Privacy - Wat niemand over je mag weten

Alarmpalen

18-05-2026, 21:00 door Anoniem, 109 reacties
De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.
Reacties (109)
19-05-2026, 09:25 door Anoniem
Het is haast een soort haiku :)
19-05-2026, 17:05 door Anoniem
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.
Je weet dat deze "alarmpalen" geen landelijke dekking hebben?

Grote kans, dat je in de auto zit op een snelweg en dus wel een AmbertAlert kunt krijgen, maar je hoort niets.

Dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.
19-05-2026, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.
Je weet dat deze "alarmpalen" geen landelijke dekking hebben?

Grote kans, dat je in de auto zit op een snelweg en dus wel een AmbertAlert kunt krijgen, maar je hoort niets.

Dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.
Een amber alert is wat anders dan een nl alert. voor amber alert hoor je ook echt niet sirenes.
Tweede die sirenes hebben meer kans door te gaan dan als een land ons zou aanvallen want wat is eerste dat gepoogd wordt uit te schakelen de communicatie. Nog niet te hebben over overbelasting van netwerken door massa reactie. Ooit geprobeerd te bellen tijdens oud en nieuw om middernacht klokslag? Werkt ongeveer net zo hoed als met je digid inloggen op de eerste dag voor je belasting aangifte. *niet dus*

En gezien ons telefoon en internet dus echt niet bestand is tegen zulke situaties ga je zien dat die sirenes wel loeien maar je tel niks laat zien.

En over landelijke dekking veel succes om dat ook met de telefoon te hebben kan je verzekeren dat er daar ook blindspots zijn.

Daarnaast als je in de auto zit eerste wat je krijgt is dat radio het gaat omroepen en in zeer ernstige gevallen kan men ook de matrix borden inzetten. En je mag toch geen telefoon lezen in de auto nog spontaan stil gaan staan dus leuk scenario maar het mist goede argumentatie.

Daarnaast kan je het prima naast elkaar draaien. De kosten zijn peanuts vergeleken met potentieele slachtoffers.
Geen geld voor burger veiligheid maar wel miljarden richting brussel zonder enige goede argumentatie. Elke burger mag wel even daar over nadenken voor ze weer hun belastinggeld laten innen.
19-05-2026, 19:39 door Anoniem
Ik zou het zeer onverstandig vinden als de het huidige alarmsysteem zou verdwijnen. Als het écht mis gaat, denk aan dingen als oorlog, dan is de mobiele infrastructuur veel kwetsbaarder en dan werkt NL-Alert ook niet meer.
Ik geloof best dat er investeringen nodig zijn om het huidige systeem op een betrouwbare manier draaiende te houden, maar het belang ervan is wat mij betreft groot genoeg om dat te doen. Nu maar hopen dat ze het dan niet via internet gaan aansturen ofzo, want dan krijg je natuurlijk exact dezelfde kwetsbaarheid als de NL-Alerts.
19-05-2026, 20:24 door Anoniem
NL-alert werkt toch al niet. Die sirene hoor ik. Een telefoon doorgaans niet. Alleen als ik 'm bij me heb om te beginnen...
19-05-2026, 22:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.
Je weet dat deze "alarmpalen" geen landelijke dekking hebben?

Grote kans, dat je in de auto zit op een snelweg en dus wel een AmbertAlert kunt krijgen, maar je hoort niets.

Dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.

Waarom moet het altijd of/of zijn ipv en/en.
Dit is echt een kruideniersmentaliteit.

Met 2 systemen heb je net iets meer garantie dat je nog meer mensen bereikt.
Ook als ergens 1 van de 2 systemen het niet of niet goed doet.

Want met alleen het NL-alert systeem ga je er van uit dat dat systeem niet kan storen (of gehackt / ddos worden) op het moment dat je het nodig hebt.

Heb jij daar al aan gedacht?
Waarom alle eieren in 1 mandje willen leggen. Over risico's nemen gesproken.
Redundantie is altijd beter. Vooral in onzekere tijden.
19-05-2026, 22:20 door Anoniem
Door Anoniem: NL-alert werkt toch al niet. Die sirene hoor ik. Een telefoon doorgaans niet. Alleen als ik 'm bij me heb om te beginnen...

Nou ja, dan hoor jij 'm toch niet ?
Voor wie is dat nou erg ?

Als er mensen om je heen lopen die opeens op hun telefoon kijken en hard gaan hollen, dan ga je mee hollen.
Zit je thuis, dan is de kans 99% dat je doet wat het advies is - binnen zitten.

En loop je alleen op de stille heide (ook een witte vlek in de sirene dekking) nou ja, dan zie je wel hoe het uitpakt.
20-05-2026, 10:49 door Anoniem
Je weet dat deze "alarmpalen" geen landelijke dekking hebben?

Grote kans, dat je in de auto zit op een snelweg en dus wel een AmbertAlert kunt krijgen, maar je hoort niets.

Dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.

AmbertAlert != NL-Alert.
Zo heb ik nimmer een BB alarm gehoord ter ere van een vermissing van een gezelschapsdier.

En, grote kans dat ik op de snelweg -conform de MoNo campagne- geen AmbertAlert ga zitten uitpluizen...
Ook dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.
Plus, wanneer ik slaap staat dat ding uit, uberhaubt liever geen apparaten in mijn slaapkamer.
Althans, niet dat soort devices.

Misschien kunnen we het er wèl over eensch worden dat beide systemen tezamen perfect zijn.
En slechts 1 systeem aanhouden ... niet bijster slim is.
En dat het kul-argument van de € 75K per provincie per jaar een absurd doorzichtige drogreden is.
Zeker niet met de huidige dreiging, die ons wèl noopt tot noodpakketen inslaan. Beetje tegenstrijdig signaal, niet?


Maar nu: we hebben afgelopen jaren een flink aantal grote branden in de Amsterdamse havengebied gehad.
Telkens opnieuw worden die zeer gestaag zeer groot - omdat de brandweerkazerne wegbezuinigt is (...).
Je raad het al: "ramen en deuren en ventilatie dicht" ...nadat de brand reeds over het hoogtepunt is,
...en alleen in het gebied tegengesteld aan de windrichting (...),
En het naastgelegen gebied valt onder een andere regio...
Kortom: dus ECHT TELKENS OPNIEUW compleet zinloos!
Ook Brenno de Winter vond dat opmerkelijk:
https://www.at5.nl/artikelen/232625/it-expert-kritisch-over-storing-brandweersite-tijdens-grote-brand-amsterdam

Zelfs bij die enorm zwarte en fikse rookpluim uit de opslagloods van de groene electrische deelscooters...
...zijn er geen schadelijke stoffen vrijgekomen.
20-05-2026, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Je weet dat deze "alarmpalen" geen landelijke dekking hebben?

Grote kans, dat je in de auto zit op een snelweg en dus wel een AmbertAlert kunt krijgen, maar je hoort niets.

Dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.

AmbertAlert != NL-Alert.
Zo heb ik nimmer een BB alarm gehoord ter ere van een vermissing van een gezelschapsdier.

En, grote kans dat ik op de snelweg -conform de MoNo campagne- geen AmbertAlert ga zitten uitpluizen...
Ook dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.
Plus, wanneer ik slaap staat dat ding uit, uberhaubt liever geen apparaten in mijn slaapkamer.
Althans, niet dat soort devices.

Misschien kunnen we het er wèl over eensch worden dat beide systemen tezamen perfect zijn.
En slechts 1 systeem aanhouden ... niet bijster slim is.
En dat het kul-argument van de € 75K per provincie per jaar een absurd doorzichtige drogreden is.
Zeker niet met de huidige dreiging, die ons wèl noopt tot noodpakketen inslaan. Beetje tegenstrijdig signaal, niet?


Maar nu: we hebben afgelopen jaren een flink aantal grote branden in de Amsterdamse havengebied gehad.
Telkens opnieuw worden die zeer gestaag zeer groot - omdat de brandweerkazerne wegbezuinigt is (...).
Je raad het al: "ramen en deuren en ventilatie dicht" ...nadat de brand reeds over het hoogtepunt is,
...en alleen in het gebied tegengesteld aan de windrichting (...),
En het naastgelegen gebied valt onder een andere regio...
Kortom: dus ECHT TELKENS OPNIEUW compleet zinloos!
Ook Brenno de Winter vond dat opmerkelijk:
https://www.at5.nl/artikelen/232625/it-expert-kritisch-over-storing-brandweersite-tijdens-grote-brand-amsterdam

Zelfs bij die enorm zwarte en fikse rookpluim uit de opslagloods van de groene electrische deelscooters...
...zijn er geen schadelijke stoffen vrijgekomen.

Hypocrisie gerelateerd aan VVD bezuinigingswoede is grotesk. En dit kabinet is wel het optimum summa dat door bijna 4X Rutte een instituut is geworden in dit land.
20-05-2026, 14:43 door _R0N_
Door Anoniem: NL-alert werkt toch al niet. Die sirene hoor ik. Een telefoon doorgaans niet. Alleen als ik 'm bij me heb om te beginnen...

Beide werken matig. NL-Alert komt 9 van de 10 keer niet aan en de sirene is zo ver weg dat als ik het raam dicht heb ik hem niet hoor.
20-05-2026, 20:28 door Anoniem
Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.

Ik vond de vorige luchtalarm sirenes beter dan de huidige.
Klonken luider én vooral dramatisch dreigender, door de interferentie van de geluidsgolven met elkaar.
20-05-2026, 23:25 door Anoniem
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.

Ik vond de vorige luchtalarm sirenes beter dan de huidige.
Klonken luider én vooral dramatisch dreigender, door de interferentie van de geluidsgolven met elkaar.

Ik ben het helemaal met je eens. Ben ook nog van de generatie die de oude perslucht aangedreven sirenes nog kent.
Ik kan mij vaag herinneren dat die ook zijn vervangen vanwege de associatie met de tweede wereldoorlog.
Dat was toch prima zo!
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
21-05-2026, 09:47 door Anoniem
Gisteren bracht ik ter sprake:
we hebben afgelopen jaren een flink aantal grote branden in de Amsterdamse havengebied gehad.
Telkens opnieuw worden die zeer gestaag zeer groot - omdat de brandweerkazerne wegbezuinigt is (...).
Je raad het al: "ramen en deuren en ventilatie dicht" ...nadat de brand reeds over het hoogtepunt is,
...en alleen in het gebied tegengesteld aan de windrichting (...),
En het naastgelegen gebied valt onder een andere regio...
Kortom: dus ECHT TELKENS OPNIEUW compleet zinloos!
Ook Brenno de Winter vond dat opmerkelijk:
https://www.at5.nl/artikelen/232625/it-expert-kritisch-over-storing-brandweersite-tijdens-grote-brand-amsterdam

Zelfs bij die enorm zwarte en fikse rookpluim uit de opslagloods van de groene electrische deelscooters...
...zijn er geen schadelijke stoffen vrijgekomen.
en "toevallig" diezelfde middag weer zo'n geval:
Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Ik stapte gisterenmiddag naar buiten, totaal aan de andere zijde van die grote boze stad...
je ruikt tegenwoordig gewoon dat je geen NL-Alert ontvangen hebt!

Nu is een BB alarm laten afgaan voor een industriebrand kilometers verderop "wellicht" iets overdreven,
maar een subtiel appje met wat luidere notificatie dan gewoon... was mooi geweest, met zo'n systeem voorhanden.
Ik pleit voor géén single point of failure.
21-05-2026, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Nu is een BB alarm laten afgaan voor een industriebrand kilometers verderop "wellicht" iets overdreven,
maar een subtiel appje met wat luidere notificatie dan gewoon... was mooi geweest, met zo'n systeem voorhanden.
Ik pleit voor géén single point of failure.
Helaas hebben we die al en het heet de overheid.
Geen EOL van bekend en sterkte met ze wijzen op enige uptime garantie.
Ken helaas ook geen andere leverancier.
21-05-2026, 11:57 door Anoniem
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Is het dan wel verstuurd? Immers je hebt iet over "niemand"

Ik vond de vorige luchtalarm sirenes beter dan de huidige.
Hoe dat dit dan nu geholpen?
En wat
Klonken luider én vooral dramatisch dreigender, door de interferentie van de geluidsgolven met elkaar.
Je had ook geen idee wat je moest doen, en dekking is verre van optimaal.
21-05-2026, 11:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.

Ik vond de vorige luchtalarm sirenes beter dan de huidige.
Klonken luider én vooral dramatisch dreigender, door de interferentie van de geluidsgolven met elkaar.

Ik ben het helemaal met je eens. Ben ook nog van de generatie die de oude perslucht aangedreven sirenes nog kent.
Ik kan mij vaag herinneren dat die ook zijn vervangen vanwege de associatie met de tweede wereldoorlog.
Dat was toch prima zo!
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Ik schrik meer van mijn NLAlert op mijn telefoon dan een luchtalarm + ik weet direct wat er aan de hand is.
21-05-2026, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Is het dan wel verstuurd? Immers je hebt iet over "niemand"

Ik vond de vorige luchtalarm sirenes beter dan de huidige.
Hoe dat dit dan nu geholpen?
En wat
Klonken luider én vooral dramatisch dreigender, door de interferentie van de geluidsgolven met elkaar.
Je had ook geen idee wat je moest doen, en dekking is verre van optimaal.

Dat was echt niet zo moeilijk.
Kies maar: de rest van de kudde volgen of je grijze cellen gebruiken.

We hebben decennia zonder dat soort "detail instructies" overleefd.
Dan de "jeugd van tegenwoordig" zo dom is dat het zelf niet meer kan nadenken, is stuitend.
Daar zou iets aan gedaan moeten worden. Bv minder schermtijd.

Ik heb liever 2 systemen die elkaar kunnen aanvullen dan alle hoop en verwachtingen in 1 kwetsbaar systeem stoppen.
Zul je zien: als je het nodig hebt, zal NL-Alert ook niet goed werken. (of je bedelven onder details waar je niets aan hebt)
21-05-2026, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.

Ik vond de vorige luchtalarm sirenes beter dan de huidige.
Klonken luider én vooral dramatisch dreigender, door de interferentie van de geluidsgolven met elkaar.

Ik ben het helemaal met je eens. Ben ook nog van de generatie die de oude perslucht aangedreven sirenes nog kent.
Ik kan mij vaag herinneren dat die ook zijn vervangen vanwege de associatie met de tweede wereldoorlog.
Dat was toch prima zo!
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Ik schrik meer van mijn NLAlert op mijn telefoon dan een luchtalarm + ik weet direct wat er aan de hand is.

Ik heb mijn telefoon niet altijd aanstaan of opm zak. Ik ben er niet mee vergroeid.
Dan is zo'n sirene als extra waarschuwing toch wel handig.
Wat er gebeurd is, is secundair.
En wat je moet doen is altijd hetzelfde. Daar heb ik geen detail instructies meer voor nodig.
In het ergste geval (als je ergens vreemd aan het gaan bent) volgt je de kudde maar.
21-05-2026, 14:50 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Zolang ik niet zelf het geluid en het volume er van kan bepalen,
gebruik ik NL-Alert alleen als ik denk dat er iets aan de hand is.
21-05-2026, 15:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Zolang ik niet zelf het geluid en het volume er van kan bepalen,
gebruik ik NL-Alert alleen als ik denk dat er iets aan de hand is.

Hoe denk je te weten dat er iets aan de hand is? 0;-)
21-05-2026, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Zolang ik niet zelf het geluid en het volume er van kan bepalen,
gebruik ik NL-Alert alleen als ik denk dat er iets aan de hand is.

Hoe denk je te weten dat er iets aan de hand is? 0;-)
.
Als er vreemde zaken om mij heen gebeuren, zoals brandlucht of lawaai, of juist ontbreken daarvan (autogeluiden waar ik woon) et cetera.
21-05-2026, 17:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Zolang ik niet zelf het geluid en het volume er van kan bepalen,
gebruik ik NL-Alert alleen als ik denk dat er iets aan de hand is.

Hoe denk je te weten dat er iets aan de hand is? 0;-)

Ja, ik zat ook wel even op mijn kop te krabbelen :-)
Omgekeerd klinkt het zoals: Ik gebruik mijn fiets alleen als ik denk dat ik geen lekke band krijg.
21-05-2026, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Zolang ik niet zelf het geluid en het volume er van kan bepalen,
gebruik ik NL-Alert alleen als ik denk dat er iets aan de hand is.

Hoe denk je te weten dat er iets aan de hand is? 0;-)
.
Als er vreemde zaken om mij heen gebeuren, zoals brandlucht of lawaai, of juist ontbreken daarvan (autogeluiden waar ik woon) et cetera.

... ... ... En dan heb je nog een NL-alert nodig om daar weg te gaan of ergens onderdak te vinden?

Arm kind.
Zonder Nl-alert op zijn/haar smartphone compleet verloren in deze wereld.
Niet in staat zelf na te denken.
Ik heb medelijden met je.
/s
21-05-2026, 19:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Alarm moet dreigend klinken en niet zoals de huidige Teletubbie toeters als signaal voor een kleuterfeestje.
Zolang ik niet zelf het geluid en het volume er van kan bepalen,
gebruik ik NL-Alert alleen als ik denk dat er iets aan de hand is.

Hoe denk je te weten dat er iets aan de hand is? 0;-)

Ja, ik zat ook wel even op mijn kop te krabbelen :-)
Omgekeerd klinkt het zoals: Ik gebruik mijn fiets alleen als ik denk dat ik geen lekke band krijg.
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.
21-05-2026, 23:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.
22-05-2026, 07:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.

