image

'President Europees Parlement wil chatcontrole ondanks tegenstem doordrukken'

woensdag 24 juni 2026, 16:19 door Redactie, 2 reacties

De president van het Europees Parlement, Roberta Metsola, wil een voorstel voor de invoering van chatcontrole doordrukken, ook al heeft het Parlement hier meerdere keren tegengestemd. Diplomaten noemen de actie van Metsola "ongekend", zo meldt Politico op basis van een intern document. Een tijdelijke Europese uitzondering waardoor techbedrijven chatberichten en 'interpersoonlijke communicatie' van gebruikers massaal op vrijwillige basis mochten scannen, ook wel 'chatcontrole 1.0' genoemd, verliep begin april.

Onderhandelingen tussen het Europees Parlement en de EU-lidstaten over een verlenging liepen stuk. Daardoor mogen techbedrijven het verkeer van hun gebruikers niet meer scannen. In een reactie lieten Google, Meta, Microsoft en Snap weten dat Europese beleidsmakers de maatregel alsnog moeten verlengen. In de tussentijd zeggen de techbedrijven dat ze op de betreffende interpersoonlijke communicatiediensten 'vrijwillige actie' blijven ondernemen. Om welke diensten het precies gaat en hoe deze actie eruitziet is niet bekendgemaakt.

Nu meldt Politico dat Metsola de EU-lidstaten heeft gevraagd om het voorstel voor het scannen van verkeer, dat twee keer door het Europees Parlement werd verworpen, goed te keuren. Diplomaten beschrijven de actie van Metsola als "ongekend". Parlementaire medewerkers die met Politico spraken stellen dat beleidsmakers zich gepasseerd voelen, nu Metasola de EU-lidstaten heeft uitgenodigd om een voorstel aan te nemen dat het Parlement al heeft verworpen. Binnen het Europees Parlement zijn nu zorgen dat het de positie van het Parlement aantast als het gaat om het onderhandelen over voorstellen met betrekking tot de aanpak van misbruikmateriaal.

Reacties (2)
Vandaag, 16:28 door Anoniem
Ja, natuurlijk is dat de bedoeling. De EUSSR wil graag een Russisch, Chinees of Noord-Koreaanse maatschappij - Inzicht in ALLES wat burgers doen. Kennis is tenslotte macht.
Ondertussen blijven we gewoon pro-EUSSR stemmen - D66 is te groot.
Vandaag, 16:29 door Anoniem
Is die gekozen? If nt dan valt er ergens geld te verdienen
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.