image

Staatssecretaris: te weinig burgers hebben hogere DigiD-beveiliging geactiveerd

vrijdag 19 juni 2026, 12:27 door Redactie, 76 reacties

Te weinig Nederlanders hebben de hogere betrouwbaarheidsniveaus van DigiD ingeschakeld, waardoor er nog geen afscheid van de lagere niveaus kan worden genomen, zo stelt staatssecretaris Van der Burg van Binnenlandse Zaken. DigiD kent vier niveaus waarop een gebruiker zich kan authenticeren. "Het betrouwbaarheidsniveau bepaalt hoe zeker u kunt zijn over de identiteit van uw gebruiker", aldus DigiD-aanbieder Logius weten.

Bij DigiD Basis loggen gebruikers in via alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij het niveau DigiD Midden kan inloggen via gebruikersnaam en wachtwoord gecombineerd met een via sms verstuurde code. Een andere manier is dat de gebruiker zich identificeert via de DigiD-app op zijn smartphone. Naast DigiD Midden is er als derde het niveau DigiD Substantieel. Dit niveau is bijvoorbeeld vereist wanneer er met extra privacygevoelige gegevens wordt gewerkt. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om gegevens over de gezondheid. Om deze gegevens in te zien is er een eenmalige ID-check van de gebruiker nodig. Op telefoons met een NFC-lezer controleert de DigiD-app de gegevens op de chip van het identiteitsbewijs.

Als laatste is er nog het niveau DigiD Hoog, waarbij de gebruiker inlogt via rijbewijs of identiteitskaart en een bijbehorende pincode. "Gebruikers moeten eerst de inlogfunctie van hun identiteitskaart of rijbewijs activeren in Mijn DigiD. Daarna kunnen zij met hun identiteitsbewijs inloggen bij alle online diensten die toegankelijk zijn via DigiD", laat Logius over dit betrouwbaarheidsniveau weten. De Europese eIDAS-verordening stelt eisen aan digitale identificatiemiddelen. Voor betrouwbaarheidsniveau laag is minimaal tweefactorauthenticatie vereist. DigiD Basis, dat alleen werkt met gebruikersnaam en wachtwoord, voldoet daar niet aan en zal worden uitgefaseerd, meldt Digitale Overheid.

Vorig jaar werd besloten om de overgangstermijn waarin overheden onlinediensten op betrouwbaarheidsniveau laag mogen aanbieden met drie jaar te verlengen. Overheden krijgen hiermee tot 1 juli 2028 de tijd om de hogere inlogniveaus substantieel' of hoog beschikbaar te maken. Steeds meer instanties vragen inmiddels om in te loggen met DigiD Midden. "Uiteindelijk zal DigiD Basis nergens meer gebruikt worden. Het betrouwbaarheidsniveau eIDAS-Laag komt dan uitsluitend overeen met DigiD Midden", laat Digitale Overheid verder weten.

Onvoldoende burgers

Tijdens een debat gisteren met de vaste commissie voor Digitale Zaken werd Van der Burg door JA21-Kamerlid Van den Berg bevraagd over het verlengen van de termijn voor de lagere betrouwbaarheidsniveaus. "Kan de staatssecretaris verduidelijken wat de praktische betekenis is van een wettelijke norm als de bepalingen die juist de veiligheid en betrouwbaarheid moeten waarborgen nog jarenlang in een overgangssituatie blijven verkeren? Kan de staatssecretaris toelichten hoe de verlenging van de overgangstermijn zich tot de gewijzigde eIDAS-verordening verhoudt, die van lidstaten verlangt dat zij al aanzienlijk eerder ondersteuning bieden voor een Europese digitale identiteit?"

"Een van de dingen die we nu zien bijvoorbeeld is dat als het gaat om DigiD substantieel of hoog activeren dat dit nog niet kan, omdat onvoldoende burgers dit hebben gedaan", reageerde de staatssecretaris. Die voegde toe dat zes miljoen burgers DigiD substantieel of hoog hebben geactiveerd. "Als dienstverleners nu per 1 juli 2026 inderdaad de stap naar dat hogere niveau hadden gezet, had je dus een grote groep mensen uitgesloten." Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.

Reacties (76)
19-06-2026, 12:36 door Anoniem
De beste beveiliging is géén digid.
Anders is het een proprietaire zwartedozen app of 2FA via SMS... (Zucht)
DigiD vervalt automatisch als je het drie jaar niet hebt gebruikt.
19-06-2026, 12:41 door Anoniem
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Overheid: kom eens met een hardwaretoken dat geschikt is voor hogere betrouwbaarheidsniveaus, bijvoorbeeld zoiets als de scanners die ING en Rabo gebruiken (en al jaren aan het afbouwen zijn omdat ook zij mensen liever richting smartphones duwen).
19-06-2026, 12:44 door Anoniem
Wat ik weleens zou willen weten; neemt de Nederlandse sleepwet ook de informatie af van DigiD/Logius?
Immers zal deze informatie bijdragen aan mijn besluit digid op te zeggen.
19-06-2026, 12:47 door Anoniem
Maak eerst je app open source en privacy vriendelijk voordat ik überhaupt overweeg die te installeren. Dat verbetert ook een beetje het vertrouwen in de overheid. Daarnaast zou de open standaard TOTP en hardware authenticatie (e.g. Yubikeys) als opties aanwezig moeten zijn. Waarom zou iemand bovendien de DigiD app nodig moeten hebben voor fatsoenlijke veiligheid? Het blijkt maar dat men in de tweede kamer incompetent is.