Klopt. Ik leef nog steeds. En heb geen lichamelijk klachten (behalve wat bijziendheid vanwege mijn leeftijd)
Dat luchtalarm van vroeger werkte goed genoeg.
To the point, zonder overtollige ruis.

En zo voorspelbaar.
1e maandag van de maand om 12.00 uur: "Jongens, de Russen komen (alweer)".
;-)

Dus als er ooit een aanval komt: plan het op de 1e maandag van de maand, om 12.00 uur.
(of welk testmoment NL-Alert gebruikt)
22-05-2026, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Dat moet deze brand zijn geweest:
https://www.parool.nl/amsterdam/grote-brand-in-bedrijfspand-aan-weesperstraat-in-diemen-onder-controle-omwonenden-gewaarschuwd-voor-roetdeeltjes-en-scherven~bbe60188/
Er staat een foto bij dat artikel waarin de rook over de weg (Weesperstraat) en het water (Weespertrekvaart) wordt geblazen. De wind kwam gedurende de uren dat de brand woedde (melding rond 10:00, onder controle rond 13:50) uit het zuidwesten en blies de rook dus naar het noordoosten, wat klopt met die foto. Dat punt ligt net ten noorden van de Bijlmermeer, de rook had richting zuidwest tot zuidoost geblazen moeten worden om de Bijlmer te bereiken. Helemaal niemand in de Bijlmer was dus "op de wind". Je hebt daar terecht geen NL-Alert voor deze brand gehad.

Er is trouwens wel een NL-Alert geweest voor deze brand:
https://actueel.nl-alert.nl/alert/9208007a3c20/
Daar staat een kaartje bij voor het gebied waar het NL-Alert voor gold. Een ovaal waarvan de lange kant van de brand naar inderdaad het noordoosten liep. Een deel van Diemen had er last van, niet de Bijlmermeer.

Kijk als het kan even iets beter naar wat er nou precies aan de hand is voor je je op gaat vreten over wat anderen niet goed doen. Soms blijkt het probleem niet te zijn dat anderen het fout doen maar dat jij iets zelf niet helemaal goed had gezien.
22-05-2026, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem: Dus als er ooit een aanval komt: plan het op de 1e maandag van de maand, om 12.00 uur.
(of welk testmoment NL-Alert gebruikt)
De sirenes blijven bij een echt alarm veel langer doorloeien, en dan dringt wel door tot mensen dat er iets niet klopt. Verder is het nuttig om te weten dat een NL-Alert niet alleen een geluid is maar ook tekst naar je telefoon stuurt, je kan lezen wat er gaande is. Daar maken ze heel handig gebruik van: bij een testbericht zegt die tekst dat het een testbericht is. Lees het bericht dus even, dan weet je of er echt iets aan de hand is.
22-05-2026, 09:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.
Maar daarbij zijn er ook een heleboel mensen zonder gordel en met roken waar het wel fout ging.
Maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk meer overlevingskansen gehad door het gebruik van NL-Alert?
22-05-2026, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.
Maar daarbij zijn er ook een heleboel mensen zonder gordel en met roken waar het wel fout ging.
Maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk meer overlevingskansen gehad door het gebruik van NL-Alert?

Vertel het maar.
Hebben mensen echt meer overlevingskansen gehad met alleen NL-alert?

Zijn er cijfers die de effectiviteit in aantallen mensen die iets echt overleefd hebben tonen en daarbij het oude luchtalarm met het NL-alert vergelijken in harde aantallen?

Bv grote histroisch branden of grote historische incidenten op dezelfde locatie a,b,c:
- Zonder enig alarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen luchtalarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen NL-alert zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...

Is er zoiets als case studie beschikbaar?
Als mensen zonder NL-alert echt zo slecht in staat waren zichzelf te redden, dan moet dat in cijfers uit te drukken zijn.


Die arme sloebers. Geen smartphone. Geen Nl-alert.
Dat moet afzien geweest zijn zo'n 20 jaar of langer geleden in Nederland.
Dat ze de maatschappij ooit draaiende konden houden tot de smartphone uitgebracht werd (Apple, 2007) en Nl;-Alert verscheen (in 2012).
22-05-2026, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.
Maar daarbij zijn er ook een heleboel mensen zonder gordel en met roken waar het wel fout ging.
Maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk meer overlevingskansen gehad door het gebruik van NL-Alert?

Vertel het maar.
Hebben mensen echt meer overlevingskansen gehad met alleen NL-alert?

Zijn er cijfers die de effectiviteit in aantallen mensen die iets echt overleefd hebben tonen en daarbij het oude luchtalarm met het NL-alert vergelijken in harde aantallen?

Bv grote histroisch branden of grote historische incidenten op dezelfde locatie a,b,c:
- Zonder enig alarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen luchtalarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen NL-alert zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...

Is er zoiets als case studie beschikbaar?
Als mensen zonder NL-alert echt zo slecht in staat waren zichzelf te redden, dan moet dat in cijfers uit te drukken zijn.


Die arme sloebers. Geen smartphone. Geen Nl-alert.
Dat moet afzien geweest zijn zo'n 20 jaar of langer geleden in Nederland.
Dat ze de maatschappij ooit draaiende konden houden tot de smartphone uitgebracht werd (Apple, 2007) en Nl;-Alert verscheen (in 2012).
Meestal ga je van een brand niet direct dood of gewond. Alleen de rook is verre van gezond.
22-05-2026, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.
Maar daarbij zijn er ook een heleboel mensen zonder gordel en met roken waar het wel fout ging.
Maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk meer overlevingskansen gehad door het gebruik van NL-Alert?

Vertel het maar.
Hebben mensen echt meer overlevingskansen gehad met alleen NL-alert?

Zijn er cijfers die de effectiviteit in aantallen mensen die iets echt overleefd hebben tonen en daarbij het oude luchtalarm met het NL-alert vergelijken in harde aantallen?

Bv grote histroisch branden of grote historische incidenten op dezelfde locatie a,b,c:
- Zonder enig alarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen luchtalarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen NL-alert zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...

Is er zoiets als case studie beschikbaar?
Als mensen zonder NL-alert echt zo slecht in staat waren zichzelf te redden, dan moet dat in cijfers uit te drukken zijn.


Die arme sloebers. Geen smartphone. Geen Nl-alert.
Dat moet afzien geweest zijn zo'n 20 jaar of langer geleden in Nederland.
Dat ze de maatschappij ooit draaiende konden houden tot de smartphone uitgebracht werd (Apple, 2007) en Nl;-Alert verscheen (in 2012).
Je begrijpt risico management blijkbaar niet?

Ik ken weinig historische branden, waarbij er veel doden vielen, maar wel met schadelijke neerslag of dat men gewoon ramen en deuren dicht moest houden.
Niet direct doden of gewonden op kortetermijn, maar als we astbest even nemen.... Dan kan je met een NLAlerts goede informatie geven wat te doen. Zie dat maar eens met een luchtalarm doen, wil je dat een paar uur laten draaien, de hele nacht?
22-05-2026, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
Meestal ga je van een brand niet direct dood of gewond. Alleen de rook is verre van gezond.
Maar rook ruik je wel en vaak zichtbaar, als je een beetje oplet.
Tegen landbouwgif bijvoorbeeld wordt dan weer niet gewaarschuwd door NL-Alert.
22-05-2026, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.
Maar daarbij zijn er ook een heleboel mensen zonder gordel en met roken waar het wel fout ging.
Maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk meer overlevingskansen gehad door het gebruik van NL-Alert?

Vertel het maar.
Hebben mensen echt meer overlevingskansen gehad met alleen NL-alert?

Zijn er cijfers die de effectiviteit in aantallen mensen die iets echt overleefd hebben tonen en daarbij het oude luchtalarm met het NL-alert vergelijken in harde aantallen?

Bv grote histroisch branden of grote historische incidenten op dezelfde locatie a,b,c:
- Zonder enig alarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen luchtalarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen NL-alert zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...

Is er zoiets als case studie beschikbaar?
Als mensen zonder NL-alert echt zo slecht in staat waren zichzelf te redden, dan moet dat in cijfers uit te drukken zijn.


Die arme sloebers. Geen smartphone. Geen Nl-alert.
Dat moet afzien geweest zijn zo'n 20 jaar of langer geleden in Nederland.
Dat ze de maatschappij ooit draaiende konden houden tot de smartphone uitgebracht werd (Apple, 2007) en Nl;-Alert verscheen (in 2012).
Je begrijpt risico management blijkbaar niet?

Ik ken weinig historische branden, waarbij er veel doden vielen, maar wel met schadelijke neerslag of dat men gewoon ramen en deuren dicht moest houden.
Niet direct doden of gewonden op kortetermijn, maar als we astbest even nemen.... Dan kan je met een NLAlerts goede informatie geven wat te doen. Zie dat maar eens met een luchtalarm doen, wil je dat een paar uur laten draaien, de hele nacht?

Doe niet zo wereldvreemd raar met je luchtalarm de hele nacht laten draaien, want al sinds de jaren zeventig vorige eeuw geldt onafgebroken het advies:

Gaan de waarschuwingssirenes? Zoek beschutting als u buiten bent, en zet uw radio aan op de noodzender.

Voorheen was dat de FM golf, Nu DAB.

DAB-noodfrequenties (cijfer(s) en een letter):

L1 - 7C
NH Radio - 8B
Omroep Brabant - 7C
Omroep Flevoland - 8B
Radio Gelderland - 12B
Radio West - 5B
Omroep Zeeland Radio - 5B
Omrop Fryslân Radio - 5A
Radio Rijnmond - 5B
Radio Drente - 7C
Radio Noord - 7C
Radio Oost - 6A
Radio M Utrecht - 12B
22-05-2026, 15:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Meestal ga je van een brand niet direct dood of gewond. Alleen de rook is verre van gezond.
Maar rook ruik je wel en vaak zichtbaar, als je een beetje oplet.
Tegen landbouwgif bijvoorbeeld wordt dan weer niet gewaarschuwd door NL-Alert.

Tuurlijk word er wel bij een gifwolk gewaarschuwd. Maar dit is altijd het geval van dit soort discussies; "ik heb het nooit gemerkt, dus zal het in de rest van Nederland ook wel niet zo fijn." Vervolgens ontaard zo'n discussie in het zoeken van uitzonderingen op de regel en vliegen afvangen.

Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is.Hoewel bestrijdingsmiddelen (pesticiden) schadelijk kunnen zijn voor mens, dier en milieu, worden reguliere bespuitingen gezien als gecontroleerde, vergunde bedrijfsprocessen. Ze vallen onder toezicht van de NVWA en zijn dus niet acuut alarmerend in de zin van een nationale of regionale crisis.
22-05-2026, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Meestal ga je van een brand niet direct dood of gewond. Alleen de rook is verre van gezond.
Maar rook ruik je wel en vaak zichtbaar, als je een beetje oplet.
Tegen landbouwgif bijvoorbeeld wordt dan weer niet gewaarschuwd door NL-Alert.

Tuurlijk word er wel bij een gifwolk gewaarschuwd. Maar dit is altijd het geval van dit soort discussies; "ik heb het nooit gemerkt, dus zal het in de rest van Nederland ook wel niet zo fijn." Vervolgens ontaard zo'n discussie in het zoeken van uitzonderingen op de regel en vliegen afvangen.

Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is.Hoewel bestrijdingsmiddelen (pesticiden) schadelijk kunnen zijn voor mens, dier en milieu, worden reguliere bespuitingen gezien als gecontroleerde, vergunde bedrijfsprocessen. Ze vallen onder toezicht van de NVWA en zijn dus niet acuut alarmerend in de zin van een nationale of regionale crisis.
Nee, maar het relativeert wel de schadelijkheid van rook (waar veel mensen nog vrijwillig in gaan zitten onder het mom van BBQ...) in vergelijking met de reguliere en chronische landbouwgiffen waar ik bijvoorbeeld aan blootgesteld wordt.
Dat jij blijkbaar geen last hebt van landbouwgif maar rook wel ernstig genoeg vindt dat ik daarvoor NL-Alert moet aanzetten is dus wat krom.

Punt is gewoon dat NL-Alert niet zo'n doorslaggevend hulpmiddel is (ook door de onbetrouwbaarheid ervan*) dat het noodzakelijk is dat het altijd en overal aanstaat en heel veel herrie moet geven.
___
* het feit dat het op 3 van mijn 4 verschillende telefoons niet (meer) werkt
22-05-2026, 18:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Meestal ga je van een brand niet direct dood of gewond. Alleen de rook is verre van gezond.
Maar rook ruik je wel en vaak zichtbaar, als je een beetje oplet.
Tegen landbouwgif bijvoorbeeld wordt dan weer niet gewaarschuwd door NL-Alert.

Tuurlijk word er wel bij een gifwolk gewaarschuwd. Maar dit is altijd het geval van dit soort discussies; "ik heb het nooit gemerkt, dus zal het in de rest van Nederland ook wel niet zo fijn." Vervolgens ontaard zo'n discussie in het zoeken van uitzonderingen op de regel en vliegen afvangen.

Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is.Hoewel bestrijdingsmiddelen (pesticiden) schadelijk kunnen zijn voor mens, dier en milieu, worden reguliere bespuitingen gezien als gecontroleerde, vergunde bedrijfsprocessen. Ze vallen onder toezicht van de NVWA en zijn dus niet acuut alarmerend in de zin van een nationale of regionale crisis.
Nee, maar het relativeert wel de schadelijkheid van rook (waar veel mensen nog vrijwillig in gaan zitten onder het mom van BBQ...) in vergelijking met de reguliere en chronische landbouwgiffen waar ik bijvoorbeeld aan blootgesteld wordt.
Dat jij blijkbaar geen last hebt van landbouwgif maar rook wel ernstig genoeg vindt dat ik daarvoor NL-Alert moet aanzetten is dus wat krom.

Punt is gewoon dat NL-Alert niet zo'n doorslaggevend hulpmiddel is (ook door de onbetrouwbaarheid ervan*) dat het noodzakelijk is dat het altijd en overal aanstaat en heel veel herrie moet geven.
___
* het feit dat het op 3 van mijn 4 verschillende telefoons niet (meer) werkt

Dat relativeert het helemaal niet. Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is, en dat zijn aanbouwgiffen niet. Je kunt NL-Alert ook niet als geen doorslaggevende factor zien omdat jij je telefoons niet wil updaten. Je zou om allerlei redenen geen telefoons meer moeten gebruiken die geen updates meer ontvangen. Dergelijke ouwe meuk tegen alle adviezen in toch willen gebruiken is geen excuus om NL-Alert als ondeugdelijke oplossing te betitelen.

Van mij hoef jij NL-Alert trouwens helemaal niet aan te zetten, waar schrijf ik dat? Mijn eerste post in dit topic was van 15:12.
22-05-2026, 18:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik ben nog van de generatie dat er geen NL-Alert was.
Tot nu toe altijd goed gegaan, dus ik zie het probleem niet zo.

Ook de generatie van de auto zonder gordel, 1 buitenspiegel, geen ABS , en >50% rokers ?
Degenen daarvan die er nog zijn , daarvan ging dat ook allemaal goed.
Maar daarbij zijn er ook een heleboel mensen zonder gordel en met roken waar het wel fout ging.
Maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk meer overlevingskansen gehad door het gebruik van NL-Alert?

Vertel het maar.
Hebben mensen echt meer overlevingskansen gehad met alleen NL-alert?

Zijn er cijfers die de effectiviteit in aantallen mensen die iets echt overleefd hebben tonen en daarbij het oude luchtalarm met het NL-alert vergelijken in harde aantallen?

Bv grote histroisch branden of grote historische incidenten op dezelfde locatie a,b,c:
- Zonder enig alarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen luchtalarm zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...
- Met alleen NL-alert zoveel doden en gewonden gevallen in jaar...

Is er zoiets als case studie beschikbaar?
Als mensen zonder NL-alert echt zo slecht in staat waren zichzelf te redden, dan moet dat in cijfers uit te drukken zijn.


Die arme sloebers. Geen smartphone. Geen Nl-alert.
Dat moet afzien geweest zijn zo'n 20 jaar of langer geleden in Nederland.
Dat ze de maatschappij ooit draaiende konden houden tot de smartphone uitgebracht werd (Apple, 2007) en Nl;-Alert verscheen (in 2012).
Je begrijpt risico management blijkbaar niet?

Ik ken weinig historische branden, waarbij er veel doden vielen, maar wel met schadelijke neerslag of dat men gewoon ramen en deuren dicht moest houden.
Niet direct doden of gewonden op kortetermijn, maar als we astbest even nemen.... Dan kan je met een NLAlerts goede informatie geven wat te doen. Zie dat maar eens met een luchtalarm doen, wil je dat een paar uur laten draaien, de hele nacht?

Doe niet zo wereldvreemd raar met je luchtalarm de hele nacht laten draaien, want al sinds de jaren zeventig vorige eeuw geldt onafgebroken het advies:

Gaan de waarschuwingssirenes? Zoek beschutting als u buiten bent, en zet uw radio aan op de noodzender.

Voorheen was dat de FM golf, Nu DAB.

DAB-noodfrequenties (cijfer(s) en een letter):

L1 - 7C
NH Radio - 8B
Omroep Brabant - 7C
Omroep Flevoland - 8B
Radio Gelderland - 12B
Radio West - 5B
Omroep Zeeland Radio - 5B
Omrop Fryslân Radio - 5A
Radio Rijnmond - 5B
Radio Drente - 7C
Radio Noord - 7C
Radio Oost - 6A
Radio M Utrecht - 12B
FM, geen bereik hier in huis. Ziggo bied het niet meer aan.
DAB nauwelijks bereik en is nog veel onstabieler hier in de wijk met het bereik. Als ik DAB in mijn autoradio aanzet, vloek ik continue wegens geen bereik (of eigenlijk geen muziek).

