06-2026, 21:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: We weten allemaal hoe dit afloopt. De ambtenaren blijven maar zeiken dat ze een bepaald icoontje missen, niet kunnen printen en op deze manier nooooiiitt hun werk afkrijgen.

Dus wordt de proef gestaakt en gaan de windhoos kneuzen weer door met hun spyware.

Intussen is elke nieuwe versie van Android of iOs een complete nieuwe UI maar dat geeft niets. Nee dat is lekker verfrissend. Bij de koffie-automaat: heb jij de nieuwe Android al? Nee? Moet je doen man, is echt gaaf.

Bij een andere auto zitten de knoppen ook ergens anders maar dat geeft niet hoor !!

Ja ik heb deze trajecten veel te vaak meegemaakt met deze misbaksels die de hele boel saboteren. Nog afgezien van de krankzinnige hoeveelheden geld die verbrand worden door die hufter-ambtenaren
Dus eigenlijk heb je gebruikers onderschat, wat de impact voor hun is?

Fout nummer 1 bij grote veranderings projecten, die vanuit techniek driven zijn.

Nee dat heeft de opdrachtgever gedaan. Die laat zijn terreur-ambtenaren dit soort projecten saboteren.
Zoals ik uitgebreid heb aangegeven in mijn post zijn deze saboteurs absoluut bereid om elke grote UI verandering te slikken. Behalve wanneer deze niet door henzelf is ingegeven. Dan is alles helemaaaaaal fout en kunnen ze zo echt niet werken.
Ik mag het hier niet schrijven maar ik heb wel een passende straf in gedachten voor deze saboteurs.

Goh, het lijken wel eindgebruikers wereldwijd.
Die kunnen ook zo recalcitrant zijn bij veranderingen.
Zullen we die dan ook maar allemaal tegen de muur zetten.
Moet je eens kijken hoeveel geld je kunt bespaard als er geen eindgebruikers meer zijn om dwars te liggen.

/s
17-06-2026, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Goh, het lijken wel eindgebruikers wereldwijd.
Die kunnen ook zo recalcitrant zijn bij veranderingen.
Zullen we die dan ook maar allemaal tegen de muur zetten.
Moet je eens kijken hoeveel geld je kunt bespaard als er geen eindgebruikers meer zijn om dwars te liggen.

/s

Weet je wie ze tegen de muur moeten zetten ? nou ?

Van mij mag iedere gemeente in heel nederland een voorbeeld nemen aan wat Groningen doet, pak aan die uitdaging !
17-06-2026, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem: [

Goh, het lijken wel eindgebruikers wereldwijd.
Die kunnen ook zo recalcitrant zijn bij veranderingen.
Zullen we die dan ook maar allemaal tegen de muur zetten.

Nee ze zijn ALLEEN recalcitrant als de veranderingen door een ANDER ingegeven worden.
Dat is het fokkin probleem. Het kleutergedrag van ja maar ik heb het niet bedacht dus wil ik het niet. Welke beroeps chauffeur mag een andere auto weigeren. Welke beroepspiloot mag een ander vliegtuig weigeren? (jaja licentie, rijbewijs, training enz. maar het punt is duidelijk)
Hoe durf je het lef te hebben om het gereedschap dat jouw baas jou aanreikt te weigeren? Waar haal je het vandaan?
En wat het nog veel malen erger maakt is dat het allemaal Nitwits zijn die geen klap verstand van het gereedschap zelf hebben.

Gewoon wegwezen als het gereedschap je niet aanstaat.
17-06-2026, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!

Je zegt oprotten met de Amerikaanse troep?
Wat heb je dan liever? De chinezen?

Het is de een of de ander niet...
17-06-2026, 16:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!

Je zegt oprotten met de Amerikaanse troep?
Wat heb je dan liever? De chinezen?

