image

AP-voorzitter: Nederland veel te afhankelijk van Amerikaanse techbedrijven

vrijdag 19 juni 2026, 17:11 door Redactie, 40 reacties

Nederland is veel te afhankelijk van Amerikaanse techbedrijven en moet zo snel mogelijk aan de slag om van de Verenigde Staten los te komen, zo stelt Aleid Wolfsen, vertrekkend voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), tegenover het Sven Kockelmann in het radioprogramma Sven op 1. "Als de Amerikaanse president dat wil, ligt morgen de halve Nederlandse overheid stil, door de afhankelijkheid die er nu is van Amerikaanse techbedrijven", aldus Wolfsen.

Hij wijst onder andere naar de beslissing van Anthropic om AI-modellen Fable 5 en Mythos 5 voor alle klanten uit te schakelen. "Ik vond het echt frappant. De Amerikaanse president zegt tegen dit techbedrijf, Anthropic, dat het systeem niet toegankelijk mag worden voor mensen buiten Amerika. Trump heeft daar geen bevoegdheid voor toegepast, maar dat bedrijf gehoorzaamt. Dat zie je ook bij andere bedrijven."

De AP-voorzitter is bang dat de Amerikaanse president op een gegeven moment een killswitch inschakelt als hij in conflict met de Nederlandse overheid komt. "Dat kan omdat we zo afhankelijk zijn van die systemen en er vaak ook geen exitstrategieën zijn. Het is zo verknoopt. Wij zeggen vaak tegen grote overheidsinstanties: maak exitstrategieën, zodat als er iets gebeurt, je heel snel je data ergens kan parkeren of een alternatieve mogelijkheid hebt. Maar het is heel kwetsbaar, heel kwetsbaar."

Europa moet volgens Wolfsen dan ook 'als de bliksem' aan de slag om van Amerikaanse techbedrijven los te komen. Daarbij is het niet nodig om alle gegevens bij deze bedrijven weg te halen, stelt de AP-voorzitter. "Maar wel als het gaat om gezondheidsgegevens, contacten met de overheid, gevoelige gegevens, banksystemen."

Reacties (40)
19-06-2026, 17:38 door Anoniem
Terecht punt. Het is schrikbarend gesteld met de Nederlandse afhankelijkheid van amerikaanse big tech in het algemeen, en microsoft en google in het bijzonder. Zie bijvoorbeeld https://zijnwealautonoom.nl voor een overzicht per categorie (overheden, onderwijs, etc). En dan even bovenin die rode knop aanvinken voor visuele weergave.

Nederland roept graag tegen elkaar dat er geen alternatieven zijn, en héééééél soms klopt dat ook, maar in 90% van de gevallen is het vooral luiheid, onwil en veranderangst. Er zijn zat alternatieven. Zie bijvoorbeeld:
https://buy-european.net/en/alternatives
https://european-alternatives.eu
https://www.goeuropean.org
https://europeantechmap.eu
https://euro-stack.com/alternatives
https://euroalternative.eu
https://alternativeto.net (bevat ook niet-Europese alternatieven)
19-06-2026, 17:44 door Anoniem
"Halve Nederlandse overheid" ? Zeg maar gerust hele overheid en heel Nederland.....
19-06-2026, 17:58 door Anoniem
wat een peen het is nooit anders geweest dat de Amerikanen de tech heeft uit gevonden....wat een domme opmerking van z,n personen ps: zeker nog even een wit voetje halen
19-06-2026, 18:01 door Anoniem
sins Trump aan de macht is Amerikaanse producten niet goed meer ...wat als Trump overleden is is het dan ook niet goed meer
een domme stelling van AP voor zitter
19-06-2026, 18:53 door Anoniem
Hoewel het een zeer terecht zorgpunt is klinkt deze opmerking op dit moment ook een beetje als een "spuit 11", volgens mij is dit al vaak in het nieuws en onderwerp van gesprek geweest.
19-06-2026, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem: wat een peen het is nooit anders geweest dat de Amerikanen de tech heeft uit gevonden....wat een domme opmerking van z,n personen ps: zeker nog even een wit voetje halen
Wat een domme opmerking van jou. Ik hoef alleen maar naar Python te kijken. Onmisbaar voor elke organisatie. Creator een Nederlander (Guido van Rossum) of het gestructureerd programmeren (Edsger W. Dijkstra), de basis voor elke software en zo kan ik nog wel even doorgaan.
19-06-2026, 19:04 door Anoniem
Door Anoniem: sins Trump aan de macht is Amerikaanse producten niet goed meer ...wat als Trump overleden is is het dan ook niet goed meer
een domme stelling van AP voor zitter
Ojee het is vrijdagmiddag blijkbaar gezien je spelling. Als Trump is overleden zit je nog steeds met de MAGA-beweging die een existentiële strijd tegen progressief-liberalisme voert, voor als je dat nog niet in de gaten had.
19-06-2026, 19:32 door Anoniem
No shit, Sherlock. En niemand zag dat de afgelopen 25 jaar aankomen ofzo?
20-06-2026, 00:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: wat een peen het is nooit anders geweest dat de Amerikanen de tech heeft uit gevonden....wat een domme opmerking van z,n personen ps: zeker nog even een wit voetje halen
Wat een domme opmerking van jou. Ik hoef alleen maar naar Python te kijken. Onmisbaar voor elke organisatie. Creator een Nederlander (Guido van Rossum) of het gestructureerd programmeren (Edsger W. Dijkstra), de basis voor elke software en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Juist, maar er is iets misgegaan blijkbaar, want we worden steeds meer en meer fastfood junkies van amerikaanse tech, lekker makkelijk, geen eigen kennis of inspanning meer nodig. Het is niet de schuld van Trump dat we zo diep gezonken zijn dat we geen eigen nationale email diensten meer hebben of data onze jeugd verslaafd is aan social media die bol staan van de commercie. We zijn daar zelf schuldig aan, dat zien we nu in dankzij Trump c.s. Natuurlijk moeten we vol aan de bak om het tij te keren. Maar dan wel over de hele breedte, we kunnen er niet voor kiezen om alleen high-end-ai modellen in Europa te ontwikkelen en voor alles dat eronder ligt de afzetmarkt van de VS te blijven. Gewoon even slikken, amerikaanse big tech eruit, europese tech erin dan bloeit de hele tech sector weer op en kunnen we over een paar jaar wel concurreren.
20-06-2026, 08:26 door Anoniem
Europa moet volgens Wolfsen dan ook 'als de bliksem' aan de slag om van Amerikaanse techbedrijven los te komen. Daarbij is het niet nodig om alle gegevens bij deze bedrijven weg te halen, stelt de AP-voorzitter. "Maar wel als het gaat om gezondheidsgegevens, contacten met de overheid, gevoelige gegevens, banksystemen."

