We vergeten alleen dat banken hele grote boetes gekregen hebben, omdat ze de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) niet goed ingericht hadden.
Dit is dus een gevolg van hun verbeterde processen. Iets wat ik alleen maar kan toejuichen.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/04/19/abn-amro-betaalt-480-miljoen-euro-vanwege-ernstige-tekortkomingen-bij-het-bestrijden-van-witwassen
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2025/04/09/om-gaat-rabobank-dagvaarden
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/handhavingsmaatregel-2025/boete-voor-de-volksbank-n-v-wegens-gebrekkige-anti-witwascontroles/
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/handhavingsmaatregel-2025/boetes-van-in-totaal-20-miljoen-euro-voor-de-volksbank/
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/handhavingsmaatregel-2023/aanwijzing-voor-de-volksbank-wegens-gebrekkige-risicobeoordeling-witwassen-en-terrorismefinanciering/
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2018/09/04/ing-betaalt-775-miljoen-vanwege-ernstige-nalatigheden-bij-voorkomen-witwassen
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/handhavingsmaatregel-2025/boete-voor-bunq-b-v-wegens-onvoldoende-clientenonderzoek/
Blijkbaar zijn bijna alle grote banken, hiermee geraakt en laat dus zien, dat ze hun wettelijke verantwoordelijkheden niet goed gedaan hadden.
Maar natuurlijk weten wij het hier allemaal beter....... Toch?
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Door Anoniem: Door majortom: Als ik de wet lees dan staat daar nergens (voor zover ik kan vinden) dat de bank verplicht is heridentificeren (en dat is ook een onzinnige actie als de eerste identificatie goed is gedaan). Ik hou me aanbevolen voor het wetsartikel waarin dat te lezen is (zeker met een termijn erbij).
En de foto hoeft ook niet gemaakt te worden. Dat zijn allemaal procedures die de banken zelf bedenken.
Nee dat is niet iets wat een bank individueel bedenkt. Een ID kaart of paspoort is langdurig geldig, en met het maken van een biometrische scan van je gezicht (foto) kan men herleiden of de bewuste persoon nog leeft. Ook als die scan met een eenvoudige smartphone gemaakt word. Daarvoor hoeft die scan niet bewaard te worden het geld alleen als vaststelling (en groen vinkje).
Je stelt hier dat het niet iets is wat een bank individueel bedenkt, maar je geeft daar geen enkel argument voor. Je komt alleen met jouw eigen redenering waarom het maken van een biometrische scan van een gezicht (foto) mogelijkheden biedt om extra controle uit te oefenen. Dat zo'n foto "nodig" zou zijn, is iets wat de bank zelf bedacht heeft, de wetgever schrijft het niet voor.
Er zijn zoveel extra mogelijkheden om controle en nog eens extra controle uit te oefenen. Je kunt een bankklant ook door twee sterke bankmedewerkers in een ijsbad laten zetten en dan aangeven dat hij er pas uit mag komen als hij heeft toegegeven een fraudeur te zijn òf een urinemonster heeft aangeleverd ter controle van zijn identiteit. Je kunt ervan uitgaan dat de bankklant, als hem dat overkomt, het in zijn broek doet en dan snel zo'n urinemonster aanlevert om geen longontsteking op te lopen. Zo'n maatregel kan een bank ook helemaal zelf individueel bedenken. En ook dat staat niet in de wet.
Klopt, maar banken moeten het wel "goed" doen. En blijkbaar is dit nu bedacht om het goed te doen.
Op zich is het wel weer een leuk fenomeen, het maken van een digitale foto vind men bezwaarlijk maar als er bankfraude werd gepleegd met valse (of gelekte) statische ID bewijzen wijzen we allemaal naar de bank en Kifid. Het is bijna grappig.
Volgens deze redenering is het ook een "leuk fenomeen" dat we het enerzijds bezwaarlijk vinden wanneer er camera's van de bank in onze slaapkamer worden opgesteld, terwijl we anderzijds als er bankfraude wordt gepleegd met valse (of gelekte) statische ID bewijzen, volgens deze reageerder "allemaal naar de bank en Kifid wijzen". Het beeld van deze reageerder over de redelijkheid van verreweg de meeste klanten van banken is uitermate negatief. Een soort karaktermoord op alle mensen die een bankrekening hebben. Zo kun je elke extreme maatregel proberen te rechtvaardigen terwijl je een houding aanneemt van superieure toeschouwer die een beetje moet lachen om al die burgertjes met hun grondrechtjes die het niet snappen en boos naar banken wijzen.
Je bent nu weer op MJ manier aan het overdrijven.