En zeggen sommige iets over smartphones die sommige niet hebben. Radio bereik is tegenwoordig waardeloos moderne huizen. Enige beetje bereik.... Is buiten staan.... Maar....

Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, ik nul bereik heb in mijn huis, heb ik Spotify. Wat een verademing.

En moest een overheids campagne niet juist zo'n radio stimuleren? Dat zegt dus eigenlijk al wat, hoeveel mensen dit niet hebben of ook geen idee meer hebben, hoe ze dit moeten gebruiken, of dat de batterijen leeg zijn, wanneer je de radio nodig hebt.

Dat zegt dus al genoeg, en dan zuren sommige over dat ze geen smartphone hebben. De aantallen die daar onder vallen, vallen denk ik in het niets (en mogelijk hebben gezinsleden, wel een digitaalleven), dan de gezinnen die geen radio hebben. Waarvan ook de vraag is, weet iedereen wel hoe die radio werkt?
22-05-2026, 19:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Meestal ga je van een brand niet direct dood of gewond. Alleen de rook is verre van gezond.
Maar rook ruik je wel en vaak zichtbaar, als je een beetje oplet.
Tegen landbouwgif bijvoorbeeld wordt dan weer niet gewaarschuwd door NL-Alert.

Tuurlijk word er wel bij een gifwolk gewaarschuwd. Maar dit is altijd het geval van dit soort discussies; "ik heb het nooit gemerkt, dus zal het in de rest van Nederland ook wel niet zo fijn." Vervolgens ontaard zo'n discussie in het zoeken van uitzonderingen op de regel en vliegen afvangen.

Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is.Hoewel bestrijdingsmiddelen (pesticiden) schadelijk kunnen zijn voor mens, dier en milieu, worden reguliere bespuitingen gezien als gecontroleerde, vergunde bedrijfsprocessen. Ze vallen onder toezicht van de NVWA en zijn dus niet acuut alarmerend in de zin van een nationale of regionale crisis.
Nee, maar het relativeert wel de schadelijkheid van rook (waar veel mensen nog vrijwillig in gaan zitten onder het mom van BBQ...) in vergelijking met de reguliere en chronische landbouwgiffen waar ik bijvoorbeeld aan blootgesteld wordt.
Dat jij blijkbaar geen last hebt van landbouwgif maar rook wel ernstig genoeg vindt dat ik daarvoor NL-Alert moet aanzetten is dus wat krom.

Punt is gewoon dat NL-Alert niet zo'n doorslaggevend hulpmiddel is (ook door de onbetrouwbaarheid ervan*) dat het noodzakelijk is dat het altijd en overal aanstaat en heel veel herrie moet geven.
___
* het feit dat het op 3 van mijn 4 verschillende telefoons niet (meer) werkt

Dat relativeert het helemaal niet. Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is, en dat zijn aanbouwgiffen niet. Je kunt NL-Alert ook niet als geen doorslaggevende factor zien omdat jij je telefoons niet wil updaten. Je zou om allerlei redenen geen telefoons meer moeten gebruiken die geen updates meer ontvangen. Dergelijke ouwe meuk tegen alle adviezen in toch willen gebruiken is geen excuus om NL-Alert als ondeugdelijke oplossing te betitelen.

Van mij hoef jij NL-Alert trouwens helemaal niet aan te zetten, waar schrijf ik dat? Mijn eerste post in dit topic was van 15:12.
Weer foute aannames, zoals dat wat rook van brand zo schadelijk is dat een NL-Alert daarvoor van levensbelang is maar landbouwgif niet.

Daarnaast gaat het niet om telefoons (willen) updaten want:
1. die telefoons waarop NL-Alert niet meer binnenkomt kun je niet (zelf) updaten
(hebben ook geen verbinding met internet)
2. SMS-CB deed het gewoon op die telefoon en dat zou ook zo moeten blijven
net zoals SMS het ook nog gewoon deed op die telefoons.
Als er technische beperkingen zijn bij NL-Alert (zoals dat die niet meer via 2G worden uitgezonden worden)
dan zou dat duidelijk gecommuniceerd moeten worden als het zogenaamd van "levensbelang" is.
22-05-2026, 19:18 door Anoniem
Door Anoniem:
[...]
Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, [...]
Digitale radio werkt nog steeds bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
en daar kun je via je TV nog steeds naar luisteren.
22-05-2026, 20:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
[...]
Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, [...]
Digitale radio werkt nog steeds bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
en daar kun je via je TV nog steeds naar luisteren.

Wie zet er nou zijn TV aan om naar RADIO te luisteren?? Nog afgezien van het klotegeluid uit zo'n 'soundbar' gaan bijv. die Samsung TV's na 5 jaar al kapot van alleen TV kijken (Al 2 keer meegemaakt in 11 jaar tijd)

Goed... Digitale radio dus van Ziggo.....Ha ha! Enkele jaren geleden verkochten zij (ziggo) een digitaal tunertje voor €50,00.

Flutding!

Heeft het nog geen twee jaar gedaan. De pagina waarop het plastic prutgeval werd aangeboden bestaat niet meer maar dit is de URL naar de wayback machine: https://web.archive.org/web/20210211100837/https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Die Internetboeren zoals Ziggo hebben totaal geen respect voor de belangen van een minderheid: De échte radioluisteraar, die ervoor gaat zitten. Neen. Radio moest daarom maar wijken voor meer bandbreedte voor de gamer: Van die wereldvreemde pipo's die de hele dag verbleekt van te weinig zonlicht Warcraft o.i.d. aan het doen zijn.
22-05-2026, 20:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Meestal ga je van een brand niet direct dood of gewond. Alleen de rook is verre van gezond.
Maar rook ruik je wel en vaak zichtbaar, als je een beetje oplet.
Tegen landbouwgif bijvoorbeeld wordt dan weer niet gewaarschuwd door NL-Alert.

Tuurlijk word er wel bij een gifwolk gewaarschuwd. Maar dit is altijd het geval van dit soort discussies; "ik heb het nooit gemerkt, dus zal het in de rest van Nederland ook wel niet zo fijn." Vervolgens ontaard zo'n discussie in het zoeken van uitzonderingen op de regel en vliegen afvangen.

Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is.Hoewel bestrijdingsmiddelen (pesticiden) schadelijk kunnen zijn voor mens, dier en milieu, worden reguliere bespuitingen gezien als gecontroleerde, vergunde bedrijfsprocessen. Ze vallen onder toezicht van de NVWA en zijn dus niet acuut alarmerend in de zin van een nationale of regionale crisis.
Nee, maar het relativeert wel de schadelijkheid van rook (waar veel mensen nog vrijwillig in gaan zitten onder het mom van BBQ...) in vergelijking met de reguliere en chronische landbouwgiffen waar ik bijvoorbeeld aan blootgesteld wordt.
Dat jij blijkbaar geen last hebt van landbouwgif maar rook wel ernstig genoeg vindt dat ik daarvoor NL-Alert moet aanzetten is dus wat krom.

Punt is gewoon dat NL-Alert niet zo'n doorslaggevend hulpmiddel is (ook door de onbetrouwbaarheid ervan*) dat het noodzakelijk is dat het altijd en overal aanstaat en heel veel herrie moet geven.
___
* het feit dat het op 3 van mijn 4 verschillende telefoons niet (meer) werkt

Dat relativeert het helemaal niet. Een NL-Alert is volgens de overheid uitsluitend bestemd voor acute, levensbedreigende noodsituaties waarbij direct actie van omstanders vereist is, en dat zijn aanbouwgiffen niet. Je kunt NL-Alert ook niet als geen doorslaggevende factor zien omdat jij je telefoons niet wil updaten. Je zou om allerlei redenen geen telefoons meer moeten gebruiken die geen updates meer ontvangen. Dergelijke ouwe meuk tegen alle adviezen in toch willen gebruiken is geen excuus om NL-Alert als ondeugdelijke oplossing te betitelen.

Van mij hoef jij NL-Alert trouwens helemaal niet aan te zetten, waar schrijf ik dat? Mijn eerste post in dit topic was van 15:12.
Weer foute aannames, zoals dat wat rook van brand zo schadelijk is dat een NL-Alert daarvoor van levensbelang is maar landbouwgif niet.

Daarnaast gaat het niet om telefoons (willen) updaten want:
1. die telefoons waarop NL-Alert niet meer binnenkomt kun je niet (zelf) updaten
(hebben ook geen verbinding met internet)
2. SMS-CB deed het gewoon op die telefoon en dat zou ook zo moeten blijven
net zoals SMS het ook nog gewoon deed op die telefoons.
Als er technische beperkingen zijn bij NL-Alert (zoals dat die niet meer via 2G worden uitgezonden worden)
dan zou dat duidelijk gecommuniceerd moeten worden als het zogenaamd van "levensbelang" is.

NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.

En landbouwgif (pesticiden) kán schadelijk zijn, maar het hangt sterk af van welk middel, de hoeveelheid en hoe je ermee in aanraking komt. Voor die gradatie is een NL-Alert sowieso al nooit bedoelt geweest.
22-05-2026, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
[...]
Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, [...]
Digitale radio werkt nog steeds bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
en daar kun je via je TV nog steeds naar luisteren.

Let op: nu gaat ie met het argument komen dat Ziggo niet meer beschikbaar is in zijn postcodegebied.
23-05-2026, 00:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Dat moet deze brand zijn geweest:
https://www.parool.nl/amsterdam/grote-brand-in-bedrijfspand-aan-weesperstraat-in-diemen-onder-controle-omwonenden-gewaarschuwd-voor-roetdeeltjes-en-scherven~bbe60188/
Er staat een foto bij dat artikel waarin de rook over de weg (Weesperstraat) en het water (Weespertrekvaart) wordt geblazen. De wind kwam gedurende de uren dat de brand woedde (melding rond 10:00, onder controle rond 13:50) uit het zuidwesten en blies de rook dus naar het noordoosten, wat klopt met die foto. Dat punt ligt net ten noorden van de Bijlmermeer, de rook had richting zuidwest tot zuidoost geblazen moeten worden om de Bijlmer te bereiken. Helemaal niemand in de Bijlmer was dus "op de wind". Je hebt daar terecht geen NL-Alert voor deze brand gehad.

Er is trouwens wel een NL-Alert geweest voor deze brand:
https://actueel.nl-alert.nl/alert/9208007a3c20/
Daar staat een kaartje bij voor het gebied waar het NL-Alert voor gold. Een ovaal waarvan de lange kant van de brand naar inderdaad het noordoosten liep. Een deel van Diemen had er last van, niet de Bijlmermeer.

Kijk als het kan even iets beter naar wat er nou precies aan de hand is voor je je op gaat vreten over wat anderen niet goed doen. Soms blijkt het probleem niet te zijn dat anderen het fout doen maar dat jij iets zelf niet helemaal goed had gezien.
Je had er bij moeten zijn, denk ik.
Wellicht had je dan hetzelfde kunnen ruiken als hetgeen ik rook, en geen NL-Alert over ontving.
En inderdaad, Bijlmer lag niet in de windrichting.

Maargoed, ik was niet degene die over de Bijlmer begon...
Ik was degene die het probleem 's-ochtenda al benoemde, voordat het die middag ontstond (............).
23-05-2026, 06:49 door Anoniem
Door Anoniem: Je had er bij moeten zijn, denk ik.
Wellicht had je dan hetzelfde kunnen ruiken als hetgeen ik rook, en geen NL-Alert over ontving.
En inderdaad, Bijlmer lag niet in de windrichting.

Maargoed, ik was niet degene die over de Bijlmer begon...
Ik was degene die het probleem 's-ochtenda al benoemde, voordat het die middag ontstond (............).
Degene die een subtiel appje wel mooi had gevonden, dus?

Ik heb in mijn leven wel een aantal van dat soort situaties meegemaakt, zoals bijvoorbeeld meer dan eens een heel specifieke muffe lucht over Amsterdam als in Zaanstad een cacaofabriek in brand stond. Daarvan herinner ik me dat ik zelf wel bedacht dat dat niet rook alsof het iets was om met diepe teugen in te gaan ademen, en dus ook niet iets om langdurig in rond te blijven lopen.

Het punt van NL-Alert is dat het uitdrukkelijk dient om op acuut gevaar te wijzen, het is niet bedoeld voor stankoverlast. Je weet vermoedelijk wat voor reacties NL-Alerts oproepen als ze met te weinig aanleiding worden gegeven, dan is het land te klein en stroomt bijvoorbeeld deze site vol met commentaren van mensen die er vooral van af willen. De acceptatie ervan wordt aangetast als men het voor te veel gaat gebruiken. Als je rook of een andere vreemde geur ruikt is dat op zichzelf reden zat om op te letten en voorzichtig te worden. Een NL-Alert is een signaal dat het echt menens is, of dat dat weer over is.
23-05-2026, 07:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
[...]
Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, [...]
Digitale radio werkt nog steeds bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
en daar kun je via je TV nog steeds naar luisteren.

Let op: nu gaat ie met het argument komen dat Ziggo niet meer beschikbaar is in zijn postcodegebied.
Nee hoor. Ziggo is hier gewoon beschikbaar. Maar wie luisteret nu op de TV naar radio? Ik moet dus een zware energie vreter aanzetten, met als we dan toch op security zitten, vol met smartbagger, een mediabox vol met smartbagger) om radio te beluisteren?
Terwijl ik hier een stereo met FM ontvanger heb staan, die nog meer dan voldoende voldoet?

En dan zeuren we hier over personen, die geen smartphone willen gebruiken wegens alle smart/privacy puntjes? En daarom vol trots hier vertellen dat ze dus geen NLAlert meer ontvangen en dat de overheid deze hele kleine specifieke groep vergeet?

In wat voor een wereld leven sommige hier?
23-05-2026, 08:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
[...]
Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, [...]
Digitale radio werkt nog steeds bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
en daar kun je via je TV nog steeds naar luisteren.

Wie zet er nou zijn TV aan om naar RADIO te luisteren?? Nog afgezien van het klotegeluid uit zo'n 'soundbar' gaan bijv. die Samsung TV's na 5 jaar al kapot van alleen TV kijken (Al 2 keer meegemaakt in 11 jaar tijd)

Goed... Digitale radio dus van Ziggo.....Ha ha! Enkele jaren geleden verkochten zij (ziggo) een digitaal tunertje voor €50,00.

Flutding!

Heeft het nog geen twee jaar gedaan. De pagina waarop het plastic prutgeval werd aangeboden bestaat niet meer maar dit is de URL naar de wayback machine: https://web.archive.org/web/20210211100837/https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Die Internetboeren zoals Ziggo hebben totaal geen respect voor de belangen van een minderheid: De échte radioluisteraar, die ervoor gaat zitten. Neen. Radio moest daarom maar wijken voor meer bandbreedte voor de gamer: Van die wereldvreemde pipo's die de hele dag verbleekt van te weinig zonlicht Warcraft o.i.d. aan het doen zijn.

Hoewel ik zelf mijn TV heb aangesloten op mijn geluidsinstallatie, net
zoals ik dat vroeger deed met mijn FM-tuner, en op de manier met uitstekende
ontvangst en geluid prima radio kan luisteren, is het inderdaad niet ideaal
dat het beeld van je TV daardoor ook de hele tijd aanstaat.

En inderdaad de digitale tuner die Ziggo toentertijd daarbij verkocht had zo
veel problemen zoals storingen, dat ik dat al snel opgegeven heb en nu vooral
mijn computer gebruik om via Internet radio te luisteren (met Goodvibes
applicatie). Dat gaat op zich heel goed en heeft als groot voordeel dat je
veeeeeeel meer keuze hebt in 'radio'zenders.

Dat ik als minderheid in mijn huis amper ontvangst heb van NPO Radio 1 via FM
omdat daar op bezuinigd is door onze regering, vind ik veel erger
dan wat Ziggo gedaan heeft, omdat daar geen alternatief voor is.
23-05-2026, 08:54 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.
23-05-2026, 10:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
[...]
Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, [...]
Digitale radio werkt nog steeds bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
en daar kun je via je TV nog steeds naar luisteren.

Let op: nu gaat ie met het argument komen dat Ziggo niet meer beschikbaar is in zijn postcodegebied.

Hier die anoniem van 20:11 uur:

Neen. Dat gaat die andere anoniem zeker niet doen, want jij bent er blijkbaar ook zo een die zijn afwasmachine aanzet om water te koken. Niet waar? Net zoals Ziggo met het ridicule advies komt om de TV te moeten aanzetten als je naar radio wil luisteren.
23-05-2026, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd. Om netwerkverbinding te houden zul je over moeten naar 4G of 5G.
23-05-2026, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
[...]
Sinds Ziggo met de kabel radio is gestopt, [...]
Digitale radio werkt nog steeds bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
en daar kun je via je TV nog steeds naar luisteren.

Let op: nu gaat ie met het argument komen dat Ziggo niet meer beschikbaar is in zijn postcodegebied.

Hier die anoniem van 20:11 uur:

Neen. Dat gaat die andere anoniem zeker niet doen, want jij bent er blijkbaar ook zo een die zijn afwasmachine aanzet om water te koken. Niet waar? Net zoals Ziggo met het ridicule advies komt om de TV te moeten aanzetten als je naar radio wil luisteren.