Gezondheid, overheid en banken zijn sectoren waar al veel regels voor zijn, voeg er aan toe dat ze geen Amerikaanse technologie mogen gebruiken als er Europese alternatieven zijn, dwing af dat ze voor communicatie met de klant/burger geen gebruik mogen maken van big-tech diensten etc.

Maar trek dit wel verder dan alleen deze sectoren op zich, denk ook aan de hele leveranciers-keten van die sectoren, anders schiet je er nog niets me op! En hoe meer er van de europese diensten gebruik gemaakt wordt, hoe meer geld er naar toe gaat, wat dan weer tot betere producten leidt,
20-06-2026, 08:34 door Anoniem
Nederland is veel te afhankelijk van Amerikaanse techbedrijven en moet zo snel mogelijk aan de slag om van de Verenigde Staten los te komen, zo stelt Aleid Wolfsen, vertrekkend voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), tegenover het Sven Kockelmann in het radioprogramma Sven op 1. "Als de Amerikaanse president dat wil, ligt morgen de halve Nederlandse overheid stil, door de afhankelijkheid die er nu is van Amerikaanse techbedrijven", aldus Wolfsen.

10 jaar heeft ie dit zien gebeuren en er niets aan gedaan. Nu vertrekt ie en brengt ie het als zijn ontdekking. Hopelijk gaat zijn opvolger iets voortvarender te werk.
20-06-2026, 08:49 door Anoniem
Door Anoniem: sins Trump aan de macht is Amerikaanse producten niet goed meer ...wat als Trump overleden is is het dan ook niet goed meer
een domme stelling van AP voor zitter

Het is nooit ok geweest mbt de schaal waarop het gebeurt.
Trump heeft met z'n lompheid alleen de andere kant van de medaille laten zien.
Dat gedrag heeft meer gevolgen Canada gaat nu Zweedse vliegtuigen kopen ipv F35.

Maar mogelijk is het volgende duidelijker: https://belibre.be/nl/blog/sovereignty/traiteur-mike-en-de-lettersoep/
Tja, waarschijnlijk worden zelfs de meeste comments hier ingevoerd via Amerikaanse software (browser, besturingssystemen).
En de nieuwe voorzitter van het AP is ook een schoothondje van big tech, dus ach ja.
20-06-2026, 14:31 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: Tja, waarschijnlijk worden zelfs de meeste comments hier ingevoerd via Amerikaanse software (browser, besturingssystemen).
En de nieuwe voorzitter van het AP is ook een schoothondje van big tech, dus ach ja.

Die gaat big-tech geen potjebreed in weg liggen.

Maar die 10 jaar maakt ie ook niet vol, want vanaf 2031 vallen we toch onder de amerikaanse privacyregels of beter gezegd het gebrek daaraan
20-06-2026, 18:11 door Anoniem
Volgens mij is algemeen bekend dat er weinig terecht komt van bescherming door de diverse privacy wetten, vooral door gebrekkige handhaving en een ervaren capaciteitsprobleem. Het is vreemd om dan nu allerlei uitspraken van de voorzitter van de AP te lezen die weinig tot niks met privacy te maken hebben. Misschien is het tijd voor een voorzitter die zich in de eerste plaats bezig gaat houden met de bescherming van privacy grondrechten in plaats van hypothetische kill switches?
20-06-2026, 20:15 door Anoniem
Door Anoniem: wat een peen het is nooit anders geweest dat de Amerikanen de tech heeft uit gevonden....wat een domme opmerking van z,n personen ps: zeker nog even een wit voetje halen
Mag volgens jou misschien een domme opmerking zijn maar die kan ik zeker betwisten en als ik jou was zou ik die uitspraak intrekken.

Amerika heeft de tech zeker niet in z'n eentje uitgevonden, het meeste komt zelfs uit Europa. Wat wel is is dat Amerika altijd veel poen heeft/had en zo'n beetje alles wat goed was heeft opgekocht of stuk geconcurreerd.

Zeker helemaal vergeten wat Philips heeft uitgevonden of dat Olivetti aan de basis van de computer heeft gestaan?
Zegt Holland Signaal je wat? Opgekocht door de Amerikanen voor militaire doeleinden.

Ga jij maar eens uitzoeken wie van de onderstaande Amerikaans is en dan nog 1, was Nikola Tesla Amerikaan of toch Servo-Kroatisch?

