image

UWV: digitalisering en AI zorgen voor minder baankansen in beroepen

maandag 22 juni 2026, 09:45 door Redactie, 31 reacties

Digitalisering en AI zorgen in allerlei soorten beroepen voor minder baankansen, zo laat het UWV vandaag weten. De uitkeringsinstantie brengt jaarlijks in kaart welke beroepen goede kansen bieden. Ook verdwijnen er beroepen van de lijst, onder andere door AI en digitalisering.

"Taken als schrijven, vertalen en ontwerpen worden steeds meer overgenomen door AI. AI werkt meestal veel sneller dan mensen. Door het toenemende gebruik van AI wordt de marketing- en reclamesector kwetsbaar omdat in deze sectoren veel taal- en creatieve beroepen voorkomen", zo stelt de uitkeringsinstantie. Die voegt toe dat menselijke vaardigheden nodig blijven, maar werkzaamheden wel veranderen door AI. Daarnaast blijft de mens uiteindelijk verantwoordelijk voor het eindresultaat.

Volgens Stef Molleman van het UWV had AI al negatieve invloed op de baankansen van grafisch vormgevers, vertalers en tekstschrijvers, maar raakt het nu ook de baankansen in de klantcontact- en reclamewereld waar AI taken deels kan overnemen. "Naast dat taal- en creatieve beroepen kwetsbaar zijn, is er ook minder werk voor accountmanagers in de reclame doordat opdrachten kunnen opdrogen. Wat betreft klantcontact nemen AI-gestuurde chatbots een deel van het werk over."

Verder meldt het UWV dat digitalisering al jaren een bedreiging vormt voor veel administratieve beroepen op mbo-niveau 2. "Slimme software en computersystemen vervangen taken met veel herhaling. Ook kunstmatige intelligentie (AI) zorgt voor minder werk in administratieve beroepen." Zo hebben data-invoermedewerkers nog weinig kans op een baan. "Er zijn nog wel vacatures voor data-invoermedewerkers. Dit is vaak tijdelijk werk, bijvoorbeeld het invoeren van oude gegevens. Nieuwe gegevens voeren klanten steeds vaker zelf in, bijvoorbeeld via apps."

Reacties (31)
Vandaag, 10:26 door Anoniem
Elke vorm van automatisering (niet alleen AI) zou moeten worden getaxeert bij bedrijven aangezien het volk deze vernietigde banen moet betalen via werkloosheidsuitkeringen.
Vandaag, 10:40 door meinonA - Bijgewerkt: Vandaag, 10:40
Door Anoniem: Elke vorm van automatisering (niet alleen AI) zou moeten worden getaxeert bij bedrijven aangezien het volk deze vernietigde banen moet betalen via werkloosheidsuitkeringen.

Moet dat ook met terugwerkende kracht? Want vroeger werden de straatlantaarns nog met de hand aangestoken ...

Wij hebben ook meer mensen nodig; maar omdat die niet te vinden zijn zijn we bezig met een traject om een gedeelte van ons werk over te laten nemen door AI. Is dat dan ook strafbaar?

En voor een van onze klanten hebben we een planningstool gemaakt, wat ze eerder op papier deden. Heeft de papierindustrie dan ook een zaak?
Vandaag, 10:51 door Anoniem
Door meinonA:
Door Anoniem: Elke vorm van automatisering (niet alleen AI) zou moeten worden getaxeert bij bedrijven aangezien het volk deze vernietigde banen moet betalen via werkloosheidsuitkeringen.

Moet dat ook met terugwerkende kracht? Want vroeger werden de straatlantaarns nog met de hand aangestoken ...

Wij hebben ook meer mensen nodig; maar omdat die niet te vinden zijn zijn we bezig met een traject om een gedeelte van ons werk over te laten nemen door AI. Is dat dan ook strafbaar?