Nee, want wassen op een lagere temperatuur is veel beter voor het milieu dus aan die oplossing heb je niets. Die andere anoniem luistert trouwens ook niet naar Spotify via DVB-C hoor.
23-05-2026, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd. Om netwerkverbinding te houden zul je over moeten naar 4G of 5G.
Op dit moment werkt 2G nog voor mijn telefoon,
en als het zo doorgaat met het voortdurend uitstellen van de uitfasering daarvan, kan dat nog wel een paar jaar zo blijven.
Dat betekent dat ik nog gewoon kan bellen en SMS-tekstberichten kan versturen en ontvangen.
Waarom werkt SMS-CellBroadcast dan opeens niet meer op diezelfde telefoons?
Daar kan ik dus geen enkele informatie over terugvinden.
En als NL-Alert zo van levensbelang is, dan zou goede communicatie daarover op de website van NL-Alert toch een eerste vereiste zijn.
23-05-2026, 14:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd...{cut}...

Nou, bij Ziggo was er helemaal geen sprake van meer dan voldoende, niks meer dan voldoende...
Slechts een keer in 2021 is het meegedeeld. En dan ook alleen maar op het Ziggo forum. https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Producttips-Updates/2G-bij-Vodafone/ba-p/1650852

Niet dat het mij nog iets aangaat, ik zit allang op 4G, maar op hun website is er verder niets van te vinden dat uitfasering 2G eind 2026 gebeurt bij Ziggo.
Mij zal het dus niks verbazen dat Ziggo klanten die het nog gebruiken eind 2026 zomaar geconfronteerd worden omdat Ziggo hier heel slecht heeft gecommuniceerd: Veel te weinig en dan ook nog voor de laatste keer 5 jaar geleden. Waardeloze klantvriendelijkheid. Maar dat schrijft iemand anders in dit topic ook al.
23-05-2026, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd. Om netwerkverbinding te houden zul je over moeten naar 4G of 5G.
Op dit moment werkt 2G nog voor mijn telefoon,
en als het zo doorgaat met het voortdurend uitstellen van de uitfasering daarvan, kan dat nog wel een paar jaar zo blijven.
Dat betekent dat ik nog gewoon kan bellen en SMS-tekstberichten kan versturen en ontvangen.
Waarom werkt SMS-CellBroadcast dan opeens niet meer op diezelfde telefoons?
Daar kan ik dus geen enkele informatie over terugvinden.
En als NL-Alert zo van levensbelang is, dan zou goede communicatie daarover op de website van NL-Alert toch een eerste vereiste zijn.

Allemaggies.

Cell-broadcasting werkt op basis van geofencing. Er word om het acute gevaar als het ware een cirkel van een aantal km gelegd en elke telefoon die zich binnen die cirkel bevind krijgt een NL-Alert. Om te bepalen of iemand zich in die cirkel bevind moet de telefoon op meer dan één zendmast zijn aangeschakeld. Omdat jij op 2G zit is de kans levensgroot dat je nog maar op één (telkens dezelfde) zendmast zit, want waarschijnlijk zijn de andere zendmasten allang over op dedicated 4G en 5G. . Dat is niet voldoende voor locatiebepaling en dus krijg je geen NL-Alert.

Het heeft helemaal eigenlijk helemaal niets met NL-Alert te maken.
23-05-2026, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd...{cut}...

Nou, bij Ziggo was er helemaal geen sprake van meer dan voldoende, niks meer dan voldoende...
Slechts een keer in 2021 is het meegedeeld. En dan ook alleen maar op het Ziggo forum. https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Producttips-Updates/2G-bij-Vodafone/ba-p/1650852

Niet dat het mij nog iets aangaat, ik zit allang op 4G, maar op hun website is er verder niets van te vinden dat uitfasering 2G eind 2026 gebeurt bij Ziggo.
Mij zal het dus niks verbazen dat Ziggo klanten die het nog gebruiken eind 2026 zomaar geconfronteerd worden omdat Ziggo hier heel slecht heeft gecommuniceerd: Veel te weinig en dan ook nog voor de laatste keer 5 jaar geleden. Waardeloze klantvriendelijkheid. Maar dat schrijft iemand anders in dit topic ook al.

Wat is nu je punt eigenlijk, je wéét het toch? Het heeft trouwens ook nog in vrijwel alle landelijke dagbladen en op nieuwssites gestaan. Wanneer is de communicatievorm wel goed genoeg?

Of wil je eigenlijk gewoon dat Ziggo bij je aan de deur komt voor een persoonlijke uitleg?
23-05-2026, 19:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd. Om netwerkverbinding te houden zul je over moeten naar 4G of 5G.
Op dit moment werkt 2G nog voor mijn telefoon,
en als het zo doorgaat met het voortdurend uitstellen van de uitfasering daarvan, kan dat nog wel een paar jaar zo blijven.
Dat betekent dat ik nog gewoon kan bellen en SMS-tekstberichten kan versturen en ontvangen.
Waarom werkt SMS-CellBroadcast dan opeens niet meer op diezelfde telefoons?
Daar kan ik dus geen enkele informatie over terugvinden.
En als NL-Alert zo van levensbelang is, dan zou goede communicatie daarover op de website van NL-Alert toch een eerste vereiste zijn.

Allemaggies.

Cell-broadcasting werkt op basis van geofencing. Er word om het acute gevaar als het ware een cirkel van een aantal km gelegd en elke telefoon die zich binnen die cirkel bevind krijgt een NL-Alert. Om te bepalen of iemand zich in die cirkel bevind moet de telefoon op meer dan één zendmast zijn aangeschakeld. Omdat jij op 2G zit is de kans levensgroot dat je nog maar op één (telkens dezelfde) zendmast zit, want waarschijnlijk zijn de andere zendmasten allang over op dedicated 4G en 5G. . Dat is niet voldoende voor locatiebepaling en dus krijg je geen NL-Alert.

Het heeft helemaal eigenlijk helemaal niets met NL-Alert te maken.
Als jouw uitleg klopt, verwacht ik dergelijke informatie op de website van NL-Alert te kunnen zien. Want zoals het nu is, moet ik maar (blijven) raden waarom drie verschillende 2G telefoons van mij geen NL-Alert bericht meer ontvangen.
23-05-2026, 19:15 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
Wat is nu je punt eigenlijk, je wéét het toch? Het heeft trouwens ook nog in vrijwel alle landelijke dagbladen en op nieuwssites gestaan. Wanneer is de communicatievorm wel goed genoeg?

Of wil je eigenlijk gewoon dat Ziggo bij je aan de deur komt voor een persoonlijke uitleg?
Het punt is dat er op de website van NL-Alert totaal geen informatie te vinden is dat NL-Alert het niet (meer) met 2G doet.
(Als dat tenminste het geval is, aangezien dat alleen maar mijn meest plausibele deductie was.)

Punt is ook dat 2G momenteel nog steeds werkt bij o.a. KPN en Vodafone
en dat mogelijk nog wel een aantal jaren zo zal blijven
omdat uitfasering daarvan elke keer weer wordt uitgesteld.
23-05-2026, 21:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Wat is nu je punt eigenlijk, je wéét het toch? Het heeft trouwens ook nog in vrijwel alle landelijke dagbladen en op nieuwssites gestaan. Wanneer is de communicatievorm wel goed genoeg?

Of wil je eigenlijk gewoon dat Ziggo bij je aan de deur komt voor een persoonlijke uitleg?
Het punt is dat er op de website van NL-Alert totaal geen informatie te vinden is dat NL-Alert het niet (meer) met 2G doet.
(Als dat tenminste het geval is, aangezien dat alleen maar mijn meest plausibele deductie was.)

Punt is ook dat 2G momenteel nog steeds werkt bij o.a. KPN en Vodafone
en dat mogelijk nog wel een aantal jaren zo zal blijven
omdat uitfasering daarvan elke keer weer wordt uitgesteld.

Nee omdat dit helemaal niets met 2G te maken heeft.

Om NL-Alert berichten te kunnen ontvanghen moet je een werkende netwerkverbinding hebben -minimaal- 3 zendmasten. Het ligt dus aan jouw telefoon, dat jij alleen maar 2G hebt en daardoor niet ondersteund word door tenminste 3 zendmasten, of dat de simkaart te oud is en moet worden vervangen.

NL-Alert staat zelf helemaal los van 2G, 3G, 4G of 5G maar werkt op basis van Geofencing.
23-05-2026, 21:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd. Om netwerkverbinding te houden zul je over moeten naar 4G of 5G.
Op dit moment werkt 2G nog voor mijn telefoon,
en als het zo doorgaat met het voortdurend uitstellen van de uitfasering daarvan, kan dat nog wel een paar jaar zo blijven.
Dat betekent dat ik nog gewoon kan bellen en SMS-tekstberichten kan versturen en ontvangen.
Waarom werkt SMS-CellBroadcast dan opeens niet meer op diezelfde telefoons?
Daar kan ik dus geen enkele informatie over terugvinden.
En als NL-Alert zo van levensbelang is, dan zou goede communicatie daarover op de website van NL-Alert toch een eerste vereiste zijn.

Allemaggies.

Cell-broadcasting werkt op basis van geofencing. Er word om het acute gevaar als het ware een cirkel van een aantal km gelegd en elke telefoon die zich binnen die cirkel bevind krijgt een NL-Alert. Om te bepalen of iemand zich in die cirkel bevind moet de telefoon op meer dan één zendmast zijn aangeschakeld. Omdat jij op 2G zit is de kans levensgroot dat je nog maar op één (telkens dezelfde) zendmast zit, want waarschijnlijk zijn de andere zendmasten allang over op dedicated 4G en 5G. . Dat is niet voldoende voor locatiebepaling en dus krijg je geen NL-Alert.

Het heeft helemaal eigenlijk helemaal niets met NL-Alert te maken.
Als jouw uitleg klopt, verwacht ik dergelijke informatie op de website van NL-Alert te kunnen zien. Want zoals het nu is, moet ik maar (blijven) raden waarom drie verschillende 2G telefoons van mij geen NL-Alert bericht meer ontvangen.

Nou die 3 2G telefoons van je liggen waarschijnlijk allemaal op dezelfde plek^^ .En DUS zijn ze gekoppeld aan dezelfde -enkele- zendmast.
23-05-2026, 22:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd...{cut}...

Nou, bij Ziggo was er helemaal geen sprake van meer dan voldoende, niks meer dan voldoende...
Slechts een keer in 2021 is het meegedeeld. En dan ook alleen maar op het Ziggo forum. https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Producttips-Updates/2G-bij-Vodafone/ba-p/1650852

Niet dat het mij nog iets aangaat, ik zit allang op 4G, maar op hun website is er verder niets van te vinden dat uitfasering 2G eind 2026 gebeurt bij Ziggo.
Mij zal het dus niks verbazen dat Ziggo klanten die het nog gebruiken eind 2026 zomaar geconfronteerd worden omdat Ziggo hier heel slecht heeft gecommuniceerd: Veel te weinig en dan ook nog voor de laatste keer 5 jaar geleden. Waardeloze klantvriendelijkheid. Maar dat schrijft iemand anders in dit topic ook al.

Wat is nu je punt eigenlijk, je wéét het toch? Het heeft trouwens ook nog in vrijwel alle landelijke dagbladen en op nieuwssites gestaan. Wanneer is de communicatievorm wel goed genoeg?

Of wil je eigenlijk gewoon dat Ziggo bij je aan de deur komt voor een persoonlijke uitleg?


Je maakt er nogal een punt van hè?

Wat is je bezwaar dat iemand hier de moeite getroost om onder de aandacht te brengen dat VODAFONE/ZIGGO eind 2026 stopt met 2G en dat ook nog ondersteund met een verwijzing naar een officiele mededeling in het Ziggo gebruikersforum m.b.v. een clickable url?

Dan:
Stond die specifieke Ziggo/Vodafone info uit 2021 m.b.t. uitfaseren 2G in vrijwel alle landelijke dagbladen en op nieuwssites?

N.b.
Is in jouw ogen een IT site zoals Security.nl niet bedoeld voor IT gekaderde informatie m.b.t. 2G? Maak dan een abuse melding.
24-05-2026, 08:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
Wat is nu je punt eigenlijk, je wéét het toch? Het heeft trouwens ook nog in vrijwel alle landelijke dagbladen en op nieuwssites gestaan. Wanneer is de communicatievorm wel goed genoeg?

Of wil je eigenlijk gewoon dat Ziggo bij je aan de deur komt voor een persoonlijke uitleg?
Het punt is dat er op de website van NL-Alert totaal geen informatie te vinden is dat NL-Alert het niet (meer) met 2G doet.
(Als dat tenminste het geval is, aangezien dat alleen maar mijn meest plausibele deductie was.)

Punt is ook dat 2G momenteel nog steeds werkt bij o.a. KPN en Vodafone
en dat mogelijk nog wel een aantal jaren zo zal blijven
omdat uitfasering daarvan elke keer weer wordt uitgesteld.
En dan zeuren mensen, dat ze problemen ervaring met legacy omgevingen.
24-05-2026, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...]
NL-Alert doet het prima op telefoons met 4G en 5G. Die ouwe meuk moet je, om allerlei redenen, gewoon vervangen als je ze niet meer kunt updaten. Verder is dat je eigen keuze, en daar hoeft de rest van de Nederlandse bevolking niet extra voor hoeven te betalen in het instant houden van oude infrastructuur. Zoals ik al schreef, we hoeven in Nederland niet iets te verzinnen voor elke bewust gecreëerde uitzondering.
[...]
ALS NL-Alert zo van levensbelang zoals hier door sommige mensen gesteld wordt, dan had er duidelijke communicatie moeten zijn dat ze voor NL-Alert geen gebruik meer maken van 2G.
Nu moet ik er maar naar raden waarom 3 verschillende telefoons van mij opeens geen NL-Alert meer ontvangen.

Op mijn 4G Motorola telefoon wordt NL-Alert trouwens "Crisis Alert" genoemd wat ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk vind.

Als ik heel cynisch ben, denk ik dan ook dat hier een aantal mensen goed geld aan het verdienen is met een ondeugdelijk product waar de belastingbetaler voor opdraait.

Nou dat is echt onzin, want NL-Alert wordt met cell broadcast via de zendmasten verspreid naar alle mobiele telefoons in het gebied waar de noodsituatie effect op heeft. Dit is algemene kennis. Wat je dus nodig hebt is netwerkbereik. En het uitfaseren van 2G is inmiddels door de netwerkoperators meer dan voldoende gecommuniceerd. Om netwerkverbinding te houden zul je over moeten naar 4G of 5G.
Op dit moment werkt 2G nog voor mijn telefoon,
en als het zo doorgaat met het voortdurend uitstellen van de uitfasering daarvan, kan dat nog wel een paar jaar zo blijven.
Dat betekent dat ik nog gewoon kan bellen en SMS-tekstberichten kan versturen en ontvangen.
Waarom werkt SMS-CellBroadcast dan opeens niet meer op diezelfde telefoons?
Daar kan ik dus geen enkele informatie over terugvinden.
En als NL-Alert zo van levensbelang is, dan zou goede communicatie daarover op de website van NL-Alert toch een eerste vereiste zijn.

Allemaggies.

Cell-broadcasting werkt op basis van geofencing. Er word om het acute gevaar als het ware een cirkel van een aantal km gelegd en elke telefoon die zich binnen die cirkel bevind krijgt een NL-Alert. Om te bepalen of iemand zich in die cirkel bevind moet de telefoon op meer dan één zendmast zijn aangeschakeld. Omdat jij op 2G zit is de kans levensgroot dat je nog maar op één (telkens dezelfde) zendmast zit, want waarschijnlijk zijn de andere zendmasten allang over op dedicated 4G en 5G. . Dat is niet voldoende voor locatiebepaling en dus krijg je geen NL-Alert.

Het heeft helemaal eigenlijk helemaal niets met NL-Alert te maken.
Als jouw uitleg klopt, verwacht ik dergelijke informatie op de website van NL-Alert te kunnen zien. Want zoals het nu is, moet ik maar (blijven) raden waarom drie verschillende 2G telefoons van mij geen NL-Alert bericht meer ontvangen.

Nou die 3 2G telefoons van je liggen waarschijnlijk allemaal op dezelfde plek^^ .En DUS zijn ze gekoppeld aan dezelfde -enkele- zendmast.
Inderdaad lagen mijn drie 2G telefoons op dezelfde plek en gekoppeld aan dezelfde zendmast.
Maar dat maakt de bovenstaande uitleg ook dubieus aangezien als die mast het niet doet, ik helemaal geen verbinding heb, zoals ik uit ervaring weet toen daar een storing was. Dus van een locatiebepaling is daar nooit sprake.
Ander punt is dat het gaat om testuitzendingen van NL-Alert, en locatiebepaling dan geen rol speelt maar dat elke mast (cell) dan gewoon dat NL-Alert bericht uitzendt. Dus ook met mijn 2G telefoons had ik toen gewoon een NL-Alert moeten krijgen.
Het blijft dus maar raden waarom NL-Alert op drie verschillende telefoons van mij niet werkte.
24-05-2026, 10:23 door Anoniem
Inderdaad lagen mijn drie 2G telefoons op dezelfde plek en gekoppeld aan dezelfde zendmast.
Maar dat maakt de bovenstaande uitleg ook dubieus aangezien als die mast het niet doet, ik helemaal geen verbinding heb, zoals ik uit ervaring weet toen daar een storing was. Dus van een locatiebepaling is daar nooit sprake.[/quote]
Precies. Dan krijg je dus ook geen NL-Alert.

Door Anoniem:
Ander punt is dat het gaat om testuitzendingen van NL-Alert, en locatiebepaling dan geen rol speelt maar dat elke mast (cell) dan gewoon dat NL-Alert bericht uitzendt. Dus ook met mijn 2G telefoons had ik toen gewoon een NL-Alert moeten krijgen.

Ze zijn 2G al lang aan het faseren, dat de uitfasering klaar is op een datum in de toekomst doet daar niets aan af. De kans is levensgroot dat jij nog maar op één mast zit, en telkens dezelfde.