==========================

De ontwikkeling van computertechnologie is het resultaat van een estafette door verschillende tijdperken. De belangrijkste uitvinders en pioniers legden elk een essentieel fundament:

Charles Babbage en Ada Lovelace (19e eeuw):
Babbage wordt gezien als de bedenker van de eerste programmeerbare mechanische computer (de Analytical Engine). Lovelace schreef hier het eerste algoritme voor en geldt als 's werelds eerste programmeur.

Alan Turing (jaren 30): Ontwikkelde het concept van de 'Turingmachine', wat de basis vormde voor alle moderne algoritmes en de theoretische informatica.

John von Neumann (jaren 40): Bedenker van de 'Von Neumann-architectuur', de basisstructuur waarin zowel data als programma's in het geheugen van een computer worden opgeslagen.

Eckert & Mauchly (1945): Ontwierpen de ENIAC, de eerste algemene, elektronische digitale computer.
20-06-2026, 20:30 door Anoniem
Door Anoniem: sins Trump aan de macht is Amerikaanse producten niet goed meer ...wat als Trump overleden is is het dan ook niet goed meer
een domme stelling van AP voor zitter
Amerikaanse producten zijn nooit goed geweest en ook nooit af.
De meeste Amerikaanse producten zijn over het algemeen ronduit slecht of slecht geweest

E.e.a. gaat nog veel verder dan dat maar dat mag je zelf uitvogelen maar heeft te maken hoe Amerika alles probeert uit te buiten d.m.v. rechtszaken, er loopt er nu 1 wereldwijd en is zeer markant, het betreft die van Fender en nu moet je het eens omdraaien, hoeveel claims zijn er ooit gedaan richting Amerika als er weer eens iets gejat was?
20-06-2026, 22:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: wat een peen het is nooit anders geweest dat de Amerikanen de tech heeft uit gevonden....wat een domme opmerking van z,n personen ps: zeker nog even een wit voetje halen
Mag volgens jou misschien een domme opmerking zijn maar die kan ik zeker betwisten en als ik jou was zou ik die uitspraak intrekken.

Amerika heeft de tech zeker niet in z'n eentje uitgevonden, het meeste komt zelfs uit Europa. Wat wel is is dat Amerika altijd veel poen heeft/had en zo'n beetje alles wat goed was heeft opgekocht of stuk geconcurreerd.

Zeker helemaal vergeten wat Philips heeft uitgevonden of dat Olivetti aan de basis van de computer heeft gestaan?
Zegt Holland Signaal je wat? Opgekocht door de Amerikanen voor militaire doeleinden.

Ga jij maar eens uitzoeken wie van de onderstaande Amerikaans is en dan nog 1, was Nikola Tesla Amerikaan of toch Servo-Kroatisch?

==========================

De ontwikkeling van computertechnologie is het resultaat van een estafette door verschillende tijdperken. De belangrijkste uitvinders en pioniers legden elk een essentieel fundament:

Charles Babbage en Ada Lovelace (19e eeuw):
Babbage wordt gezien als de bedenker van de eerste programmeerbare mechanische computer (de Analytical Engine). Lovelace schreef hier het eerste algoritme voor en geldt als 's werelds eerste programmeur.

Alan Turing (jaren 30): Ontwikkelde het concept van de 'Turingmachine', wat de basis vormde voor alle moderne algoritmes en de theoretische informatica.

John von Neumann (jaren 40): Bedenker van de 'Von Neumann-architectuur', de basisstructuur waarin zowel data als programma's in het geheugen van een computer worden opgeslagen.

Eckert & Mauchly (1945): Ontwierpen de ENIAC, de eerste algemene, elektronische digitale computer.

Ja alleen jammer, dat ze in amerika onze uitvindingen beter weten uit te buiten. Ik moest er vanmiddag nog ineens aan denken tijdens een lange autorit. Hoeveel macdonalds restaurants er langs de snelwegen staan tegenwoordig, in de jaren 80 waren dat allemaal van die gezellige nederlandse restaurantjes en chaufeurscafé's nog. In IT land is het nog erger, hopelijk worden we er ooit van verlost, en komt er een 100% nederlands of europees systeem, en laten we het niet weer door de VS inpikken.
20-06-2026, 23:31 door Anoniem
Maar die afhankelijkheid zie je ook bij AI van Amerikaanse oorsprong.

Afhankelijk van het prevalerende taalmodel: Amerikaans-Engels maakt een dergelijke AI
een ongelooflijk aantal hallucinerende taalfouten van invoegen van termen in Chinese lettertekens
tot aan inserties van Russische woorden in Cyrillisch. Ook veel grammaticale fouten in het Nederlands.

Niet-Amerikaanse modellen kennen dit verschijnsel nauwelijks.
In Amerika wordt overigens Catalaans Spaans voorgetrokken ten opzichte van de variëteit uit America del Sur.

Mensen worden dus langzamerhand ge-duolingo'd. Door het commerciële hoepeltje springen, want anders .....
21-06-2026, 07:53 door Anoniem
Door Anoniem: Het is vreemd om dan nu allerlei uitspraken van de voorzitter van de AP te lezen die weinig tot niks met privacy te maken hebben.
De AVG gaat over het beschermen van persoonsgegevens. In artikel 32 van de AVG, over de beveiliging van de verwerking, staat onder meer dat de maatregelen voor een goed beveiligingsniveau ook dit omvatten:
het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en diensten te garanderen
Dit gaat over beschikbaarheid en veerkracht:
"Als de Amerikaanse president dat wil, ligt morgen de halve Nederlandse overheid stil, door de afhankelijkheid die er nu is van Amerikaanse techbedrijven", aldus Wolfsen.
Het is dus helemaal niet vreemd dat Wolfsen het daarover heeft, het valt volledig binnen de taken van AP om ook daarop te letten en om ervoor te waarschuwen. Het is eerder jammer dat dit niet al jaren terug prominent op de agenda heeft gestaan.