Bankfraude met valse fysieke ID-bewijzen is uiterst zeldzaam en geen reden om iedereen maar onder massasurveillance en steeds frequentere en invasievere "heridentificatie" te plaatsen. Er zijn genoeg andere instrumenten om dergelijke bankfraude te voorkomen en, indien die in een zeer uitzonderlijk geval toch plaatsvindt, de daders op te sporen en te bestraffen.
Klopt, maar de kans is er wel.
Maar we kunnen je stelling nu ook gebruiken met het BSN, hoe vaak wordt daar nu misbruik van gemaakt? Dus waarom maak jij je daar zo druk om bij de medische gegevens uitwisseling?
Speciaal voor Tom: de heridentificatie volgt uit artikelen 38, 3:82 en de algemene leidraad 5 Wwft.
Je probeert hier de lezers te misleiden. Dit gaat over een plicht tot heridentificatie, maar niet over een plicht tot het dwingen van een bankklant om zijn foto te laten nemen. Maar dat is wel waar @majortom het over had. Het nemen van een digitale foto is niet nodig voor heridentificatie.
Dat is een mening.
Het Kifid heeft zelf ook nog een duit in het zakje gedaan: Kifid 2021-0606 bevestigd: geen heridentificatie zonder aanleiding, maar bij redelijke twijfel wel verplicht.
Je zegt het niet hardop, maar je suggereert (framet) hier dat er een "aanleiding" en "redelijke twijfel" zou zijn als iemand al vijfentwintig jaar lang klant van de bank is en al die tijd op hetzelfde adres heeft gewoond. Erg verdacht, hoor! Zo bezien is ALLE twijfel per definitie redelijk als het gaat om klanten, want een totaal, nihilistisch, cynisch wantrouwen moet het uitgangspunt zijn als het om gewone mensen gaat.
Nee, het is juist niet selectief zijn. Gewoon 1 standaard.
Terwijl banken vaak helemaal niet te vertrouwen zijn. Recentelijk heeft mijn bank nog honderden euro's van mij zoekgemaakt. Het kostte me bijna een jaar om de informatie boven water te krijgen die bewijst dat het bedrag door de bank zelf is zoekgemaakt. De bank gaf aanvankelijk geen specificatie van relevante bedragen en verwees naar een derde partij. Nu heb ik de bank, onder overlegging van het bewijs, verzocht het bedrag te vinden en alsnog bij te schrijven op mijn rekening. Zo onbetrouwbaar zijn banken. Denk je dat ze niet in staat zijn om foto's van klanten "zoek te maken" naar een bestandje van zichzelf of andere partijen? Dream on.
Oke, maar een heel vreemd iets.
Maar men is het er gewoon niet mee eens, dus hoeveel artikelen we aanleveren, wij blijven Ronaldinho adviseren vooral voet bij stuk te houden (maar het is onze rekening niet, en wel die van Ronaldinho)
En aan Ronaldinho: je vraagt je af of het bluf is? Neem de proef op de som en vertel het ons 13 december of zo.
Er is natuurlijk zowel sprake van bluf als van geen bluf.
Het is geen bluf.
De bluf is dat het wettelijk verplicht zou zijn om klanten te dwingen hun foto/biometrische scan te laten nemen.
Dat is jou interperatie, maar de bank heeft gewoon procedures bedacht en gevalideerd.
Maar het is geen bluf dat de bank daadwerkelijk gaat proberen, hoe onrechtmatig het ook is, om individuele klanten door middel van misbruik van overmacht te gaan dwingen zich te onderwerpen aan die onnodige en deels onwettelijke maatregelen.
Je geeft hier ook weer je mening, over onwettelijke maatregelen. Maar dat is je mening, en zoals vaker, is je mening hoe jij dingen interpreteert en dit kloppen niet altijd de realiteit.
De bank intimideert zijn klanten, en jij stelt je hier op dit forum op als verlengstuk van die intimidatie. Geen idee of jij misschien voor zo'n bank werkt.
Ik zie geen intimidatie.
Ik hoop ook dat Ronaldinho voet bij stuk houdt. Als de bank hem werkelijk wil heridentificeren, dan moet de bank maar iemand bij hem thuis langs de deur sturen die dan zijn identiteitsbewijs vergelijkt met zijn uiterlijk. En zonder een foto te nemen. Het risico dat er dan op het betreffende woonadres een fraudeur de deur opendoet die tevens een look-a-like is van de langjarige rekeninghouder, is verwaarloosbaar. Zeker als het om een gewone bankrekening gaat waar misschien na vele jaren sparen een paar duizend euro op staan.
Waarom zou de bank dit moeten doen? Ze hebben al goede procedures en alternatieven.
Er zitten nu eenmaal ook consequenties aan je keuze die je maakt.
En mijn informatie bovenin, laat zien, dat banken blijkbaar niet genoeg deden.
M.J.
Anoniem.