De bedoeling is om Open Source en Programmatuur van Europese techbedrijven te gaan gebruiken. Amerikaanse en Chinese producten zullen echt niet van de ene op de andere dag uit ons leven verdwijnen, maar wel beperkter; we willen er niet meer afhankelijk van zijn.
18-06-2026, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem: De Gemeente Groningen heeft al jaren met openSuse gewerkt. Ze zijn ook al een tijdje naar Redhat Linux gemigreerd met meer dan 100 servers. Daar zijn vergeleken met de windowsomgeving bijna nooit problemen...

Die overstap naar Red Hat is niet zo slim, want OpenSUSE.org is Duits / Europees, Red Hat, Inc. is Amerikaans. Wie een strategische autonomie nastreeft en onafhankelijk van Trumpland wil zijn, kan het beter meteen grondig aanpakken.

https://european-alternatives.eu
18-06-2026, 21:17 door Anoniem
Ik heb bovenstaande doorgenomen en het valt me iedere keer weer op hoeveel azijn pissers er zijn als het om veranderingen gaat die om aanpassingsvermogen vragen maar ook iedere keer weer de opmerking dat Europa niets te bieden heeft wat in de buurt komt van al die Amerikaanse rommel en dat Linux Amerikaans is.
Onder welke steen hebben jullie nu al 20 jaar lang jullie winterslaap gehouden want dat is het probleem.
Jullie weten gewoon niet wat er te koop is in Europa waarmee menig kantoor te automatiseren valt.

Zeur niet en ga aan de slag en ga op zoek naar die alternatieven en het zal je verbazen hoe je los kunt komen van het Amerikaanse juk.
Er gaat een nieuwe wereld voor je open met allemaal goed werkende producten allen gebaseerd op open-source.
18-06-2026, 23:59 door Anoniem
Technisch is het prima te doen om over te stappen. Ben je inderdaad nog een stuk veiliger ook. Alleen ben ik bang dat het project mislukt omdat helemaal niemand binnen de organisatie wil samenwerken met die Linux-fanboys die alles, maar dan ook alles doen om iedereen die nu Windows gebruikt als vertegenwoordiger van de dark side af te schilderen. Als je iets wil bereiken moet je wel willen investeren in de relatie.
19-06-2026, 08:48 door Anoniem
Door Anoniem: Technisch is het prima te doen om over te stappen. Ben je inderdaad nog een stuk veiliger ook. Alleen ben ik bang dat het project mislukt omdat helemaal niemand binnen de organisatie wil samenwerken met die Linux-fanboys die alles, maar dan ook alles doen om iedereen die nu Windows gebruikt als vertegenwoordiger van de dark side af te schilderen. Als je iets wil bereiken moet je wel willen investeren in de relatie.
Je kunt gewoon met iets beginnen waar niemand iets van merkt, zo heb ik jaren geleden al VMWare eruit gegooid vanwege de onvrede die ik ermee had omdat ik goed werkende hardware moest vernieuwen omdat deze niet meer werd ondersteund bij nieuwe releases. Het is Proxmox geworden, wat een verademing was dat.
Dure merken firewalls en NGFW's eruit voor Mikrotik i.c.m.OPNSense, OpenVPN met TOTP of Wireguard voor telewerken.
Je zult niet ineens los kunnen komen van alles wat Amerikaans is maar met kleine stapjes kom je al een heel eind en kun je de kwaliteit ontdekking van deze producten en tot de ontdekking komen dat je zelf de regie kunt houden met deze producten.
Langzaam komen de geluiden dat men los wil komen van Big-tech en als de organisatie er achter staat dan zal een medewerker gewoon moeten volgen.

Laten we nu gewoon heel eerlijk zijn er zijn natuurlijk ook goede dingen uit Amerika gekomen zoals Youtube welke zo'n beetje heel de wereld aan elkaar verbindt maar dat wil niet zeggen dat je je ziel en zaligheid in de handen van de Amerikanen moet leggen.
19-06-2026, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem: Technisch is het prima te doen om over te stappen. Ben je inderdaad nog een stuk veiliger ook. Alleen ben ik bang dat het project mislukt omdat helemaal niemand binnen de organisatie wil samenwerken met die Linux-fanboys die alles, maar dan ook alles doen om iedereen die nu Windows gebruikt als vertegenwoordiger van de dark side af te schilderen. Als je iets wil bereiken moet je wel willen investeren in de relatie.