Ironisch dat Eric van der Burg (VVD) zich zogenaamd zorgen maakt om onze veiligheid, terwijl hij onze data wilde uit besteden aan de V.S. VVD is immers pro-VS. Het lijkt erop dat ze al aan het voorbereiden zijn voor de aankomende identiteitsverificatie. Uiteindelijk verplichten ze dan een rectum scan.
19-06-2026, 12:47 door Anoniem
Het niveau dat je in kan loggen met een id-kaart of rijbewijs vind ik zelf nogal onveilig aangezien die ieder half jaar wel weer ergens gelekt worden. Dan heb je dus feitelijk je gegevens achter een pincode zitten.
19-06-2026, 13:06 door Anoniem
Misschien moeten ze het onderscheid in die niveaus dan ook gewoon wat minder onduidelijk maken binnen DigiD. Heb hier toevallig recent eens naar gekeken, en je moet wel enige basiskennis (niet veel, maar toch) van privacy en accountveiligheid hebben om hier een ordening of prioritering in te herkennen.
Binnen DigiD zelf wordt dat in elk geval niet duidelijk.
Daar zal de gemiddelde inwoner van NL (als hij daar überhaupt wel eens inlogt) vooral denken ‘jah, een reservesleutel voor mijn huis is best handig, dus hier een 2e mogelijkheid zal dat ook wel zijn. Maar ook weer niet teveel, want hoe meer ik er heb hoe meer er kwijt kunnen raken’
19-06-2026, 13:09 door Anoniem
De push naar het gebruik van de hogere betrouwbaarheidsniveaus van DigiD is hetzelfde als mensen vertrouwd maken met (normaliseren van) het idee dat je, eenmalig of permanent, je ID-bewijs moet gebruiken voor informatie van jezelf waarvoor dat nog niet zo heel lang geleden alleen o.b.v. goed vertrouwen ging. Het raadplegen van je declaraties voor je ziektekostenverzekering bijvoorbeeld.
Het is het mensen mentaal voorbereiden op de (permanent te gebruiken) Europese digitale identiteit.
Ik vind het belachelijk. Hoe vaak komt het voor dat iemand anders jouw inloggegevens jat en gaat kijken welke declaraties jij indient?
Ik vind het, kortom, niet nodig om dit allemaal zo zwaar te gaan bewaken alsof hier enorme privacyrisico's spelen.
Ik vind het moeten uploaden van mijn ID-bewijs vele malen riskanter en privacybedreigender dan met een DigiD met gebruikersnaam, wachtwoord en SMS-code in te loggen. Niks geen ID-bewijs.
Dit proces van je steeds zwaarder moeten gaan identificeren is gewoon voorwerk voor de digitale identiteit.
Straks moet je om je water- of energieverbruik bij je leverancier te mogen bekijken eerst je ID-bewijs laten zien want "gevoelige, persoonlijke gegevens"! "Want we moeten wel zeker weten dat U het bent die uw gegevens wil zien".
HOU TOCH OP.
19-06-2026, 13:17 door Anoniem
Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
19-06-2026, 13:19 door Anoniem
Een groot probleem met DigiID is dat het voor alle digitale diensten voor minderjarigen ook noodzakelijk is. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind maar mag je DigiID niet beheren. Ik vermoed dat veel ouders dit wel doen maar daarvoor dus ook de SMS controle gebruiken aangezien dit nog te behappen is.
19-06-2026, 13:23 door Anoniem
> En dan kunnen we de volgende stap zetten
We weten allemaal wat dat betekent
19-06-2026, 13:26 door Anoniem
Interessant hoe de afhankelijkheid van DigiD geforceerd wordt

https://radar.avrotros.nl/artikel/radar-onderzoekt-kun-je-leven-zonder-digid-62451
19-06-2026, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem: Het niveau dat je in kan loggen met een id-kaart of rijbewijs vind ik zelf nogal onveilig aangezien die ieder half jaar wel weer ergens gelekt worden. Dan heb je dus feitelijk je gegevens achter een pincode zitten.

Ik heb het niet aanstaan, maar volgens mij werkt dit door de NFC-chip uit te lezen. Die gegevens zitten (gelukkig) niet in de gelekte gegevens.
19-06-2026, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Overheid: kom eens met een hardwaretoken dat geschikt is voor hogere betrouwbaarheidsniveaus, bijvoorbeeld zoiets als de scanners die ING en Rabo gebruiken (en al jaren aan het afbouwen zijn omdat ook zij mensen liever richting smartphones duwen).

Ja dat is een leuke!
Iedereen een FiDO authenticator of een YubiKey.
19-06-2026, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: De beste beveiliging is géén digid.
Vooraf ben een groot voorstander om geen DigiD te gebruiken (het is niet verplicht en je kunt prima zonder), dit uit privacy en het verplichten van een onveilige telefoon is not done.
Echter je stelling klopt niet. Het aanvragen van DigiD voor 'n ander is relatief eenvoudig, je hoeft enkel de enveloppe te onderscheppen. Heb je al wel DigiD is dit net iets lastiger.
19-06-2026, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het niveau dat je in kan loggen met een id-kaart of rijbewijs vind ik zelf nogal onveilig aangezien die ieder half jaar wel weer ergens gelekt worden. Dan heb je dus feitelijk je gegevens achter een pincode zitten.

Je denkt toch niet (hoop ik) dat het gebruik van ID kaart of rijbewijs in deze context ook maar iets te maken heeft met enkel (een kopie van) de gegevens op de kaart. Een ID kaart of rijbewijs kan niet gelekt worden, enkel gestolen (of verloren en gevonden). In de gevallen deze met een PIN functioneren is zelfs enkel het bezit ervan niet voldoende. Het gaat hier dan met name om de chip die hierin gebruikt wordt. Klonen zou ook onmogelijk moeten zijn overigens.
19-06-2026, 13:44 door Anoniem
Nee, een smartphone is lekker veilig, daar heeft nog nooit een lek ingezeten. Voor degenen die moeite hebben met herkennen van sarcasme: het zijn er meer dan 4500 cve's.

https://app.opencve.io/cve/?product=android&vendor=google


Een smartphone neem je ook nergens mee naar toe en legt geen contact met allerlei apparaten van derden en het raakt nooit verloren. Gezichts en vingerauthenticatie is ook volledig veilig.
19-06-2026, 13:46 door Anoniem
Hoe kan Logius garanderen dat Google, Apple en andere criminelen bij DigiD substantieel en hoog geen misbruik maken van data/persoonsgegevens van identiteitsbewijzen?
19-06-2026, 13:49 door Anoniem
Het hele probleem van DigiD is dat ze de verantwoordelijkheid van beveiliging bij burgers leggen, en mensen hebben nou niet overal verstand van en tijd voor.
Dus je moet MFA afdwingen, of DigiD afschaffen en een alternatief regelen dat voor ieder mens te doen is.
19-06-2026, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Idem.

Het is 'van de zotte' dat ik misschien in de naaste toekomst - net als jij - een smartphone moet hebben om administratief te kunnen meedoen in de samenleving.
De motivatie dat het belachelijk is om een zak geld neer te tellen voor een toestel dat ik vrijwel niet zal gebruiken, omdat al die toeters en bellen (App voor dit, en App voor dat) mijn interesse niet heeft, is zwaarwegend.

Mij is wel eens voorgelegd dat in de negentiende eeuw een brievensleuf of brievenbus ook essentieel werd, anders werd geen post meer bezorgd. ¨Doe dus niet zo moeilijk over een smartphone¨, werd daaraan toegevoegd.
Gut! Het is nogal geen verschil qua kosten: Een half uurtje werk en een brievenklep naar keuze; laten we zeggen €125,-- of een smartphone gemiddeld €500,-- (prijspeil 2024) waarbij ik de abonnementskosten voor een ding dat overwegend ligt te verstoffen maar 'effe vergeet'.
19-06-2026, 14:26 door Anoniem
Helaas biedt DigiD nog steeds geen goede oplossing voor ouders met kinderen. Bij veel instanties moet je eerst als kind inloggen om vervolgens jezelf als ouder te machtigen. Zolang de DigiD app niet meerdere accounts ondersteund (voor mezelf en de kinderen) zal ik toch de 'onveilige' methode moeten blijven gebruiken.
19-06-2026, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik weleens zou willen weten; neemt de Nederlandse sleepwet ook de informatie af van DigiD/Logius?
Immers zal deze informatie bijdragen aan mijn besluit digid op te zeggen.
Ja. Misschien wordt het inderdaad gedeeld met de sleepwet, immers ondertekent men mogelijk voorwaarden die niet toepasselijk zijn op papierwerk maar wel voor een digitale dienst van een derde partij... Zou ik idem willen weten. Het is een goede vraag om bij het parlement te leggen en deze discussie in het daglicht te zetten.
19-06-2026, 14:31 door meidoorn - Bijgewerkt: 19-06-2026, 14:32
Dan zouden ze ook moeten uitleggen hoe het komt, als je de ID-check uitvoert, er op de main pagina van je Digid-profiel nog steeds staat dat je ID-check niet uitgevoerd is. Ik kan mij voorstellen dat er dan gebruikers zijn die het aan de kant gooien.
19-06-2026, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Overheid: kom eens met een hardwaretoken dat geschikt is voor hogere betrouwbaarheidsniveaus, bijvoorbeeld zoiets als de scanners die ING en Rabo gebruiken (en al jaren aan het afbouwen zijn omdat ook zij mensen liever richting smartphones duwen).
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.
19-06-2026, 15:10 door Anoniem
Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
19-06-2026, 15:31 door Anoniem
De app is een draak van een ding. Ik heb het een tijdje gebruikt, maar het scannen van de qr-code kostte vaak zoveel moeite en tijd dat ik weer terug ben gegaan naar SMS. Ik peins er niet over weer de app te gebruiken zolang die niet veel gebruiksvriendelijker wordt gemaakt.
19-06-2026, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
19-06-2026, 15:55 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kan Logius garanderen dat Google, Apple en andere criminelen bij DigiD substantieel en hoog geen misbruik maken van data/persoonsgegevens van identiteitsbewijzen?