Door Anoniem:
Het blijft dus maar raden waarom NL-Alert op drie verschillende telefoons van mij niet werkte.

Voor mij niet.
24-05-2026, 10:54 door Anoniem
Door Anoniem:[...]
En dan zeuren mensen, dat ze problemen ervaring met legacy omgevingen.
Probleem is mogelijk dat SMS-CB een achterhaalde techniek is
mede omdat die techniek
in tegenstelling tot bellen (spraak) en SMS tekstberichten
geen commercieel succes is
ondanks dat daar wel meer toepassingen voor waren.
SMS-CB wordt daarom alleen nog voor NL-Alert gebruikt.
Dat maakt de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem al wat minder betrouwbaar
en mogelijk ook duur om alleen daarvoor in stand te houden?
24-05-2026, 11:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:[...]
En dan zeuren mensen, dat ze problemen ervaring met legacy omgevingen.
Probleem is mogelijk dat SMS-CB een achterhaalde techniek is
mede omdat die techniek
in tegenstelling tot bellen (spraak) en SMS tekstberichten
geen commercieel succes is
ondanks dat daar wel meer toepassingen voor waren.
SMS-CB wordt daarom alleen nog voor NL-Alert gebruikt.
Dat maakt de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem al wat minder betrouwbaar
en mogelijk ook duur om alleen daarvoor in stand te houden?

Huh? SMS-CB verdwijnt niet hoor. SMS-CB staat trouwens helemaal los van 2,3,4 of 5G

Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.
24-05-2026, 11:55 door Anoniem
Door Anoniem: Inderdaad lagen mijn drie 2G telefoons op dezelfde plek en gekoppeld aan dezelfde zendmast.
Maar dat maakt de bovenstaande uitleg ook dubieus aangezien als die mast het niet doet, ik helemaal geen verbinding heb, zoals ik uit ervaring weet toen daar een storing was. Dus van een locatiebepaling is daar nooit sprake.

Precies. Dan krijg je dus ook geen NL-Alert.

Door Anoniem:
Ander punt is dat het gaat om testuitzendingen van NL-Alert, en locatiebepaling dan geen rol speelt maar dat elke mast (cell) dan gewoon dat NL-Alert bericht uitzendt. Dus ook met mijn 2G telefoons had ik toen gewoon een NL-Alert moeten krijgen.

Ze zijn 2G al lang aan het faseren, dat de uitfasering klaar is op een datum in de toekomst doet daar niets aan af. De kans is levensgroot dat jij nog maar op één mast zit, en telkens dezelfde.

Door Anoniem:
Het blijft dus maar raden waarom NL-Alert op drie verschillende telefoons van mij niet werkte.

Voor mij niet.
SMS-CB werkt niet interactief en doet dus niet aan plaatsbepaling van het ontvangende toestel.
Er wordt namelijk per mast een bericht uitgezonden.
Of je een NL-Alert ontvangt hang dus af van de mast waar je op dat moment ontvangst van hebt.
Aangezien ik met die 2G telefoons nog wel kan bellen en SMS tekstberichten
ontvangen (bijvoorbeeld voor 2FA) zou ik dus ook een NL-Alert moeten kunnen
krijgen op die telefoons.
24-05-2026, 13:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad lagen mijn drie 2G telefoons op dezelfde plek en gekoppeld aan dezelfde zendmast.
Maar dat maakt de bovenstaande uitleg ook dubieus aangezien als die mast het niet doet, ik helemaal geen verbinding heb, zoals ik uit ervaring weet toen daar een storing was. Dus van een locatiebepaling is daar nooit sprake.

Precies. Dan krijg je dus ook geen NL-Alert.

Door Anoniem:
Ander punt is dat het gaat om testuitzendingen van NL-Alert, en locatiebepaling dan geen rol speelt maar dat elke mast (cell) dan gewoon dat NL-Alert bericht uitzendt. Dus ook met mijn 2G telefoons had ik toen gewoon een NL-Alert moeten krijgen.

Ze zijn 2G al lang aan het faseren, dat de uitfasering klaar is op een datum in de toekomst doet daar niets aan af. De kans is levensgroot dat jij nog maar op één mast zit, en telkens dezelfde.

Door Anoniem:
Het blijft dus maar raden waarom NL-Alert op drie verschillende telefoons van mij niet werkte.

Voor mij niet.
SMS-CB werkt niet interactief en doet dus niet aan plaatsbepaling van het ontvangende toestel.
Er wordt namelijk per mast een bericht uitgezonden.
Of je een NL-Alert ontvangt hang dus af van de mast waar je op dat moment ontvangst van hebt.
Aangezien ik met die 2G telefoons nog wel kan bellen en SMS tekstberichten
ontvangen (bijvoorbeeld voor 2FA) zou ik dus ook een NL-Alert moeten kunnen
krijgen op die telefoons.

Geofencing is per definitie interactief. Door vast te houden aan 2G op die telefoon houd je vast aan een mast die dat nog biedt. Voor normale telefonie/SMS vallen alle masten in Nederland tot één groot netwerk, in het geval van Geofencing zijn dat alleen de masten in het gebied wat wordt geselecteerd door de meldkamer.

Dat jij SMS'jes kan ontvangen zegt op zichzelf helemaal niets.
24-05-2026, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:[...]
En dan zeuren mensen, dat ze problemen ervaring met legacy omgevingen.
Probleem is mogelijk dat SMS-CB een achterhaalde techniek is
mede omdat die techniek
in tegenstelling tot bellen (spraak) en SMS tekstberichten
geen commercieel succes is
ondanks dat daar wel meer toepassingen voor waren.
SMS-CB wordt daarom alleen nog voor NL-Alert gebruikt.
Dat maakt de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem al wat minder betrouwbaar
en mogelijk ook duur om alleen daarvoor in stand te houden?

Huh? SMS-CB verdwijnt niet hoor. SMS-CB staat trouwens helemaal los van 2,3,4 of 5G

Ik schrijf niet dat SMS-CB verdwijnt.
En als SMS-CB los staat van 2,3,4 of 5G, dan zou ik met een 2G telefoon dus in principe een NL-Alert moeten kunnen ontvangen.

Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.
SMS-CB werkt niet interactief en doet dus niet aan plaatsbepaling van het ontvangende toestel.
Er wordt namelijk per mast een bericht uitgezonden.
Of je een NL-Alert ontvangt hang dus af van de mast waar je op dat moment ontvangst van hebt.

Dat van die 2 zendmasten verzin jij maar: in mijn geval is daar namelijk geen sprake van
aangezien ik vlak naast een zendmast woon en de andere zendmasten te ver weg zijn
om verbinding mee te krijgen (weet ik uit ervaring).
Aangezien ik met die 2G telefoons nog wel kan bellen en SMS tekstberichten
ontvangen (bijvoorbeeld voor 2FA) zou ik dus ook een NL-Alert moeten kunnen
krijgen op die telefoons.
24-05-2026, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad lagen mijn drie 2G telefoons op dezelfde plek en gekoppeld aan dezelfde zendmast.
Maar dat maakt de bovenstaande uitleg ook dubieus aangezien als die mast het niet doet, ik helemaal geen verbinding heb, zoals ik uit ervaring weet toen daar een storing was. Dus van een locatiebepaling is daar nooit sprake.

Precies. Dan krijg je dus ook geen NL-Alert.

Door Anoniem:
Ander punt is dat het gaat om testuitzendingen van NL-Alert, en locatiebepaling dan geen rol speelt maar dat elke mast (cell) dan gewoon dat NL-Alert bericht uitzendt. Dus ook met mijn 2G telefoons had ik toen gewoon een NL-Alert moeten krijgen.

Ze zijn 2G al lang aan het faseren, dat de uitfasering klaar is op een datum in de toekomst doet daar niets aan af. De kans is levensgroot dat jij nog maar op één mast zit, en telkens dezelfde.

Door Anoniem:
Het blijft dus maar raden waarom NL-Alert op drie verschillende telefoons van mij niet werkte.

Voor mij niet.
SMS-CB werkt niet interactief en doet dus niet aan plaatsbepaling van het ontvangende toestel.
Er wordt namelijk per mast een bericht uitgezonden.
Of je een NL-Alert ontvangt hang dus af van de mast waar je op dat moment ontvangst van hebt.
Aangezien ik met die 2G telefoons nog wel kan bellen en SMS tekstberichten
ontvangen (bijvoorbeeld voor 2FA) zou ik dus ook een NL-Alert moeten kunnen
krijgen op die telefoons.

Geofencing is per definitie interactief. Door vast te houden aan 2G op die telefoon houd je vast aan een mast die dat nog biedt. Voor normale telefonie/SMS vallen alle masten in Nederland tot één groot netwerk, in het geval van Geofencing zijn dat alleen de masten in het gebied wat wordt geselecteerd door de meldkamer.

Dat jij SMS'jes kan ontvangen zegt op zichzelf helemaal niets.
Bij SMS-CB is "geofencing" niet interactief aangezien Short Message Service-Cell Broadcast,
zoals de benaming al aangeeft, alleen als een zender werkt en dus niet als een ontvanger.
Interactieve geofencing zou juist de werkzaamheid van SMS-CB ondermijnen,
zoals ook hier te lezen is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast#Technology
24-05-2026, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:[...]
En dan zeuren mensen, dat ze problemen ervaring met legacy omgevingen.
Probleem is mogelijk dat SMS-CB een achterhaalde techniek is
mede omdat die techniek
in tegenstelling tot bellen (spraak) en SMS tekstberichten
geen commercieel succes is
ondanks dat daar wel meer toepassingen voor waren.
SMS-CB wordt daarom alleen nog voor NL-Alert gebruikt.
Dat maakt de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem al wat minder betrouwbaar
en mogelijk ook duur om alleen daarvoor in stand te houden?

Huh? SMS-CB verdwijnt niet hoor. SMS-CB staat trouwens helemaal los van 2,3,4 of 5G

Door Anoniem:
Ik schrijf niet dat SMS-CB verdwijnt.
En als SMS-CB los staat van 2,3,4 of 5G, dan zou ik met een 2G telefoon dus in principe een NL-Alert moeten kunnen ontvangen.

Dat hoeft helemaal niet: https://www.nl-alert.nl/testbericht

Door Anoniem:
Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.
SMS-CB werkt niet interactief en doet dus niet aan plaatsbepaling van het ontvangende toestel.
Er wordt namelijk per mast een bericht uitgezonden.
Of je een NL-Alert ontvangt hang dus af van de mast waar je op dat moment ontvangst van hebt.

Dat van die 2 zendmasten verzin jij maar: in mijn geval is daar namelijk geen sprake van
aangezien ik vlak naast een zendmast woon en de andere zendmasten te ver weg zijn
om verbinding mee te krijgen (weet ik uit ervaring).
Aangezien ik met die 2G telefoons nog wel kan bellen en SMS tekstberichten
ontvangen (bijvoorbeeld voor 2FA) zou ik dus ook een NL-Alert moeten kunnen
krijgen op die telefoons.

Is dit een uitbreiding van je post van 11:55?

Wie zegt nu dat de mast waar jij vlak naast woont de mast is waar jij met je 2G telefoons op bent aangesloten?
Wat nu als die mast helemaal geen 2G aanbied?

Dat jij SMS'jes kan ontvangen zegt op zichzelf helemaal niets.
24-05-2026, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Dat moet deze brand zijn geweest:
https://www.parool.nl/amsterdam/grote-brand-in-bedrijfspand-aan-weesperstraat-in-diemen-onder-controle-omwonenden-gewaarschuwd-voor-roetdeeltjes-en-scherven~bbe60188/
Er staat een foto bij dat artikel waarin de rook over de weg (Weesperstraat) en het water (Weespertrekvaart) wordt geblazen. De wind kwam gedurende de uren dat de brand woedde (melding rond 10:00, onder controle rond 13:50) uit het zuidwesten en blies de rook dus naar het noordoosten, wat klopt met die foto. Dat punt ligt net ten noorden van de Bijlmermeer, de rook had richting zuidwest tot zuidoost geblazen moeten worden om de Bijlmer te bereiken. Helemaal niemand in de Bijlmer was dus "op de wind". Je hebt daar terecht geen NL-Alert voor deze brand gehad.

Er is trouwens wel een NL-Alert geweest voor deze brand:
https://actueel.nl-alert.nl/alert/9208007a3c20/
Daar staat een kaartje bij voor het gebied waar het NL-Alert voor gold. Een ovaal waarvan de lange kant van de brand naar inderdaad het noordoosten liep. Een deel van Diemen had er last van, niet de Bijlmermeer.

Kijk als het kan even iets beter naar wat er nou precies aan de hand is voor je je op gaat vreten over wat anderen niet goed doen. Soms blijkt het probleem niet te zijn dat anderen het fout doen maar dat jij iets zelf niet helemaal goed had gezien.
Je had er bij moeten zijn, denk ik.
Wellicht had je dan hetzelfde kunnen ruiken als hetgeen ik rook, en geen NL-Alert over ontving.
En inderdaad, Bijlmer lag niet in de windrichting.

Maargoed, ik was niet degene die over de Bijlmer begon...
Ik was degene die het probleem 's-ochtenda al benoemde, voordat het die middag ontstond (............).


Oh, neem anders deze, gisteren:
https://www.at5.nl/artikelen/238349/grote-brand-in-westelijk-havengebied-bij-afvalverwerker-rook-in-wijde-omgeving-te-zien
Ga je vooral NIET afvragen waarom de kazerne in het Westelijke Havengebied gesloten is...
...zulke grote branden zouden anders wekelijks 3x in Westerpark plaatsvinden - gok ik.

Maargoed, "De brandweer adviseerde mensen die last hebben van de rook om ramen en deuren te sluiten."...
Maar ik heb wederom geen bericht gezien.
Iemand wel?
24-05-2026, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad lagen mijn drie 2G telefoons op dezelfde plek en gekoppeld aan dezelfde zendmast.
Maar dat maakt de bovenstaande uitleg ook dubieus aangezien als die mast het niet doet, ik helemaal geen verbinding heb, zoals ik uit ervaring weet toen daar een storing was. Dus van een locatiebepaling is daar nooit sprake.

Precies. Dan krijg je dus ook geen NL-Alert.

Door Anoniem:
Ander punt is dat het gaat om testuitzendingen van NL-Alert, en locatiebepaling dan geen rol speelt maar dat elke mast (cell) dan gewoon dat NL-Alert bericht uitzendt. Dus ook met mijn 2G telefoons had ik toen gewoon een NL-Alert moeten krijgen.

Ze zijn 2G al lang aan het faseren, dat de uitfasering klaar is op een datum in de toekomst doet daar niets aan af. De kans is levensgroot dat jij nog maar op één mast zit, en telkens dezelfde.

Door Anoniem:
Het blijft dus maar raden waarom NL-Alert op drie verschillende telefoons van mij niet werkte.

Voor mij niet.
SMS-CB werkt niet interactief en doet dus niet aan plaatsbepaling van het ontvangende toestel.
Er wordt namelijk per mast een bericht uitgezonden.
Of je een NL-Alert ontvangt hang dus af van de mast waar je op dat moment ontvangst van hebt.
Aangezien ik met die 2G telefoons nog wel kan bellen en SMS tekstberichten
ontvangen (bijvoorbeeld voor 2FA) zou ik dus ook een NL-Alert moeten kunnen
krijgen op die telefoons.

Geofencing is per definitie interactief. Door vast te houden aan 2G op die telefoon houd je vast aan een mast die dat nog biedt. Voor normale telefonie/SMS vallen alle masten in Nederland tot één groot netwerk, in het geval van Geofencing zijn dat alleen de masten in het gebied wat wordt geselecteerd door de meldkamer.

Dat jij SMS'jes kan ontvangen zegt op zichzelf helemaal niets.
Bij SMS-CB is "geofencing" niet interactief aangezien Short Message Service-Cell Broadcast,
zoals de benaming al aangeeft, alleen als een zender werkt en dus niet als een ontvanger.
Interactieve geofencing zou juist de werkzaamheid van SMS-CB ondermijnen,
zoals ook hier te lezen is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast#Technology

Ik bedoelde niet de interactie tussen zender en ontvanger.
Met interactief bedoelde ik dat je in de applicatie een gebied selecteert op basis van het acute gevaar.
24-05-2026, 18:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Dat moet deze brand zijn geweest:
https://www.parool.nl/amsterdam/grote-brand-in-bedrijfspand-aan-weesperstraat-in-diemen-onder-controle-omwonenden-gewaarschuwd-voor-roetdeeltjes-en-scherven~bbe60188/
Er staat een foto bij dat artikel waarin de rook over de weg (Weesperstraat) en het water (Weespertrekvaart) wordt geblazen. De wind kwam gedurende de uren dat de brand woedde (melding rond 10:00, onder controle rond 13:50) uit het zuidwesten en blies de rook dus naar het noordoosten, wat klopt met die foto. Dat punt ligt net ten noorden van de Bijlmermeer, de rook had richting zuidwest tot zuidoost geblazen moeten worden om de Bijlmer te bereiken. Helemaal niemand in de Bijlmer was dus "op de wind". Je hebt daar terecht geen NL-Alert voor deze brand gehad.

Er is trouwens wel een NL-Alert geweest voor deze brand:
https://actueel.nl-alert.nl/alert/9208007a3c20/
Daar staat een kaartje bij voor het gebied waar het NL-Alert voor gold. Een ovaal waarvan de lange kant van de brand naar inderdaad het noordoosten liep. Een deel van Diemen had er last van, niet de Bijlmermeer.