Merk op dat de termen "privacy" en "persoonlijke levenssfeer" in de AVG alleen maar in een voetnoot genoemd worden die verwijst naar een andere verordening die daarover gaat. Je kan redeneren dat dit risico wel degelijk aan je persoonlijke levenssfeer en dus privacy raakt, als de overheid plat komt te liggen ga je daar immers wel degelijk last van hebben in je persoonlijke leven. Dat is denk ik niet hoe jij de term privacy bedoelde, en als je niet vindt dat dit onder privacy valt dan is het ook heel simpel: de AVG gaat dan over meer dan alleen privacy. Die gaat over wat er feitelijk in de wettekst staat, niet over hoe we er in vereenvoudigde termen over praten!

Het praten over zo'n wet in begrijpelijke taal heeft natuurlijk wel degelijk nut, maar bedenk dat je er ook dingen mee weglaat, het is een versimpeling. De term privacy komt in de wettekst niet eens voor, maar de AVG raakt duidelijk heel sterk aan privacy dus is het handig om die term te gebruiken. Een ander voorbeeld is dat we het in de praktijk over datalekken hebben in plaats van over het knap wollige "inbreuken in verband met persoonsgegevens". Alleen denk je bij een datalek aan gegevens (en meer dan alleen de persoonsgegevens waar de AVG over gaat) die in verkeerde handen komen terwijl persoonsgegevens die simpelweg verloren gaan ook een "inbreuk in verband met persoonsgegevens" zijn. Vereenvoudigde taal is heel nuttig om makkelijker over een onderwerp te praten, maar wees je ervan bewust dat je met vereenvoudigingen ook dingen weglaat, en verlies niet uit het oog dat je vereenvoudigingen gebruikt.

Als je dat niet uit het oog verliest en kijkt naar hoe het ook alweer echt zit dan blijkt die vreemde uitspraak helemaal niet zo vreemd te zijn.
21-06-2026, 16:13 door karma4
Op zich heel typisch dat de AP de amerikaanse dogmatiek of het SSN 1 op 1 heeft overgenomen voor het BSN.
Over afhankelijkheid gesproken ze zijn zelf niet in staat de amerikaanse dogmas los te laten en te evalueren
21-06-2026, 16:18 door karma4
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is vreemd om dan nu allerlei uitspraken van de voorzitter van de AP te lezen die weinig tot niks met privacy te maken hebben.
De AVG gaat over het beschermen van persoonsgegevens. In artikel 32 van de AVG, over de beveiliging van de verwerking, staat onder meer dat de maatregelen voor een goed beveiligingsniveau ook dit omvatten: ...
Als je dat niet uit het oog verliest en kijkt naar hoe het ook alweer echt zit dan blijkt die vreemde uitspraak helemaal niet zo vreemd te zijn.

Die uitspraak is wel degelijk heel vreemd het is de houding van een Big Brother die niets met privacy heeft enkel indien het een eigen beperkte groep betreft. Vreemder wordt het als activisten ongenuanceerd van alles gaan claimen via een toezichthouder welke onafhankelijk zou moeten zijn. De term privacy komt in de gdpr met een reden niet voor maar wordt in de ophef daar wel degelijk mee in verband gebracht.
21-06-2026, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: wat een peen het is nooit anders geweest dat de Amerikanen de tech heeft uit gevonden....wat een domme opmerking van z,n personen ps: zeker nog even een wit voetje halen
Mag volgens jou misschien een domme opmerking zijn maar die kan ik zeker betwisten en als ik jou was zou ik die uitspraak intrekken.

Amerika heeft de tech zeker niet in z'n eentje uitgevonden, het meeste komt zelfs uit Europa. Wat wel is is dat Amerika altijd veel poen heeft/had en zo'n beetje alles wat goed was heeft opgekocht of stuk geconcurreerd.

Zeker helemaal vergeten wat Philips heeft uitgevonden of dat Olivetti aan de basis van de computer heeft gestaan?
Zegt Holland Signaal je wat? Opgekocht door de Amerikanen voor militaire doeleinden.

Ga jij maar eens uitzoeken wie van de onderstaande Amerikaans is en dan nog 1, was Nikola Tesla Amerikaan of toch Servo-Kroatisch?

==========================

De ontwikkeling van computertechnologie is het resultaat van een estafette door verschillende tijdperken. De belangrijkste uitvinders en pioniers legden elk een essentieel fundament:

Charles Babbage en Ada Lovelace (19e eeuw):
Babbage wordt gezien als de bedenker van de eerste programmeerbare mechanische computer (de Analytical Engine). Lovelace schreef hier het eerste algoritme voor en geldt als 's werelds eerste programmeur.

Alan Turing (jaren 30): Ontwikkelde het concept van de 'Turingmachine', wat de basis vormde voor alle moderne algoritmes en de theoretische informatica.

John von Neumann (jaren 40): Bedenker van de 'Von Neumann-architectuur', de basisstructuur waarin zowel data als programma's in het geheugen van een computer worden opgeslagen.

Eckert & Mauchly (1945): Ontwierpen de ENIAC, de eerste algemene, elektronische digitale computer.