Niet maar die data hebben ze toch al voor elke persoon op aarde
19-06-2026, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Wat jij hebt, heb ik niets aan.
\Ik kan geen telefoon kopen met een ander besturingssysteem dat ook nog als dusdanig ondersteund wordt. Fairphone valt daarbij dus af omdat die geen garantie leveren als er een ander besturingssysteem dan Android op staat terwijl je daar wel nota bene nog extra voor moet betalen ook...
19-06-2026, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Idem.

Het is 'van de zotte' dat ik misschien in de naaste toekomst - net als jij - een smartphone moet hebben om administratief te kunnen meedoen in de samenleving.
De motivatie dat het belachelijk is om een zak geld neer te tellen voor een toestel dat ik vrijwel niet zal gebruiken, omdat al die toeters en bellen (App voor dit, en App voor dat) mijn interesse niet heeft, is zwaarwegend.

Mij is wel eens voorgelegd dat in de negentiende eeuw een brievensleuf of brievenbus ook essentieel werd, anders werd geen post meer bezorgd. ¨Doe dus niet zo moeilijk over een smartphone¨, werd daaraan toegevoegd.
Gut! Het is nogal geen verschil qua kosten: Een half uurtje werk en een brievenklep naar keuze; laten we zeggen €125,-- of een smartphone gemiddeld €500,-- (prijspeil 2024) waarbij ik de abonnementskosten voor een ding dat overwegend ligt te verstoffen maar 'effe vergeet'.

Je kan nu voor 99 euro een Motorola Moto G06 Power kopen (https://www.belsimpel.nl/motorola-moto-g06-power ) die nog jaren mee zal gaan. En een abbonement is niet nodig voor digid of internetbankieren, wifi is voldoende (of een usbc ethernet dongle).
19-06-2026, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem: Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Als je zelf geen boodschap aan een smartphone hebt maar hem neemt omdat overheid en/of banken dat van je verlangen, dan kom je niet op drie toestellen uit en ook niet op Jolla/Sailfish/Fairphone/e/os vermoedelijk.