Kijk als het kan even iets beter naar wat er nou precies aan de hand is voor je je op gaat vreten over wat anderen niet goed doen. Soms blijkt het probleem niet te zijn dat anderen het fout doen maar dat jij iets zelf niet helemaal goed had gezien.
Je had er bij moeten zijn, denk ik.
Wellicht had je dan hetzelfde kunnen ruiken als hetgeen ik rook, en geen NL-Alert over ontving.
En inderdaad, Bijlmer lag niet in de windrichting.

Maargoed, ik was niet degene die over de Bijlmer begon...
Ik was degene die het probleem 's-ochtenda al benoemde, voordat het die middag ontstond (............).


Oh, neem anders deze, gisteren:
https://www.at5.nl/artikelen/238349/grote-brand-in-westelijk-havengebied-bij-afvalverwerker-rook-in-wijde-omgeving-te-zien
Ga je vooral NIET afvragen waarom de kazerne in het Westelijke Havengebied gesloten is...
...zulke grote branden zouden anders wekelijks 3x in Westerpark plaatsvinden - gok ik.

Maargoed, "De brandweer adviseerde mensen die last hebben van de rook om ramen en deuren te sluiten."...
Maar ik heb wederom geen bericht gezien.
Iemand wel?

Nee! Kan dat komen doordat mijn Nokia alleen 2G heeft?
24-05-2026, 19:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad lagen mijn drie 2G telefoons op dezelfde plek en gekoppeld aan dezelfde zendmast.
Maar dat maakt de bovenstaande uitleg ook dubieus aangezien als die mast het niet doet, ik helemaal geen verbinding heb, zoals ik uit ervaring weet toen daar een storing was. Dus van een locatiebepaling is daar nooit sprake.

Precies. Dan krijg je dus ook geen NL-Alert.

Door Anoniem:
Ander punt is dat het gaat om testuitzendingen van NL-Alert, en locatiebepaling dan geen rol speelt maar dat elke mast (cell) dan gewoon dat NL-Alert bericht uitzendt. Dus ook met mijn 2G telefoons had ik toen gewoon een NL-Alert moeten krijgen.

Ze zijn 2G al lang aan het faseren, dat de uitfasering klaar is op een datum in de toekomst doet daar niets aan af. De kans is levensgroot dat jij nog maar op één mast zit, en telkens dezelfde.

Door Anoniem:
Het blijft dus maar raden waarom NL-Alert op drie verschillende telefoons van mij niet werkte.

Voor mij niet.
SMS-CB werkt niet interactief en doet dus niet aan plaatsbepaling van het ontvangende toestel.
Er wordt namelijk per mast een bericht uitgezonden.
Of je een NL-Alert ontvangt hang dus af van de mast waar je op dat moment ontvangst van hebt.
Aangezien ik met die 2G telefoons nog wel kan bellen en SMS tekstberichten
ontvangen (bijvoorbeeld voor 2FA) zou ik dus ook een NL-Alert moeten kunnen
krijgen op die telefoons.

Geofencing is per definitie interactief. Door vast te houden aan 2G op die telefoon houd je vast aan een mast die dat nog biedt. Voor normale telefonie/SMS vallen alle masten in Nederland tot één groot netwerk, in het geval van Geofencing zijn dat alleen de masten in het gebied wat wordt geselecteerd door de meldkamer.

Dat jij SMS'jes kan ontvangen zegt op zichzelf helemaal niets.
Bij SMS-CB is "geofencing" niet interactief aangezien Short Message Service-Cell Broadcast,
zoals de benaming al aangeeft, alleen als een zender werkt en dus niet als een ontvanger.
Interactieve geofencing zou juist de werkzaamheid van SMS-CB ondermijnen,
zoals ook hier te lezen is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast#Technology

Ik bedoelde niet de interactie tussen zender en ontvanger.
Met interactief bedoelde ik dat je in de applicatie een gebied selecteert op basis van het acute gevaar.
Het gaat hier om het ontvangen van een NL-Alert, niet het versturen ervan.
24-05-2026, 20:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gisteren dicht bij mij in Diemen een grote brand, niemand op de wind in de Bijlmer heeft het NL-alert ontvangen.
Dat moet deze brand zijn geweest:
https://www.parool.nl/amsterdam/grote-brand-in-bedrijfspand-aan-weesperstraat-in-diemen-onder-controle-omwonenden-gewaarschuwd-voor-roetdeeltjes-en-scherven~bbe60188/
Er staat een foto bij dat artikel waarin de rook over de weg (Weesperstraat) en het water (Weespertrekvaart) wordt geblazen. De wind kwam gedurende de uren dat de brand woedde (melding rond 10:00, onder controle rond 13:50) uit het zuidwesten en blies de rook dus naar het noordoosten, wat klopt met die foto. Dat punt ligt net ten noorden van de Bijlmermeer, de rook had richting zuidwest tot zuidoost geblazen moeten worden om de Bijlmer te bereiken. Helemaal niemand in de Bijlmer was dus "op de wind". Je hebt daar terecht geen NL-Alert voor deze brand gehad.

Er is trouwens wel een NL-Alert geweest voor deze brand:
https://actueel.nl-alert.nl/alert/9208007a3c20/
Daar staat een kaartje bij voor het gebied waar het NL-Alert voor gold. Een ovaal waarvan de lange kant van de brand naar inderdaad het noordoosten liep. Een deel van Diemen had er last van, niet de Bijlmermeer.

Kijk als het kan even iets beter naar wat er nou precies aan de hand is voor je je op gaat vreten over wat anderen niet goed doen. Soms blijkt het probleem niet te zijn dat anderen het fout doen maar dat jij iets zelf niet helemaal goed had gezien.
Je had er bij moeten zijn, denk ik.
Wellicht had je dan hetzelfde kunnen ruiken als hetgeen ik rook, en geen NL-Alert over ontving.
En inderdaad, Bijlmer lag niet in de windrichting.

Maargoed, ik was niet degene die over de Bijlmer begon...
Ik was degene die het probleem 's-ochtenda al benoemde, voordat het die middag ontstond (............).


Oh, neem anders deze, gisteren:
https://www.at5.nl/artikelen/238349/grote-brand-in-westelijk-havengebied-bij-afvalverwerker-rook-in-wijde-omgeving-te-zien
Ga je vooral NIET afvragen waarom de kazerne in het Westelijke Havengebied gesloten is...
...zulke grote branden zouden anders wekelijks 3x in Westerpark plaatsvinden - gok ik.
Blijkbaar vraag jij dit wel af?

Maargoed, "De brandweer adviseerde mensen die last hebben van de rook om ramen en deuren te sluiten."...
Maar ik heb wederom geen bericht gezien.
Iemand wel?
Maargoed, biet bij iedere grote brand wordt een NLAlert verzonden.
Waarom zou men dit ook bij iedere grote brand doen?

Maar als je weer twijfels hebt: https://actueel.nl-alert.nl/

Kan je de volgende keer, direct ons skippen, voordat je wederom weer twijfels hebt.
24-05-2026, 21:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:[...]
En dan zeuren mensen, dat ze problemen ervaring met legacy omgevingen.
Probleem is mogelijk dat SMS-CB een achterhaalde techniek is
mede omdat die techniek
in tegenstelling tot bellen (spraak) en SMS tekstberichten
geen commercieel succes is
ondanks dat daar wel meer toepassingen voor waren.
SMS-CB wordt daarom alleen nog voor NL-Alert gebruikt.
Dat maakt de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem al wat minder betrouwbaar
en mogelijk ook duur om alleen daarvoor in stand te houden?

Huh? SMS-CB verdwijnt niet hoor. SMS-CB staat trouwens helemaal los van 2,3,4 of 5G

Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.

Kun je eens een standaard citeren waaruit je verhaal van "minimaal twee masten" blijkt ?
Het lijkt me totale onzin.
24-05-2026, 22:23 door Anoniem
Door Anoniem:
[...]
Maar ik heb wederom geen bericht gezien.
Iemand wel?

Nee! Kan dat komen doordat mijn Nokia alleen 2G heeft?
Zou kunnen, maar informatie daarover ontbreekt.
25-05-2026, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem: Huh? SMS-CB verdwijnt niet hoor. SMS-CB staat trouwens helemaal los van 2,3,4 of 5G
Het staat er niet los van, het is onderdeel van 2G-, 3G-, 4G- en 5G-standaards, en juist daarom verdwijnt het niet.

Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.
Dat zou een nogal idiote opzet zijn, en het klopt niet met beschrijvingen die ik ervan ben tegengekomen. Je telefoon kiest een zendmast uit om verbinding mee te maken en ontvangt eventuele SMS-CB-berichten van die zendmast.
25-05-2026, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem: Maargoed, "De brandweer adviseerde mensen die last hebben van de rook om ramen en deuren te sluiten."...
Maar ik heb wederom geen bericht gezien.
Iemand wel?
Niemand, want voor die grote brand in het westelijk havengebied is er helemaal geen NL-Alert geweest. Zie: https://actueel.nl-alert.nl/alerts/ (en besef dat je het antwoord op je vraag zelf makkelijk had kunnen opzoeken!)

Wel of geen NL-Alert is niet alleen een kwestie van wel of geen brand of hoe groot die brand is. Het maakt ook uit wat er in brand staat en wat voor ellende je daarvan mag verwachten. Het maakt uit wat men daadwerkelijk meet dat er in de lucht zit (en de brandweer doet metingen).

Het weer zal vermoedelijk ook uitmaken: als de rook goed opstijgt is dat een veel lager risico dan wanneer er een inversielaag in de lucht zit die de troep over een grote afstand dicht bij de grond houdt. Als het regent zal de troep veel eerder uit de lucht gespoeld worden dan wanneer het droog is. Ik kan me voorstellen dat men dat soort dingen meeweegt, al weet ik niet hoe ver men precies gaat.

En ik betwijfel heel sterk of men in een crisissituatie, wat een grote brand altijd is, altijd alles tot op het kleinste detailniveau weet af te wegen. Voor een deel beoordeelt men de situatie op basis van waarnemingen ter plekke, metingen, en informatie over wat voor bedrijf er in brand staat en wat voor troep daar aanwezig kan zijn. Voor een deel zijn het ongetwijfeld menselijke inschattingen in een situatie die niet volledig onder controle is en ook niet volledig duidelijk, en dan zijn die inschattingen niet altijd perfect.

Dus nee, het is niet zo simpel dat een grote brand per se een NL-Alert moet opleveren, er komt veel meer bij de beoordeling van de situatie kijken.

Besef ook dat men terughoudend is met NL-Alerts. Als die te makkelijk verstuurd worden krijgen mensen de indruk dat het allemaal maar onzin is en gaan ze de berichten negeren, of helemaal uitschakelen op hun toestel. NL-Alerts werken het beste als ze alleen gestuurd worden als er echt een serieus risico is. En dat is er niet bij elke brand, zelfs niet bij elke grote brand.
25-05-2026, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:[...]
En dan zeuren mensen, dat ze problemen ervaring met legacy omgevingen.
Probleem is mogelijk dat SMS-CB een achterhaalde techniek is
mede omdat die techniek
in tegenstelling tot bellen (spraak) en SMS tekstberichten
geen commercieel succes is
ondanks dat daar wel meer toepassingen voor waren.
SMS-CB wordt daarom alleen nog voor NL-Alert gebruikt.
Dat maakt de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem al wat minder betrouwbaar
en mogelijk ook duur om alleen daarvoor in stand te houden?

Huh? SMS-CB verdwijnt niet hoor. SMS-CB staat trouwens helemaal los van 2,3,4 of 5G

Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.

Kun je eens een standaard citeren waaruit je verhaal van "minimaal twee masten" blijkt ?
Het lijkt me totale onzin.

Cell broadcast gebruikt technologie volgens standaard ETSI TS 123 041 die als drager voor het uitzenden van een NL-Alert wordt gebruikt.
25-05-2026, 15:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.
Dat zou een nogal idiote opzet zijn, en het klopt niet met beschrijvingen die ik ervan ben tegengekomen. Je telefoon kiest een zendmast uit om verbinding mee te maken en ontvangt eventuele SMS-CB-berichten van die zendmast.

Inderdaad zou dat een idiote opzet zijn, juist omdat dat de werking van
NL-Alert dus tegenwerkt. Bij SMS-CB hoeft de zendmast niet te weten waar je
bent om een bericht uit te zenden, en zeker geen twee zendmasten aangezien dat
alleen maar nodeloos overhead zou geven.

In de praktijk is het ook niet zo, aangezien ik nog geen 400 meter van een
zendmast woon en als die mast uitvalt heb ik geen enkele verbinding meer
tenzij ik me een kilometer zuidelijker verplaats.
25-05-2026, 16:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Maar om een NL-Alert te kunnen ontvangen moet je een werkende netwerkverbinding hebben en op minimaal twee zendmasten zijn aangesloten. 2G verdwijnt en die uitfasering loopt al. OF er worden nieuwe masten bijgeplaatst met alleen 4G en 5G, waardoor de kans dat iemand met 2G nog twee masten in zijn bereik vind, afneemt.
Dat zou een nogal idiote opzet zijn, en het klopt niet met beschrijvingen die ik ervan ben tegengekomen. Je telefoon kiest een zendmast uit om verbinding mee te maken en ontvangt eventuele SMS-CB-berichten van die zendmast.

[..] en als die mast uitvalt heb ik geen enkele verbinding meer
tenzij ik me een kilometer zuidelijker verplaats.

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar dat onderschrijft juist de theorie van Anoniem.
Een andere mogelijkheid is dat je op die ouwe telefoons van je kanaal 919 moet toevoegen als Broadcast service.
25-05-2026, 16:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Kun je eens een standaard citeren waaruit je verhaal van "minimaal twee masten" blijkt ?
Het lijkt me totale onzin.

Cell broadcast gebruikt technologie volgens standaard ETSI TS 123 041 die als drager voor het uitzenden van een NL-Alert wordt gebruikt.

Weer lekker passief agressief . Maar goed, het is iets

https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/123000_123099/123041/17.04.00_60/ts_123041v170400p.pdf

104 pagines. Ik heb het doorgeskimd, en op wat keywords gezocht, maar ik kan er zo niet in vinden dat een device aan twee masten moet hangen om een Cell broadcast te ontvangen.

Er zit allemaal werk in om duplicate message te zien, en er is het concept 'cell wide scope' en blijkbaar voorzieningen om niet bij elke volgende cell "het zelfde" bericht opnieuw te krijgen - maar dat je aan twee masten _moet_ hangen om een bericht te zien viel zag ik zo snel niet in.
01-06-2026, 21:24 door Anoniem
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.

Vandaag in het nieuws 01-06-26

Vier veiligheidsregio's vinden het:

Ze vinden het ONACCEPTABLE dat er eind volgend jaar
geen alternatief is voor het luchtalarm,

Je kunt beter schrijven wij vinden het
een NOODZAAK dat iedereen zijn smartphone bij zich MOET dragen 24/7
en dat je daar als burger nooit en te nimmer meer van af komt,
je mag je mond houden,wij gaan daarover en niet jij.

Smartphone's Yuck

NL2026
01-06-2026, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.

Vandaag in het nieuws 01-06-26

Vier veiligheidsregio's vinden het:

Ze vinden het ONACCEPTABLE dat er eind volgend jaar
geen alternatief is voor het luchtalarm,

Je kunt beter schrijven wij vinden het
een NOODZAAK dat iedereen zijn smartphone bij zich MOET dragen 24/7
en dat je daar als burger nooit en te nimmer meer van af komt,
je mag je mond houden,wij gaan daarover en niet jij.

Smartphone's Yuck

NL2026
Je was vergeten dat het luchtalarm al geen landelijke dekking heeft? Dus hoe zie jij dat deze personen die zich buiten het gebied bevinden, geinformeerd worden? Dit zijn er trouwens meer, dan wie geen smartphone bij zicht heeft op dat moment.

Waarom zijn sommige altijd zo selectief, dat ze dit soort belangrijke feiten negeren, omdat het hun argumenten eigenlijk direct afzwakt. je zou bijna denken, dat ze het met opzet doen.....
01-06-2026, 21:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.

Vandaag in het nieuws 01-06-26

Vier veiligheidsregio's vinden het:

Ze vinden het ONACCEPTABLE dat er eind volgend jaar
geen alternatief is voor het luchtalarm,

Je kunt beter schrijven wij vinden het
een NOODZAAK dat iedereen zijn smartphone bij zich MOET dragen 24/7
en dat je daar als burger nooit en te nimmer meer van af komt,
je mag je mond houden,wij gaan daarover en niet jij.

Smartphone's Yuck

NL2026

Of het risico accepteren dat je misschien niet gewaarschuwd wordt als je je telefoon niet hebt.
Net zoals de kruideniers in Den Haag dat risico ook nemen (met jouw leven) door in te zetten op alleen NL-Alert.

Want ze heben er nog geen tientje extra per persoon voor over, om het luchtalarm ook in stand te houden.
Zo gierig kunnen ze zijn met andersmans geld. En zo goedkoop is een mensenleven in Den Haag.
02-06-2026, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.

Vandaag in het nieuws 01-06-26

Vier veiligheidsregio's vinden het:

Ze vinden het ONACCEPTABLE dat er eind volgend jaar
geen alternatief is voor het luchtalarm,

Je kunt beter schrijven wij vinden het
een NOODZAAK dat iedereen zijn smartphone bij zich MOET dragen 24/7
en dat je daar als burger nooit en te nimmer meer van af komt,
je mag je mond houden,wij gaan daarover en niet jij.