Ja alleen jammer, dat ze in amerika onze uitvindingen beter weten uit te buiten. Ik moest er vanmiddag nog ineens aan denken tijdens een lange autorit. Hoeveel macdonalds restaurants er langs de snelwegen staan tegenwoordig, in de jaren 80 waren dat allemaal van die gezellige nederlandse restaurantjes en chaufeurscafé's nog. In IT land is het nog erger, hopelijk worden we er ooit van verlost, en komt er een 100% nederlands of europees systeem, en laten we het niet weer door de VS inpikken.
Jij begrijpt het, we laten onze identiteit afnemen door Amerika en overal in de rest van de wereld drukken ze hun stempel op.
22-06-2026, 08:47 door Anoniem
Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af. En als we de Amerikanen echt niet vertrouwen hoe kunnen we een Europese hoster vertrouwen als die z'n OS-updates haalt uit de VS?
22-06-2026, 10:56 door Anoniem
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af. En als we de Amerikanen echt niet vertrouwen hoe kunnen we een Europese hoster vertrouwen als die z'n OS-updates haalt uit de VS?
Windows en MacOS/iOS zijn idd van Amerikaanse bedrijven edoch de Linux kernel is niet Amerikaans maar Open Source en komt van over de gehele wereld.
22-06-2026, 11:00 door Ron625
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
22-06-2026, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: sins Trump aan de macht is Amerikaanse producten niet goed meer ...wat als Trump overleden is is het dan ook niet goed meer
een domme stelling van AP voor zitter

Het is nog nooit goed geweest denk ik.
22-06-2026, 13:30 door Anoniem
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
En er werken ook Europeanen bij Google. Daar gaat het niet om. De Linux foundation is Amerikaans, de helft van de mensen die in de kernel kunnen committen zijn Amerikaans en/of werken er. kernel.org en github zijn Amerikaans. En vallen dus onder de VS wetgeving.

Leuk dat iets open source is, maar dat is niet genoeg om soeverein te zijn.
22-06-2026, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
En er werken ook Europeanen bij Google. Daar gaat het niet om. De Linux foundation is Amerikaans, de helft van de mensen die in de kernel kunnen committen zijn Amerikaans en/of werken er. kernel.org en github zijn Amerikaans. En vallen dus onder de VS wetgeving.

Leuk dat iets open source is, maar dat is niet genoeg om soeverein te zijn.
Och och och Linux is geen bigtech en valt al helemaal niet onder de VS wetgeving. Het valt onder de GPL en niemand die daar een stokje voor steekt. Vanaf heel veel mirroros in Europa en Nederland te downloaden.
Jij wilt alleen Linux niet omdat windows uit den boze is maar Linux (van ons allemaal) != windows (van microsoft).
De Trump administratie kan Linux niet stop zetten :)
22-06-2026, 18:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
En er werken ook Europeanen bij Google. Daar gaat het niet om. De Linux foundation is Amerikaans, de helft van de mensen die in de kernel kunnen committen zijn Amerikaans en/of werken er. kernel.org en github zijn Amerikaans. En vallen dus onder de VS wetgeving.

Leuk dat iets open source is, maar dat is niet genoeg om soeverein te zijn.
Vertel is, ben je van beroep een IT-er?
Ben heel nieuwsgierig
23-06-2026, 07:56 door Anoniem
Door Anoniem: "Halve Nederlandse overheid" ? Zeg maar gerust hele overheid en heel Nederland.....
Open source is belangrijker dan "Europees". En nog belangrijker is een open data formaat. Buiten Amerika hebben we ook nog Africa, Japan, Zuid Amerika en Canada als deel van de vrije wereld. Het werkelijke issue is wat je zou kunnen noemen het "Wall Street Lock".
https://disconnectusa.org/
23-06-2026, 08:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
En er werken ook Europeanen bij Google. Daar gaat het niet om. De Linux foundation is Amerikaans, de helft van de mensen die in de kernel kunnen committen zijn Amerikaans en/of werken er. kernel.org en github zijn Amerikaans. En vallen dus onder de VS wetgeving.

Leuk dat iets open source is, maar dat is niet genoeg om soeverein te zijn.

Door open source te gebruiken maak je jezelf minder afhankelijk van de amerikaanse techbedrijven, en kunnen we dus wel loskomen. Het is geen drop-in replacement, we moeten er wel echt serieus iets mee gaan doen.
Met name voor de gebieden "gezondheidsgegevens, contacten met de overheid, gevoelige gegevens, banksystemen" zou je niet afhankelijk van niet-europese tech moeten zijn zegt AW ook.
23-06-2026, 09:17 door karma4
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
Open source als criterium is net zo onzinnig als het aantal regels code als maatstaf nemen.

Linux is het nabouwen van Unix uit de jaren 60 Zeer amerikaans AT&T en is fundamenteel uit die tijd onvolwassen.
Het idee van "alles is een file" geeft de kinderschoenen al aa. Eens stap voorwaarts is dat "alles is een object" dat was zowel met mainframes als met de Vax een stap te verbetering.

Wil je een stap voorwaarts maken dan zou linux in de prullenmand moeten en het geheel met de betere principes opnieuw opgebouwd moeten worden. Kan iets voor een EU project zijn.

Iemand die meer in IT zit maar niet in een clan vastzit zal dat herkennen.
Het zijn de clans welke de noodzakelijke verandering blokkeren
23-06-2026, 09:17 door Anoniem
Door Anoniem: En er werken ook Europeanen bij Google. Daar gaat het niet om. De Linux foundation is Amerikaans, de helft van de mensen die in de kernel kunnen committen zijn Amerikaans en/of werken er. kernel.org en github zijn Amerikaans. En vallen dus onder de VS wetgeving.