Het wrange is dat zowel DigiD als banken uit lijken te gaan van Android en iOS met accounts bij Google respectievelijk Apple, terwijl ze ook het probleem met hun eigen afhankelijkheid van big tech onderkennen. Alsof de boodschap nog niet naar alle teams is doorgedrongen, of omdat ze maar doorgaan op de ingeslagen weg omdat ze zelf geen alternatief weten, wie zal het zeggen? Het levert wel een beeld op dat makkelijk geïnterpreteerd kan worden als dat ze zich zorgen maken over zichzelf en schijt hebben aan hun burgers/klanten.
19-06-2026, 19:35 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Waarom specifiek 32 karakters, ipv bijvoorbeeld 20 of 25? Waarom ww eens per maand vervangen?
19-06-2026, 20:42 door Anoniem
Door Anoniem: Maak eerst je app open source en privacy vriendelijk voordat ik überhaupt overweeg die te installeren. Dat verbetert ook een beetje het vertrouwen in de overheid. Daarnaast zou de open standaard TOTP en hardware authenticatie (e.g. Yubikeys) als opties aanwezig moeten zijn. Waarom zou iemand bovendien de DigiD app nodig moeten hebben voor fatsoenlijke veiligheid? Het blijkt maar dat men in de tweede kamer incompetent is.
TOTP is betrekkelijk onveilig, geen enkele garantie dat die maar op 1 device actief is.
En een App heeft veel meer mogelijkheden, zoals een check.... Dat je eerst een code moet invoeren die op je scherm staat, je kunt zien, bij welke instancie je inlogt.
19-06-2026, 20:42 door Anoniem
Door Anoniem: Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
Omdat TOTP helemaal niet zo veilig is, als men denkt.
19-06-2026, 22:42 door Anoniem
digid op basis van een vage app is m.i. verlaagde beveiliging, zeker omdat reclamebedrijven niet de uitgevers van paspoorten etc zijn, of kunnen we binnenkort een NL paspoort copyright Google verwachten ipv staatsdrukkerij?
19-06-2026, 22:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
Omdat TOTP helemaal niet zo veilig is, als men denkt.
Totp is 2e factor..., maar yubikey/fido/nitro key mag ook.
19-06-2026, 22:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
Omdat TOTP helemaal niet zo veilig is, als men denkt.
Onveiliger dan SMS?
19-06-2026, 23:44 door Anoniem
Bij de Australische MyGov kan je een passkey aanmaken op je account. Dat betekent dat het dus ook werkt met een hardware yubi. Zoals mensen hierboven al zeiden, dat zou welkom zijn.
20-06-2026, 00:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Wat jij hebt, heb ik niets aan.
\Ik kan geen telefoon kopen met een ander besturingssysteem dat ook nog als dusdanig ondersteund wordt. Fairphone valt daarbij dus af omdat die geen garantie leveren als er een ander besturingssysteem dan Android op staat terwijl je daar wel nota bene nog extra voor moet betalen ook...
https://shop.nitrokey.com/shop/category/smartphone-tablet-4
20-06-2026, 08:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Wat jij hebt, heb ik niets aan.
\Ik kan geen telefoon kopen met een ander besturingssysteem dat ook nog als dusdanig ondersteund wordt. Fairphone valt daarbij dus af omdat die geen garantie leveren als er een ander besturingssysteem dan Android op staat terwijl je daar wel nota bene nog extra voor moet betalen ook...
https://shop.nitrokey.com/shop/category/smartphone-tablet-4
Afgezien dat dit een obscuur bedrijf waarbij je dus maar moet afwachten of je niet belazerd word als je daar een telefoon bestelt, zijn de prijzen daarbij ook veel te hoog voor een toestel dat je alleen gebruikt voor nood en authenticatie (als dat dus al werkt op zo'n telefoon...)
20-06-2026, 08:49 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik weleens zou willen weten; neemt de Nederlandse sleepwet ook de informatie af van DigiD/Logius?
Immers zal deze informatie bijdragen aan mijn besluit digid op te zeggen.
De belastingdiesnt en alles wat je kunt vinden over jouw is door een wet (gegevensdeling) aan elkaar gekoppeld en de Overheid beschikt over al die informatie, en daarbij wordt ook nog 24/7 gesleept met de sleepwet you know?
Alles is bekend maak je geen zorgen (En Palantir werkt prima)
20-06-2026, 08:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Overheid: kom eens met een hardwaretoken dat geschikt is voor hogere betrouwbaarheidsniveaus, bijvoorbeeld zoiets als de scanners die ING en Rabo gebruiken (en al jaren aan het afbouwen zijn omdat ook zij mensen liever richting smartphones duwen).
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.
Je kan ook een vast nummer nemen en de code wordt dan gesproken (je wordt gebeld)
20-06-2026, 09:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Wat jij hebt, heb ik niets aan.
\Ik kan geen telefoon kopen met een ander besturingssysteem dat ook nog als dusdanig ondersteund wordt. Fairphone valt daarbij dus af omdat die geen garantie leveren als er een ander besturingssysteem dan Android op staat terwijl je daar wel nota bene nog extra voor moet betalen ook...
https://shop.nitrokey.com/shop/category/smartphone-tablet-4
Afgezien dat dit een obscuur bedrijf waarbij je dus maar moet afwachten of je niet belazerd word als je daar een telefoon bestelt, zijn de prijzen daarbij ook veel te hoog voor een toestel dat je alleen gebruikt voor nood en authenticatie (als dat dus al werkt op zo'n telefoon...)
Als u gewoon een telefoon bij een winkel besteld (bijv. belsimpel) en daarop GrapheneOS zet (heel gemakkelijk als u de stappen van de webinstaller volgt) dan verliest u niet uw garantie. Wel zou ik even Google terugflashen als u het terugbrengt. (Kan ook via de GrapheneOS of Google site) Maar u verliest sowieso uw garantie niet als u een ander OS flasht.
https://discuss.grapheneos.org/d/4481-would-this-void-my-phones-warranty
Wel moet u ervoor zorgen dat u een telefoon koopt zonder abonnement aangezien u anders mogelijk helemaal geen ander OS kunt flashen. (OEM-unlock in ontwikkelaarsinstellingen kan dan niet worden aangeklikt en is grijs)
20-06-2026, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Wat jij hebt, heb ik niets aan.
\Ik kan geen telefoon kopen met een ander besturingssysteem dat ook nog als dusdanig ondersteund wordt. Fairphone valt daarbij dus af omdat die geen garantie leveren als er een ander besturingssysteem dan Android op staat terwijl je daar wel nota bene nog extra voor moet betalen ook...
https://shop.nitrokey.com/shop/category/smartphone-tablet-4
Afgezien dat dit een obscuur bedrijf waarbij je dus maar moet afwachten of je niet belazerd word als je daar een telefoon bestelt, zijn de prijzen daarbij ook veel te hoog voor een toestel dat je alleen gebruikt voor nood en authenticatie (als dat dus al werkt op zo'n telefoon...)
Als u gewoon een telefoon bij een winkel besteld (bijv. belsimpel) en daarop GrapheneOS zet (heel gemakkelijk als u de stappen van de webinstaller volgt) dan verliest u niet uw garantie. Wel zou ik even Google terugflashen als u het terugbrengt. (Kan ook via de GrapheneOS of Google site) Maar u verliest sowieso uw garantie niet als u een ander OS flasht.
https://discuss.grapheneos.org/d/4481-would-this-void-my-phones-warranty
Wel moet u ervoor zorgen dat u een telefoon koopt zonder abonnement aangezien u anders mogelijk helemaal geen ander OS kunt flashen. (OEM-unlock in ontwikkelaarsinstellingen kan dan niet worden aangeklikt en is grijs)

Weer het soort advies in de zin van:
"als u een gebroken been heeft, moet u "gewoon" even naar de dokter lopen..."
Want:

flashen
Wat is dat?

webinstaller

Wat wordt daarmee bedoeld?
En hoe gebruik je die?
20-06-2026, 11:57 door Anoniem
DigiD is gewoon een draak van een ding. Heeft iemand er bijvoorbeeld al eens aan gedacht dat je iemand moet machtigen voor bijvoorbeeld je belastingaangifte, mocht je die uit laten voeren door een derde? Kun je dan controleren welke poortjes jouw gegevens dan doorlopen?

Nog een leuke, SMS controle... Op de 1 of andere manier werkt dat bij mijn vrouw ook niet meer terwijl dat tot voor kort nog werkte. SMS-controle... Ja, hoor, helemaal goed. Ipv een SMS wordt ze dus gebeld met daarin een gesproken 'SMS' met de inlogcode. En haar nummer is niet veranderd of gewijzigd. Nee, lekker safe, 2FA met SMS.

Het is dat ik het ik nodig heb voor onder andere mijn gezondheidsverzekering (die ik nota bene van rijkswege krijg vanwege mijn werk). Dat ik het nodig heb voor belastingaangifte. Dat ik het nodig heb om mijn ziekenhuisgegevens te raadplegen. Dat ik het nodig heb om (belangrijk) nieuws van de overheid te lezen (Mijn Overheid, iemand?).

Door je strot gedrukt net zoals het verplicht stellen dat je naar een hoger beveiligingsplan moet. Ouderen hebben nu al problemen in onze digitale wereld, moet je een heleboel poeha opentrekken zodat die er al helemaal niet meer uitkomen. En weet je: je kunt ze dan niet eens meer helpen want...
20-06-2026, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Waarom specifiek 32 karakters, ipv bijvoorbeeld 20 of 25? Waarom ww eens per maand vervangen?

Langer dan 32 is niet mogelijk bij DigiD en ww < 30 zijn nu eenmaal vatbaarder voor bruteforce attacks.
Daarnaast kan elk ww gejat worden door bijvoorbeeld een (externe) DigiD-medewerker of hacker.

2FA via SMS is ongeveer net zo veilig als je huissleutel onder de deurmat leggen.

Rest dus een via een ww-manager gegenereerde willekeurig ww van max 32 tekens die je volgens experts het beste 1x per twee weken volledig kan wijzigen.

DigiD adviseert overigens het ww twee keer per jaar te vervangen, maar zoals je wellicht weet loopt de overheid hopeloos achterop de harde realiteit.
20-06-2026, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Idem.

Het is 'van de zotte' dat ik misschien in de naaste toekomst - net als jij - een smartphone moet hebben om administratief te kunnen meedoen in de samenleving.
De motivatie dat het belachelijk is om een zak geld neer te tellen voor een toestel dat ik vrijwel niet zal gebruiken, omdat al die toeters en bellen (App voor dit, en App voor dat) mijn interesse niet heeft, is zwaarwegend.