En voor een van onze klanten hebben we een planningstool gemaakt, wat ze eerder op papier deden. Heeft de papierindustrie dan ook een zaak?
Nee, het hoeft niet met terugwerkende kracht, maar we willen ook niet dat het volk kapotgetaxeert wordt totdat we het niet meer kunnen betalen. Bedrijven veroorzaken dit, niet het volk, waarom zou het volk moeten betalen voor de schade die een bedrijf veroorzaakt? Als bedrijf zijnde heeft u de keuze geen AI aan te nemen, het volk heeft geen keuze meer te betalen, die keuze is hen ontnomen door het bedrijf.
Bedrijven veroorzaken willens en wetens werkloosheid, en dat is schade aan het land. Als ik een bedrijf heb, en slok al het kraanwater of energie op, dan moet ik daar ook voor betalen, we zijn geen freeloaders. Als het u te duur is; die het dan gewoon niet.
Vandaag, 10:52 door Anoniem
In Amerika staan er overal tenten op straat vanwege de werkeloosheid, dat willen we hier niet.
Vandaag, 10:59 door Anoniem
Door meinonA:
Door Anoniem: Elke vorm van automatisering (niet alleen AI) zou moeten worden getaxeert bij bedrijven aangezien het volk deze vernietigde banen moet betalen via werkloosheidsuitkeringen.

Moet dat ook met terugwerkende kracht? Want vroeger werden de straatlantaarns nog met de hand aangestoken ...

Wij hebben ook meer mensen nodig; maar omdat die niet te vinden zijn zijn we bezig met een traject om een gedeelte van ons werk over te laten nemen door AI. Is dat dan ook strafbaar?

En voor een van onze klanten hebben we een planningstool gemaakt, wat ze eerder op papier deden. Heeft de papierindustrie dan ook een zaak?
Andere anoniem: Nee, dat hoeft dat niet met terugwerkende kracht aangezien de wet nog niet bestond ten tijde van het verleden, ook de Nederlandse staat moet zich aan de wet houden en mag bedrijven niet zonder reden op kosten drijven. Wel vind ik dat anoniem 10:26 gelijk heeft, de kosten komen voor het volk en kan op den duur flink uit de hand lopen en zorgen voor een massale hoeveelheid werkloosheid.

Het plan zal worden besproken in de tweede kamer der staten generaal.
Vandaag, 11:33 door Briolet
Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.
Vandaag, 11:43 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.

Er is geen probleem behalve dan dat sommige mensen moeite hebben met veranderingen en aanpassen.
Vandaag, 11:44 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.
Je zult je baan maar verliezen aan een AI, je bent overbodig, maar je kunt nog werken aan de andere kant van Nederland als je geluk hebt als uitzendkracht... Voor het Nederlandse volk zal het leven onbetaalbaar worden.
Uiteraard zullen bedrijven dit proberen tegengaan door te lobbyen bij de Nederlandse staat.
Overal tentenkampen zoals in Amerika... Wat een mooie toekomst hebben bedrijven voor zichzelf geschapen, met total disregard naar haar werknemers waar ze blijkbaar toch niet zoveel om geven...
En dat geld gaat in zakken van de baas. Rijken worden rijker en armen worden armer dankzij stunts zoals deze.

Nederlandse politiek, doe hier wat aan voordat het te laat is, uw volk vraagt om hulp!
Vandaag, 11:45 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.
Als werknemer zie ik het probleem weldegelijk, als baas van een bedrijf niet.
Vandaag, 11:52 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.
Dan zal de UWV wel ongelijk hebben en hebben geen idee waar ze het over hebben terwijl bazen hun zakken vullen over de ruggen van werknemers.
Wat een mooie coorporate wereld zijn we aan het creeëren.
Dit is precies wat we moeten tegengaan met alle macht! Het is een regelrechte ramp!
Adolf maakte misbruik van de armoede door werkloosheid om de wanhoop van het volk te gebruiken voor zijn eigen agenda, zo geeft de politiek mensen als Geert Wilders de kansen om op soortgelijke manier het volk te misbruiken om zelf aan de macht te komen. En nes, daar is niemand bij gebaat, zowel Nederlanders als alochtonen.
Intussen vullen bazen hun zakken met dat geld dat in handen van werknemers terecht had moeten komen en mag Nederland (wij, het volk) daar uiteindelijk voor betalen.