Hoe toch eens op met dat geneuzel. Het is geen singles vakantie oord of zo, met je "relatie".
De baas bepaalt welk gereedschap jij gebruikt.
Zint het je niet, dan is daar de deur. Wegwezen en niet meer terugkomen.
22-06-2026, 13:12 door Anoniem
Door Anoniem: mag ik even of je nou links van de appel eet of rechts er is toch een hap uit...dat is ook met Amerikaanse software. Linux is ook Amerikaanse net zo als Windows 12...en nu licht Linux ook onder het vuur...met blus gaten....na denken graag:
Linux Amerikaans? De Microsoft FUD en -get the facts campagne is voorbij hoor!
22-06-2026, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De toekomst is open-source en onafhankelijk. Niets anders. Oprotten met die Amerikaanse troep!

Goed bezig!

Ik vind dit een beetje vreemde opmerking, de wens voor Europese lidstaten -specifiek Nederland- om zoveel mogelijk op eigen benen te willen staan en data-soevereiniteit te willen borgen heeft niets te maken met de propositie vanuit Amerikaanse bedrijven. Je kunt er alles van vinden en uiteraard lopen wensen en verwachtingen uiteen, maar het productportfolio van de "big tech's" is in feite niets mis mee. Een alternatief wat wij zelf ontwikkelen zal ook een groei in volwassenheid door moeten maken, we zouden wel héél naïef zijn als we onszelf wijsmaken dat we iets vergelijkbaars binnen korte tijd opgezet hebben. We moeten daarin wel realistisch zijn. Tegelijkertijd hebben wij jaaaaaarenlang alle innovatie en bedrijvigheid overgelaten aan de bedrijven aan de overkant van de oceaan, en nu is het opeens troep? We zijn zelf lui en passief geweest.

Hetgeen waarom het Amerikaanse dienstenaanbod een probleem vormt is tweeledig: primair de "bemoeienis" en invloed van de Amerikaanse overheid en de kans op inzage van gegevens van Europese burgers en organisaties, en daarnaast het risico op een lock-in wanneer het geheel aan diensten bij één partij worden afgenomen. Strikt genomen zou het laatste ook bij een volledig Europese organisatie op Europese bodem kunnen voorkomen, dat risico blijft altijd.
Geldt ook voor jou. Dat we iets vergelijkbaars zouden moeten hebben is ook maar een aanname. Wij werken anders. Open sourcre is ook een ander manier van ontwikkelen en werken. Daarvoor hebben wij geen office nodig en een slecht bandbreedte schalende teams al helemaal niet. Echt het alternatief is beter en meer "volwassen"
22-06-2026, 13:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vele jaren in beslag zal nemen?
Is toch niet zo moeilijk om dan van OS te switchen zou je zeggen.

Zover ik van kennisen weet is het ook allemaal Citrix based remote werken en is de "gebruiks" software webbased.
Dit zou een vrij eenvoudige switch moeten kunnen zijn op natuurlijk het trainen van de medewerkers na.
Oke, je hebt dus geen enkel idee, hoe complex een desktop tegenwoordig is.

Als ik hier al kijk, zeker 200-500 applicaties die we gebruiken, waarvan veel gewoon alleen Windows Installers zijn. Zijn zelfs zeer belangrijke applicaties die het bedrijf absoluut niet kan missen. En dan hebben we het nog niet eens van plugins in excel of teams.

Ik heb ooit 16bits dos applicaties gehad bij een overheid met Windows XP. De keuze voor Windows 7 was dus snel gemaakt, 32Bits moest het worden.
Een mooi voorbeeld hoe snel we over moeten voordat je je met 500 applicaties afhankelijk hebt gemaakt. Stream ze maar via html5 om te beginnen maar waarschijnlijk wordt er nog direct via de com poort gecommuniceerd als ik dit zo inschat. In dat geval veel succes met jullie dealer.
22-06-2026, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Heel gaaf, alleen ben ik bang dat dit toch niet gaat werken omdat ambtenaren dan ineens 'anders moeten werken'.
Voor vrijheid zou dit geniaal zijn, alle randapparatuur by requirement compatibel maken met Linux.