Mij is wel eens voorgelegd dat in de negentiende eeuw een brievensleuf of brievenbus ook essentieel werd, anders werd geen post meer bezorgd. ¨Doe dus niet zo moeilijk over een smartphone¨, werd daaraan toegevoegd.
Gut! Het is nogal geen verschil qua kosten: Een half uurtje werk en een brievenklep naar keuze; laten we zeggen €125,-- of een smartphone gemiddeld €500,-- (prijspeil 2024) waarbij ik de abonnementskosten voor een ding dat overwegend ligt te verstoffen maar 'effe vergeet'.

Je kan nu voor 99 euro een Motorola Moto G06 Power kopen (https://www.belsimpel.nl/motorola-moto-g06-power ) die nog jaren mee zal gaan. En een abbonement is niet nodig voor digid of internetbankieren, wifi is voldoende (of een usbc ethernet dongle).
Inderdaad is dat nog het beste alternatief waar ik zelf ook voor gekozen heb.
Een abonnement is zeker niet nodig, prepaid is wel aan te raden (kost mij maar een paar euro per jaar).
Maar:
- Of je zonder een Google account kunt, betwijfel ik:
ik vrees dat veel dingen dan niet of niet goed zullen werken.
- Het apparaat is een reclamezuil voor van alles en nog wat waarmee je wordt lastig gevallen
als je niet van alles uitzet, en dan nog:
voortdurend wordt ik gevraagd om een wachtwoord voor betalingen in te stellen als ik updates wil
binnenhalen. :-(
- de batterijduur is maar een paar dagen, ZELFS als je vrijwel alles uitzet en er verder niets mee doet.
(Mijn Nokia 105 ging gemakkelijk een week mee zonder opladen).
- de WIFI verbinding is zwak op meer afstand van de zender.
- SMS tekstberichten sturen is bijzonder onhandig vergeleken met een gewone telefoon.
20-06-2026, 13:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Wat jij hebt, heb ik niets aan.
\Ik kan geen telefoon kopen met een ander besturingssysteem dat ook nog als dusdanig ondersteund wordt. Fairphone valt daarbij dus af omdat die geen garantie leveren als er een ander besturingssysteem dan Android op staat terwijl je daar wel nota bene nog extra voor moet betalen ook...
https://shop.nitrokey.com/shop/category/smartphone-tablet-4
Afgezien dat dit een obscuur bedrijf waarbij je dus maar moet afwachten of je niet belazerd word als je daar een telefoon bestelt, zijn de prijzen daarbij ook veel te hoog voor een toestel dat je alleen gebruikt voor nood en authenticatie (als dat dus al werkt op zo'n telefoon...)
Als u gewoon een telefoon bij een winkel besteld (bijv. belsimpel) en daarop GrapheneOS zet (heel gemakkelijk als u de stappen van de webinstaller volgt) dan verliest u niet uw garantie. Wel zou ik even Google terugflashen als u het terugbrengt. (Kan ook via de GrapheneOS of Google site) Maar u verliest sowieso uw garantie niet als u een ander OS flasht.
https://discuss.grapheneos.org/d/4481-would-this-void-my-phones-warranty
Wel moet u ervoor zorgen dat u een telefoon koopt zonder abonnement aangezien u anders mogelijk helemaal geen ander OS kunt flashen. (OEM-unlock in ontwikkelaarsinstellingen kan dan niet worden aangeklikt en is grijs)

Weer het soort advies in de zin van:
"als u een gebroken been heeft, moet u "gewoon" even naar de dokter lopen..."
Want:

flashen
Wat is dat?

webinstaller

Wat wordt daarmee bedoeld?
En hoe gebruik je die?

Je bent gewoon aan het zeiken om het zeiken. Als je op deze site komt weet je wel wat flashen en een webinstaller zijn.
Je kunt ook een Fairphone met /e/ er al op kopen, hoef je niet aan de slag met 'flashen' en 'webinstaller'. En ja, DigiD werkt er gewoon op, net zoals vele ander apps. Allemaal zonder Google.
20-06-2026, 13:23 door Anoniem
en dan zeggen google en apple ' heej, die app lijkt op sinterklaas' of 'orange clown says no' en heel je digid app is useless
20-06-2026, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geheel mee eens, alhoewel ik het idee opgegeven heb dat je nog een redelijk goede gewone telefoon voor een normale prijs kunt kopen en dus maar een zgn. smartphone heb gekocht. Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Zeker wel, ik heb zelf een Jolla met sailfish, een linux smartphone met een fork van ubuntu touch en een fairphone met e/os/ android. Heb daarnaast nog een cheapo Samsung voor als het echt niet anders kan met stock android die ik zo ver mogelijk spyware vrij heb gemaakt en alle settings strak getrokken. Hier draai ik Rethink firewall op om het meeste van Google te blokkeren tenzij ik iets uit de play store nodig heb.
Wat jij hebt, heb ik niets aan.
\Ik kan geen telefoon kopen met een ander besturingssysteem dat ook nog als dusdanig ondersteund wordt. Fairphone valt daarbij dus af omdat die geen garantie leveren als er een ander besturingssysteem dan Android op staat terwijl je daar wel nota bene nog extra voor moet betalen ook...
https://shop.nitrokey.com/shop/category/smartphone-tablet-4
Afgezien dat dit een obscuur bedrijf waarbij je dus maar moet afwachten of je niet belazerd word als je daar een telefoon bestelt, zijn de prijzen daarbij ook veel te hoog voor een toestel dat je alleen gebruikt voor nood en authenticatie (als dat dus al werkt op zo'n telefoon...)
Als u gewoon een telefoon bij een winkel besteld (bijv. belsimpel) en daarop GrapheneOS zet (heel gemakkelijk als u de stappen van de webinstaller volgt) dan verliest u niet uw garantie. Wel zou ik even Google terugflashen als u het terugbrengt. (Kan ook via de GrapheneOS of Google site) Maar u verliest sowieso uw garantie niet als u een ander OS flasht.
https://discuss.grapheneos.org/d/4481-would-this-void-my-phones-warranty
Wel moet u ervoor zorgen dat u een telefoon koopt zonder abonnement aangezien u anders mogelijk helemaal geen ander OS kunt flashen. (OEM-unlock in ontwikkelaarsinstellingen kan dan niet worden aangeklikt en is grijs)

Weer het soort advies in de zin van:
"als u een gebroken been heeft, moet u "gewoon" even naar de dokter lopen..."
Want:

flashen
Wat is dat?

webinstaller

Wat wordt daarmee bedoeld?
En hoe gebruik je die?


Ja, hier zie je duidelijk dat IT'ers, of degenen die veel kennis hebben van IT, soms gebrekkige, ja tot zelfs geen pedagogische kwaliteiten hebben. Dat is niet zo vreemd, want het zijn twee verschillende vakgebieden: IT en pedagogiek, en minder vaak dan gewenst vormen zij een effectieve cohesie. Gevolg: IT'ers zijn niet zo goed in staat zich in te leven in de perceptie van degenen die zij van advies dienen; hoe goedbedoeld het ook mag zijn.

IT Kennis exploiteren is een introverte gang van zaken, dat gebeurt vaak, of misschien altijd, solitair, maar met name begrijpelijk overbrengen van die kennis vergt een andere denkwijze. 'Mind set' noemen IT'ers dat waarschijnlijk, en daarmee kom je al bij een ander groot verschil. Op security.nl zie je dat dagelijks in de bijdrages: Het regent hier van de Engelse leenwoorden ;-)
20-06-2026, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Waarom specifiek 32 karakters, ipv bijvoorbeeld 20 of 25? Waarom ww eens per maand vervangen?