Oproep aan de politiek;
Laat dit niet gebeuren!
Dit geeft macht aan de verkeerde soort mensen en verootzaakt ongelijkheid in de economie en geld.
Vandaag, 11:55 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.
Mijn neef is net afgestudeert op HBO-niveau en kan nu al helemaal geen baan vinden, en hij wil echt alles aannemen. Er is nu al een groot tekort.
De UWV waarschuwt terecht, dat moet serieus worden genomen.
Vandaag, 12:07 door Anoniem
Tja, zo ontloop je als baas zijnde actief de vakbond aangezien er geen werknemers meer zijn om te klagen.
Waarvoor hebben we de vakbond nou nog helemaal?
Dit "vergiftigd" de economie. Is Nederland er aan toe om lekker financieel onder te gaan?
Vandaag, 12:17 door Anoniem
"Wat betreft klantcontact nemen AI-gestuurde chatbots een deel van het werk over."

Irritant ja, zo'n robot aan de telefoon!
Vandaag, 12:38 door Bitje-scheef
Door Anoniem: In Amerika staan er overal tenten op straat vanwege de werkeloosheid, dat willen we hier niet.


De werkloosheid in de VS is op dit moment relatief laag te noemen. Maar ook daar is het bepaalde sectoren waar geen werk aanbod is. Dus dan gaan ze na een tijdje in een supermarkt werken of zo...
Vandaag, 12:44 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: In Amerika staan er overal tenten op straat vanwege de werkeloosheid, dat willen we hier niet.


De werkloosheid in de VS is op dit moment relatief laag te noemen. Maar ook daar is het bepaalde sectoren waar geen werk aanbod is. Dus dan gaan ze na een tijdje in een supermarkt werken of zo...
Dan zou een bron heel fijn zijn.
Daarnaast; voorkomen is beter dan genezen.
Vandaag, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem: "Wat betreft klantcontact nemen AI-gestuurde chatbots een deel van het werk over."

Irritant ja, zo'n robot aan de telefoon!
Zelfs de pokitie doet dat al... Het beste kunt u herhaaldelijk blijven vragen om een personeelslid, uiteindelijk knapt zo'n LLM en geeft het lintje door aan een echt mens.
Vandaag, 12:49 door Anoniem
Dit diet me denken aan; "You'll own nothing and be happy."
Universal basic income communist stijl.
In Rusland heb je als werknemer ook niks te zeggen, de bazen hebben beheer/beslissen over je leven, als het je niet zint mag je op straat.
Nederland moet dat toch beter kunnen lijkt me.
Vandaag, 12:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.
Je zult je baan maar verliezen aan een AI, je bent overbodig, maar je kunt nog werken aan de andere kant van Nederland als je geluk hebt als uitzendkracht... Voor het Nederlandse volk zal het leven onbetaalbaar worden.
Uiteraard zullen bedrijven dit proberen tegengaan door te lobbyen bij de Nederlandse staat.
Overal tentenkampen zoals in Amerika... Wat een mooie toekomst hebben bedrijven voor zichzelf geschapen, met total disregard naar haar werknemers waar ze blijkbaar toch niet zoveel om geven...
En dat geld gaat in zakken van de baas. Rijken worden rijker en armen worden armer dankzij stunts zoals deze.