Leuk dat iets open source is, maar dat is niet genoeg om soeverein te zijn.
De maintainer van de stable-branch van de Linux-kernel, Greg Kroah-Hartman, woont grappig genoeg in Nederland. Git is een gedistribueerd source code mangementsysteem, wat erop neerkomt dat persoonlijke kopieën van niet alleen de actuele kernel-sources maar van de hele ontwikkelgeschiedenis ervan op ettelijke plaatsen aanwezig zijn, en voor de git-software zijn die allemaal gelijkwaardig aan elkaar. Als het al zo ver zou komen dat er een fork buiten de VS nodig is dan kan je er gif op innemen dat alles wat daarvoor nodig is aan sources en historie al volledig buiten de VS aanwezig is (en buiten Rusland, en buiten China, en buiten ...), het zal ongetwijfeld al volledig in Nederland aanwezig zijn zelfs.

Verder is Linux geen software waar je jouw data bij de softwareleverancier laat verwerken, maar waar je ouderwets de software op je eigen systemen draait zonder de leverancier toegang tot je data te geven. De softwareleverancier is dus nog steeds een softwareleverancier en niet eigenlijk een data-ontvanger.

Ik zeg niet dat daar dan onmogelijk dingen mee mis kunnen gaan, het is geen magie, maar het is een heel wat betere basis dan gesloten software.
23-06-2026, 11:23 door Anoniem
Door karma4:
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
Open source als criterium is net zo onzinnig als het aantal regels code als maatstaf nemen.

Linux is het nabouwen van Unix uit de jaren 60 Zeer amerikaans AT&T en is fundamenteel uit die tijd onvolwassen.
Het idee van "alles is een file" geeft de kinderschoenen al aa. Eens stap voorwaarts is dat "alles is een object" dat was zowel met mainframes als met de Vax een stap te verbetering.

Wil je een stap voorwaarts maken dan zou linux in de prullenmand moeten en het geheel met de betere principes opnieuw opgebouwd moeten worden. Kan iets voor een EU project zijn.

Iemand die meer in IT zit maar niet in een clan vastzit zal dat herkennen.
Het zijn de clans welke de noodzakelijke verandering blokkeren

Dat je dat durft te beweren zonder schaamte. Ja karma4 kan dat. Waarom?
Het bestandssysteemconcept van Windows is een ratjetat https://unix.stackexchange.com/questions/141016/a-laymans-explanation-for-everything-is-a-file-what-differs-from-windows ; het maakt onderscheid tussen mappen, schijven en netwerkbronnen. Er zijn drie verschillende syntaxen, die allemaal door elkaar gebruikt worden in Windows: het Unix-achtige padsysteem ..\FOO\BAR, schijfletters zoals C:, en UNC-paden zoals \\SERVER\PATH\FILE.TXT. Dit komt doordat het een samenvoeging is van ideeën uit Unix, CP/M, MS-DOS en LAN Manager, in plaats van een samenhangend ontwerp. Het is de reden waarom er zoveel ongeldige tekens in Windows-bestandsnamen voorkomen.

Unix heeft een uniform bestandssysteem, waarbij alles via één gemeenschappelijk schema wordt benaderd. Voor een programma dat op een Linux-systeem draait, is er geen functioneel verschil tussen /etc/passwd, /media/CF_CARD/etc/passwd en /mnt/server/etc/passwd. Lokale bestanden, externe media en netwerkshares worden allemaal op dezelfde manier behandeld.

Een mooi voorbeeld van het concept alles is een file is $ sudo dd if=myfs of=/dev/sdc1

Windows kan vergelijkbare resultaten bereiken als in het voorbeeld hierboven, maar daarvoor zijn speciale programma's nodig die geschreven zijn door uitzonderlijk getalenteerde programmeurs. Dit is de reden waarom er zoveel programma's van het type "virtuele dvd" op Windows bestaan. Het ontbreken van een kernfunctie van het besturingssysteem heeft een kunstmatige markt gecreëerd voor programma's die dit gat opvullen, wat betekent dat er een heleboel mensen concurreren om het beste programma van het type virtuele dvd te maken. Op *ix-systemen hebben we dergelijke programma's niet nodig, omdat we gewoon een ISO-schijfimage kunnen mounten met behulp van een loop-apparaat.

Hetzelfde geldt voor andere tools zoals programma's voor het wissen van schijven, die we ook niet nodig hebben op Unix-systemen. Wilt u de inhoud van uw CF-kaart onherstelbaar versleutelen in plaats van alleen te wissen? Geen probleem, gebruik /dev/random als gegevensbron in plaats van /dev/zero:

Er is geen eenvoudige manier om de E:-schijf op Windows te wissen, omdat Windows onderscheid maakt tussen bestanden en schijven. Je kunt dus niet dezelfde commando's gebruiken om ze te manipuleren. De beste optie is om de schijf te formatteren zonder de optie 'Snel formatteren'. Hierdoor wordt het grootste deel van de schijfinhoud gewist, maar er wordt een nieuw bestandssysteem overheen geschreven. Wat als ik geen nieuw bestandssysteem wil? Wat als ik de schijf echt helemaal met nullen wil vullen?
Voor mij genoeg redenen om nooit aan windows te beginnen, dan laat ik de performance en malware issues buiten beschouwing.
23-06-2026, 18:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
Open source als criterium is net zo onzinnig als het aantal regels code als maatstaf nemen.

Linux is het nabouwen van Unix uit de jaren 60 Zeer amerikaans AT&T en is fundamenteel uit die tijd onvolwassen.
Het idee van "alles is een file" geeft de kinderschoenen al aa. Eens stap voorwaarts is dat "alles is een object" dat was zowel met mainframes als met de Vax een stap te verbetering.

Wil je een stap voorwaarts maken dan zou linux in de prullenmand moeten en het geheel met de betere principes opnieuw opgebouwd moeten worden. Kan iets voor een EU project zijn.