Langer dan 32 is niet mogelijk bij DigiD en ww < 30 zijn nu eenmaal vatbaarder voor bruteforce attacks.
Daarnaast kan elk ww gejat worden door bijvoorbeeld een (externe) DigiD-medewerker of hacker.

2FA via SMS is ongeveer net zo veilig als je huissleutel onder de deurmat leggen.

Rest dus een via een ww-manager gegenereerde willekeurig ww van max 32 tekens die je volgens experts het beste 1x per twee weken volledig kan wijzigen.

DigiD adviseert overigens het ww twee keer per jaar te vervangen, maar zoals je wellicht weet loopt de overheid hopeloos achterop de harde realiteit.
Wachtwoorden worden niet in plaintext opgeslagen, dus daar kan een hacker of medewerker niet zoveel mee. Als die toch in staat is om zo ver toegang te krijgen tot de netwerken van DigiD dat die bij de wachtwoorden kan, dan kan die ze vast ook wel wijzigen, of heeft die helemaal geen wachtwoord nodig om 'fratsen' met je account uit te halen.

2FA via SMS voegt een extra barierre toe, en de 'hacker' zal toch je nummer moeten weten en SIM-swapping dienen uit te voeren. Dus de deurmat vergelijking vind ik scheef.
20-06-2026, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
Het regent hier van de Engelse leenwoorden ;-)
Waren het alleen maar leenwoorden:
veel te vaak gaat het alleen maar om gemankeerd jargon.
20-06-2026, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Door Anoniem: Het probleem met de DigiD-app is dat hij nauwelijks adequaat werkt met de (Safari) browser van de iPhone.
Daarnaast werkt-ie niet in de privé modus, niet met een rotator) VPN, niet i.c.m. een adblocker.

Je moet dus eerst bovengenoemde privacy en security instellingen uitschakelen.

Dus de DigiD-app van de iPhone verwijderd en vervolgens kan er probleemloos worden ingelogd met SMS - met behoud van privacy en security instellingen - in de iPhone browser.

Zorg er dan wel voor dat je inlogt vanuit je password manager (dus niet via het toetsenbord) met een lang niet-memorabel ww van 32 karakters en vervang je DigiD ww eens per maand.
Waarom specifiek 32 karakters, ipv bijvoorbeeld 20 of 25? Waarom ww eens per maand vervangen?

Langer dan 32 is niet mogelijk bij DigiD en ww < 30 zijn nu eenmaal vatbaarder voor bruteforce attacks.
Daarnaast kan elk ww gejat worden door bijvoorbeeld een (externe) DigiD-medewerker of hacker.

2FA via SMS is ongeveer net zo veilig als je huissleutel onder de deurmat leggen.

Rest dus een via een ww-manager gegenereerde willekeurig ww van max 32 tekens die je volgens experts het beste 1x per twee weken volledig kan wijzigen.

DigiD adviseert overigens het ww twee keer per jaar te vervangen, maar zoals je wellicht weet loopt de overheid hopeloos achterop de harde realiteit.
Wachtwoorden worden niet in plaintext opgeslagen, dus daar kan een hacker of medewerker niet zoveel mee. Als die toch in staat is om zo ver toegang te krijgen tot de netwerken van DigiD dat die bij de wachtwoorden kan, dan kan die ze vast ook wel wijzigen, of heeft die helemaal geen wachtwoord nodig om 'fratsen' met je account uit te halen.

2FA via SMS voegt een extra barierre toe, en de 'hacker' zal toch je nummer moeten weten en SIM-swapping dienen uit te voeren. Dus de deurmat vergelijking vind ik scheef.

2FA via SMS is zeker niet nutteloos voor het gros van de gebruikers, mede ook afhankelijk van je individuele dreigmodel en het soort account, maarrr... de verstuurde SMS-verificatiecodes zijn unencryped en dus voor hackers makkelijk te onderscheppen zonder SIM-swapping.

Dus is het bij gebruik van 2FA SMS toch altijd verstanding een willekeurig door je passmanager gegenereerd ww van > 30 karakters te gebruiken, die je om de 2 weken volledig opnieuw laat genereren.
20-06-2026, 16:52 door Anoniem
Door Anoniem:[...] maarrr... de verstuurde SMS-verificatiecodes zijn unencryped en dus voor hackers makkelijk te onderscheppen zonder SIM-swapping.
[...]
Dan zullen ze toch ook je inlognaam en wachtwoord nodig hebben om in te loggen.

Wat dat betreft snap ik niet waarom browsers nog steeds aanbieden je inlognaam te 'onthouden'.
Terwijl tegenwoordig zelfs het aanmaken van een 'root' account wordt afgeraden omdat die inlognaam bekend is...
20-06-2026, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem: [knip: 3x dezefde quote]
Waarom specifiek 32 karakters, ipv bijvoorbeeld 20 of 25? Waarom ww eens per maand vervangen?
Preview gebruiken en even kijken wat dat oplevert, voordat je post, helpt die ruis voorkomen.

En aan iedereen die dat in drievoud geciteerd heeft: helpen jullie ook even mee de site wat beter leesbaar te houden?
20-06-2026, 18:11 door Anoniem
We worden alvast voorbereid om via DigiD straks op het EU Internet te mogen inloggen. Volledig gereguleerd Internet met alleen de informatie die van de EU mogen zien en weten. Allemaal goedgekeurd uiteraard en geheel ter bescherming van de kinderen uiteraard. Zonder encryptie en geheel in te zien voor de controles namens de EU. We moeten beschermd worden want de wereld is zo gevaarlijk dat we alleen maar in een ' veilige zonde' mogen komen waar alleen informatie te vinden is die de EU goedgekeurd heeft. De EU is niet voor niets een Duitse uitvinding van Walter Halltein, de grondlegger van de EU. Dat Hallstein ook een Nazi was is nooit een probleem geweest natuurlijk. Voor de buitenwereld probeerde hij het beeld te schetsen dat hij al dat soort ideeen verwierp maar in de praktijk hoef je geen lid te zijn van de partij of de SA om met je rechterklauw omhoog te staan natuurlijk, net als 99% van de Duitsers destijds. En aan die zooi is onze ziel en zaligheid verkocht.
20-06-2026, 18:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
Omdat TOTP helemaal niet zo veilig is, als men denkt.
Waar heb je die wijsheid vandaan, graag onderbouwen want je slingert nu iets het Internet op dat sterk genuanceerd moet worden.
Niets is veilig maar hangt heel sterk af van hoe je het toepast.
20-06-2026, 18:42 door Anoniem
Ik WIL helemaal geen digid. Niet Amerikaans. Niet Nederlands. Gewoon NIET. Op geen enkel 'niveau'.
Wanneer snapt de staatssecretaris DAT nou eens een keer??