Nederlandse politiek, doe hier wat aan voordat het te laat is, uw volk vraagt om hulp!
Helemaal mee eens!!!
Wat een intslag doet met een mens, mijn vader heeft het moeten weten, hij zat huilend aan de telefoon, terwijl hij een voorheen workaholic was, niet dat zijn baas zich daar wat van aantrok... Tja, privatisering, bezuinigingen en automatisering... LLM trekken het wel erg over de scheef moet ik zeggen, vandaar dat de UWV hiervoor terecht waarschuwt.
Vandaag, 12:53 door Anoniem
Hebzucht, armoede van het volk en psychopatie en/of apathie van bazen spelen hier grote rollen.
Zeer alarmerend.
Vandaag, 12:56 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.
Als een god gesproken over de levens van haar werknemers. "Ze vinden wel elders werk"
Ik ben blij dat ik uw personeel niet ben.
Vandaag, 12:59 door Anoniem
Die werkloosheid door AI kan ook met security.nl personeel gebeuren. White-collar jobs zijn straks verdwenen als de Nederlandse staat hier niks aan doet. Het probleem is dichterbij uw leven dan u denkt. En bazen doen het maar al te graag, ze hebben er immers zelf voordeel bij...
Ik snap efficientie en winst, maar dit gaat door vlees en bloed van het land.
Vandaag, 14:02 door Anoniem
Door Anoniem: Dit diet me denken aan; "You'll own nothing and be happy."
Als ik me goed herinner is de bron daarvan een discussiestuk dat een ik dacht Deense politica heeft geschreven en dat op de website van WEF is gepubliceerd. De "alles is zo vreselijk als we het maar maken kunnen"-crowd heeft een stuk dat bedoeld was om reacties uit te lokken opgevat alsof het een plan is dat geniepig wordt nagestreefd.

Ik heb voor de duidelijkheid geen donder met WEF en ik heb er ook geen hoge pet van op, maar dit soort dingen komt op mij over als zelf bij elkaar fantaseren dat een club je duisterste vijand is en vervolgens zelf om het hardst in die fantasie gaan geloven.
Vandaag, 14:10 door _R0N_
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.

Leuk maar iedereen wil tegenwoordig maar studeren (en worden gepushed door hun ouders).
Straks hebben we 100.000 werkloze advocaten en geen loodgieter te vinden.
Vandaag, 14:38 door Anoniem
Wij als consument zijn zelf debet aan deze verregaande doctrine van AI. Met automatisering zelf is niets mis... maar we zijn tegenwoording meester in het doorslaan van overautomatisering, AI is daar het logisch gevolg van.
Wij staan het toe, als wij als consument producten en diensten laten liggen waar veel AI in gebruikt wordt dan stopt het hele verhaal vanzelf.
Ben het overigens wel eens met de opmerking om bedrijven te laten opdraaien voor de kosten van werkloosheid als gevolg van AI/automatisering.
Laat de overheid maar voor elke €1000 aan kosten voor AI / compute kosten van een bedrijf €300 aan belasting heffen t.b.v. de werkloosheidsuitkering.
Vandaag, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit diet me denken aan; "You'll own nothing and be happy."
Als ik me goed herinner is de bron daarvan een discussiestuk dat een ik dacht Deense politica heeft geschreven en dat op de website van WEF is gepubliceerd. De "alles is zo vreselijk als we het maar maken kunnen"-crowd heeft een stuk dat bedoeld was om reacties uit te lokken opgevat alsof het een plan is dat geniepig wordt nagestreefd.