Iemand die meer in IT zit maar niet in een clan vastzit zal dat herkennen.
Het zijn de clans welke de noodzakelijke verandering blokkeren

Dat je dat durft te beweren zonder schaamte. Ja karma4 kan dat. Waarom?
Het bestandssysteemconcept van Windows is een ratjetat https://unix.stackexchange.com/questions/141016/a-laymans-explanation-for-everything-is-a-file-what-differs-from-windows ; het maakt onderscheid tussen mappen, schijven en netwerkbronnen. Er zijn drie verschillende syntaxen, die allemaal door elkaar gebruikt worden in Windows: het Unix-achtige padsysteem ..\FOO\BAR, schijfletters zoals C:, en UNC-paden zoals \\SERVER\PATH\FILE.TXT. Dit komt doordat het een samenvoeging is van ideeën uit Unix, CP/M, MS-DOS en LAN Manager, in plaats van een samenhangend ontwerp. Het is de reden waarom er zoveel ongeldige tekens in Windows-bestandsnamen voorkomen.

Unix heeft een uniform bestandssysteem, waarbij alles via één gemeenschappelijk schema wordt benaderd. Voor een programma dat op een Linux-systeem draait, is er geen functioneel verschil tussen /etc/passwd, /media/CF_CARD/etc/passwd en /mnt/server/etc/passwd. Lokale bestanden, externe media en netwerkshares worden allemaal op dezelfde manier behandeld.

Een mooi voorbeeld van het concept alles is een file is $ sudo dd if=myfs of=/dev/sdc1

Windows kan vergelijkbare resultaten bereiken als in het voorbeeld hierboven, maar daarvoor zijn speciale programma's nodig die geschreven zijn door uitzonderlijk getalenteerde programmeurs. Dit is de reden waarom er zoveel programma's van het type "virtuele dvd" op Windows bestaan. Het ontbreken van een kernfunctie van het besturingssysteem heeft een kunstmatige markt gecreëerd voor programma's die dit gat opvullen, wat betekent dat er een heleboel mensen concurreren om het beste programma van het type virtuele dvd te maken. Op *ix-systemen hebben we dergelijke programma's niet nodig, omdat we gewoon een ISO-schijfimage kunnen mounten met behulp van een loop-apparaat.

Hetzelfde geldt voor andere tools zoals programma's voor het wissen van schijven, die we ook niet nodig hebben op Unix-systemen. Wilt u de inhoud van uw CF-kaart onherstelbaar versleutelen in plaats van alleen te wissen? Geen probleem, gebruik /dev/random als gegevensbron in plaats van /dev/zero:

Er is geen eenvoudige manier om de E:-schijf op Windows te wissen, omdat Windows onderscheid maakt tussen bestanden en schijven. Je kunt dus niet dezelfde commando's gebruiken om ze te manipuleren. De beste optie is om de schijf te formatteren zonder de optie 'Snel formatteren'. Hierdoor wordt het grootste deel van de schijfinhoud gewist, maar er wordt een nieuw bestandssysteem overheen geschreven. Wat als ik geen nieuw bestandssysteem wil? Wat als ik de schijf echt helemaal met nullen wil vullen?
Voor mij genoeg redenen om nooit aan windows te beginnen, dan laat ik de performance en malware issues buiten beschouwing.

Je geduld bij deze uitleg is fantastisch !
Bij mij was het al klaar bij het zie van de slashes de verkeerde kant op" \ ipv / ", sinds internet heeft iedere url / of // toch? waarom moet daar in 2026 nog steeds van afgeweken worden, dan zwijg ik nog over die schijfletters, de c-schijf, ook zo'n relikwie
23-06-2026, 20:49 door Anoniem
Linux: De degelijkheid van een tank, het brandstofverbruik van een bromfiets en de snelheid van een Ferrari.
Windows: Het uiterlijk van een Ferrari, de snelheid van een skelter, de degelijkheid van een papieren zak en het gewicht en brandstofverbruik van een tank.
23-06-2026, 22:49 door Anoniem
Door karma4:
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
Open source als criterium is net zo onzinnig als het aantal regels code als maatstaf nemen.

Linux is het nabouwen van Unix uit de jaren 60 Zeer amerikaans AT&T en is fundamenteel uit die tijd onvolwassen.
Het idee van "alles is een file" geeft de kinderschoenen al aa. Eens stap voorwaarts is dat "alles is een object" dat was zowel met mainframes als met de Vax een stap te verbetering.

Wil je een stap voorwaarts maken dan zou linux in de prullenmand moeten en het geheel met de betere principes opnieuw opgebouwd moeten worden. Kan iets voor een EU project zijn.

Iemand die meer in IT zit maar niet in een clan vastzit zal dat herkennen.
Het zijn de clans welke de noodzakelijke verandering blokkeren
Vertel eens karma4 van welke generatie ben jij want als je in de jaren 90 gewerkt hebt met VAX en VMS dan zou je nu weten dat je uit je nek kletst. VMS staat voor Virtual Memory System en werkte niet met objecten net zoals mainframes. Als ik het mis heb dan hoor ik het graag van je maar graag met de bewijzen.
Een VM is een file en geen object.
Persoonlijk vind ik object gericht een draak van een oplossing zeker op applicatie niveau.
MS-Word is toen de winnaar geworden over WordPerfect en dat was toen al een zeer groot verlies. WordPerfect kon ik zo programmeren dat het door een hoepeltje kon springen, MS-Word crashte weer eens zoals gebruikelijk dus of object gericht een stap vooruit is durf ik te betwisten.
23-06-2026, 23:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Ron625:
Door Anoniem: Begin bij de basis: welk OS is nog bruikbaar als we geen Amerikaan in de keten willen. Windows, MacOS/iOS, de Linux kernel vallen af.
De Linux kernel is slechts een klein (wel belangrijk) stuk van het OS.
Maar Het is niet Amerikaans, het is internationaal en het is Open Source, wel een groot verschil dus.
Daarnaast is de oorsprong van Linux Europees.
Open source als criterium is net zo onzinnig als het aantal regels code als maatstaf nemen.