De beste beveiliging is en blijft GEEN digid.
20-06-2026, 19:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
Omdat TOTP helemaal niet zo veilig is, als men denkt.
Waar heb je die wijsheid vandaan, graag onderbouwen want je slingert nu iets het Internet op dat sterk genuanceerd moet worden.
Niets is veilig maar hangt heel sterk af van hoe je het toepast.
Codes kunnen simpel gecopieerd worden, naar cloud of meerdere devices. Je hebt dus geen enkele garantie, dat je TOTP codes alleen op je eigen devices gegenereerd worden.
20-06-2026, 19:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik WIL helemaal geen digid. Niet Amerikaans. Niet Nederlands. Gewoon NIET. Op geen enkel 'niveau'.
Wanneer snapt de staatssecretaris DAT nou eens een keer??

De beste beveiliging is en blijft GEEN digid.
Verhuizen een optie?
20-06-2026, 19:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [knip: 3x dezefde quote]
Waarom specifiek 32 karakters, ipv bijvoorbeeld 20 of 25? Waarom ww eens per maand vervangen?
Preview gebruiken en even kijken wat dat oplevert, voordat je post, helpt die ruis voorkomen.

En aan iedereen die dat in drievoud geciteerd heeft: helpen jullie ook even mee de site wat beter leesbaar te houden?

Oke we gaan zwaar offtopic. Ik druk gewoon op 'Reageer met quote' en heb geen zin om te moeten kl*ten met html-tags. Dan moet de website maar een betere reply functie aanbieden.
20-06-2026, 20:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ik WIL helemaal geen digid.
Dan rest er alleen een tijdmachine, of schrijf een brief.

Adres:
Ministerie van BZK
ter attentie van de staatssecretaris, Drs. van den Burg
Postbus 20011
2500 EA Den Haag
21-06-2026, 07:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
Omdat TOTP helemaal niet zo veilig is, als men denkt.
Waar heb je die wijsheid vandaan, graag onderbouwen want je slingert nu iets het Internet op dat sterk genuanceerd moet worden.
Niets is veilig maar hangt heel sterk af van hoe je het toepast.
Klopt, maar je kunt niet garanderen dat TOTP niet gekopieerd is. je kunt het gemakkelijk in de cloud opslaan (Authy, MS, Google Auth). Je kunt de TOTP ook op meerdere devices gewoon actief hebben.
21-06-2026, 07:23 door Anoniem
Door Anoniem: We worden alvast voorbereid om via DigiD straks op het EU Internet te mogen inloggen. Volledig gereguleerd Internet met alleen de informatie die van de EU mogen zien en weten. Allemaal goedgekeurd uiteraard en geheel ter bescherming van de kinderen uiteraard. Zonder encryptie en geheel in te zien voor de controles namens de EU. We moeten beschermd worden want de wereld is zo gevaarlijk dat we alleen maar in een ' veilige zonde' mogen komen waar alleen informatie te vinden is die de EU goedgekeurd heeft. De EU is niet voor niets een Duitse uitvinding van Walter Halltein, de grondlegger van de EU. Dat Hallstein ook een Nazi was is nooit een probleem geweest natuurlijk. Voor de buitenwereld probeerde hij het beeld te schetsen dat hij al dat soort ideeen verwierp maar in de praktijk hoef je geen lid te zijn van de partij of de SA om met je rechterklauw omhoog te staan natuurlijk, net als 99% van de Duitsers destijds. En aan die zooi is onze ziel en zaligheid verkocht.
Voor dde rest gaat alles goed met je?

De EU is geen puur 'Duitse uitvinding', maar een gezamenlijk initiatief van zes landen (waaronder Frankrijk, Italië en Nederland). Wel was Walter Hallstein een van de belangrijkste grondleggers.

Geen alleenspraak van Duitsland: De basis voor de Europese samenwerking werd in 1950 gelegd door de Franse minister Robert Schuman (het Schuman-plan). Het idee was om oorlog tussen Frankrijk en Duitsland onmogelijk te maken.

De rol van Hallstein: De Duitse diplomaat en jurist Walter Hallstein was een van de architecten achter de oprichting van de Europese Economische Gemeenschap (EEG) in 1957. Hij werd in 1958 de allereerste voorzitter van de Europese Commissie. Hij was dus een sleutelfiguur, maar zeker niet de enige.

Andere grondleggers: Naast Hallstein en Schuman worden ook de Fransman Jean Monnet, de Italiaan Alcide De Gasperi en de Nederlander Sicco Mansholt gezien als de aartsvaders van de Europese Unie.

Je vergeet natuurlijk dit soort belangrijke informatie, want die steunen niet je mening.

En over je claim dat hij een n*z* was, zou ik graag ook een bron willen zien. Want dit is een grote uitspraak, zonder enige bewijs.

Historici en biografisch onderzoek wijzen uit dat Walter Hallstein, de eerste voorzitter van de Europese Commissie, strikt genomen geen nazi was. Hoewel hij lid was van diverse verplichte beroepsorganisaties onder het regime, was hij geen lid van de NSDAP of de SA en hield hij aantoonbaar afstand tot de nazi-ideologie.

Lidmaatschap: Hij werd in 1934 geen partijlid, iets wat na grondig historisch onderzoek breed wordt erkend.

Academische positie: In 1941 werd zijn benoeming tot hoogleraar in Frankfurt zelfs tegengewerkt door nazi-functionarissen, hoewel academici zijn kandidatuur wisten door te drukken.Oorlogsjaren: Hij diende vanaf 1942 als reserveofficier in de Wehrmacht en werd in 1944 door de Amerikanen krijgsgevangen gemaakt. Na de oorlog doorliep hij probleemloos de geallieerde denazificatieprocedure.

Je post dus de nodige onzin.

https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2019)637982
https://www.kas.de/en/web/geschichte-der-cdu/significant-figures/biogram-detail/-/content/walter-hallstein-v1
https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Hallstein
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2019/637982/EPRS_BRI(2019)637982_EN.pdf
21-06-2026, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem: Oke we gaan zwaar offtopic. Ik druk gewoon op 'Reageer met quote' en heb geen zin om te moeten kl*ten met html-tags. Dan moet de website maar een betere reply functie aanbieden.
Waarmee je de inspanning bij al je lezers neerlegt. In totaal is dat meer inspanning, want er zijn nogal wat lezers (kijk bijvoorbeeld naar het aantal reacties op polls). Als iedereen als poster wat meer inspanning zou leveren, en niet zou reageren zoals jij doet, dan zouden we in totaal juist minder inspanning kwijt zijn.

En heb je ooit bedacht dat aan "ik wil nu wat overbrengen maar doen jullie er maar moeite voor" iets niet helemaal klopt?
21-06-2026, 22:08 door Anoniem
Voor 'meer veiligheid' heb je een smartfoon nodig.
Ik vind het veeeeeel veiliger zonder. En dat blijft dus ook zo.
of schrijf een brief.
Precies die. Schrijf maar een brief.
22-06-2026, 00:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Prima ik activeer gelijk TOTP of een security key, oh wacht... dat kan niet
Omdat TOTP helemaal niet zo veilig is, als men denkt.
Totp is 2e factor..., maar yubikey/fido/nitro key mag ook.
13 miljoen mensen weten niet wat dat is. Onhaalbare zaak dus.
22-06-2026, 00:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik WIL helemaal geen digid. Niet Amerikaans. Niet Nederlands. Gewoon NIET. Op geen enkel 'niveau'.
Wanneer snapt de staatssecretaris DAT nou eens een keer??