Smartphone's Yuck

NL2026
Je was vergeten dat het luchtalarm al geen landelijke dekking heeft? Dus hoe zie jij dat deze personen die zich buiten het gebied bevinden, geinformeerd worden? Dit zijn er trouwens meer, dan wie geen smartphone bij zicht heeft op dat moment.

Waarom zijn sommige altijd zo selectief, dat ze dit soort belangrijke feiten negeren, omdat het hun argumenten eigenlijk direct afzwakt. je zou bijna denken, dat ze het met opzet doen.....

Dus 1 systeem is beter dan 2 systemen?
Of beide instant houden, zodat je zoveel mogelijk mensen in zoveel mogelijke situaties kunt bereiken.
Misschien dubbelop. Mischien ook niet.
Misschien niet iedereen. Maar wel zoveel als mogelijk is. Vooral in de drukkere gebieden die meer risico lopen.

Waarom je blind staren op 1 systeem?
Redundantie is juist goed..
Vooral bij een ramp of oorlog. (zie Oekraine)
03-06-2026, 10:40 door Anoniem
Want ze heben er nog geen tientje extra per persoon voor over, om het luchtalarm ook in stand te houden.
Zo gierig kunnen ze zijn met andersmans geld. En zo goedkoop is een mensenleven in Den Haag.

Ah, aha, ik snap nu jouw rekensom:

"Het kost 170 miljoen euro om het luchtalarm tot aan 2040 te behouden, becijferde het Centrum Beleidsadviserend Onderzoek in 2021." aldus NU.nl

Da's toch al snel zo'n € 0,50 p.p. p.j.
03-06-2026, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Want ze heben er nog geen tientje extra per persoon voor over, om het luchtalarm ook in stand te houden.
Zo gierig kunnen ze zijn met andersmans geld. En zo goedkoop is een mensenleven in Den Haag.

Ah, aha, ik snap nu jouw rekensom:

"Het kost 170 miljoen euro om het luchtalarm tot aan 2040 te behouden, becijferde het Centrum Beleidsadviserend Onderzoek in 2021." aldus NU.nl

Da's toch al snel zo'n € 0,50 p.p. p.j.

Zelfs dat hebben ze er niet voor over.
In de meeste gevallen is dat een afrondingsfout in de marge.
Er wordt wel meer geld in Den Haag "verspild".

Het zegt iets over de prioriteiten en vooroordelen van de regerende partijen.
Burgers zijn geen halve euro pp/pj waard.
03-06-2026, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem: NL-alert werkt toch al niet. Die sirene hoor ik. Een telefoon doorgaans niet. Alleen als ik 'm bij me heb om te beginnen...
thuis gaat hij nooit af voor dat maandelijkse alert. Op werk gaan er 20 telefoons tegelijk af.
03-06-2026, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: NL-alert werkt toch al niet. Die sirene hoor ik. Een telefoon doorgaans niet. Alleen als ik 'm bij me heb om te beginnen...
thuis gaat hij nooit af voor dat maandelijkse alert. Op werk gaan er 20 telefoons tegelijk af.

Deze keer de ene sim wel, de andere niet. (werk en prive sims in 1 telefoon)

Heel onbetrouwbaar zo.
Dan is het luchtalarm consistenter.
03-06-2026, 18:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: NL-alert werkt toch al niet. Die sirene hoor ik. Een telefoon doorgaans niet. Alleen als ik 'm bij me heb om te beginnen...
thuis gaat hij nooit af voor dat maandelijkse alert. Op werk gaan er 20 telefoons tegelijk af.

Deze keer de ene sim wel, de andere niet. (werk en prive sims in 1 telefoon)

Heel onbetrouwbaar zo.
Dan is het luchtalarm consistenter.
klopt dat wel? Die hoor nooit namelijk, omdat ik een buitengebied woon.
03-06-2026, 19:11 door Anoniem
Door Anoniem: thuis gaat hij nooit af voor dat maandelijkse alert. Op werk gaan er 20 telefoons tegelijk af.
Het NL-Alert testbericht is niet maandelijks, het is twee keer per jaar, de eerste maandag van juni en de eerste maandag van december. Kan dat je de indruk hebben gegeven dat je ze vaak mist?

Door Anoniem: Deze keer de ene sim wel, de andere niet. (werk en prive sims in 1 telefoon)

Heel onbetrouwbaar zo.
Dan is het luchtalarm consistenter.
Mijn toestel, geen smartphone, heeft ruimte voor twee SIM-kaarten (ik gebruik er maar een), maar in de menu's staan NL-Alerts niet onder de SIM-kaarten in de instellingen maar onder een menu dat niet over een specifieke SIM-kaart gaat. Dat suggereert dat het ook niet aan een SIM-kaart gekoppeld is. Als dat inderdaad zo is is het nogal wiedes dat je een bericht maar een keer ziet, maar heeft het OS van je toestel misschien de eigenaardigheid om het bericht maar bij een van de SIM-kaarten te parkeren omdat de data-opslag volgens die logica is georganiseerd.

Je kan 112 bellen zonder een SIM-kaart in je toestel. Dat maakt dus ook zonder SIM-kaart wel verbinding met een zendmast. Dat het ontvangen van zoiets belangrijks als een NL-Alert ook niet aan een abonnement of een SIM-kaart is gekoppeld ligt eigenlijk behoorlijk voor de hand, het zou een rare koppeling zijn terwijl de bedoeling simpelweg is om een bericht te sturen aan alle toestellen die verbinding maken met een zendmast.
04-06-2026, 07:35 door Anoniem
Door Anoniem:

Heel onbetrouwbaar zo.
Dan is het luchtalarm consistenter.
Mijn toestel, geen smartphone, heeft ruimte voor twee SIM-kaarten (ik gebruik er maar een), maar in de menu's staan NL-Alerts niet onder de SIM-kaarten in de instellingen maar onder een menu dat niet over een specifieke SIM-kaart gaat. Dat suggereert dat het ook niet aan een SIM-kaart gekoppeld is. Als dat inderdaad zo is is het nogal wiedes dat je een bericht maar een keer ziet, maar heeft het OS van je toestel misschien de eigenaardigheid om het bericht maar bij een van de SIM-kaarten te parkeren omdat de data-opslag volgens die logica is georganiseerd.

Ik had iets duidelijker moeten zijn.
2 simkaarten, elk van een ander provider. (Odido/Vodafone)

Mijn toestel reageert daar op door 2x een NL-Alert te melden met normaal gesproken een tussenpauze van ongeveer 2-3 minuten.
Deze keer was 1 van de twee stil. Kwam niet door.
En nee, ik was niet in een buitengebied of kelder oid.
04-06-2026, 10:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: NL-alert werkt toch al niet. Die sirene hoor ik. Een telefoon doorgaans niet. Alleen als ik 'm bij me heb om te beginnen...
thuis gaat hij nooit af voor dat maandelijkse alert. Op werk gaan er 20 telefoons tegelijk af.

Deze keer de ene sim wel, de andere niet. (werk en prive sims in 1 telefoon)

Heel onbetrouwbaar zo.
Dan is het luchtalarm consistenter.

klopt dat wel? Die hoor nooit namelijk, omdat ik een buitengebied woon.

Dat klopt dan toch.
Als iemand in het buitengebied nooit het luchtalarm hoort, dan is dat een consistente ervaring.
Als die persoon dat alarm soms wel en soms niet hoort, dan is het inconsistent.
04-06-2026, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De ruim 4000 alarmpalen in nl zijn sterk verouderd.

Een NL- Alert via mobiele telefoons is veel
effectiever,vindt de minister

Het kabinet heeft geen geld gevonden
voor een nieuw sirenenetwerk dat kan
waarschuwen bij crises en rampen.

Dat betekent dat het maandelijkse testen
van het luchtalarm in 2028 stopt.

Geen geld gevonden,maar dan wel vast zitten
aan je smartphone,want daar krijg je je nl - alert op

Controle op deze smartphones en de gebruikers van
de telefoon meer niet,alles aan de smartphone.

Zonder smartphone geen service en geen rechten alles
aan smartphones en digitale devices,lots en meer
de digitale enkelband.
Je weet dat deze "alarmpalen" geen landelijke dekking hebben?

Grote kans, dat je in de auto zit op een snelweg en dus wel een AmbertAlert kunt krijgen, maar je hoort niets.

Dat vergeet iedereen altijd in deze discussie.
beide systemen dienen in de lucht gehouden te worden.

In een tijd dat iedereen moet isoleren en voor driedubbel glas moet zorgen hoor je de sirene van buiten niet, daarom ook op je telefoon.
Voor de mensen buiten is de sirene geschikt.

Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.
04-06-2026, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem: [
beide systemen dienen in de lucht gehouden te worden.

In een tijd dat iedereen moet isoleren en voor driedubbel glas moet zorgen hoor je de sirene van buiten niet, daarom ook op je telefoon.
Voor de mensen buiten is de sirene geschikt.

Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.

Suuuure, want dat is de absoluut enige verklaring voor een auto die uitvalt .
Kijk eerst even naar de lucht (en naar auto's om je heen ) - als je dan ook een fantastisch Noordlicht effect ziet mag je inderdaad bezorgd worden.

Nou slimbo, mag je ook uitleggen waarom in die omstandigheden een luchtalarm wel zou werken - want dat (en de hele aansturing ervan) zit ook vol met electronica .
Plus wat je eigenlijk voor zinvols denk te gaan doen in die situatie .

(zeker dezelfde mensen bij wie een hoofdpijntje meteen een hersentumor moet zijn - en dat is nog heel wat waarschijnlijker )
04-06-2026, 14:10 door Anoniem
Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.
Als in Europa een kernbom ontploft dan heeft ze dat alléén aan zichzelf te danken (eigen schuld, dikke bult).
Je kunt de bescherming van je bevolking ook serieus nemen en je politiek (gedrag) zo opstellen dat een dergelijke situatie (waarvoor alarmpalen en NL-Alerts nodig zijn) überhaupt niet optreedt - kernenergie voor civiel gebruik is immers voor 99,99999 % veilig (toch?) dus daar heb je geen alarmpalen en NL-Alerts voor nodig.
Dat is nog altijd het betere werk: preventie.
Maar zoiets dringt niet door tot de uilskuikens in Den Haag (en Brussel).
04-06-2026, 17:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.
Als in Europa een kernbom ontploft dan heeft ze dat alléén aan zichzelf te danken (eigen schuld, dikke bult).
Je kunt de bescherming van je bevolking ook serieus nemen en je politiek (gedrag) zo opstellen dat een dergelijke situatie (waarvoor alarmpalen en NL-Alerts nodig zijn) überhaupt niet optreedt - kernenergie voor civiel gebruik is immers voor 99,99999 % veilig (toch?) dus daar heb je geen alarmpalen en NL-Alerts voor nodig.
Dat is nog altijd het betere werk: preventie.
Maar zoiets dringt niet door tot de uilskuikens in Den Haag (en Brussel).

Mat andere woorden:
Met zijn allen op de rug gaan liggen, met de pootjes omhoog terwijl China, de VS of Rusland over ons heen lopen?

Dan maar de kernbom.
Laat van te voren maar weten waar ground zero is, dan lift ik daar wel naar toe.
Alles beter dan onder de hiel van de dictator proberen te overleven.
04-06-2026, 18:37 door Anoniem
Mijn reactie is behoorlijk laat m.b.t. afgelopen maandag 1 juni: de nationale rampentestdag, maar ik wilde toch nog even melden:

Heb rond 12 uur 's-middags mijn klapraampje boven de achterdeur opengezet en niks luchtalarm gehoord of dat kwam niet boven het geblaf van die r.o.t.hond 4 deuren verderop uit. Een NL-alert liet ook niks van zich horen.

(locatie: zuid/oost Eindhoven)

Conclusie: Ik heb het voornemen voortaan 6x per dag onder mijn bed te gaan liggen in de hoop dat dan net toevallig de rampspoed zich om mij heen voltrekt. Van de (lokale) overheid hoef ik helemaal niks zinnigs meer te verwachten dat mij waarschuwt voor een ernstige levensbedreigende calamiteit.
04-06-2026, 18:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.
Als in Europa een kernbom ontploft dan heeft ze dat alléén aan zichzelf te danken (eigen schuld, dikke bult).
Je kunt de bescherming van je bevolking ook serieus nemen en je politiek (gedrag) zo opstellen dat een dergelijke situatie (waarvoor alarmpalen en NL-Alerts nodig zijn) überhaupt niet optreedt - kernenergie voor civiel gebruik is immers voor 99,99999 % veilig (toch?) dus daar heb je geen alarmpalen en NL-Alerts voor nodig.
Dat is nog altijd het betere werk: preventie.
Maar zoiets dringt niet door tot de uilskuikens in Den Haag (en Brussel).

Of misschien juist wel.

Vom Kriege (Over de oorlog) van Carl von Clausewitz

Oorlog is de voortzetting van de politiek met andere middelen.

Die uitspraak kan verstaan worden als een aansporing tot oorlog als laatste machtsmiddel wanneer de gebruikelijke middelen van de buitenlandse politiek falen. Ze betekent ook dat de oorlog geen vanzelfsprekend middel is waartoe de politicus snel zijn toevlucht mag nemen om politieke doelen te bereiken.
De uitspraak houdt in dat politici de doelen van een oorlog moeten vastleggen. De legers moeten ze bereiken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vom_Kriege#Oorlog_en_politiek

In de VS hebben ze blijkbaar een lesje politiek-militaire strategie gemist.
De amateurtjes ;-)
05-06-2026, 01:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.
Als in Europa een kernbom ontploft dan heeft ze dat alléén aan zichzelf te danken (eigen schuld, dikke bult).
Je kunt de bescherming van je bevolking ook serieus nemen en je politiek (gedrag) zo opstellen dat een dergelijke situatie (waarvoor alarmpalen en NL-Alerts nodig zijn) überhaupt niet optreedt - kernenergie voor civiel gebruik is immers voor 99,99999 % veilig (toch?) dus daar heb je geen alarmpalen en NL-Alerts voor nodig.
Dat is nog altijd het betere werk: preventie.
Maar zoiets dringt niet door tot de uilskuikens in Den Haag (en Brussel).
Mat andere woorden:
Met zijn allen op de rug gaan liggen, met de pootjes omhoog terwijl China, de VS of Rusland over ons heen lopen?

Dan maar de kernbom.
Laat van te voren maar weten waar ground zero is, dan lift ik daar wel naar toe.
Alles beter dan onder de hiel van de dictator proberen te overleven.
Trump en Von der Leyen zijn de enige dictators op de wereld, die voor Europa in aanmerking komen.
En onder die laarzen zitten we al.

En "de" kernbom is rijkelijk nostalgisch, iets van WO II. De derde wereldoorlog van nu wordt héél anders gevoerd.
En één ding is zeker: daar is Europa niet op voorbereid.
Dus dan kan je beter overschakelen op conflictvermijding.
Dat is niet hetzelfde als met de pootjes omhoog.
Dat is jezelf niet tot een Amerikaanse vechthond laten africhten.
05-06-2026, 07:54 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn reactie is behoorlijk laat m.b.t. afgelopen maandag 1 juni: de nationale rampentestdag, maar ik wilde toch nog even melden:

Heb rond 12 uur 's-middags mijn klapraampje boven de achterdeur opengezet en niks luchtalarm gehoord of dat kwam niet boven het geblaf van die r.o.t.hond 4 deuren verderop uit. Een NL-alert liet ook niks van zich horen.

(locatie: zuid/oost Eindhoven)

Conclusie: Ik heb het voornemen voortaan 6x per dag onder mijn bed te gaan liggen in de hoop dat dan net toevallig de rampspoed zich om mij heen voltrekt. Van de (lokale) overheid hoef ik helemaal niks zinnigs meer te verwachten dat mij waarschuwt voor een ernstige levensbedreigende calamiteit.
Kijk hier eens naar:
https://www.nl-alert.nl/testbericht
Bij de veelgestelde vragen staat bij het niet of pas laat ontvangen hebben van een testbericht als mogelijkheid:
Je telefoon was verbonden met een oud 2G- of 3G-netwerk.
Verrassend, zenden ze het dan niet op alle protocollen uit die een mast ondersteunt? Slechte zaak als dat zo is, zo lang een protocol wordt ondersteund moeten in mijn ogen NL-Alerts via dat protocol worden verzonden. Maar dat FAQ-antwoord suggereert dat dat niet is hoe het werkt en dat 2G en 3G niet meer betrouwbaar zijn voor NL-Alerts.

Dat maakte me nieuwsgierig en ik zocht dus even verder. Ik kwam geen concrete bevestiging tegen, maar wel klachten van mensen op een KPN-forum over een echte NL-Alert die kennelijk door nogal wat KPN-abonnees niet is ontvangen. Daar staat een interessante post in van 2 mei van iemand die zich Wijsgeer noemt, met een screenshot (witte letters op zwarte achtergrond) van instellingen van zijn smartphone (even een stuk omlaag bladeren om die te zien):
https://community.kpn.com/mobiel-15/geen-nl-alert-melding-ontvangen-648386/index2.html
Kennelijk heeft die telefoon een instelling "2G-netwerkbeveiliging". Als je die aanzet wordt 2G zo mogelijk vermeden, heeft 4G dus de voorkeur, en die persoon mist nooit NL-Alerts. Misschien is dat het proberen waard.