Linux is het nabouwen van Unix uit de jaren 60 Zeer amerikaans AT&T en is fundamenteel uit die tijd onvolwassen.
Het idee van "alles is een file" geeft de kinderschoenen al aa. Eens stap voorwaarts is dat "alles is een object" dat was zowel met mainframes als met de Vax een stap te verbetering.

Wil je een stap voorwaarts maken dan zou linux in de prullenmand moeten en het geheel met de betere principes opnieuw opgebouwd moeten worden. Kan iets voor een EU project zijn.

Iemand die meer in IT zit maar niet in een clan vastzit zal dat herkennen.
Het zijn de clans welke de noodzakelijke verandering blokkeren

Dat je dat durft te beweren zonder schaamte. Ja karma4 kan dat. Waarom?
Het bestandssysteemconcept van Windows is een ratjetat https://unix.stackexchange.com/questions/141016/a-laymans-explanation-for-everything-is-a-file-what-differs-from-windows ; het maakt onderscheid tussen mappen, schijven en netwerkbronnen. Er zijn drie verschillende syntaxen, die allemaal door elkaar gebruikt worden in Windows: het Unix-achtige padsysteem ..\FOO\BAR, schijfletters zoals C:, en UNC-paden zoals \\SERVER\PATH\FILE.TXT. Dit komt doordat het een samenvoeging is van ideeën uit Unix, CP/M, MS-DOS en LAN Manager, in plaats van een samenhangend ontwerp. Het is de reden waarom er zoveel ongeldige tekens in Windows-bestandsnamen voorkomen.

Unix heeft een uniform bestandssysteem, waarbij alles via één gemeenschappelijk schema wordt benaderd. Voor een programma dat op een Linux-systeem draait, is er geen functioneel verschil tussen /etc/passwd, /media/CF_CARD/etc/passwd en /mnt/server/etc/passwd. Lokale bestanden, externe media en netwerkshares worden allemaal op dezelfde manier behandeld.

Een mooi voorbeeld van het concept alles is een file is $ sudo dd if=myfs of=/dev/sdc1

Windows kan vergelijkbare resultaten bereiken als in het voorbeeld hierboven, maar daarvoor zijn speciale programma's nodig die geschreven zijn door uitzonderlijk getalenteerde programmeurs. Dit is de reden waarom er zoveel programma's van het type "virtuele dvd" op Windows bestaan. Het ontbreken van een kernfunctie van het besturingssysteem heeft een kunstmatige markt gecreëerd voor programma's die dit gat opvullen, wat betekent dat er een heleboel mensen concurreren om het beste programma van het type virtuele dvd te maken. Op *ix-systemen hebben we dergelijke programma's niet nodig, omdat we gewoon een ISO-schijfimage kunnen mounten met behulp van een loop-apparaat.

Hetzelfde geldt voor andere tools zoals programma's voor het wissen van schijven, die we ook niet nodig hebben op Unix-systemen. Wilt u de inhoud van uw CF-kaart onherstelbaar versleutelen in plaats van alleen te wissen? Geen probleem, gebruik /dev/random als gegevensbron in plaats van /dev/zero:

Er is geen eenvoudige manier om de E:-schijf op Windows te wissen, omdat Windows onderscheid maakt tussen bestanden en schijven. Je kunt dus niet dezelfde commando's gebruiken om ze te manipuleren. De beste optie is om de schijf te formatteren zonder de optie 'Snel formatteren'. Hierdoor wordt het grootste deel van de schijfinhoud gewist, maar er wordt een nieuw bestandssysteem overheen geschreven. Wat als ik geen nieuw bestandssysteem wil? Wat als ik de schijf echt helemaal met nullen wil vullen?
Voor mij genoeg redenen om nooit aan windows te beginnen, dan laat ik de performance en malware issues buiten beschouwing.

Er zijn drie verschillende syntaxen, die allemaal door elkaar gebruikt worden in Windows: het Unix-achtige padsysteem ..\FOO\BAR, schijfletters zoals C:, en UNC-paden zoals \\SERVER\PATH\FILE.TXT. Dit komt doordat het een samenvoeging is van ideeën uit Unix, CP/M, MS-DOS en LAN Manager, in plaats van een samenhangend ontwerp. Het is de reden waarom er zoveel ongeldige tekens in Windows-bestandsnamen voorkomen
Ooit wel eens op een Windows file server een complete file restore uitgevoerd?
Dagen nadat je het hebt teruggezet ben je nog dagen bezig omdat vanwege te lange map - en bestandsnamen sommige bestanden niet zijn teruggezet en dat hier en daar de rechten structuur niet klopt.
Uit security oogpunt is een Windows server dus een groot beveiligingsrisico omdat Windows deze zaken niet goed afhandelt.
23-06-2026, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem: Linux: De degelijkheid van een tank, het brandstofverbruik van een bromfiets en de snelheid van een Ferrari.
Windows: Het uiterlijk van een Ferrari, de snelheid van een skelter, de degelijkheid van een papieren zak en het gewicht en brandstofverbruik van een tank.
O ja, en met de motor van een lichte bromfiets (Windows)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.