De beste beveiliging is en blijft GEEN digid.
Verhuizen een optie?

DigiD naar de zuidpool? Ja prima hoor.
22-06-2026, 08:53 door Anoniem
67 reacties en het merendeel van mensen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Een beetje zoals met de overname van Solvinity, waar een heel theoretische manier van data onderscheppen opeens hét probleem leek te zijn.

De staatssecretaris laat even weg dat BZK besloten heeft dat de ID-check maximaal een jaar geldig is. Daardoor moet de helft van de mensen die "Substantieel" heeft, opnieuw de ID-check doen. In de mobiele app staat dit nu ook vermeld.

Naast DigiD Machtigen (ook wel Vrijwillig Machtigen) komen er binnenkort ook Ouderlijk Gezag (ouders kunnen altijd inloggen voor hun kinderen op basis van gegevens in de BRP) en Wettelijke Vertegenwoordiging (bewindvoerders kunnen inloggen voor hun "klanten" als dit aangewezen is door een rechter).
22-06-2026, 09:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Overheid: kom eens met een hardwaretoken dat geschikt is voor hogere betrouwbaarheidsniveaus, bijvoorbeeld zoiets als de scanners die ING en Rabo gebruiken (en al jaren aan het afbouwen zijn omdat ook zij mensen liever richting smartphones duwen).

En daar ga je wel voor betalen en gebruiken? Als ik zo de andere reacties hoor is een app die niet opensource is uit den boze, maar vervolgens hardware kopen met closed-source software kan dan wel weer. Make it make sense..
22-06-2026, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem: Voor 'meer veiligheid' heb je een smartfoon nodig.
Ik vind het veeeeeel veiliger zonder. En dat blijft dus ook zo.
of schrijf een brief.
Precies die. Schrijf maar een brief.
Wat je vind moet je houden, maar de rest van de wereld gaat verder.
22-06-2026, 09:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.
Ik gebruik nu DigiD met SMS, niet omdat ik denk dat dat nou zo geweldig is maar omdat ik geen behoefte heb aan een smartphone en al helemaal niet aan het aanmaken van een account bij een big tech-bedrijf om het te kunnen gebruiken.

Overheid: kom eens met een hardwaretoken dat geschikt is voor hogere betrouwbaarheidsniveaus, bijvoorbeeld zoiets als de scanners die ING en Rabo gebruiken (en al jaren aan het afbouwen zijn omdat ook zij mensen liever richting smartphones duwen).

En daar ga je wel voor betalen en gebruiken? Als ik zo de andere reacties hoor is een app die niet opensource is uit den boze, maar vervolgens hardware kopen met closed-source software kan dan wel weer. Make it make sense..
Op zich zou dat best een goed idee zijn, zeker als zo'n apparaat dan universeel bruikbaar is, dus ook voor je bankzaken.
De prijs zou dan niet meer dan 5 euro moeten zijn waarmee je dan weer ruim 10 jaar vooruitkan.
Misschien iets om te combineren met je toch al verplichte ID-kaart.
22-06-2026, 14:09 door PJW9779 - Bijgewerkt: 22-06-2026, 14:10
Door Anoniem:
Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Kijk eens naar GrapheneOS.
Je hebt er een Google Pixel phone voor nodig. Die kun je zélf de-Googlen en GrapheneOS installeren.
Is dat je teveel rompslomp of boven je technisch vernuft dan kun je de kant-en-klare Sage Phone kopen. Wel aan de prijs maar dan krijg je ook alle secure app pre-installed.
22-06-2026, 14:17 door PJW9779 - Bijgewerkt: 22-06-2026, 14:18
Door Anoniem:
En aan iedereen die dat in drievoud geciteerd heeft: helpen jullie ook even mee de site wat beter leesbaar te houden?
Oke we gaan zwaar offtopic. Ik druk gewoon op 'Reageer met quote' en heb geen zin om te moeten kl*ten met html-tags. Dan moet de website maar een betere reply functie aanbieden.

In dat kader zou het nóg beter zijn als men via een account reageerde,
Want nu is het hier telkens een mega-anonieme discussie.
22-06-2026, 14:37 door Anoniem
Door PJW9779:
Door Anoniem:
Helaas kun je nog geen smartphone kopen met een besturingssysteem waarmee je niet afhankelijk bent van een Amerikaans bedrijf. Tot die tijd is SMS het beste alternatief, en iedere "bewindsman" die iets anders suggereert is dus duidelijk onkundig of misleidend bezig.

Kijk eens naar GrapheneOS.
Je hebt er een Google Pixel phone voor nodig. Die kun je zélf de-Googlen en GrapheneOS installeren.
Is dat je teveel rompslomp of boven je technisch vernuft dan kun je de kant-en-klare Sage Phone kopen. Wel aan de prijs maar dan krijg je ook alle secure app pre-installed.
Dus om niet afhankelijk te zijn van Google moet je een dure telefoon van Google kopen?

Wat me m.b.t. tot dit onderwerp op de Tweakers website is opgevallen dat dit soort adviezen in de regel afkomstig zijn van mensen die er meerdere (dure) telefoons op na houden...
En ik vermoed dat dit hier ook vaak het geval is.
Als ik namelijk een paar dure telefoons over had, kon ik ook op mijn gemak eens experimenteren met andere besturingssystemen. Als je echter afhankelijk bent van 1 goed werkende telefoon kun je je dat niet veroorloven.

In ieder geval ga ik geen peperdure telefoon kopen van een obscure website waarvan ik maar moet gokken dat ik dan een telefoon krijg waarop alles naar mijn zin werkt.

Tot nu toe is FairPhone met e/OS de enige telefoon die voor mij dan in aanmerking komt, aangezien die gewoon in Nederland te koop zijn. Maar duur vind ik het wel.
23-06-2026, 10:32 door Anoniem
Als je erover nadenkt...
die theorie over vaccinatigraad; een vaccin dat alleen werkt als de buurman het ook neemt...
(en anders jouw oma de dood injaagt!)

Ja, heel belangrijk dat een groot deel hogere beveiliging kiest!
Om zo het deel dat minder hoge beveiliging minder vatbaar te maken.

Je zou dat nog serieus kunnen verdedigen.
Serieuzer dan bij leaky vaccins.
23-06-2026, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ik WIL helemaal geen digid. Niet Amerikaans. Niet Nederlands. Gewoon NIET. Op geen enkel 'niveau'.
Wanneer snapt de staatssecretaris DAT nou eens een keer??

De beste beveiliging is en blijft GEEN digid.
Dat moet je je dan wel financieel kunnen permitteren:

"(..) het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dat fonds werd vorig jaar voor de derde keer opengesteld en was bedoeld om huishoudens met een lager inkomen en een relatief hoge energierekening te helpen. "Daarvoor moet je weer digitaal vaardig zijn, je kan het alleen met je DigiD aanvragen".

https://nos.nl/artikel/2615252-nationale-ombudsman-overheid-weet-wie-hulp-nodig-heeft-maar-grijpt-niet-in
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.