image

Activist waarschuwt voor 'dubbele Europese aanval' op veilige chatapps

vrijdag 26 juni 2026, 13:15 door Redactie, 4 reacties

Voormalig Europarlementariër en mensenrechtenactivist Patrick Breyer waarschuwt voor een 'dubbele Europese aanval' op veilige chatapps, die vandaag en maandag plaatsvindt en een bedreiging voor privécommunicatie vormt. Tijdens de overleggen zal worden gesproken over zowel 'chatcontrole 1.0' als 'chatcontrole 2.0', merkt Breyer op. Hij vreest voor een 'worstcase-scenario'.

Chatcontrole 1.0 is de omschrijving van een tijdelijke Europese uitzondering waardoor techbedrijven chatberichten en 'interpersoonlijke communicatie' van gebruikers massaal op vrijwillige basis mochten scannen. De uitzondering verliep afgelopen april, omdat de Europese Commissie, de lidstaten en het Europees Parlement geen overeenstemming konden bereiken. Het Europees Parlement stemde twee keer tegen het voorstel.

Chatcontrole 2.0 is oorspronkelijk een plan van de Europese Commissie waarbij chatapps en andere aanbieders zouden worden verplicht om de content van hun gebruikers te controleren. Ook dit voorstel kon niet op voldoende voorstemmers rekenen. EU-voorzitter Cyprus heeft nu een nieuw compromisvoorstel voor chatcontrole gedaan. Op dit moment onderhandelen de Europese Commissie, de Raad en het Europees Parlement over de verordening.

Eerder deze week meldde Politico dat de president van het Europees Parlement, Roberta Metsola, vandaag het voorstel voor chatcontrole 1.0 wil doordrukken, ook al heeft het Parlement hier meerdere keren tegengestemd. "Wat we deze week zien, is een flagrante minachting voor democratische processen en fundamentele rechten", zegt Breyer. Hij noemt het een ongekende actie van Metsola om het 'massasurveillancesysteem' nieuw leven in te blazen en daarmee tegen het Parlement in te gaan.

Maandagochtend zal het Europees Parlement een nieuw mandaat aannemen voor de onderhandelingen over chatcontrole 2.0, die later die dag plaatsvinden en tot verschrikkelijke consessies zullen leiden, aldus Breyer. "We hebben te maken met een dubbele aanval op de privacy van digitale communicatie. We moeten niet toestaan dat ondemocratische achterkamerdeals de veiligheid en vertrouwelijkheid van ons digitale leven vernietigen." Netzpolitik.org liet eerder deze week weten dat het aflopen van chatcontrole 1.0 niet voor een daling van het aantal meldingen van misbruikmateriaal heeft gezorgd, zoals voorstanders beweerden.

Reacties (4)
Vandaag, 13:58 door Anoniem
Wanneer stappen we nou gewoon eens uit die EU?

Het is helemaal niks anders dan ellende. 'Men' wil alles van je weten. We betalen voor zuid-Europa. Die euro heet klauwen met geld gekost (wanneer komen die miljarden van Griekenland terug, meneer de Jager??) En wat hebben WIJ er aan??
Democratisch is het echt niet in elk geval.

Stop gewoon met die EU. Beter voor Nederland.
Vandaag, 15:00 door Anoniem
Vergeet niet dat wij elke strijd moeten winnen en hun maar één. Blijven vechten tegen het autoritairisme!!
Vandaag, 15:03 door Named
Door Anoniem: Wanneer stappen we nou gewoon eens uit die EU?

Het is helemaal niks anders dan ellende. 'Men' wil alles van je weten. We betalen voor zuid-Europa. Die euro heet klauwen met geld gekost (wanneer komen die miljarden van Griekenland terug, meneer de Jager??) En wat hebben WIJ er aan??
Democratisch is het echt niet in elk geval.

Stop gewoon met die EU. Beter voor Nederland.
Uit de EU stappen is ook problematisch.
Je verliest je positie als handelsland en je buurlanden zijn nog steeds 1984 aan het spelen.
Dat is een dubbel verlies situatie die je echt wilt vermeiden.

De oplossing is om de vijanden van onze Europese burgerrechten (politiek) uit te schakelen.
Alle corrupte politici en lobbyisten die geld ontvangen voor het doordrukken moet je de cel in gooien.
Arresteer ze, neem hun crimineel verdiende rijkdom in beslag en veroordeel ze.
Gevangenis straf is meest voor de hand liggend, maar voor zulk landsverraad mag de doodstaf overwogen worden.
Vandaag, 15:41 door meidoorn - Bijgewerkt: Vandaag, 15:42
Ik heb het laten uitzoeken, hoeveel het percentage misbruikmateriaal is van het totaal volgens het artikel van Netzpolitik.

Hoe groot is dat als percentage als wij kijken naar alle meldingen? Als we uitgaan van ongeveer:

206.000 totale NCMEC-meldingen per jaar; 10.700 niet verder te onderzoeken verwijzingen (Q1 2026; het artikel noemt afgerond 10.000), dan is dat: 10.700 / 206.000 ongeveer 5,2% van alle ontvangen meldingen.

Maar als je alleen kijkt naar de strafrechtelijk relevante meldingen (ongeveer de helft van 206.000, dus circa 103.000),
dan is: 10.700 / 103.000 ongeveer 10%.

Dus, als we even kijken naar alle gevallen die gerapporteerd zijn door het NCMEC, dan moet 95% van alle computergebruikers die niets misdaan hebben, ook door de politie worden onderzocht. Want men wil immers een Chatcontrol uitvoeren voor iedereen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.