Ehm... anders gaan werken?, ieder OS werkt volgens het concept dat eind jaren '50 gepresenteerd werdt in 'The Demo'.
Een bureaublad met pointing device en keyboard... probleem in 1960, gebrek aan capabele hardware etc.

Libreoffice was de eerste web based office als proof of concept. Nadat etherpad en ethercalc, als proof of concept van "social editing" beschikbaar waren, Office 365 was pas een paar jaar later.

Toegang tot cloud resources?... Nextcloud, ... en bestaat ook al ruim 10 jaar...

Het grootsye probleem van open source zijn het gebrek aan marketing, premie en lobby dollars/euros etc.
En dwarsliggers of te wel de rotte appels die aan gesloten software te veel verdienen. Iemand zei het al het is van de zotte dat juist ICT dwars ligt omdat ze te beroerd zijn om iets anders op te pakken want dan missen ze de gratis vendor feestjes met bier en BBQ. Ik weet dit omdat ik er ook naar toe ging om een graantje mee te pikken totdat ik tegen de beroerde kwaliteit van die software aanliep met crashes en hangups. MS marketing wilt niet voor niets van de naam windows af.
22-06-2026, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is trouwens wel mooi, we zien overal de sovereign omgevingen uit de grond gestampt worden.

Maar veel onderschappen het uitzoek werk en ontwikkelingswerk dat hierbij allemaal komt kijken. Software is gewoon van mindere kwaliteit. Dit kan je accepteren, maar dat heeft ook weer impact op admins/gebruikers en eventueel kosten.
Dat is dus niet zo. Linux is zo veel meer kwaliteit dan windows. Dat ontdek je pas al je er mee werkt.
En dan kom je er achter, dat je veel zelf aan elkaar moet knopen en hopen dat alles goed en blijft werken.
Noem eens 1 voorbeeld?
22-06-2026, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De Gemeente Groningen heeft al jaren met openSuse gewerkt. Ze zijn ook al een tijdje naar Redhat Linux gemigreerd met meer dan 100 servers. Daar zijn vergeleken met de windowsomgeving bijna nooit problemen...

Die overstap naar Red Hat is niet zo slim, want OpenSUSE.org is Duits / Europees, Red Hat, Inc. is Amerikaans. Wie een strategische autonomie nastreeft en onafhankelijk van Trumpland wil zijn, kan het beter meteen grondig aanpakken.

https://european-alternatives.eu
Groningen gebruikt naast Redhat ook al een tijdje SUSE en Ubuntu.
22-06-2026, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb bovenstaande doorgenomen en het valt me iedere keer weer op hoeveel azijn pissers er zijn als het om veranderingen gaat die om aanpassingsvermogen vragen maar ook iedere keer weer de opmerking dat Europa niets te bieden heeft wat in de buurt komt van al die Amerikaanse rommel en dat Linux Amerikaans is.
Onder welke steen hebben jullie nu al 20 jaar lang jullie winterslaap gehouden want dat is het probleem.
Jullie weten gewoon niet wat er te koop is in Europa waarmee menig kantoor te automatiseren valt.

Zeur niet en ga aan de slag en ga op zoek naar die alternatieven en het zal je verbazen hoe je los kunt komen van het Amerikaanse juk.
Er gaat een nieuwe wereld voor je open met allemaal goed werkende producten allen gebaseerd op open-source.
Ze hebben een gratis cursus MSCA of MSCE gehad en daardoor verknocht aan deze software terwijl ze vreselijk veel tijd kwijt zijn om te patchen en te fixen in het weekend (ze worden graag opgeroepen om te mogen werken met deze s...) en aan het bijhouden van licenties. Dat is voer voor ..... want voor een applicatiebeheerder maakt het niet veel uit (ansible werkt tegenwoordig ook met windows).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.