Zelf heb ik een "feature phone" (idiote marketingterm om aan te geven dat het geen smartphone is maar een wat ouderwetser soort toestel) die wel 4G ondersteunt. Ik zit bij een provider die al jaren terug met 2G stopte, en had toen de keuze om voor de resterende jaren dat het überhaupt nog ondersteund wordt over te stappen naar bijvoorbeeld KPN of om een ander toestel te kopen. Ik heb toen voor dat laatste gekozen, zit nu dus uitsluitend op 4G, en ik mis nooit een NL-Alert. Het lijkt in dat beeld te passen.
05-06-2026, 10:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.
Als in Europa een kernbom ontploft dan heeft ze dat alléén aan zichzelf te danken (eigen schuld, dikke bult).
Je kunt de bescherming van je bevolking ook serieus nemen en je politiek (gedrag) zo opstellen dat een dergelijke situatie (waarvoor alarmpalen en NL-Alerts nodig zijn) überhaupt niet optreedt - kernenergie voor civiel gebruik is immers voor 99,99999 % veilig (toch?) dus daar heb je geen alarmpalen en NL-Alerts voor nodig.
Dat is nog altijd het betere werk: preventie.
Maar zoiets dringt niet door tot de uilskuikens in Den Haag (en Brussel).
Mat andere woorden:
Met zijn allen op de rug gaan liggen, met de pootjes omhoog terwijl China, de VS of Rusland over ons heen lopen?

Dan maar de kernbom.
Laat van te voren maar weten waar ground zero is, dan lift ik daar wel naar toe.
Alles beter dan onder de hiel van de dictator proberen te overleven.
Trump en Von der Leyen zijn de enige dictators op de wereld, die voor Europa in aanmerking komen.
En onder die laarzen zitten we al.

En "de" kernbom is rijkelijk nostalgisch, iets van WO II. De derde wereldoorlog van nu wordt héél anders gevoerd.
En één ding is zeker: daar is Europa niet op voorbereid.
Dus dan kan je beter overschakelen op conflictvermijding.
Dat is niet hetzelfde als met de pootjes omhoog.
Dat is jezelf niet tot een Amerikaanse vechthond laten africhten.


Na de Duitse herbezetting van het Rijnland, die een schending was van het Verdrag van Locarno, hield Colijn op 11 maart 1936 een befaamde radiotoespraak. Hij wees op de internationale spanningen en kondigde aan dat winterlichting '35 langer onder de wapenen zou blijven. Dit was, aldus Colijn, slechts voorzorg. "Daarom maan ik nog eens aan om zich niet te laten verontrusten." Hij beëindigde zijn radiorede zo:

"Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn. En daarmee, geachte luisteraars, laat ik u over aan de verpozing die de radio u pleegt te bieden. Goedenavond."


"Peace for our time" was een uitspraak van de Britse premier Neville Chamberlain buiten 10 Downing Street nadat hij in Londen was teruggekeerd na het afsluiten van het Verdrag van München en het tekenen van de aanvullende Brits-Duitse Verklaring op 30 september 1938. Met het verdrag werd de Duitse annexatie van Sudetenland geaccepteerd in ruil voor vredesgaranties. Aangezien Adolf Hitler deze garanties nog geen half jaar later schond met de bezetting van Praag en datzelfde jaar de Poolse Veldtocht, wordt de uitspraak vaak aangehaald bij kritiek op deze appeasementpolitiek.

"This is the second time in our history that there has come back from Germany to Downing Street peace with honour. I believe it is peace for our time."


Conflictvermijding werkt niet (altijd).
Je bent afhankelijk van de aggressors of die je met rust willen laten.

In de meeste gevallen (net als op het schoolplein) kun je beter van je af bijten.
"De beste verdediging is een goede aanval."

Anders doen we de verdediging van Nederland aan de vooravond van WO II nog even dunnetjes over.
Onvoorbereid, onderbewapend, en een zacht eitje in de ogen van de aggressor.

https://www.pinterest.com/pin/485966616021559250/
05-06-2026, 16:15 door Anoniem
(..)Conflictvermijding werkt niet (altijd).
Je bent afhankelijk van de aggressors of die je met rust willen laten.
Correct.
Dus de volgende vragen zijn: wat is agressie? wie zijn de (je) agressors?
Niét degenen die jou verteld worden dat ze zijn, daar kun je nooit genoegen mee nemen.

Ogen open houden, kritisch blijven, jezelf informeren, niet je passief laten informeren door wat je nationale (Europese) leiders je voorhouden want die zijn niet op hun blauwe ogen te geloven omdat ze teveel conflicterende belangen hebben.
Je hebt internet niet voor niets, gebruik dat!
Verdiep je in zoveel mogelijk feiten, oorlogen komen nooit uit de lucht vallen, die worden voorbereid.
Aan elke kinetische oorlog gaat een informatie-oorlog vooraf: leiders vertellen jou alleen het deel van de waarheid (feiten) wat in hun eigen kraam te pas komt.
In de meeste gevallen (net als op het schoolplein) kun je beter van je af bijten.
"De beste verdediging is een goede aanval."
Niet mee eens.
Voor jezelf opkomen staat niet gelijk aan aanvallen.
Gisteren, 08:33 door Anoniem
Door Anoniem:
In de meeste gevallen (net als op het schoolplein) kun je beter van je af bijten.
"De beste verdediging is een goede aanval."
Niet mee eens.
Voor jezelf opkomen staat niet gelijk aan aanvallen.

Maar wanneer begin je daarmee? Als de dreiging onze NL-grens (of die bij Amsterdam) gepasseerd is?
Wanneer tref je de voorbereidingen (bereid je je voor) om niet met je broek om je enkels en je leuter in je hand te staan als er wel iets gebeurt.
De EU en haar landen (incl NL) zijn als bureaucratische schidpadden. Het kost ze de nodig tijd om op gang te komen.
Gisteren, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: [
beide systemen dienen in de lucht gehouden te worden.

In een tijd dat iedereen moet isoleren en voor driedubbel glas moet zorgen hoor je de sirene van buiten niet, daarom ook op je telefoon.
Voor de mensen buiten is de sirene geschikt.

Onderaan de streep: als je op de snelweg zit merk je vanzelf wanneer je auto uitvalt en tot stilstand komt. Op dat moment is er namelijk een kernbom ontploft in orbit met als doel een EMP zodat je telefoon-app ook niet meer werkt.

Suuuure, want dat is de absoluut enige verklaring voor een auto die uitvalt .
Kijk eerst even naar de lucht (en naar auto's om je heen ) - als je dan ook een fantastisch Noordlicht effect ziet mag je inderdaad bezorgd worden.

Nou slimbo, mag je ook uitleggen waarom in die omstandigheden een luchtalarm wel zou werken - want dat (en de hele aansturing ervan) zit ook vol met electronica .
Plus wat je eigenlijk voor zinvols denk te gaan doen in die situatie .

(zeker dezelfde mensen bij wie een hoofdpijntje meteen een hersentumor moet zijn - en dat is nog heel wat waarschijnlijker )

Driedubbel glas? Waar heb je het over, dat trekt je gevel niet eens. Weet je wel niet wat dat weegt?
En als er een kernbom ontploft, en je bent gewaarschuwd en overleefd het, waar ga je dan nog leven vriend?

Het is totaal onzinnig om je -overal- op voor te bereiden. Er is een punt waarop het gewoon ophoud.

Als je een sirene nodig hebt buiten, moet je jezelf afvragen wat jij al die weken daarvoor gedaan hebt als je zonder sirene dan nog de urgentie mist.

Het hoeft helemaal niet -allebei- in stand te worden gehouden. Je kunt trouwens ook gewoon een noodradio kopen, zoals de overheid al talloze keren heeft geadviseerd. Maar ja, wij Nederlanders weten het allemaal zelf veel beter (maar hebben dan wel de meest extreme situaties nodig om ons punt maken).

Een non-discussie dit.
Gisteren, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
In de meeste gevallen (net als op het schoolplein) kun je beter van je af bijten.
"De beste verdediging is een goede aanval."
Niet mee eens.
Voor jezelf opkomen staat niet gelijk aan aanvallen.
Maar wanneer begin je daarmee?
Direct, oftewel altijd.
Als de dreiging onze NL-grens (of die bij Amsterdam) gepasseerd is?(..)
In de werkelijkheid wordt veiligheid niet bepaald door territoriale grenzen, maar door intenties van landen.
Die intenties kunnen goedaardig of kwaadaardig zijn.
Enerzijds is geen enkele grens bestand tegen kwaadaardigheid en anderzijds is geen enkele grens nodig bij goedaardigheid.
Grenzen zijn dus een tijdelijke noodvoorziening zolang de mensheid haar kwaadaardigheid niet onder controle heeft.

Alle mensen/ volkeren hebben baat bij vrede, maar daar moet je dus wel in investeren en je eigen kwaadaardigheid onder controle hebben (beheersen).
Het vraagstuk van internationale veiligheid is dus niet oplosbaar met bewapening, geweld en destructie omdat die allemaal voortkomen uit kwaadaardigheid - en dàt is dus het probleem.
Dreiging komt dus niet uit de lucht vallen, maar wordt altijd concreet op een concreet traceerbare manier door concrete actoren opgebouwd - vanuit kwaadaardigheid.

Momenteel (en de laatste eeuwen) is de leidende kwaadaardige actor in de wereld: het Westen.
Concreet dichtstbijzijnde voorbeeld: Oekraïne.
Het Westen wil de hele wereld hebben en voert daarvoor oorlog. De rest van de wereld wil zelfbeschikking hebben en verzet zich (Rusland, China, Iran) - zolang het kan.

Het probleem is dus niet of de zelf opgeroepen dreiging (= verzet van Rusland, China en Iran) bij de grens met Duitsland begint of bij de gemeentegrens van Amsterdam want dat is symptoombestrijding, maar of het Westen bereid is om haar kwaadaardigheid te beheersen.

De EU en haar landen (incl NL) zijn als bureaucratische schidpadden. Het kost ze de nodig tijd om op gang te komen.
Totale onzin.
Ursula von der Leyen had nog geen tien seconden nodig om hysterisch op te roepen tot directe deelname aan de oorlog in Oekraïne toen Rusland de grens had overgestoken.
En zo geschiedde.
Dat komt meer in de buurt van de reactiesnelheid van een slang die een prooi target.
Ursula von der Leyen heeft daarmee blijk ervan gegeven dat ze de door de Westerse kwaadaardigheid opgebouwde dreiging voor Rusland niet wenst te onderkennen.
Zolang je je eigen kwaadaardigheid niet wenst te erkennen blijft het gevaarlijk voor iedereen.
De schakelaar voor de veiligheid van de mondiale mensheid zit bij ons.
Gisteren, 20:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
In de meeste gevallen (net als op het schoolplein) kun je beter van je af bijten.
"De beste verdediging is een goede aanval."
Niet mee eens.
Voor jezelf opkomen staat niet gelijk aan aanvallen.
Maar wanneer begin je daarmee?
Direct, oftewel altijd.
Als de dreiging onze NL-grens (of die bij Amsterdam) gepasseerd is?(..)
In de werkelijkheid wordt veiligheid niet bepaald door territoriale grenzen, maar door intenties van landen.
Die intenties kunnen goedaardig of kwaadaardig zijn.
Enerzijds is geen enkele grens bestand tegen kwaadaardigheid en anderzijds is geen enkele grens nodig bij goedaardigheid.
Grenzen zijn dus een tijdelijke noodvoorziening zolang de mensheid haar kwaadaardigheid niet onder controle heeft.

Alle mensen/ volkeren hebben baat bij vrede, maar daar moet je dus wel in investeren en je eigen kwaadaardigheid onder controle hebben (beheersen).
Het vraagstuk van internationale veiligheid is dus niet oplosbaar met bewapening, geweld en destructie omdat die allemaal voortkomen uit kwaadaardigheid - en dàt is dus het probleem.
Dreiging komt dus niet uit de lucht vallen, maar wordt altijd concreet op een concreet traceerbare manier door concrete actoren opgebouwd - vanuit kwaadaardigheid.

Momenteel (en de laatste eeuwen) is de leidende kwaadaardige actor in de wereld: het Westen.
Concreet dichtstbijzijnde voorbeeld: Oekraïne.
Het Westen wil de hele wereld hebben en voert daarvoor oorlog. De rest van de wereld wil zelfbeschikking hebben en verzet zich (Rusland, China, Iran) - zolang het kan.

Het probleem is dus niet of de zelf opgeroepen dreiging (= verzet van Rusland, China en Iran) bij de grens met Duitsland begint of bij de gemeentegrens van Amsterdam want dat is symptoombestrijding, maar of het Westen bereid is om haar kwaadaardigheid te beheersen.

De EU en haar landen (incl NL) zijn als bureaucratische schidpadden. Het kost ze de nodig tijd om op gang te komen.
Totale onzin.
Ursula von der Leyen had nog geen tien seconden nodig om hysterisch op te roepen tot directe deelname aan de oorlog in Oekraïne toen Rusland de grens had overgestoken.
En zo geschiedde.
Dat komt meer in de buurt van de reactiesnelheid van een slang die een prooi target.
Ursula von der Leyen heeft daarmee blijk ervan gegeven dat ze de door de Westerse kwaadaardigheid opgebouwde dreiging voor Rusland niet wenst te onderkennen.
Zolang je je eigen kwaadaardigheid niet wenst te erkennen blijft het gevaarlijk voor iedereen.
De schakelaar voor de veiligheid van de mondiale mensheid zit bij ons.

Lezen we hier allemaal even mee met deze pro-Russische standpunten?

1. "Ursula von der Leyen had nog geen tien seconden nodig om hysterisch op te roepen tot directe deelname aan de oorlog"

Dit klopt feitelijk niet.

Ursula von der Leyen riep na de Russische invasie op tot sancties, economische maatregelen en steun aan Oekraïne. De Europese Unie werd echter geen oorlogvoerende partij en stuurde geen eigen gevechtstroepen naar Oekraïne. "Directe deelname aan de oorlog" beschrijft dus niet nauwkeurig wat er gebeurde.

Daarnaast is "hysterisch" een waardeoordeel, geen verifieerbaar feit.

2. "En zo geschiedde"

Ook dit suggereert dat de EU vervolgens rechtstreeks aan de oorlog deelnam.

In werkelijkheid leverden EU-lidstaten en andere westerse landen wapens, training, financiële steun en inlichtingen aan Oekraïne. Critici zien dat als indirecte betrokkenheid; voorstanders zien het als steun aan een aangevallen land. Maar juridisch en militair is dat iets anders dan zelf oorlog voeren.

3. "Dat komt meer in de buurt van de reactiesnelheid van een slang die een prooi target"

Dit is een metafoor die emoties oproept, maar geen argument levert. Het beschrijft niet waarom een snelle reactie verkeerd zou zijn.

Je zou net zo goed kunnen zeggen dat een snelle reactie logisch was omdat een soevereine staat werd binnengevallen. De metafoor bewijst op zichzelf niets.

4. "De door de Westerse kwaadaardigheid opgebouwde dreiging voor Rusland"

Hier worden twee onbewezen aannames gemaakt:

- Dat er daadwerkelijk een door het Westen opgebouwde dreiging bestond.

- Dat die dreiging voortkwam uit "kwaadaardigheid".

Dat NAVO-uitbreiding en westers beleid door Rusland als bedreigend werden ervaren, is een reëel onderwerp van debat. Maar daaruit volgt niet automatisch dat het Westen handelde uit kwade bedoelingen. Veel westerse beleidsmakers stellen juist dat NAVO-uitbreiding plaatsvond omdat Oost-Europese landen zelf bescherming zochten tegen Russische invloed.

5. "Zolang je je eigen kwaadaardigheid niet wenst te erkennen blijft het gevaarlijk voor iedereen"

Dit is een psychologische en morele claim over miljoenen mensen en tientallen staten.

Om zo'n uitspraak te onderbouwen zou je moeten aantonen:

- dat er sprake is van kwaadaardigheid;

- dat beleidsmakers zich daarvan bewust zijn;

- dat zij die bewust ontkennen.

Die onderbouwing ontbreekt hier volledig.

6. "De schakelaar voor de veiligheid van de mondiale mensheid zit bij ons"

Wat een zwak argument.

De veiligheid van de wereld hangt niet uitsluitend af van "ons", wie dat ook precies zijn mag. Factoren liggen bij veel actoren tegelijk: Rusland, Oekraïne, de EU, de Verenigde Staten, China, regionale machten en internationale organisaties.

Het idee dat één kant de beslissende schakelaar bezit, vereenvoudigt een zeer complexe geopolitieke situatie.

De kern van de kritiek die overeind blijft, is een legitieme vraag: heeft westers beleid vóór 2022 voldoende rekening gehouden met Russische veiligheidszorgen? Daarover bestaat onder historici, diplomaten en veiligheidsanalisten een serieus debat. De verdere conclusies - dat von der Leyen "hysterisch" was, dat het Westen uit "kwaadaardigheid" handelde en dat de wereldveiligheid uitsluitend van "ons" afhangt - volgen echter niet logisch uit de beschikbare feiten.

Dat laat niet onverlet dat de inval in Oekraïne niets te maken heeft met "Russische Veiligheidszorgen". Zoals ze het zelf noemen: een militaire operatie tegen fascisme. Bovendien word Rusland juist door het innemen van Oekraïne omringt door twee van de grootste NATO machten: Polen en Finland. Denk je nu echt dat Rusland zich veiliger voelt als ze naast een NATO land grenzen dan dat er een neutraal land tussenzit. Die tweede optie lag op tafel voor Rusland voor de inval.

Dit:
Het Westen wil de hele wereld hebben en voert daarvoor oorlog. De rest van de wereld wil zelfbeschikking hebben en verzet zich (Rusland, China, Iran) - zolang het kan.
is overigens ook onjuist. Het Westen wordt door zijn tegenstanders als probleem ervaren door hun democratie en het daaruit voortvloeiende "vrije moraal", met daarin de LHBTQI+ gemeenschap en hun ideeën over vrije abortus als belangrijk onderwerpen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.