Ik heb voor de duidelijkheid geen donder met WEF en ik heb er ook geen hoge pet van op, maar dit soort dingen komt op mij over als zelf bij elkaar fantaseren dat een club je duisterste vijand is en vervolgens zelf om het hardst in die fantasie gaan geloven.
Het maakt niet echt uit wie het heeft bedacht en waarom, maar dit kan weldegelijk werkelijkheid worden als we er niks aan doen.
Een wereldoorlog was ook fantasie totdat ze begon.
Voor Japan was de atoombom een fantasie, totdat ze afging.
Voorkomen is beter dan genezen.
Daarnaast is het geen onrealistische gedachte, dat is hoe u het zelf interpreteert. Er zijn al zat banen verloren gegaan aan soortgelijke toestanden, en hele markten gecrashed vanwege automatisering.
Vandaag, 14:44 door Anoniem
Straks zitten we allemaal thuis, en wie gaat dat betalen?
De workforce die nog werkt mag dat ophoesten, nog minder geld voor nog meer werk.
Zij mogen de rest van het land gaan ondersteunen. En als dat niet werkt is er nog zat plek op de straat.
Vandaag, 14:52 door Anoniem
Door Anoniem: In Amerika staan er overal tenten op straat vanwege de werkeloosheid, dat willen we hier niet.
Dat hebben we hier ook. Vooralsnog meestal in bossages.
Vandaag, 15:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In Amerika staan er overal tenten op straat vanwege de werkeloosheid, dat willen we hier niet.
Dat hebben we hier ook. Vooralsnog meestal in bossages.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tent_cities_in_the_United_States
Vandaag, 15:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Het maakt niet echt uit wie het heeft bedacht en waarom, maar dit kan weldegelijk werkelijkheid worden als we er niks aan doen.
Nou, dat is wel vrij relevant. Het was een discussiestuk over een toekomst waarin een voorbeeldpersoon geen substantiële privé-bezittingen meer had, omdat die alles wat ze nodig had huurde of leende in een deel-economiesysteem. Met andere woorden, ze had alles wat ze nodig had en had gewoon een gelukkig leven, terwijl ze vrijwel geen persoonlijke eigendommen had.

Nog even afgezien van het feit dat het om een discussiestuk ging over de economie van de toekomst, en niet over enig daadwerkelijk doel of beleid: wat uit dat verhaal moet er precies voorkomen worden? Dat mensen gelukkig zijn? Of is uw stelling dat het onmogelijk is om gelukkig te zijn als je geen eigenaar bent van je woning, auto, en wasmachine? En als u daar een mening over hebt, prima: dan doet het discussiestuk precies wat het beoogde te doen.

Wat het discussiestuk compleet niet stelde, maar hoe die ene samenvattende quote wel steeds wordt gebracht, is "we gaan je alles afpakken en je hebt er maar blij mee te zijn, want anders." En dan is er wel degelijk sprake van het boos kunnen zijn op je eigen fantasie.

Door Anoniem:
Ben het overigens wel eens met de opmerking om bedrijven te laten opdraaien voor de kosten van werkloosheid als gevolg van AI/automatisering.
Door onze hele geschiedenis heen zijn functies verdwenen en overbodig geworden door technologische ontwikkelingen, en zijn er weer andere functies voor in de plaats gekomen. Betaalt u mee aan de werkloosheid van de typistes elke keer als u een documentje op het kopieerapparaat legt? Betaalt u mee voor de werkloze kunstschilders, elke keer als u een foto aan de muur hangt? Betaalt u mee voor de werkloze postbodes, elke keer dat u een email stuurt?

Ja, automatisering (waaronder via AI) kan en gaat functies overnemen. En dat gaat weer ruimte scheppen voor nieuwe mogelijkheden en functies die op dit moment nog niet bestaan. Moeten we ook bedrijven gaan bijbetalen wanneer AI op termijn juist werkgelegenheid schept?
Vandaag, 15:51 door Anoniem
Why Tent Cities Are Normal in the US (But Not Europe)
https://youtu.be/wKg3j5WoKes
Vandaag, 16:20 door Briolet
Door _R0N_:
Door Briolet: Ik zie het probleem niet. Er zijn bedrijfstakken waar men nog schreeuwt om (vooral technisch) personeel. Het is juist goed dat er bij deze beroepsgroepen personeel over blijft dat ingezet kan worden waar het schaars is.

Leuk maar iedereen wil tegenwoordig maar studeren (en worden gepushed door hun ouders).
Straks hebben we 100.000 werkloze advocaten en geen loodgieter te vinden.

Het UWV waarschuwt vooral dat er veel functies door AI overgenomen overgenomen worden met een MBO niveau 2 opleiding. Maak dus al de goede keuzes als je een opleiding kiest. Als ik bij een willekeurige MBO school kijk, zijn de meeste opleidingen op een gebied die niet snel door AI overgenomen zullen worden: https://www.landstedembo.nl/niveau-2/?landschap=&leerweg=&niveau=&plaats=
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.